Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny

Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: titulní fotka Nejlepší může být jen jeden a u Maserati je tím vyvoleným ostré kupé GranTurismo MC Stradale. Dali jsme mu na českých silnicích co proto. Měli byste ho chtít?

Vánoce jsou svátky klidu, takže jsem možná měl připravit spíš test Fabie Monte Carlo 1.2 HTP, ale štědrodennímu webu by přece jen více slušelo něco krapet emotivnějšího, tak jsem se svrbějícími prsty seděl na tomhle testu jako žába na prameni už od léta. Pojďte se se mnou tedy v tento sváteční den svézt v Maserati GranTurismo MC Stradale!

Přeskočil bych technické školení, o změnách, provedených u tohoto modelu jsme psali v článku Paříž 2010: GranTurismo MC Stradale (dále jen GTMCS $1$) a uvedl bych jen to nejzásadnější – V8 4.7 o výkonu 449 koní, točivý moment 510 Nm, o 110 kilo nižší hmotnost a keramické brzdy. Jo a ještě režim RACE!

Už při letmém osobním setkání vám vyschne v krku. GranTurismo jako takové je úchvatné auto a jiné nárazníky, inspirované závodními speciály mu na kráse nepřidají, ale propůjčí mu úplně jiný, racingový náboj a zvláště pak v kombinaci se zářivě bílým lakem je MC Stradale na silnici naprosto nepřehlédnutelné.

A interiér se rozhodě nenechá zahanbit. Karbonová skořepinová sedadla, která jsou jedna z nejlepších, v jakých jsem kdy seděl, karbonové dekory, kůže, alcantara a perfektně tvarovaný volant s tlustým věncem, i když na bezmála závoďák možná o zbytečně velkém průměru. Místo zadních sedadel zbyly jen prohlubně a v těchto místech může být i ochranný rám, což ale bohužel nebyl náš případ.

Ačkoli pro nás naštěstí už nejsou vozy značky Maserati ničím neznámým, při jejich startování vždycky zatajím dech. V8 ve stradale se probudí s takovým štěknutím, že mi po zádech přejede mráz. Zkuste tohle chtít po nějakém downsizovaném turbomotoru… Ťuknu do pádla skutečně velkorysého rozměru (kvůli němuž jsou standardní páčky pod volantem trošku na dlouhé prsty), jehož cvaknutí signalizuje, že můžeme vyrazit.

Proplétáme se hustým pražským ranním provozem a mě překvapuje, jak relaxovaně nejsportovnější granturismo působí. Motor si bublá kolem dvou tisíc otáček, šestistupňový automat dělá svou práci téměř neznatelně a ačkoli bych to od karbonkeramických brzd vůbec nečekal, dávkují se překvapivě snadno, i když klasika to není.

Každodenní bezproblémové používání by tak malinko znepříjemňoval tvrdý podvozek. Zatímco všechna dosavadní námi testovaná maserati byla až neuvěřitelně pohodlná, GTMCS už je opravdu sportovně tuhé. To pochopitelně při rozměrech, váze a rozvoru auta znamená, že při jízdě funguje i jistá míra plavnosti, tomto případě ale mají jasnou prioritu jízdní vlastnosti.

To se podepsalo i na schopnosti tlumit rázy. Menší nerovnosti žehlí sice stradale bez obtíží, větší se ale už občas projeví bouchnutím a zadní náprava také nemá ráda příčné spáry, na nichž občas lehce znervózní. Ale já vím, že tohle vás až tak moc nezajímá. OK, tak zmáčknu TO tlačítko RACE!!! …aniž bych tušil, že tím podepisuji smlouvu s ďáblem.

Přepnutí do „závodního“ režimu způsobí takový menší časoprostorový skok. I při nezměněné poloze plynového pedálu najednou se škubnutím vyrazí vpřed a současně se ve výfuku otevřou brány pekelné a kolem se začne šířit naprosto neopakovatelný zvuk. V nízkých otáčkách temně dunivý, ve vysokých přecházející v nenapodobitelný jekot. Vůbec nejlépe ale zní kolem 2600 otáček, kdy jde z výfuku bublání, při kterém v tunelech opadávají obklady. $1$ Nikdy vás nepřestane bavit, tím si můžete být jistí. V každém tunelu, u každé zdi, nebo prostě jen tak – otáčky na 2600 a plnéééj!

No nic. Po krátkém intermezzu na D5 sjíždíme na Loděnici, máme namířeno, jak jinak, na Karlštejn. Auto působí na okreskách dojmem, že zabírá minimálně jeden a půl pruhu a záhy se ukazuje, že nezůstává nic dlužno pověsti, jakou si u nás už stačilo vybudovat. 1770 kg je stále ještě spousta váhy, granturismo ji ale v zatáčkách opět odhazuje neznámo kam.

Maserati zatáčí jako ďas a naprosto přesné řízení, které by možná mohlo být malinko těžší, umožňuje projíždět zatáčky s těžko pochopitelnou lehkostí. Náklony v zatáčce se omezí jen na téměř nepostřehnutelný pohyb a řidič má za všech okolností perfektní přehled o dění pod koly. Když se dostanete do potřebného jízdního rytmu, stradale prakticky nezná nedotáčivost a i přetáčivosti pirellky vzdorují velmi statečně, auto je tedy povětšinou neutrální.

Ovšem zatímco samovolná přetáčivost je na suchém povrchu velmi vzácným jevem, pokud chcete vyvolat drift cíleně, je granturismo pro každou špatnost. Nadbytek síly na nižší kvalty zajistí při dupnutí na plyn za asistence volantem ochotný přechod do přetáčivosti, jak moc dobře se ve smyku dá auto řídit jsem ale neměl čas a místo zkoušet.

Motor reaguje na každou, byť sebemenší změnu polohy plynu se spontánností lanka, škoda, že ho elektronika za úžasného ječivého zpěvu nepustí výš, než do 7200/min, rozhodně by to snesla umím si představit, jak by asi zvěla v takových osmi, osmi a půl… $2$ Automatická převodovka podřazuje bleskurychle a přeřazuje též velmi rychle a to v Race módu za doprovodu šťavnatého škubání, jako by mělo maserati závodní sekvenci. Zas a znova ale směřuje moje kritika k brzdám. Stejně jako u všech ostatních aut s trojzubcem, i topmodel MC Stradale působí dojmem, že vůbec nebrzdí.

Jak už jsme mnohokrát řešili, Maserati prý vyznává závodní charakter brzd, jenž vyžaduje nakopnutí do maxima a dávkuje se následným povolováním tlaku, jenže tenhle setup prostě na běžné ježdění není příliš vhodný, i když auto v případě potřeby dokáže zpomalit nebo zastavit bez problémů. Ovšem na druhou stranu – jaké jiné auto z portfolia značky by si zasloužilo závodní projev brzd, než právě MC Stradale, že… Takže možná brečím na špatném hrobě, jenže na okruhu nebyla možnost kupé otestovat.

Tohle granturismo si také úplně ideálně nerozumí z vlnkovaným povrchem a roletkami našich okresek, při opravdu rychlé a ostré jízdě získává řidič pocit, že vůz na silnici lehce plave a tímto neduhem souvisí i horší přilnavost kol při brzdění. Tvrdý podvozek má prostě i své specifické nevýhody a je s tím třeba počítat. Na některých nerovnostech to také vypadalo, že by GTMCS sneslo krapet tužší karoserii, proto ta poznámka v úvodu testu, je ovšem otázkou, zda by ochranná konstrukce za sedadly něčemu pomohla.

Maserati GranTurismo MC Stradale je nade vší pochybnost úchvatný stroj. Zamilujete si jeho design i kabinu v závodnickém stylu s dokonalými sedadly a naprosto propadnete zvuku a točivému charakteru osmiválce. Zas a znova budete nevěřícně kroutit hlavou nad zatáčivým podvozkem a užívat si perfektně vyvážené a přesné řízení, o rychlém řazení automatu vůbec nemluvě.

Smířit se musíte s poměrně tvrdým naladěním podvozku a s tím souvisejícím horším jízdním komfortem. Šasi také občas zaváhá na nerovném povrchu, charakter brzd není úplně ideální do běžného provozu. Asi bych snesl menší volant, jenž by vykompenzoval relativně lehčí nastavení řízení a trochu přidat na tuhosti dlouhého gétéčka by asi také nezaškodilo. To jsou ovšem drobnosti, které nic nezmění na tom, že se mi svezení s tímhle autem nesmazatelně vryje do paměti. Takových aut by mělo existovat víc, i když tu laborujeme s cenovkou 130.000 euro…

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4691
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 450 (331) / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 4750
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 301
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4,6
Spotřeba – kombinace (l/100 km): 14,4
Rozměry a hmotnosti:
Vnější rozměry (mm): 4933×1915×1343
Rozvor (mm): 2942
Velikost kufru (l): 173
Objem nádrže (l): 75
Provozní hm. / nosnost (kg): 1850 /-
Rozměr pneu: 255/35 + 295/35 R 20

Hodnocení

Motor 1,14
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $1$
Výkonová špička $1$
Redline $2$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 1,38
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 2,25
Nástup $3$
Účinek $2$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 2,50
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,40
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $1$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,52

Fotogalerie

  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 1
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 2
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 3
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 4
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 5
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 6
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 7
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 8
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 9
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 10
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 11
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 12
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 13
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 14
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 15
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 16
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 17
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 18
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 19
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 20
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 21
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 22
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 23
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 24
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 25
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 26
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 27
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 28
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 29
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 30
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 31
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 32
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 33
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 34
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 35
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 36
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 37
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 38
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 39
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 40
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 41
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 42
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 43
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 44
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 45
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 46
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 47
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 48
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 49
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 50
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 51
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 52
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 53
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 54
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 55
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 56
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 57
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 58
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 59
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 60
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 61
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 62
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 63
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 64
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 65
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 66
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 67
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 68
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 69
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 70
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 71
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 72
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 73
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 74
  • Test: Maserati GranTurismo MC Stradale: Břitva z Modeny: fotka 75

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
ONfMDuMnwaC GFwukhyGKl 30.01.2012  04:57
smysl existence... Sklenk@ 26.12.2011  20:30
GTMCS ease 25.12.2011  13:37
Re: vanoce "J@W" 24.12.2011  21:59
vanoce hand 24.12.2011  21:21
Re: Testík blablabl 24.12.2011  17:17
Testík Sir CHerokee 24.12.2011  15:35
Ledvina... Skyline 24.12.2011  12:03
mnaaaam amo1231 24.12.2011  11:56
ZHS Hrubis 24.12.2011  09:50
Vstoupit do diskuse ›