Test: Maserati GranCabrio: Letní láska

Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: titulní fotka Není snadné se zamilovat do krásky s úžasným tělem a obrovskou chutí do života. I když se nakonec ukáže, že je možná trošku jiná, než jste si původně mysleli.

Zkuste na chvíli zapomenout, co se děje za oknem a vraťte se s námi do léta, za teplem, posezením na zahrádkách kaváren, bikinami a kabriolety. Třeba uchvacujícím Maserati GranCabrio, které nám v této požehnané době krátce dělalo společnost.

Design značky Maserati je v posledních letech opravdu znamenitý a jejich nejnovější výtvor – otevřené GranCabrio od Pininfariny, je bez přehánění mistrovské dílo. Marně přemýšlím, jestli vůbec existuje lépe zabalených 4,9 m. Ano, tenhle čtyřmístný kabriolet je opravdu pořádný kus auta. Interiér je naproti tomu poměrně střídmý, ale bohaté čalounění kůží pomáhá dát kabině požadovaný šmrnc. A pak je tu pochopitelně ten důvěrně známý, dokonale tvarovaný tříramenný volant s kovovými pádly, umístěnými napevno ke sloupku. A ještě věc se zdá být důvěrně známá – sedadla s tradičním italsky bídným bočním vedením.

Po zvuku italských osmiválců se mi stýskalo už asi minutu poté, co jsem vrátil klíče od Quattroporte Sport GT S, takže jsem se na grancabrio těšil jako předškolák na Štědrý den. A je to tady – vepředu to zabublá a s hlubokým zahučením se probudí 440 plnokrevníků, nacpaných v osmiválci o objemu 4,7 l při sedmi tisících otáčkách. Vybroušenost motoru potvrzuje i točivý moment 490 Nm, jenž je k dispozici při 4750 ot/min. Prostě atmosféra jako víno, snad jen omezovač mohl být výš, než v 7200 otáčkách, stovka za 5,3 s by ale asi měla rozptýlit případné pochybnosti.

Zvláštní, jak moc na řidičovu psychiku působí zvuk. Za tóny, linoucí ze zpoza kapoty a z výfuku quattroporte, by dal každý petrolhead ledvinu a zvuková kulisa vyvolávala dojem, že je auto ještě rychlejší, než je tomu ve skutečnosti. Tedy jinak řečeno – grancabrio má zvukovou kulisu o poznání puritánštější, a to i přes absenci střechy. Kvůli tomu budí kabriolet (trochu nemístný) dojem, že nejede tak dobře jako zmíněný supersedan.

Jenže co vám mám povídat – tohle otevřené maserati ve skutečnosti jede jako ďas a opět se nenechá zahanbit ani superrychlá automatická převodovka. Jak už jsem zmínil, ta má opravdu velká pádla, která dávají s kovovým cvakáním povely elektronice. Je to pochopitelně jen můj osobní problém, ale i přes jejich rozměry preferuji, když jsou připevněná k volantu. Přestože je řízení příjemně strmé, jsou situace, kdy jsou pádla mimo dosah prstů. Ta školení o neřazení v zatáčkách si odpusťte, když často využíváte horní část spektra otáčkoměru (jako že to u grancabia nejspíš dělat budete), některé věci se prostě stávají… $2$

Ovšem na tom dojmu, že kabriolet není tak ostrý jako GT S, stejně něco je. Řízení je zde opět žiletkově přesné a ostré, ale trochu lehčí, než by mělo být. A pak je tu karoserie. Bezmála pět metrů, to je délka, která dělá starosti i u uzavřených aut, natož u kabrioletů. Kroutí se Jaguar XKR Convertible a kroutí se i Maserati GranCabrio. Sice méně, ale kroutí. Důsledkem všech těchto faktorů je, že auto řidiče zas tak moc neprovokuje a tváří se, že mu nejvíce svědčí sice svižná, ale jinak nanejvýš pohodová jízda. S ní souvisí i skutečnost, že přepnutí elektronicky řízeného podvozku do komfortního režimu, nevnímá řidič jako akt změkčilosti, ale spíše jako optimální splynutí s vozem.

 [470×270]

Náklony v zatáčkách se malinko zvětší, ale nijak zásadní vliv na jízdní vlastnosti to nemá, jízda se stane vláčnější a občasné vymetení kanálu nebo výtluku, zvýrazněné ne úplně ideálně tuhým skeletem, tolik neobtěžuje. To ovšem neznamená, že je sportovní mód nějakým utrpením, Skyhook patří určitě k nejlepším adaptivním podvozkům na trhu, ale s grancabriem prostě nebudete mít pocit, že je nutné se někam štvát a zvukovou kulisu osmiválce lze bez výčitek doplnit tóny ze špičkového audia.

Chování v zatáčkách ovšem představuje v jakémkoli režimu další ukázku špičkové práce italských inženýrů, předvedenou už u Quattrroporte. Ochota zatáčet do ostřejších oblouků sice není tak velká jako u GT S, stále ovšem hovoříme o stavu, ne nepodobném BMW Z4, což je u tak velkého auta skutečně fenomenální úspěch. Nemusím snad ani psát, že díky dlouhému rozvoru má kabriolet monstrózní přilnavost v táhlých zatáčkách a také ostrý vyhýbací manévr zvládne šasi jako jako nic. Horší tuhost skeletu se ale občas projeví lehkou nervozitou na roletkách.

Pro každý případ jsou připraveny brzdy s přesně stejným (údajně závodním) charakterem, jako v případě tolikrát zmiňovaného sedanu – aby začaly fungovat, musí se jejich pedál nekompromisně nakopnout a následné dávkování se děje obráceně – polevováním tlaku. Toto chování mě osobně nesedí a současně si myslím, že u grancabria, které nemá být tak ostrým náčiním jako GT S, to spíše obtěžuje. Navíc (zase ty pocity) se mi zdálo, že když dojde na věc, účinek soustavy kabrioletu není úplně sebejistý.

Se staženými okny se dá jet stovkou, aniž by se vám poryvy větru snažily strhnout a rozžvýkat raybany, po jejich vytažení (těch oken $5$ ) se dá jet stočtyřicítkou bez nutnosti zvyšovat hlas. Do stošedesáti se situace trošku zhoršuje, od této rychlosti výš už je hluk i turbulence víceméně neměnná, a stále snesitelná. Tohle ovšem ani zdaleka neplatí o zadních sedadlech. Grancabrio je sice jedno z mála otevřených aut, kde se vzadu bez sebemenších problémů usadí i dlouhonohá modelka, ale na romantiku ve čtyřech ve stylu hollywoodských kasovních trháků můžete klidně zapomenout. Poryvy větru se stávají docela nepříjemnými již v sedmdesáti a stačí o dvacet víc ani i v parném dni se vzadu nedá vydržet. Nemluvě o tom, že dredy dneska už moc neletí.

Maserati GranCabrio je nefalšované gétéčko. Umí být pekelně rychlé, ale tuto kratochvíli ke spokojenému životu, na rozdíl od Quattroporte Sport GT S nutně nepotřebuje. Ze všeho nejlépe se cítí při svižné, ale plynulé jízdě, která nechává zapomenout na drobné prohřešky v oblasti řízení, tuhosti karoserie a kvality sedadel. I přesto je tento kabriolet silně nakažlivý a buďte si jistí, že se vracel s hodně těžkým srdcem, ačkoli jsem po zkušenostech s quattroporte očekával spíše ještě sportovnější a ostřejší záležitost, než výkonné auto na pohodu. Vysvětlí mi tedy někdo, co je na těch italských autech tak magického?

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4691
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 440 (323) / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 490 / 4750
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 283
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5,3
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 15,2
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 173
Objem nádrže (l): 75
Provozní hm. / nosnost (kg): 2055 / 325
Rozměr pneu: 245/35 + 285/35 R 20

Hodnocení

Motor 1,29
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $2$
Ochota vytáčet se $1$
Výkonová špička $1$
Redline $2$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 1,38
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 2,25
Nástup $3$
Účinek $2$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,75
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 1,80
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $4$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,50

Fotogalerie

  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 1
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 2
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 3
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 4
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 5
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 6
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 7
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 8
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 9
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 10
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 11
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 12
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 13
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 14
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 15
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 16
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 17
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 18
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 19
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 20
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 21
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 22
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 23
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 24
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 25
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 26
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 27
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 28
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 29
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 30
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 31
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 32
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 33
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 34
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 35
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 36
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 37
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 38
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 39
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 40
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 41
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 42
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 43
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 44
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 45
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 46
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 47
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 48
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 49
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 50
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 51
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 52
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 53
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 54
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 55
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 56
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 57
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 58
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 59
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 60
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 61
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 62
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 63
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 64
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 65
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 66
  • Test: Maserati GranCabrio: Letní láska: fotka 67


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
hen,hen Skoto 30.12.2010  08:45
Enduro Season 2010 tudydudy 25.12.2010  13:45
Re: RZ Enthusiastic.driver 23.12.2010  23:24
Re: RZ Enthusiastic.driver 23.12.2010  23:19
Re: RZ oIoo 23.12.2010  19:58
Re: RZ riderhenry 23.12.2010  17:21
autiii Hrubis 23.12.2010  11:01
Re: RZ Alessio.. 23.12.2010  10:24
Re: RZ oIoo 23.12.2010  10:18
Re: RZ Alessio.. 23.12.2010  10:09
Re: RZ oIoo 23.12.2010  10:02
Re: RZ riderhenry 23.12.2010  09:26
Re: RZ Skyline 23.12.2010  08:46
Italské superkabrio a oni tu řeší RZ... *Vavris* 23.12.2010  08:13
Re: RZ "J@W" 22.12.2010  22:19
Re: RZ riderhenry 22.12.2010  22:07
Re: Nízký profil "J@W" 22.12.2010  21:56
Nízký profil oIoo 22.12.2010  21:47
Re: RZ oIoo 22.12.2010  21:47
Re: RZ Uživatel_5340709 22.12.2010  19:17
Re: RZ Filip G 22.12.2010  19:17
Re: RZ DBS 22.12.2010  18:58
RZ Uživatel_5340709 22.12.2010  16:57
maserati :))) laufeček 22.12.2010  16:08
fotky Fotograf. 22.12.2010  15:00
Vstoupit do diskuse ›