Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty

Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: titulní fotka Také vám přijde rozdíl mezi klasickým Lexusem IS a jeho sportovní verzí IS F propastně velký? V tom případě by vás mohl potěšit paket F-Sport, jenž se snaží tuhle mezeru zaplnit. Jak úspěšně?

Lexus nás v Evropě bere trošku na hůl. Zatímco ve zbytku světa si můžete sedan střední třídy IS koupit nejen s V6 2.5 a jako IS F s V8 5.0, ale i se třiapůllitrovým šestiválcem. U nás tahle možnost není, takže se zdá být tahle modelová skladba poněkud ode zdi ke zdi.Posun správným směrem by tak mohla představovat verze F-Sport, která by do modelové škály dvaapůllitru měla přinést jistý sportovní náboj, jenž by u prémiové značky asi chybět neměl.

Při pohledu do papírové specifikace vypadá F-Sport jako něco, kolem čeho bychom měli na AUTOFUN přejít bez mrknutí oka a s lehce znuděným výrazem ve tváři. Čteme totiž, že má tenhle paket sice sedadla a volant z nabušeného IS F, k tomu 18“ kola s pneumatikami 255/40, hliníkové pedály, lištu na víku kufru a… to je asi tak všechno. No dobře, ještě to nejpodstatnější – sportovní podvozek. A to už je důvod, podívat se íesku na zoubek. Tím spíše, že auto působí tak, jako by to nebyly jediné změny…

Nemusím ani absolvovat stovky kilometrů na řidičsky náročných silnicích, stačí mi pár zatáček na to, abych cítil, že je tohle auto modifikované komplexněji, než prozrazuje ceník. Řízení si zachovalo obstojnou přesnost (ale i zoufale malou strmost a odtažitý projev) toho výchozího, mírně však ztuhlo, takže mám lepší pocit kontroly nad autem. Pofaceliftové zrychlení reakcí šestistupňového automatu už jsme chválili v testu kabrioletu Lexus IS 250C, tady je ale elektronika ještě o chloupek rychlejší a jakmile dojde k přeřazení, ručka otáčkoměru rychle padá dolů, jako je tomu u dvouspojkových převodovek, což umocňuje dojem, že sedím v opravdovém sportovním autě. Spokojenost panuje také s výrazně profilovanými sedadly, která poskytují jak dobrou oporu, tak slušný komfort.

Poslední díl skládačky představuje podvozek, zkombinovaný s 18" koly. Lexus IS F-Sport téměř eliminoval náklony z zatáčkách, což zase o kus zlepšilo ovladatelnost japonského sedanu, a přestože to už bude znít jako klišé, nestalo se tak na úkor jízdního komfortu. Tedy jízdního komfortu, jak mu rozumíme u sportovních aut. Lexus tedy důsledněji kopíruje povrch vozovky a dobře se vyrovnává s méně výraznými nerovnostmi, pouze velké nerovnosti se projeví tupým rázem. Výsledkem je větší jistota řidiče i stroje samotného při ostřejší jízdě, která se vyznačuje neutrálním chováním s minimem nedotáčivosti, výjimkou naopak nejsou při agresivnějším jízdním stylu přetáčivé choutky. Tohle zahrávání si ale může být trošku zrádné, protože IS F-Sport je po překročení meze adheze docela kousavý a při jeho krocení pak přijdou vhod odvětrávaná sedadla.

Mé podezření o větším, než přiznaném rozsahu úprav (které je ovšem stále ještě zanedbatelné ve srovnání s tím, co lze dokoupit do IS v rámci programu F-Sport v Americe) víceméně potvrdila i naše novinářská spojka z Lexusu, ani ta ale nedokázala přesvědčivě vysvětlit, proč výrobce podrobněji nerozvádí rozsah provedených úprav, když celý komplet, připomínající konkurenční S a M pakety, funguje opravdu slušně. Inu, také nemusíme všemu rozumět…

Pak tu jsou ovšem i staré známé bolístky i silné stránky téhle japonské prémiovky. Tou největší je vysoký posaz a s ním související výrazný sklon volantu, jenž s označením Sport moc nekoresponduje. Ne každého také nadchne stísněnost kabiny, připomínající spíš auto o dvě kategorie menší. Pochválit naopak musím šestiválcový dvaapůllitr, jeho 208 koní je na tento typ auta příjemná motorizace, netrpí nedostatkem výkonu a logicky není ani zbytečně divoký. Rozhodně neškodí ani jeho záliba ve vyšších otáčkách.

Prostě a jednoduše – pokud chcete Lexus IS a vrcholná verze F je už na vás prostě moc, pak rozhodně mohu doporučit provedení F-Sport, které autu dodalo potřebnou „šťávu“. O bohaté standardní výbavě nemluvě, i když cena 979 000 korun rozhodně nebude pro každého.

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 208 (153) / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 252 / 4800
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 8,9
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4585×1800×1425
Rozvor (mm) 2730
Velikost kufru (l): 398
Objem nádrže (l): 65
Provozní hm. / nosnost (kg): 1695 / 350
Rozměr pneu: 225/40 R18 + 255/40 R 18

Hodnocení

Motor 2,67
Výkon $3$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $3$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $2$
Redline $3$
Převodovka 1,67
Rychlost přeřazování (AT) $2$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 2,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $4$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 2,00
Nástup $2$
Účinek $2$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,00
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,20
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $1$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 2,1

Fotogalerie

  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 1
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 2
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 3
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 4
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 5
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 6
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 7
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 8
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 9
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 10
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 11
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 12
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 13
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 14
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 15
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 16
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 17
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 18
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 19
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 20
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 21
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 22
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 23
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 24
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 25
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 26
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 27
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 28
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 29
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 30
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 31
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 32
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 33
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 34
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 35
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 36
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 37
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 38
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 39
  • Test: Lexus IS F-Sport: Na půl cesty: fotka 40


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Chybí tomu koření Ricardo 22.06.2010  11:38
Chybí tomu koření oIoo 21.06.2010  12:42
Vstoupit do diskuse ›