Test: Lexus IS 250C – Open Air festival

Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: titulní fotka Je úžasné poslouchat Marka Levinsona s nebem nad hlavou. Ale nepočítejte s tím, že půjde o nějakou zběsilou technoparty.

Lexus udělal letos spolu s modernizací řady IS další krok k tomu, aby mohl být i v konzervativní (a nacionalistické) Evropě považován za silného hráče prémiové třídy – v jeho portfoliu se objevuje kupé i kabriolet segmentu D současně, tedy kupé-kabriolet, označený lakonicky IS C. Tedy přesněji řečeno IS 250C, což je jediná verze, která je u nás aktuálně v nabídce. Ale konkurence je v téhle třídě zatraceně tvrdá. Jak v ní japonská novinka obstojí?

Design je vždycky subjektivní záležitost, takže mě s jejím hodnocením můžete klidně poslat do háje, ale přestože mám na otevřená auta slabost, Lex mě za srdce moc nechytil. Dle mého názoru dynamickému designu výchozího sedanu uškodil jak hrb na zádi (co je špatného na staré dobré plátěné střeše?), tak delší zadní převis. Ale úplně zlé to zase není, tedy dokud střechu nezavřete.

V kabině zůstalo ale vše při staronovém a je to tedy starý dobrý IS se všemi jeho neduhy i pozitivy. Do toho druhého tábora rozhodně patří pečlivě zvolené materiály a dojem luxusu, stejně jako dobrá ergonomie… No, já věděl, že mi u vás tohle neprojde.

Faktem je, že i v IS C se sedí stále hodně vysoko a sklon volantu je tím pádem trošku autobusový. Navíc jsou sedadla sice extrémně pohodlná a disponují i velmi žádoucí funkcí chlazení a jemně vydělanou kůží, ale boční oporou zrovna neoplývají. Zadní sedadla bych neřešil, ta jsou v tomto typu aut pro dospělého vždycky za trest. Zvláštní pochvalu zaslouží jednoduchý trn na opěradla, za který lze zachytit daleko vzadu umístěný pás. Není to sice tak efektní jako podavač v mercedesech, na druhou stranu to ale odvede lepší práci, než nesmyslné kopýtko u BMW.

Ale počasí nám přeje, pojďme se raději projet. Střecha musí pochopitelně ihned dolů, Lexus tvrdí, že se tak děje za 20 s, tedy nejrychleji v dané třídě a opravdu to jde ráz na ráz. Ještě umístit za sedadla větrný štítek a můžeme vyrazit.

Už první stovky metrů přinášejí dva pozitivní dojmy. Dosud poměrně laxní, mercedesovsky nastavený šestistupňový automat je o poznání rychlejší, než tomu bylo u IS před faceliftem, daří se mu zejména podřazování, a to jak v samočinném režimu, tak při ruční volbě pádly pod volantem. Přeřazování je už malinko pomalejší, ale i tam je znát posun vpřed. Ta druhá pochvala směřuje k řízení. Je sice stále málo strmé, přeposilované a působí odtažitě, je ale přesnější a je v něm méně cítit práce elektrického posilovače.

Po prvních kilometrech na dálnici zjišťuji, že bych potřeboval být kvůli IS C (a zdaleka nejen kvůli němu) tak o 10 cm menší. Vysoký posaz totiž způsobuje, že mi obtékající vzduch masíruje ježka o poznání více, než u konkurenčních kabrií. Přitom se ale stačí jen málo skrčit a po turbulencích není ani památky. Tohle auto naučí méně vzrostlé chlapy milovat svoji výšku. Aerodynamicky je ale lexus naprosto košer. Do dálničních 130 km/h zvládnete okouzlovat spolujezdkyni svým šarmem bez nutnosti zvyšovat hlas, do nějakých 150 km/h už je nutné malinko přidat, ale hluk ani turbulence stále neruší a se vzrůstající rychlostí se už dále nezhoršují. Pochvalu zaslouží tuhost karoserie, která je na úrovni konkurenčních highendových aut, a tudíž velmi slušná.

Pokud zrovna nemáte co říct, stačí zapnout audio Mark Levinson, které bylo naladěno speciálně pro použití v otevřeném autě a vzápětí hudba vystřídá i to málo aerodynamických ruchů, aniž by posádce hrozilo ohluchnutí. Ale před chytlavým technem, R´n´B nebo rockem dejte raději přednost nějaké klasice. Vangelis, Dvořák, Eva a Vašek a tak. Cokoli jiného si totiž s dvaapůůlitrovým šestiválcem moc rozumět nebude.

Véšestka rozhodně není špatný motor, má výkon 208 koní v 6400 otáčkách a točák 252 Nm při 4800 ot/min, co není úplně špatné. Ale část výkonu sežere automat a ten zbytek obrovská váha auta – s pohotovostní hmotností 1750 kg už mají prostě tyhle parametry práce nad hlavu. Neberte to pochopitelně tak, že si vás budou na okreskách dávat picanta a sparky, ale IS C, stavěné především na pohodou jízdu prostě nemá takovou pružnost, jakou by si zasloužilo a jediný způsob, jak svižněji akcelerovat, je točit motor do maxima a to nějak k pohodovému charakteru tohoto auta nepatří.

 [470×261]

Kombinace kabrioletu, automatu, mělkých sedadel a lehkého řízení přímo vybízí k pohodovému cestování a dokáže zkrotit i temperamentní řidiče, ovšem poté, co na okresce zjišťuji potenciál podvozku, lituji, že si k nám zatím nenašlo cestu IS 350C, nebo že se nedělá IS FC. Výše zmíněná kombinace totiž šasi neuvěřitelně prospěla. Nějaká ta váha na předku daná automatem se pěkně sešla s rozložením váhy sklopené střechy a delšího převisu.

Výsledkem je parádně neutrální charakteristika auta, dost možná nejlepší z celé řady IS. V zatáčkách je sice znát váha auta i lehký náklon karoserie, ale auto v obloucích působí suverénně, a tak nějak samozřejmě a nechalo by si líbit i nějaký ten efektnější výjezd, kdyby tu ovšem permanentně nehlídala nevypínatelná stabilizace. Větší síla motoru (a možnost deaktivovat VSC) by tomuto kabrioletu rozhodně slušela. Nerovnosti v přímém směru i v zatáčkách pobírají tlumiče bez problémů a nelíbí se jim jen opravdu výrazné výmoly a spáry.

Brzdy auta mají typický sametový nástup a dobrý účinek, ostřejší svezení na okreskách ale může vás k mírnému ochabnutí soustavy, ale jak už bylo řečeno, tenhle vůz má trošku jiné priority. Tichou, kultivovanou jízdu na libovolnou vzdálenost s vánkem ve vlasech, zaslouženou pozorností okolí a schopností řidiče příležitostně trošku pobavit. A to zvládá a jedničku.

Lexus IS 250C stojí v základní výbavě (jak může být tento termín zavádějící) 1 289 000 korun, v naší ještě noblesnější verzi Luxury pak 1 384 000 Kč. To znamená, že tohle auto koupíte proto, že ho chcete, nikoli proto, že je o pár tisíc levnější než konkurence z Německa. A pokud nejste zrovna Shaquille O´Neal nebo nemáte neléčitelné závodnické choutky, neměl by vás tenhle coupé-cabriolet zklamat.

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 208 (153) / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 252 / 4800
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 9,3
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 165–420
Objem nádrže (l): 65
Provozní hm. / nosnost (kg): 1750 / 325
Rozměr pneu: 225/40 R18 + 255/40 R 18
Motor 3,33
Výkon $3$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $4$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $4$
Převodovka 1,67
Rychlost přeřazování (AT) $2$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 2,38
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $3$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $3$
Strmost/ostrost řízení $4$
Účinek posilovače $4$
Brzdy 2,00
Nástup $2$
Účinek $3$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,00
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,80
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $3$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 2,31

Fotogalerie

  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 1
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 2
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 3
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 4
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 5
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 6
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 7
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 8
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 9
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 10
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 11
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 12
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 13
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 14
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 15
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 16
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 17
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 18
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 19
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 20
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 21
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 22
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 23
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 24
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 25
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 26
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 27
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 28
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 29
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 30
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 31
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 32
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 33
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 34
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 35
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 36
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 37
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 38
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 39
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 40
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 41
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 42
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 43
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 44
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 45
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 46
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 47
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 48
  • Test: Lexus IS 250C – Open Air festival: fotka 49

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
LEXUS CLUB - beta %wondergame 07.01.2010  06:41
typicky prejazd zakrutou? babo83 08.12.2009  23:24
Re: Motor.. Michal Fokt 02.12.2009  23:23
Motor.. Maxima11111 02.12.2009  19:49
toto nie je moj salok kavi stanny 02.12.2009  17:43
Prostě Lexus TeeJay 02.12.2009  13:34
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket