Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide

Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: titulní fotka Milovníci dlouhých výletů na motocyklu, co mají rádi klasiku, měli na výběr Hondu Goldwing nebo Harley-Davidson Electra Glide. Kawasaki vycítilo příležitost a staví proti této dvojici titánů svůj stroj: VN1700 Voyager.


Představení Kawasaki VN1700

Nová modelová řada VN1700 byla představena na podzim 2008 na motocyklové výstavě v Kolíně na Rýnem. Designově i zaměřením vychází z úspěšné šestnáctistovky, ale oproti svému předchůdci má řadu vylepšení a podstatně silnější agregát. Obří dvouválec V-Twin má objem 1 700 ccm, výkon 73 koní při 5 000 ot./min a točivý moment je 136 Nm již od 2 750 otáček. Klasická koncepce cruiseru ukrývá moderní techniku, jako je přímé vstřikování paliva nebo elektronicky ovládané ventily. Řidič má k dispozici šestirychlostní převodovku a brzdový systém s dvojicí kotoučů vpředu a jedním kotoučem na zadním kole (všechny o průměru 300 mm).

Základní cruiser VN1700 Clasic nemá žádné kudrlinky, na nic si nehraje; je to bike pro pro pořádné chlapy, protože provozní hmotnost motorky je 345 kg. Verze Tourer má navíc velký větrný štít, pořádnou opěrku pro spolujezdce a pevné, uzamykatelné boční kufry. Velkým plusem určitě je i tempomat v základní výbavě. Nám se podařilo otestovat top-verzi, Kawasaki VN1700 Voyager.

Vybavení velkého cesťáku

Přicházím k motosalonu vyzvednout si toho krasavce, co se prsí a ukazuje všem kolemjdoucím. Voyager má vše, co má pořádná cestovní motorka mít: mohutnou přední masku, která kompletně ochrání řidiče před proudícím větrem; přídavné světlomety (mlhovky), sadu uzamykatelných kufrů, kde top-case má opěrkou pro spolujezdce rovnající se koženému křeslu v obýváku, tempomat, rádio a přípojku na iPod a interkom.

Ve výbavě Voyageru je např. tempomat, rádio a přípojka na iPod či interkom.

Na palubní desce jsou dva reproduktory a pod nimi jsou uzamykatelné schránky. Pod schránkou vpravo je ještě zásuvka 12V na připojení např. navigace. V krytech na nohy je možnost otevřít průduchy, aby spodní část motorky „větrala“ a mohl se tak odvádět teplý vzduch od motoru. V nevlídném počasí šlo i za jízdy tyto průduchy jednoduše uzavřít.

Na palubním panelu je zleva ukazatel stavu paliva v nádrži, tachometr, digitální displej, otáčkoměr a ukazatel teploty chladící kapaliny. Pod ním je rádio, které se dá ovládat pomocí tlačítek na levé části řídítek. Ovládacích prvků na řídítkách je tolik, že jsem si s chutí vyslechl instruktáž, co k čemu je, pěkně u zaparkované motorky, než to pak zjišťovat za jízdy a nevěnovat se řízení.

 [470×247]

Při jízdě se pravý palec věnuje ovládání ukazatelů palubního počítače a tempomatu. Tempomat se ovládá úplně stejně, jako v autě: celou funkci jsem musel zapnout zmáčknutím tlačítka (na palubce se rozsvítí kontrolka Cruise) a poté páčkovým přepínačem aktivovat tempomat (na palubce se rozsvítí zelená dioda Set). Ten lze aktivovat mezi rychlostmi 60 až 130 km/h, ale pomocí tlačítka si můžete přidat i na vyšší rychlost, než je 130 km/h. Tempomat se deaktivuje při zmáčknutí spojky nebo brzdy a naopak při přidání plynu pro potřebu předjetí auta se poté rychlost sama ustálí na původní hodnotě. Moc šikovná věcička, kterou ocení nejenom ortodoxní polykači kilometrů.

Levý palec toho má na ovládání ještě mnohem více: standardně, jako u všech motorek, je zde přepínač potkávacích / dálkových světel, klakson a směrová světla. Dole pod ovládáním blinkrů je ovládání hlasitosti rádia, další přepínač je na ladění rádia nebo přehazování předladěných stanic a poslední ovladač je funkční pouze tehdy, když máte připojen zmiňovaný iPod.

Jízdní dojmy a postřehy

Popisovat, jak moc jsem si jízdu na Voyageru užíval, se skoro nemožné, spíše přidám pár postřehů: motor má dost síly, aby utáhl plně naloženou motorku s řidičem a spolujezdcem. Šestý rychlostní stupeň převodovky byl dobrý na udržování konstantní rychlosti a nižší spotřebu, např. při jízdě na tempomat. Pokud jsem chtěl předjet kamion, bylo lepší si podřadit. Ideální cestovní rychlost je kolem 120 km/h, protože je ještě stále velmi dobře slyšet rádio. Tempomat funguje na jedničku, chce to jen trochu cviku a praxe.

Motor má dost síly, aby utáhl plně naloženou motorku s řidičem a spolujezdcem. Ideální cestovní rychlost je kolem 120 km/h, protože je ještě stále velmi dobře slyšet rádio…

S motorkou o provozní hmotnosti 406 kg je třeba pamatovat na horší manipulaci na místě a nezapomenout na delší brzdnou dráhu. Když je ale potřeba za brzdy pořádně vzít, cruiser zastavuje bez problémů. U Voyageru je navíc i šikovný asistent rozdělení brzdného účinku mezi přední a zadní kolo. Při prudkém zašlápnutí nožní brzdy při měření brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h se ozvalo známé cvakání ABS a motocykl zastavil opakovaně na metě 40–41 m.

Motorku jsem vracel s příjemnou průměrnou spotřebou 5,8 l na 100 km, což s nádrží na 20 l paliva odpovídá dojezdu kolem 345 km. V létě v kolonách nebo pomalém popojíždění šlo od motoru docela až nepříjemné horko, které se lehce dalo eliminovat otevřením průduchů, ale při pomalé jízdě to moc nezabíralo.

Srovnání Kawasaki VN1700 Voyager s Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide

V květnu jsem měl možnost poznat i Ultra Classic Electra Glide během akce pořádané českým zastoupením Harley-Davidson. Electra Glide měla o chlup lepší ergonomii trojúhelníku řídítka – sedlo – stupačky; na Voyageru jsem se lehce hrbil a po dlouhém výletu mě bolala spodní záda. Kawasaki lépe odváděla proudící vzduch, naopak jízda na Electra Glide byla do 120 km/h velmi příjemná, ale když bylo potřeba přidat, středně velký štítek mi způsoboval velmi nepříjemné turbulence okolo helmy. Pokud bych volil tuhle motorku, určitě bych si z katalogu příplatkové výbavy vybral vyšší plexi. Dokáži ale odhadnout, že menší řidiče (výška < 185 cm) tento problém nemusí nepotkat.

 [470×291]

Harley-Davidson osadil cestovní Glidu dvouválcem o objemu 103 kubických palců (1 688 ccm) a točivým momentem 128 Nm (výkon H-D oficiálně neudává, nevím proč). Krouťák je srovnatelný, stejně jako provozní hmotnost: 406 kg Voyager a 408 kg Glide. Přesto mi přišel Voyager svižnější a lehce pružnější ve zrychlení.

Kawasaki Voyager má moderněji střiženou palubní desku. Díky široké stavbě motocyklů je u obou dobře vidět přes zpětná zrcátka, jaká je situace za řidičem. Glide má výhodu trubkové konstrukce nad top-case, kam se dá pomocí motosíťky nebo „gumicuků“ přibalit řada věcí. U Voyageru mám naopak odzkoušeno, že do vrchního kufru se krásně schovají dvě integrální přilby. Electra Glide má větší nádrž (22,7 litrů vs. 20 l u Voyageru), což při podobné spotřebě přidá cca 40–50 km dojezdu navíc.

Co se týče příplatkové výbavy, tady vyhrává Glide na plné čáře. Seznam doplňků a možnosti zkrášlit si svůj Harley jsou téměř nekonečné. Důležitým prvkem je ale také pořizovací cena: zatímco Voyager startuje na 499.000 Kč, známější Electra Glidu pořídíte od 26.500 dolarů (cca 530.000 Kč).

Závěr, plusy a mínusy

Kawasaki VN1700 Voyager je majestátním motocyklem, který si už jen od pohledu boduje zasloužený respekt a úctu. Je ideálním partnerem na dlouhé cesty pro řidiče i jeho spolujezdce a velké vzdálenosti dokáže zpříjemnit tempomatem a hudbou. Je ale neustále nutné počítat s jeho vyšší hmotností a zhoršenou manipulací na místě. Určitě nebude dobré si pořídit Voyager jako první motocykl, ale zkušenějším bikerům se odmění jen tím nejlepším.

Plusy a mínusy pro Kawasaki VN1700 Voyager
+ majestátnost (objem, vzhled, respekt)
+ výbava (tempomat a rádio v základní výbavě)
+ prostor a pohodlí pro spolujezdce
+ spotřeba
+ cena
- manipulace na místě
- v letních vedrech teplo od motoru

Oficiální video

Tabulka technických informací

Technické údaje Kawasaki VN1700 Voyager
Celkové rozměry 2 560×995×1 550 mm
Rozvor 1 665 mm
Motor, objem vidlicový dvouválec do V, 1 700 ccm
Vrtání x zdvih 102×104 mm
Kompresní poměr 9,5 : 1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalinou
Výkon 54 kW (73 k) v 5 000 ot./min
Točivý moment 136 Nm v 2 750 ot./min
Převod / převodovka ozubený řemen / 6stupňová
Rozměr a typ kol 16palcová, hliníková litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 130/90B16M/C 67H a 170/70B16M/C 75H
Brzdy vpředu 2× kotouč 300 mm, 2pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 300 mm, 1pístek
Rám ocelový, trubkový; dvojitý kolébkový
Přední vidlice teleskopická vidlice, průměr 45 mm, zdvih 120 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, dva boční tlumiče s nastavitelnou tuhostí, zdvih 80 mm
Nádrž 20 l
Spotřeba v testu 5,8 l na 100 km
Pohotovostní hmotnost 403 kg
Cena (červenec 2010) 499 000 Kč

Foto: Ondřej Helešic

Poděkování: za půjčení motocyklu děkujeme panu Ing. Antonínu Danielovi a firmě Asko KC (kawasaki.cz). A za půjčení helem patří dík panu Mičánkovi (kbcbrno.cz).

Fotogalerie

  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 1
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 2
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 3
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 4
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 5
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 6
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 7
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 8
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 9
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 10
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 11
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 12
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 13
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 14
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 15
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 16
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 17
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 18
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 19
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 20
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 21
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 22
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 23
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 24
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 25
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 26
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 27
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 28
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 29
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 30
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 31
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 32
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 33
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 34
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 35
  • Test: Kawasaki VN1700 Voyager a srovnání s Harley-Davidson Electra Glide: fotka 36


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
paradicka :) stanny 22.07.2010  16:48
Vstoupit do diskuse ›