Test: Kawasaki ER-6f - malý cesťáček
Polokapotovaná Kawasaki ER-6f je klidnou, malou motorkou, ideální na každodenní ježdění a víkendové výlety. Díky modernímu designu a sportovnímu duchu jí nepohrdnou i bikeři tíhnoucí k rychlé jízdě.
Jaká je Kawasaki ER-6f?
Japonský výrobce motocyklů má model ER-6 ve dvou verzích: naháč ER-6n a polokapotovanou ER-6f. Obě motorky mají tolik společného, a přesto jsou jiné. První generace ER-6f byla představena na podzim 2005 a u prodejců se začala objevovat na jaře roku 2006. Letos přijíždí nová ER-6f s řadou změn, jen nevím, zda se dá mluvit o nové generaci nebo o řádném faceliftu. Já osobně bych se přiklonil k tomu druhému.
Při pohledu na novou ER-6f je vidět hned několik změn. Původní eFko mělo boubelatější tvary a jednodílný přední světlomet ve tvaru písmene V tíhnul spíše k naháči Z1000. Letošní model má masku jasně inspirovanou supersportovní řadou Ninja: dvojitý světlomet má na koncích kapkovité vyboulení na parkovací světla, mezi předními světlomety je prolis připomínající vstup do airboxu, tvar zpětných zrcátek přešel od oválných k hranatým a podobné rysy najdeme v designu celé motorky, jako jsou ostřejší linie bočních kapot atd. Není divu, že na americkém trhu se tento bike prodává pod označením Kawasaki Ninja 650R.
Letošní model má masku jasně inspirovanou supersportovní řadou Ninja.
Sedám na polokapotovanou Kawu a hned hodnotím první dojmy: příjemný posez za řídítky je doplněn prostorným sedlem, kde je dost místa i pro spolujezdce. Ergonomie bezchybná, ale jezdec musí mít výšku cca do 180 cm. Já se svými 191 cm a proporcemi urostlého Moraváka se musím trochu přizpůsobit menší motorce, ale není to nic radikálního či nepohodlného. Kde vidím posun vpřed oproti staré ER-6f, je nový digitální displej, kde jsou sdružené všechny potřebné údaje: rychlost, otáčky, stav paliva v nádrži, hodiny a různá počítadla kilometrů.
Nastaly změny i v pohonné jednotce? Při pohledu na papírové hodnoty moc změn nepoznáte. Jedná se stále o čtyřdobý, kapalinou chlazený, řadový dvouválec o objemu 649 ccm, který má výkon 72 koní při 8 500 ot./min. Maximální točivý moment 66 Nm nastupuje při 7 000 otáčkách. Přepracovaný motor má novou elektroniku a změny nastaly i ve vstřikovací mapě. Díky tomu klesly vibrace a se zvedl výkon ve středních otáčkách a nástup už není tak lineární. Síla pohonné jednotky se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Otáčím klíčkem a startuji. Zvuk, linoucí se z koncovky ukryté pod motorkou, má sice ryčivou tendenci, ale kvůli všem těm omezením a normám je mdlý. U naháče ER-6n by se to dalo možná považovat za mínus, ale u eFka jsem byl při delší vyjížďce rád, že mašina „neřve“. Kopnu tam jedničku a jde se jezdit.
Motorku není problém svižně roztáhnout na solidních 160 km/h, což na naše silnice bohatě stačí.
Motor má dobrý tah odspodu a na křižovatce při rozjezdu není problém nakopat zadek i mnohem silnějším čtyřválcům. Kawasaki ER-6f má ale jiné ambice. Motorku není problém svižně roztáhnout na solidních 160 km/h, což na naše silnice bohatě stačí. Pokud byste chtěli testovat maximálku, připravte se, že v rychlostech nad 180 km/h eFko pomalu, ale jistě ztrácí dech a pro takových např. 220 km/h už budete potřebovat hodně dlouhou rovinku. Velkým plusem je přepracovaný tvar předního plexiskla, které u nového stroje pracuje výborně.
Další změny se dotkly i podvozku (modifikovaný rám a zadní kyvka), motorka mnohem lépe drží stopu a dovolí jezdci velmi mnoho. V zatáčkách se nevlní a celkem dobře si poradí i s příčnými nerovnostmi. Motorka je úzká s dobře se z ní vysedá, takže sportovně ladění bikeři se nemusí stydět vystrčit kolínko v zatáčce.
Kde jsem cítil rezervy, byla přední brzda. Páčku jsem musel mačkat větší silou, než standardně, a u brzdného efektu mi chyběla citlivost. Mohlo to být možná novým, nezajetým strojem, ale i přesto řada jiných „funglovek“ brzdí bez problémů. Cítit tohle všechno bylo v momentě, když jsem si zkusil oblíbený testíček, jak rychle zastavím z rychlosti 100 km/h na nulu. Výsledných 33 metrů patří do horšího průměru.
Jak jsem už naznačil v úvodu, prostorné sedlo poskytuje dostatek místa i pro spolujezdce, takže v jízdě ve dvou si přítelkyně ani po cca 160 km dlouhém výletu nestěžovala. Jen se musí počítat s tím, že motorka při jízdě ve dvou ztrácí sportovního ducha (přeci jen 72 k a 66 Nm není zas tak moc) a stává se z ní klidné přemisťovadlo.
Závěrem: spotřeba, konkurence, plusy a mínusy
Během celého testu byla průměrná spotřeba 6,43 l na 100 km, což s nádrží o objemu 15,5 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 240 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Kawasaki ER-6f vzalo 6,18 l / 100 km. Naopak při ostřejší jízdě nebyl problém spálit přes 7 litrů naturalu 95 na sto kilometrů.
Co na to konkurence? V kategorii šestkových polokapot je konkurentů pro Kawasaki ER-6f (výkon 72 k, krouťák 66 Nm, pohotovostní hmotnost 200 kg a cena 189 000 Kč) poměrně hodně, vzpomenu jen na Japonce:
- Hodna CBF600S (78 k, 59 Nm, provozní hmotnost 217 kg a cena 175 000 Kč),
- Suzuki má hned dva zástupce: GSX650F (85 k, 61,5 Nm, suchá hmotnost 216 kg, 189 900 Kč) a Bandit 650S (85 k, 61,5 Nm, suchá hm. 218 kg, 169 900 Kč),
- Yamaha má také dva konkurenty: FZ6 Fazer (78 k, 51,6 Nm, suchá hm. 186 kg, 159 900 Kč) a novinku tohoto roku XJ6 Diversion (78 k, 60 Nm, pohotovostní hm. 211 kg, 174 990 Kč).
Jak hodnotit Kawasaki ER-6f? Je to menší šikovná motorka, která se dá jedním slovem nazvat, jako univerzál pro denní použití. Svým cestovním pojetím se hodí i pro partnerky, když máte doma v garáži např. 1400GTR, pořiďte přítelce ER-6f a oba si výlet parádně užijete.
Plusy a minusy pro Kawasaki ER-6f
+ nový design
+ zátah motoru odspodu
+ každodenní použitelnost
+ cena
- brzdy
- příliš mnoho konkurentů
Oficiální video
Technické informace
Technické údaje | Kawasaki ER-6f |
Celkové rozměry | 2 100×760×1 200 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 401 mm / 790 mm |
Motor, objem | 4dobý řadový 2válec, 649 ccm |
Vrtání x zdvih | 83×60 mm |
Kompresní poměr | 11,3:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 53 kW (72 k) v 8 500 ot./min |
Točivý moment | 66 Nm v 7 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 160/60 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 220 mm, 1pístek |
Rám | z ocelových trubek |
Přední vidlice | teleskop. vidlice, průměr 41 mm, zdvih 120 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, tlumící jednotka napravo, zdvih 124 mm |
Nádrž | 15,5 l |
Spotřeba v testu | 6,43 l na 100 km |
Pohotovostní hmotnost | 200 kg |
Cena (červenec 2009) | 189 000 Kč |
Foto: David Kárný
Poděkování: za půjčení motocyklu děkujeme firmě Asko KC (kawasaki.cz) a za půjčení helem patří dík panu Mičánkovi (kbcbrno.cz).
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
nYRxXWjl | fqiFhKztVEtQ | 18.11.2011 10:59 |
SiOrGODRUTOLF | szIVUUaS | 16.11.2011 08:49 |
sedlo | anninnka | 12.08.2009 16:47 |
Re: spotřeba | Roman Daněk (Autofun.cz) | 13.07.2009 14:43 |
spotřeba | oem-* | 13.07.2009 13:40 |
Vstoupit do diskuse › |