Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná

Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: titulní fotka Slabá a pomalá? To nejhorší, co byste mohli v souvislosti s malým kupé od Hondy udělat, je podcenit ho, i když tradiční ostré vačky vystřídaly volty a ampéry.

Nové kupátko od Hondy počátkem letošního roku ještě kloudně nikdo ani neviděl a už by se mohlo pyšnit titulem Nejpodceňovanější auto roku. Proč to? Ze dvou důvodů. Jednak to měl být první hybrid s ambicemi sportovního auta a druhak se musí spokojit s maximálním výkonem 124 k, a to ještě jen tehdy, když jsou dost nabité akumulátory.

Tohle prostě vypadalo jako velký přešlap japonské automobilky a prohlášení o tom, že inspirací při vývoji byl Lotus Elise už mohlo vést k úvahám o tom, že se patrně letos lysohlávkám nadmíru dařilo. Jenže první kontakty médií s tímhle autem vyznívaly nad očekávání dobře (ty naše najdete v článku Za volantem: Honda CR-Z) a skepse se sice vytrácela, nicméně jisté pochybnosti přetrvávaly. Nyní je na AUTOFUN řada na klasický test, jenž ukáže, co v tomhle autě vlastně vězí. Nebo nevězí.

Nebudu vás přesvědčovat o zdařilosti designu tohoto kupé, v mém případě japonský styling dopadl na úrodnou půdu. Dost možná i díky jasnému odkazu na slavné CRX. Interiér je opravdu moderní, což platí zejména o přístrojovém štítu a všechny ovladače palubních systémů jsou soustředěny v těsné blízkosti volantu. Mnohem důležitější ovšem je, že před sebou mám malinký volant se silným věncem, jenž je umístěn téměř svisle. K tomu si přidejte na dnešní poměry extrémně nízký posaz v kožených sedadlech s velmi slušným bočním vedním a musí vám být jasné, že sportovní zaměření z kokpitu hondy přímo sálá. Asi je to v souvislosti s touhle japonskou značkou trošku zbytečnost, ale nelze nezmínit též kraťkoučkou řadicí páky manuálního šestikvaltu s krátkými a blízko u sebe poskládanými dráhami.

Od takového auta by se očekávalo, že si při startu chlapsky zachrchlá, odplivne a spustí baryton výfuku. Jenže ve srovnání s CR-Z je i elektrická travní sekačka pekelný stroj.

Od auta, co se tváří, že si dává scirocca jako dezert, by se očekávalo, že si při startu chlapsky zachrchlá, odplivne a spustí baryton výfuku. Jenže ve srovnání s CR-Z je i elektrická travní sekačka pekelný stroj. Startér snad ani nemá a po otočení klíčkem se ozve jen nesmělé zašvelení pastviny ve větru. Kdy ale přiběhne to stádo koní?

Poučen z předchozí zkušenosti rovnou volím jízdní režim Sport a znovu mě překvapuje, s jakou chutí céro vyrazí vpřed. Elektrická asistence, funující už od volnoběhu, zajistí velmi příjemnou dynamiku v nízkých otáčkách, která je podpořena i příjemně bručivým projevem výfuku. Bateriové newtonmetry přestávají být znát kousek za 4000 otáčkami a následně už spočívá pohon kupéčka na bederech benzinové patnáctistovky, zatímco elektromotor už asistuje spíše „aby se neřeklo“ – z maxima 124 koní je elektrických jen 10.

Pohled na otáčkoměr je na to, že sedím v hondě, a navíc ve sportovní, velmi žalostný – místo červeného pole za osmičkou ho vidím kousek za šestkou. I přesto se podařilo vyladit motor tak, že má pěknou výkonovou špičku. Ve 4500 otáčkách a potom ještě jednou v pěti tisících výrazně ožije a letí vstříc hranici 6500 ot/min, kdy zasahuje omezovač. Bohužel se přitom zorné pole nezúží a přerušovaná dělicí čára se neslije v plnou, což jde ovšem na vrub dostupným koním, nikoli charakteru čtyřválce.

Známé pořekadlo říká, že je lepší řídit rychle pomalé auto, než jet pomalu s rychlým a o málokterém to platí tak moc, jako o téhle hondě.

Pokud stojím na plynu jako na rýči, stačí k jejich vybití pár stovek metrů (nebo necelé kolo na okruhu v Sosnové) a pak už jsem odkázán prakticky pouze na benzinový motor. V režimu Sport se ovšem systém IMA nechová jako běžný hybrid, jenž chvíli pomáhá, chvíli ne, pak zase ano. V tomto módu je vše podřízeno maximální možné dynamice a tak se akumulátory nabíjí prakticky stále, pokud zrovna není pedál plynu zaražený v podlaze. Dlužno podotknout, že vzhledem k dostupnému výkonu a schopnostem podvozku může být plný plyn opravdu častým jevem, nicméně při méně zběsilém jízdním stylu se akumulátory jsou schopny udržet v takové kondici, aby pomáhaly při výjezdech ze zatáček, popřípadě na rovinkách. Chce to ale trochu cviku, stejně jako u ostatních hybridů schopnost dosáhnout výraznější úspory paliva.

Co tak říci o dynamice… Když si prohlédnu agresivní tvary japonského kupé a nechám se navnadit slušnou pružností v nizkých a středních otáčkách, je projev ve vysokých otáčkách dost zoufalý. Když se ale na auto podívám jako na zábavnou okreskovou hračku, dostává se CR-Z do trochu jiného světla. Známé pořekadlo říká, že je lepší řídit rychle pomalé auto, než jet pomalu s rychlým a o málokterém to platí tak moc, jako o téhle hondě.

Na konci rovinky má sice céro o 20, 30 km/h menší rychlost než nějaký malý hot-hatch, ale zase mi před každou zatáčkou nehrozí ztráta řidičáku. CR-Z je dynamicky hodně podobné Twingu RS nebo Swiftu Sport a to na okreskách znamená, že je rychlé tak akorát. Dost na to, aby bylo svezení zábavné a málo na to, aby bylo nebezpečné. Jen je třeba přetrpět ty pomalejší výjezdy ze zatáček…

Podvozek je zcela jistě nejsilnější zbraní céerzetka, a to rozhodně ne proto, že motor za moc nestojí.

Odezva motoru na pohyby plynového pedálu připomíná spíše špičkové turbomotory, než špičkové atmosféry a dlouho jsem váhal, jaký směják mu dát a rozhodování mi neulehčily ani meziplyny, které lze dávat, ale nejsou úplně precizní. Rozložení pedálů je však tradičně perfektní a tak lze provádět heel-toe i přesto, že pedál plynu trčí z palubky a ne z podlahy. Řazení je dle očekávánání rychlé a přesné, ale dokonalosti hodinařiny v Civicu Type R přece jen nedosahuje.

Na rozdíl od dosud existujících hybridů má tato honda i normální brzdy, což znamená, že nefungují jako vypínač, ale mají plynulý, i když nijak ostrý nástup a bezproblémově se dávkují.

Když už je tu řeč o hračce na okresky, výkonové rezervy se ještě mohou shovívavě akceptovat, podvozek ovšem musí snést na nejpřísnější kritéria. Jak je na tom v tomto ohledu tenhle japonský Lotus Elise pro každodenní používání?

Nač to protahovat – podvozek je zcela jistě nejsilnější zbraní céerzetka, a to rozhodně ne proto, že motor za moc nestojí. Dá se říci, že pro Hondu dost neobvyklá konstrukce podvozku sportovního auta s trubkou vzadu vyléčila dětské nemoci a krásně zrenaultovatěla. Modří už vědí – tohle není nadávka ani náhodou – Francouzi vyladili tuhou zadní nápravu svých sportovních modelů takřka k dokonalosti a šasi u CR-Z je na tom dost podobně. Chybí mu sice ještě chloupek poddajnosti a přebývá špetka rozevlátosti, ale i tak je opravdu libové.

Klíčový je pro céro zejména krátký rozvor. Díky němu zatáčí přímo ďábelsky – okamžitě, naprosto precizně a s neskrývanou chutí. Současně je spíše neutrální než nedotáčivé, což bude možná i zásluha 40kg akumulátorů mezi zadními koly. Nastupující nedotáčivost lze pak korigovat pouhým přitažením volantu do směru zatáčky, potenzy se hryznou a auto pokračuje dál zvoleným směrem.

V douhym táhlym se asi budete lépe cítit v nějakém sciroccu, doménou novodobého CRX jsou opět klikaté okresky.

Krátký rozvor je současně zásadním faktorem pro zábavnost. V douhym táhlym se asi budete lépe cítit v nějakém sciroccu, doménou novodobého CRX jsou opět klikaté okresky. Na ubrání tlaku na plynový pedál reaguje záď odlehčením zadní nápravy, což z CR-Z dělá velmi příjemné náčiní i na technické závodní okruhy, současně má ale tolik stability, že nehrozí přetočení.

Co je na tom všem nejpřekvapivější, pérování kupéčka je nečekaně komfortní. Jízda rozhodně nepřipomíná žebřiňák, místo toporných kmitavých pohybů se CR-Z na nerovnostech jen lehce pohupuje. V zatáčce se nakloní jen lehce a zakleknutí je pevné a stabilní, trochu citlivější je ale na prudké změny změru jízdy, kdy občas došlo k rozkývání karoserie. Toto nastavení má pozitivní vliv nejen na velmi dobrou schopnost tlumit rázy od rozbitých vozovek, ale také na vynikající stabilitu na nerovnostech – není snad nic, co by dokázalo odlepit pneumatiky céra od asfaltu. A při tom všem má řidič vynikající přehled o tom, co se s kterou nápravou právě děje.

A pak tu máme řízení. To v hondě má všechno, co má mít – ačkoli působí kolem přímého směru malinko ospale, pyšní se přesností, ostrostí a strmostí. Je také příjemně tuhé a do volantu se očas dostane i nějaká ta informace od předních kol. I přes to všechno ale působí trošku odtažitě a uměle. Je mi jasné, že to zní jako zvláštní kombinace vlastností, nicméně Honda to dokázala… $3$

CR-Z nabízí zábavnost a radost z jízdy na úrovni hot-hatchů při jízdním komfortu a spotřebě, o němž se těmto kapesním raketám ani nezdá.

Týden s CR-Z byl opravdu velmi bohatý na zážitky a nechyběl ani křest ohněm na krkonošských touge (tam jsem nebyl sám, o tom ale zas někdy jindy $5$ ), kudy se s oblibou prohánějí motorkáři. A byl také nebývale bohatý na kilometry, což mě přivedlo na myšlenku, jestli je skutečně pravda, že u sportovního auta nikoho nezajímá spotřeba. Tací určitě mezi nám jsou, já ovšem byl celkem rád, že mám zrovna CR-Z a ne třeba Mégane RS. Tam, kde si turbohothatche berou mezi 25–28 litry benzinu a atmosféry Clio RS a Civic Type R nějakých 22, spálilo CR-Z méně než 12 – a to nebyl jízdní styl až na ty rychlosti na rovince nijak odlišný. Při jízdě stovkou v módu Normal upíjí 5,2 litru benzinu, při 130 pak 6,8 l – prakticky totéž, co Honda Jazz s třináctistovkou. A svižným tempem se s cérem dá jezdit kolem 7,5 litru. On ten hybrid nakonec možná má něco do sebe…

Co říci závěrem? Honda rozhodně vytřela zrak všem pochybovačům – ne každý hybrid musí být tlumičem řidičských vášní. CR-Z nabízí zábavnost a radost z jízdy na úrovni hot-hatchů při jízdním komfortu (a spotřebě), o němž se těmto kapesním raketám (až na jednu výjimku) ani nezdá. Navíc je to kupé, takže v současnosti nemá v B segmentu přímou konkurenci. O čem se naopak ani nezdá téhle hondě, je jejich rychlost. Dynamika CR-Z je bohužel na spodním okraji přijatelnosti pro takový typ auta a výkonnější verzi by potřebovala opravdu akutně. Zaujalo vás? Tak si nalejte něco k pití a podívejte se, kolik na tohle auto Honda chce. Jo, a tu flašku raději neuklízejte…

Technické údaje
Motor:
Typ motoru: zážehový hybrid
Válce / ventily: 4/4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 124 (91) / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 1000–1500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10,0
Spotřeba kombi (l/100 km): 5,0
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 215–389
Objem nádrže (l): 40
Provozní hm. / nosnost (kg): 1245 / 275
Rozměr pneu: 205/45 R 17

Hodnocení

Motor 2,13
Výkon $3$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $1$
Ochota vytáčet se $1$
Výkonová špička $2$
Redline $4$
Převodovka 1,25
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $2$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $1$
Jízdní vlastnosti 1,50
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,25
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,25
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 1,50
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,41

Fotogalerie

  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 1
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 2
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 3
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 4
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 5
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 6
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 7
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 8
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 9
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 10
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 11
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 12
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 13
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 14
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 15
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 16
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 17
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 18
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 19
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 20
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 21
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 22
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 23
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 24
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 25
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 26
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 27
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 28
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 29
  • Test: Honda CR-Z: CeRtovsky-Zábavná: fotka 30


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
XyfLjkGAcjqr ImaMTRYoTSFI 11.03.2012  21:23
EPgmYnVgeYYd lsGYJuIXyTU 06.03.2012  06:44
yGTayHncveBSscL pkYFbntqI 06.03.2012  06:33
vIeXllRzEuFUl vPLEhhPzVAIeUXs 04.03.2012  13:01
kEwtBnMdFAIin HhPwQXHGCpEuBav 03.03.2012  22:46
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Uživatel_5340709 16.12.2010  07:18
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Enthusiastic.driver 15.12.2010  23:45
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? riderhenry 15.12.2010  23:31
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? oIoo 15.12.2010  22:47
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Plzenak 15.12.2010  22:43
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Plzenak 15.12.2010  22:33
Re: Shrnutí. *Smec_m* 15.12.2010  08:51
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Uživatel_5340709 15.12.2010  08:38
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Enthusiastic.driver 14.12.2010  23:47
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? riderhenry 14.12.2010  22:47
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Uživatel_5340709 14.12.2010  22:42
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Uživatel_5340709 14.12.2010  22:25
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? riderhenry 14.12.2010  22:16
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? Uživatel_5340709 14.12.2010  21:52
Re: CR-Z rychlá, bo pomalá? oIoo 14.12.2010  21:48
CR-Z rychlá, bo pomalá? Uživatel_5340709 14.12.2010  21:40
Re: Kastovní systém... oIoo 14.12.2010  21:34
Re: Kastovní systém... Plzenak 14.12.2010  21:26
Re: Kastovní systém... Plzenak 14.12.2010  21:25
Re: Kastovní systém... TeeJay 14.12.2010  20:40
Re: Kastovní systém... riderhenry 14.12.2010  19:19
Kastovní systém... Enthusiastic.driver 14.12.2010  19:08
Re: Shrnutí. BoB_82 14.12.2010  18:51
Re: Shrnutí. riderhenry 14.12.2010  18:39
Re: Shrnutí. TeeJay 14.12.2010  17:13
Vstoupit do diskuse ›