Ford Focus RS – namydlenej blesk

Ford Focus RS – namydlenej blesk: titulní fotka Zuřivě zelený Focus RS jsme otestovali ve snad nejdeštivějším týdnu letošního roku, bouřka nebouřka. Byla to nehorázná smůla nebo opravdové štěstí?

Chčije a chčije. Hláška z kultovního filmu Na samotě u lesa padne na zápůjční týden Fordu Focus RS opravdu jako ulitá. Z oblohy jako pytel se téměř nepřetržitě k zemi spouští provazy vody prokládané klikatícími se blesky a když už nějakým zázrakem začínají silnice osychat, přižene se další přívalák. A za těchto podmínek mi před domem v louži stojí údajně nejvíce „hot“ hot-hatch současnosti. Trošku depresivní. Jenže co se dá dělat, na zlepšení to nevypadá, a takhle alespoň tohle auto vyzkouším v podmínkách, kdy by bleskurychlá převýkonovaná předokolka měla vyvěsit bílý prapor.

I přes solidní výkon v soutěžní disciplíně o nejrychlejší nastoupení do auta si stačím všimnout, že jsou sedadla Recaro uchycena v podlaze bez možnosti výškového nastavení, to už se za mnou ale dveře zaklapnou a zatímco se mi vesele mlží okno, hledám ideální pozici za volantem. Hledám, ale nenacházím. Stejně jako u ST je i u RS sedadlo umístěno trochu výš, než bych potřeboval, volant by se zase hodilo přisunout o kousek blíž tělu a hlavice řadicí páky je zase umístěna zbytečně nízko. Posaz prostě není ideální, naopak téměř dokonalá jsou zmíněná recara – tuhá, s vedením stehen i celých zad, prostě nádhera. Tříramenný volant s tlustým věncem se perfektně drží a plastový dekor v kabině působí tak věrohodně, že jej chvíli považuji za karbon. Kompaktní hot-hatch málem za milion už by ale snad už mohl mít i kousek pravého, nemyslíte? Ke sportovnímu švihu kabiny přispívají ještě kovové pedály, startovací tlačítko a kšilt s ukazateli teploty a tlaku oleje a plnicího tlaku turba. kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň.

Kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň. Na mokru prostě z těch tří set koní na asfaltu mnoho neskončí.

Po stisku tlačítka Ford Power, které je mimochodem třeba držet po celou dobu startování (žádná trapná elektronika), se zaduněním ožije 2,5litrový pětiválec s výkonem 305 koní, jehož zvukový projev vyvolává dojem, že se právě chystá řidiče roztrhat na cucky. Mno, vlk taky sliboval, uvidíme, zda auto nehýří sebevědomím až příliš.

Když se pětiválec převaluje v nízkých a středních otáčkách, temně mručí, jako by měl pod kapotou ty válce ještě tak tři navíc, a přestože to newtonmetry motoru samotného dobře maskují, turbo má až do nějakých 4000 otáček citelnou prodlevu. Po jejím překonání ale prakticky v celém spektru přichází intenzivní zátah. Ten na mokré vozovce způsobuje výraznou ztrátu trakce nejen na jedničku a na dvojku, ale dokonce i na trojku. Ba co víc, kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň. Na mokru prostě z těch tří set koní na asfaltu mnoho neskončí.

Jakmile ale přijdou zatáčky, ukazuje RS, co v něm vězí. Tehdy přijde ke slovu diferenciál se zvýšenou svorností – a že je opravdu co svírat, odlehčované a prokluzující vnitřní přední kolo způsobuje, že focus díky přenosu točáku na to vnější zatáčí jak o život. S minimálními náklony se zakusuje do zatáček a vykružuje je jako dobře udělaná čtyřkolka, takže už tak záleží jen na tom, jestli pod sebou dokáží sportovní continentaly posbírat vodu. Na mokru se ale projeví nemožnost jemně dávkovat plyn, pokud jste zvyklí si s autem hrát a držet jej plynem na hranici smyku, u RS budete mít plynu vždy buď moc nebo málo.

S minimálními náklony se zakusuje do zatáček a vykružuje je jako dobře udělaná čtyřkolka, takže už tak záleží jen na tom, jestli pod sebou dokáží sportovní continentaly posbírat vodu.

Řazení manuálního šestikvaltu je krátké a přesné a dokonce se částečně podařilo potlačit odpory kulisy v neutrální poloze. Rozhodně by to ale šlo ještě lépe, takhle není změna kvaltů stále tak rychlá, jak by mohla být. Jenže co na tom, po zařazení případnou ztrátu RS stejně dožene… Oproti běžnému ST zaznamenávám další posun vpřed, a to co se řízení týče. V ostřejších zatáčkách už si nemotám ruce do vánočky, protože se převod řízení zkrátil na nějaké 2,2 otáčky, což je opravdu hodně sympatická strmost. Auto reaguje na pohyby volantem velmi přesně, ale stále tam chybí ta ostrost a spontánnost jakou má třeba Civic Type R nebo Lancer Evo X. Místo ní focus reaguje tak nějak, jak to říci… rozvážně. Z estéčka zůstala i gumovější zpětná vazba ve stylu BMW, která sice informuje o dění pod koly, ale takovým způsobem, že z toho řidič zjistí jen to, že by měl volant jankovitý volant držet radši ještě pevněji.

Co se naladění podvozku týče, RS jezdí prakticky bez náklonů, pérování je pořádně tvrdé, i když méně, než tomu bylo u předešlého RS, ale tlumiče dokáží pohlcovat rázy od nerovností velmi dobře.

Když se konečně na jediný den počasí umoudřilo, považoval jsem to za malý zázrak, jenž nám umožnil auto nafotit a vyzkoušet ho alespoň krátce i na suchém povrchu. A konečně byl čas si RS důkladněji prohlédnout.

Samosvoru se podařilo potlačit pocit těžkého předku, jenž mi vadil u ST a eresko už hrabalo jen na jedničku a dvojku.

Vypadá opravdu nebezpečně a jeho zuřivě zelený lak bude určitě na naše pomocníky a ochránce v uniformách fungovat jako červená na býka. Atraktivnímu aerokitu sekundují povedená kola, je proto s podivem, že designérům Fordu stálo za to doplňovat karoserii ještě falešnými výdechy (a nádechy) pod předními světlomety, na blatnících a v zadním nárazníku.

Jízda na suchu všechny již nabyté zkušenosti jen potvrdila. Samosvoru se podařilo trochu potlačit pocit těžkého předku, jenž mi vadil u ST a eresko už hrabalo jen na jedničku a dvojku. $2$ Široké pneumatiky způsobují zmítání auta na nerovném povrchu, zejména pak v kolejích, jinak je ale chování na silnici přímo čítankové. Na nerovnostech v zatáčce odskakuje minimálně a je stabilní i na brzdách. Podvozek je nastaven tak, aby zadní partie zůstávala v klidu, jak nejvíc je to možné, přetáčivost přichází jen ve výjimečných případech při prudké změně zatížení. Když už na ni dojde, je ale třeba mít dobré reflexy, protože přichází dost rychle a bez varování.

Ve vysokých otáčkách už nemá motor tak zajímavý zvuk jako dole, jeho akcelerace je ale působivá a i prodleva turba se o poznání zkrátí. Apetit ovšem také stojí za to. Při sportovní jízdě není problém dosáhnout sedmadvaceti litrů, při běžném svižnějším stylu jízdy s občasným divokým předjížděním se budete pohybovat kolem patnácti-šestnácti litrů. Tohle všechno dokáží spolehlivě ukočírovat účinné brzdy s obřími kotouči. Koho ale proboha napadlo, že by se při sportovním stylu jejich používání, tedy při intenzivní deceleraci na poslední chvíli, měla aktivovat výstražná světla? Jeden si pak přijde jako cvok, když mu v každé druhé zatáčce bliká celé auto.

Koho proboha napadlo, že by se při sportovním stylu jejich používání, tedy při intenzivní deceleraci na poslední chvíli, měla aktivovat výstražná světla?

Tak to bychom měli odježděné auto, které se stalo ikonou ještě předtím, než se jeho kola dotkla asfaltu. Teď by to ještě chtělo nějaké závěrečné zhodnocení. Tááákže… Ford Focus RS umí velmi dobře zahrát na emoce. Začíná to dravým vzhledem, pokračuje uši drásajícím zvukem výfuku a sání a končí u impozantní akcelerace, respektive decelerace. Pro natěšené puberťáky svezení s takovou károu nutně představuje zážitek na celý život, ovšem i zkušeným a na leccos zvyklým, vyzrálejším řidičům dokáže RS vykouzlit na tváři spokojený úsměv. Focus rozhodně není dokonalý, jak to občas z některých recenzí vyznívá. Je to ale zcela jistě nejlepší přeplňovaný hot-hatch současnosti a za cenu těsně pod milion (přesně 990 000 kaček) asi nekoupíte žádné rychlejší auto než je RS. Je ale třeba mít na paměti, že se dají koupit za méně peněz i zábavnější auta…

Focus RS
Motor 2,00
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $3$
Převodovka 1,50
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $2$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 1,50
Přilnavost přední/zadní nápravy $3$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $1$
Strmost řízení $1$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,25
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,50
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $4$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,83
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $1$
Tvar řadicí páky $3$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,65
Technické údaje Focus RS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 305 (224) / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2300–4500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 263
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 9,4
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 395
Objem nádrže (l): 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1468 / 392
Rozměr pneu: 235/35 R 19

Fotogalerie

  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 1
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 2
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 3
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 4
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 5
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 6
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 7
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 8
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 9
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 10
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 11
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 12
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 13
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 14
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 15
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 16
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 17
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 18
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 19
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 20
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 21
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 22
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 23
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 24
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 25
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 26
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 27
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 28
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 29
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 30
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 31
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 32
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 33
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 34
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 35
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 36
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 37
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 38
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 39
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 40
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 41
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 42
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 43
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 44
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 45
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 46
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 47
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 48
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 49
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 50
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 51
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 52
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 53
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 54
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 55
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 56
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 57
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 58
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 59
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 60
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 61
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 62
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 63
  • Ford Focus RS – namydlenej blesk: fotka 64


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Super auto Honza85 11.09.2009  15:30
Re: za ty penize nic moc babo83 09.09.2009  10:01
Re: za ty penize nic moc Michal Fokt 08.09.2009  15:04
Re: za ty penize nic moc white label 07.09.2009  22:22
Re: za ty penize nic moc white label 07.09.2009  22:11
Re: vyzera nadherne white label 07.09.2009  21:53
Re: RS je super auto! TeeJay 07.09.2009  17:32
RS je super auto! Martt 07.09.2009  09:15
Re: za ty penize nic moc Michal Fokt 03.09.2009  22:45
Re: za ty penize nic moc 2,7 RS 03.09.2009  18:58
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 03.09.2009  10:07
Re: za ty penize nic moc Enthusiastic.driver 03.09.2009  09:51
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 03.09.2009  06:13
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 03.09.2009  01:06
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 03.09.2009  00:57
Re: za ty penize nic moc Enthusiastic.driver 03.09.2009  00:05
Re: za ty penize nic moc Michal Fokt 02.09.2009  23:51
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 02.09.2009  17:31
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 02.09.2009  17:29
Re: za ty penize nic moc 2,7 RS 02.09.2009  16:36
Re: za ty penize nic moc riderhenry 02.09.2009  10:27
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 02.09.2009  03:27
Re: za ty penize nic moc riderhenry 02.09.2009  00:22
Re: za ty penize nic moc babo83 01.09.2009  09:51
Re: za ty penize nic moc TeeJay 01.09.2009  07:38
Re: za ty penize nic moc %yaroukh 01.09.2009  04:52
Re: za ty penize nic moc %Transporter 31.08.2009  22:13
Re: za ty penize nic moc babo83 31.08.2009  22:07
Re: za ty penize nic moc babo83 31.08.2009  22:00
Re: Díky Vajtus 31.08.2009  21:57
Vstoupit do diskuse ›