Ford Focus RS – namydlenej blesk
Zuřivě zelený Focus RS jsme otestovali ve snad nejdeštivějším týdnu letošního roku, bouřka nebouřka. Byla to nehorázná smůla nebo opravdové štěstí?
Chčije a chčije. Hláška z kultovního filmu Na samotě u lesa padne na zápůjční týden Fordu Focus RS opravdu jako ulitá. Z oblohy jako pytel se téměř nepřetržitě k zemi spouští provazy vody prokládané klikatícími se blesky a když už nějakým zázrakem začínají silnice osychat, přižene se další přívalák. A za těchto podmínek mi před domem v louži stojí údajně nejvíce „hot“ hot-hatch současnosti. Trošku depresivní. Jenže co se dá dělat, na zlepšení to nevypadá, a takhle alespoň tohle auto vyzkouším v podmínkách, kdy by bleskurychlá převýkonovaná předokolka měla vyvěsit bílý prapor.
I přes solidní výkon v soutěžní disciplíně o nejrychlejší nastoupení do auta si stačím všimnout, že jsou sedadla Recaro uchycena v podlaze bez možnosti výškového nastavení, to už se za mnou ale dveře zaklapnou a zatímco se mi vesele mlží okno, hledám ideální pozici za volantem. Hledám, ale nenacházím. Stejně jako u ST je i u RS sedadlo umístěno trochu výš, než bych potřeboval, volant by se zase hodilo přisunout o kousek blíž tělu a hlavice řadicí páky je zase umístěna zbytečně nízko. Posaz prostě není ideální, naopak téměř dokonalá jsou zmíněná recara – tuhá, s vedením stehen i celých zad, prostě nádhera. Tříramenný volant s tlustým věncem se perfektně drží a plastový dekor v kabině působí tak věrohodně, že jej chvíli považuji za karbon. Kompaktní hot-hatch málem za milion už by ale snad už mohl mít i kousek pravého, nemyslíte? Ke sportovnímu švihu kabiny přispívají ještě kovové pedály, startovací tlačítko a kšilt s ukazateli teploty a tlaku oleje a plnicího tlaku turba. kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň.
Kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň. Na mokru prostě z těch tří set koní na asfaltu mnoho neskončí.
Po stisku tlačítka Ford Power, které je mimochodem třeba držet po celou dobu startování (žádná trapná elektronika), se zaduněním ožije 2,5litrový pětiválec s výkonem 305 koní, jehož zvukový projev vyvolává dojem, že se právě chystá řidiče roztrhat na cucky. Mno, vlk taky sliboval, uvidíme, zda auto nehýří sebevědomím až příliš.
Když se pětiválec převaluje v nízkých a středních otáčkách, temně mručí, jako by měl pod kapotou ty válce ještě tak tři navíc, a přestože to newtonmetry motoru samotného dobře maskují, turbo má až do nějakých 4000 otáček citelnou prodlevu. Po jejím překonání ale prakticky v celém spektru přichází intenzivní zátah. Ten na mokré vozovce způsobuje výraznou ztrátu trakce nejen na jedničku a na dvojku, ale dokonce i na trojku. Ba co víc, kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň. Na mokru prostě z těch tří set koní na asfaltu mnoho neskončí.
Jakmile ale přijdou zatáčky, ukazuje RS, co v něm vězí. Tehdy přijde ke slovu diferenciál se zvýšenou svorností – a že je opravdu co svírat, odlehčované a prokluzující vnitřní přední kolo způsobuje, že focus díky přenosu točáku na to vnější zatáčí jak o život. S minimálními náklony se zakusuje do zatáček a vykružuje je jako dobře udělaná čtyřkolka, takže už tak záleží jen na tom, jestli pod sebou dokáží sportovní continentaly posbírat vodu. Na mokru se ale projeví nemožnost jemně dávkovat plyn, pokud jste zvyklí si s autem hrát a držet jej plynem na hranici smyku, u RS budete mít plynu vždy buď moc nebo málo.
S minimálními náklony se zakusuje do zatáček a vykružuje je jako dobře udělaná čtyřkolka, takže už tak záleží jen na tom, jestli pod sebou dokáží sportovní continentaly posbírat vodu.
Řazení manuálního šestikvaltu je krátké a přesné a dokonce se částečně podařilo potlačit odpory kulisy v neutrální poloze. Rozhodně by to ale šlo ještě lépe, takhle není změna kvaltů stále tak rychlá, jak by mohla být. Jenže co na tom, po zařazení případnou ztrátu RS stejně dožene… Oproti běžnému ST zaznamenávám další posun vpřed, a to co se řízení týče. V ostřejších zatáčkách už si nemotám ruce do vánočky, protože se převod řízení zkrátil na nějaké 2,2 otáčky, což je opravdu hodně sympatická strmost. Auto reaguje na pohyby volantem velmi přesně, ale stále tam chybí ta ostrost a spontánnost jakou má třeba Civic Type R nebo Lancer Evo X. Místo ní focus reaguje tak nějak, jak to říci… rozvážně. Z estéčka zůstala i gumovější zpětná vazba ve stylu BMW, která sice informuje o dění pod koly, ale takovým způsobem, že z toho řidič zjistí jen to, že by měl volant jankovitý volant držet radši ještě pevněji.
Co se naladění podvozku týče, RS jezdí prakticky bez náklonů, pérování je pořádně tvrdé, i když méně, než tomu bylo u předešlého RS, ale tlumiče dokáží pohlcovat rázy od nerovností velmi dobře.
Když se konečně na jediný den počasí umoudřilo, považoval jsem to za malý zázrak, jenž nám umožnil auto nafotit a vyzkoušet ho alespoň krátce i na suchém povrchu. A konečně byl čas si RS důkladněji prohlédnout.
Samosvoru se podařilo potlačit pocit těžkého předku, jenž mi vadil u ST a eresko už hrabalo jen na jedničku a dvojku.
Vypadá opravdu nebezpečně a jeho zuřivě zelený lak bude určitě na naše pomocníky a ochránce v uniformách fungovat jako červená na býka. Atraktivnímu aerokitu sekundují povedená kola, je proto s podivem, že designérům Fordu stálo za to doplňovat karoserii ještě falešnými výdechy (a nádechy) pod předními světlomety, na blatnících a v zadním nárazníku.
Jízda na suchu všechny již nabyté zkušenosti jen potvrdila. Samosvoru se
podařilo trochu potlačit pocit těžkého předku, jenž mi vadil u ST a
eresko už hrabalo jen na jedničku a dvojku. Široké
pneumatiky způsobují zmítání auta na nerovném povrchu, zejména pak
v kolejích, jinak je ale chování na silnici přímo čítankové. Na
nerovnostech v zatáčce odskakuje minimálně a je stabilní i na brzdách.
Podvozek je nastaven tak, aby zadní partie zůstávala v klidu, jak nejvíc je
to možné, přetáčivost přichází jen ve výjimečných případech při
prudké změně zatížení. Když už na ni dojde, je ale třeba mít dobré
reflexy, protože přichází dost rychle a bez varování.
Ve vysokých otáčkách už nemá motor tak zajímavý zvuk jako dole, jeho akcelerace je ale působivá a i prodleva turba se o poznání zkrátí. Apetit ovšem také stojí za to. Při sportovní jízdě není problém dosáhnout sedmadvaceti litrů, při běžném svižnějším stylu jízdy s občasným divokým předjížděním se budete pohybovat kolem patnácti-šestnácti litrů. Tohle všechno dokáží spolehlivě ukočírovat účinné brzdy s obřími kotouči. Koho ale proboha napadlo, že by se při sportovním stylu jejich používání, tedy při intenzivní deceleraci na poslední chvíli, měla aktivovat výstražná světla? Jeden si pak přijde jako cvok, když mu v každé druhé zatáčce bliká celé auto.
Koho proboha napadlo, že by se při sportovním stylu jejich používání, tedy při intenzivní deceleraci na poslední chvíli, měla aktivovat výstražná světla?
Tak to bychom měli odježděné auto, které se stalo ikonou ještě předtím, než se jeho kola dotkla asfaltu. Teď by to ještě chtělo nějaké závěrečné zhodnocení. Tááákže… Ford Focus RS umí velmi dobře zahrát na emoce. Začíná to dravým vzhledem, pokračuje uši drásajícím zvukem výfuku a sání a končí u impozantní akcelerace, respektive decelerace. Pro natěšené puberťáky svezení s takovou károu nutně představuje zážitek na celý život, ovšem i zkušeným a na leccos zvyklým, vyzrálejším řidičům dokáže RS vykouzlit na tváři spokojený úsměv. Focus rozhodně není dokonalý, jak to občas z některých recenzí vyznívá. Je to ale zcela jistě nejlepší přeplňovaný hot-hatch současnosti a za cenu těsně pod milion (přesně 990 000 kaček) asi nekoupíte žádné rychlejší auto než je RS. Je ale třeba mít na paměti, že se dají koupit za méně peněz i zábavnější auta…
Focus RS | |
Motor | 2,00 |
Výkon | ![]() |
Odezva plynu | ![]() |
Zvuk motoru/výfuku | ![]() |
Pružnost | ![]() |
Rozložení pedálů | ![]() |
Ochota vytáčet se | ![]() |
Redline | ![]() |
Převodovka | 1,50 |
Přesnost řazení | ![]() |
Snadnost řazení | ![]() |
Vůle v kulise | ![]() |
Délka drah | ![]() |
Jízdní vlastnosti | 1,50 |
Přilnavost přední/zadní nápravy | ![]() |
Stabilita zadní nápravy | ![]() |
Nedotáčivost/přetáčivost | ![]() |
Náklony v zatáčkách | ![]() |
Chování na nerovnostech | ![]() |
Přesnost řízení | ![]() |
Strmost řízení | ![]() |
Účinek posilovače | ![]() |
Brzdy | 1,25 |
Nástup | ![]() |
Účinek | ![]() |
Dávkování | ![]() |
Stabilita zádě | ![]() |
Komfort | 2,50 |
Odhlučnění podvozku | ![]() |
Aerodynamický hluk | ![]() |
Tvrdost pérování | ![]() |
Tlumení přejezdů nerovností | ![]() |
Interiér | 1,83 |
Velikost volantu | ![]() |
Tloušťka věnce volantu | ![]() |
Poloha za volantem | ![]() |
Rozměry sedadel | ![]() |
Boční vedení sedadel | ![]() |
Tvar řadicí páky | ![]() |
Fun faktor | ![]() |
Výsledná známka | 1,65 |
Technické údaje | Focus RS |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 5 / 4 |
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): | 305 (224) / 6500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 440 / 2300–4500 |
Dynamika a spotřeba | |
Maximální rychlost (km/h): | 263 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5,9 |
Spotřeba- kombinace (l/100 km): | 9,4 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Velikost kufru (l): | 395 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Provozní hm. / nosnost (kg): | 1468 / 392 |
Rozměr pneu: | 235/35 R 19 |