Test: Fiat 500C: Citová investice

Test: Fiat 500C: Citová investice: titulní fotka Otevřená pětistovka vám poskytne vše, co si jen můžete přát. Tedy pokud je to touha líbit se, být centrem pozornosti a líbit se a být centrem pozornosti.

U Fiatu se při vymýšlení budoucí podoby kabrioletu na bázi pětistovky moc nenadřeli – prostě vyměnili plechovou střechu za plátěnou. Kdyby se spolu s ním nesklopilo i zadní skolo, šlo by vlastně jen o hodně velké střešní okno. Jako ortodoxnímu milovníku všeho, co nemá střechu, se mi tento způsob kabrioletu zdá poněkud podivný, ale zase je lepší takovýhle, než vůbec žádný. Navíc má tohle řešení u fiátku tradici, tak budiž…

Pokud vlastníte kabrio čistě z důvodů pozérských, či loveckých, nemusíte mít strach. Kočkolap faktor je u 500C takový, jako u plnohodnotného otevřeného auta – možná je to tím, že pětistovek na silnicích potkáte méně, než Porsche 911, možná je to tím, že je lidem stále 500 maximálně sympatické a možná to taky bylo tím červeným pruhem na černé kastli – zkrátka a dobře, málokdo na ulici tohle auto přehlédne nebo ponechá bez povšimnutí tím spíš, když po chvíli následuje zjištění „hele, vono to nemá střechu“.

Navíc je jedno, jestli z něj vylezete v obleku od Armaniho, džínách a vytahaném tričku z „vše za euro“ nebo v minisukni (doporučuji spíše ženám $5$) – univerzální image 500 snese všechno. Záleží tedy spíš na tom, jestli se vám povede si na sebe 500C obléknout. Vepředu je totiž zoufale málo místa a na nějaké „vzadu“ můžete klidně zapomenout. Široký výběžek středového panelu nedovolí pravé noze udělat si alespoň trochu pohodlí, posaz za volantem je ukázkově „záchodový“ s jeho sloupek má poměrně autobusový sklon.

Nijak nenadchnou ani přední sedadla, která mají boční vedení tam, kde už není potřeba a přečíst z přístroje v kapličce, jakou že zrovna jedu rychlostí nebo kolik právě točí motor je docela kumšt. Na druhou stranu se ale volant dobře drží a řadicí páka šestistupňového manuálu má krátké a přesné dráhy.

Rozpačité dojmy z kabiny ale dokáže vylepšit motor. Benzinová čtrnáctistovka má sice výkon jen 100 koní a točivý moment 131 Nm, ale jako téměř všechny italské motory se ochotně vytáčí a má příjemnou špičku, takže ačkoli kabriolet moc nejede, jízda s ním je docela příjemná. Pružnost ve středním pásmu ale opravdu za moc nestojí. Spotřeba čtyřválce jako vždy závisí hlavně na jízdním stylu a osciluje mezi sedmi při klidné a třinácti při ostré jízdě.

Vzhledem k tomu, že autu zůstala většina karoserie výchozího hatchbacku, čekal jsem, že bude 500C tuhé jako skála, což se ale nepotvrdilo. Fiátek se na nerovnostech kroutí, rozhodně víc, než jsem předpokládal, na druhou stranu ale ne ne nijak nadměrně nebo nepříjemně.

V čem ovšem ke špičce rozhodně nepatří, jsou jízdní vlastnosti. Na rozdíl od Mini Cooperu se v tomto případě nemůžete maskovat řidičskými sportovními ambicemi, protože 500C žádné nemá. Na kvalitní silnici začne být poměrně brzo nedotáčivý, působí prkenně a do zatáček se mu nijak zvlášť nechce. Na na horším povrchu k tomu přidává nervozitu, doprovázenou poskakováním a odskakováním. Tvrdé nastavení navíc pouští do kabiny dost rázů. Brzdy odpovídají běžnému využití auta, mají pozvolný nástup, ale auto dokáží zpomalit bez problémů.

Trošku větší očekávání jsem měl i co se aerodynamiky auta týče. Do kabiny pronikají už při jízdě okreskovými rychlostmi zezadu dost výrazné turbulence, větrný štítek působí spíše symbolicky a topení a ventilátor nedokáží v kabině vytvořit tepelnou pohodu. Co se naopak odstraněním střechy zlepšilo, je řízení. Působí méně odtažitě a je v něm více cítit, co se děje s předními koly.

Fiat 500C je pěkné, stylové auto, které dokáže za teplého počasí udělat z běžné jízdy z A do B velmi příjemný zážitek, což je ostatně vlastní všem otevřeným autům. Nic víc ale od tohoto italského kabrioletu raději neočekávejte. Podvozek není ani sportovní, ani pohodlný, kabina stísněná, posaz prapodivný, aerodynamika se úplně nevyvedla a i tuhost karoserie mohla být větší. Do kolonky pozitiv lze zařadit snad jen oproti hatchbacku lépe fungující řízení, přesné řazení s krátkými drahami, které se však vzpouzí rychlé změně kvaltů a točivý motor s pěkným zvukem. Nesmíme ovšem zapomenout ani na cenu, začínající na necelých 350 tisících, která dělá z pětistovky nejlevnější kabriolet na trhu. V našem případě se čtrnáctistovkou vyleze až na 450 tisíc, i to je ale stále velice konkurenceschopná nabídka.

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 100 (74) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 131 / 4250
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,1
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 3546×1627×1488
Rozvor (mm) 2300
Velikost kufru (l): 180–520
Objem nádrže (l): 35
Provozní hm. / nosnost (kg): 1120 / 265
Rozměr pneu: 185/55 R 15

Hodnocení

Motor 2,63
Výkon $3$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $3$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $2$
Redline $3$
Převodovka 2,25
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 2,75
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $4$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $4$
Přesnost řízení :-
Strmost/ostrost řízení $2$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 2,75
Nástup $3$
Účinek $2$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $3$
Komfort 3,00
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $3$
Tvrdost pérování $4$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 2,50
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $3$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 2,7

Fotogalerie

  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 1
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 2
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 3
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 4
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 5
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 6
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 7
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 8
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 9
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 10
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 11
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 12
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 13
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 14
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 15
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 16
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 17
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 18
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 19
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 20
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 21
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 22
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 23
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 24
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 25
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 26
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 27
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 28
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 29
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 30
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 31
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 32
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 33
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 34
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 35
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 36
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 37
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 38
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 39
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 40
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 41
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 42
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 43
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 44
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 45
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 46
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 47
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 48
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 49
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 50
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 51
  • Test: Fiat 500C: Citová investice: fotka 52

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
pravá ruka Filas 27.10.2010  16:27
Re: g Michal Fokt 20.10.2010  21:53
Re: g amo123165 20.10.2010  21:40
Re: g Michal Fokt 20.10.2010  21:31
g amo123165 20.10.2010  19:30
Vstoupit do diskuse ›