Test: Ducati Hypermotard 1100

Test: Ducati Hypermotard 1100: titulní fotka Hypermotard je jedním z mála zástupců litrových motardů, které jsou na trhu. Design inženýři od Ducati umí na výbornou, dokazuje to i několik prestižních ocenění, ale má tohle líbivé supermoto i jiné přednosti než slušivý střih? Ano, má...

Jaký je Hypermotard 1100 od Ducati?

Ještě poslední pohled na červené supermoto, než zhasnu v garáži a zavřu vrata. Rozžhavené výfukové svody od zběsilé jízdy chladnou a do večerního ticha je slyšet typické lupání. S helmou v ruce, kde musím očistit všudypřítomné mušky, jdu po schodech směrem k bytu a přemýšlím, o čem budu psát. Pořádně se vydýchat a uklidnit není lehké, protože to auto, co mi nedalo přednost, jsem díky zkušenostem, skvělým brzdám a kvalitnímu podvozku minul asi jen o 15 cenťáků. Strach mi tehdy sevřel půlky tak moc, že bych přecvakl osmičku drát.

V lednici beru plechovku piva, zapínám počítač, otevírám poznámkový blok a píšu první žhavé dojmy…

Duchovním otcem Hypermotardu je designér Pierre Terblanche, od jehož návrhářského stolu vznikla takové krasavice, jako např. Ducati 999 nebo krásné retro motorky Ducati Paul Smart 1000 LE či Ducati Sport 1000. Ducati si s projektem velkého motardu lišácky pohrála: na výstavě EICMA 2005 v italském městě Miláno byl představen prototyp Hypermotard a ihned na sebe strhnul velkou vlnu pozornosti. šlo o takovou pecku, že Asociace motocyklových designérů mu přiřkla 1. místo za Nejlepší design. Po představení plně funkčního konceptu vedení Ducati čekalo na ohlasy odborníků, zákazníků a široké veřejnosti.

V druhé polovině tohoto desetiletí je třída motardů na vzestupu a řada výrobců motorek na to pružně reaguje rozšířením nabídky modelů pro své zákazníky. První velký motard představilo rakouské KTM v podobě 950 SM. Odpověď přišla po roce od BMW, které na říjnové výstavě Intermot 2006 představilo HP2 Megamoto. A do opozice proti rakousko-německému dvojbloku se postavilo Ducati, když 31. května 2006 generální ředitel Federico Minoli potvrdil, že Hypermotard půjde do sériové výroby. Jak už bylo naznačeno, Hypermotard byl trefou do černého. Ohlasy byly výborné a litrové supermoto od Ducati sbíralo jednu trofej za druhou. Asi tou nejdůležitější je vítězství v prestižní soutěži BIKE OF THE YEAR 2008, kde Hypermotard triumfoval v kategorii trial / supermoto.

Přemýšlím, jak to všechno začalo. V práci hrozná pruda, takový ten den, že ke konci už přemýšlíte, co dělat, aby to vypadalo, že něco děláte. V tramvaji po cestě domů jsem měl ale jasno: Ducati Hypermotard v garáži a slušné počasí přímo zve k pořádné projížďce. Rychle se narvat do kombinézy a seběhnout do garáže. Funbike se svým trubkovým rámem, červeným „zobákem“, letmo uchyceným zadním kolem a výfuky, co vypadají jako rakety země-vzduch, má opravdu něco do sebe.

Otáčím klíčkem v zapalování, digitální displej zatím zabliká, jak vánoční stromek, a mačkám startér. Hypermotard mě odmění krásným basovým staccatem z výfuků a typickým cvrlikáním suché spojky a pracovní stres mizí nenávratně pryč. Na dvoře ještě párkrát protočím plynovou rukojetí, hlavně aby všechny kočky zalezly pod plot a mně se nalil adrenalin do žil. Nohou kopu za jedna a nořím se do městského provozu. Hypermotard je v ulicích, na křižovatkách a na výpadovkách jako štika v rybníku. Díky vyššímu posedu mám lepší přehled o dopravních situacích a není problém se přizpůsobit. Když se mě jeden plechovkář snaží skřípnout v koloně na výpadovku, jen se usměji, „žvejknu“ mašinu na druhou stranu a podjedu ho. Jeho hrozící pěstička je ve zpětném zrcátku skoro až trapně malinká. Ostré rozjezdy na světlech jsou pro supermoto denním chlebem a není výjimkou, že Hypermotard chce jít do wheelie…

Sériová podoba Hypermotardu se do prodeje dostala jako modelový rok 2007 a oproti konceptu jsme se dočkali jen minimálních změn. Pohonnou jednotkou je agregát o objemu 1 078 cmm, který jsme do té doby znali např. z cestovní Multistrady. Dvouválec s desmodromickým rozvodem ventilů a přímým vstřikováním paliva má vrtání a zdvih 98×71,5 mm. Výkon motoru je naladěn na 70 kW (95 koní) při 7 750 ot/min. a maximální točivý moment 103 Nm nastupuje v 4 750 otáčkách. Nejvyšší rychlost by měla překročit 200 km/h, ale o tom funbiky určitě nejsou.

Výborná technologie se odráží i na plně nastavitelném podvozku a brzdách. Vpředu je vidlice Marzocchi s průměrem 50 mm a kotoučem o průměru 305 mm s radiálním čtyřpístkovými třmeny od firmy Brembo. Vzadu je centrální tlumič Sachs monoshock, jednoramenná kyvná vidlice a kotouč o průměru 245 mm. Ve výbavě také nechybí 17palcová kola z lehkých slitin od firmy Marchesini.

Ducati si ale podobně jako u všech modelů připravilo i verzi Hypermotard 1100 S, kde se dočkáme řady fines, jako je např. lepší podvozek s přední vidlicí Marzocchi s nízkým třením díky nitridaci titanem na kluzácích; vzadu je plně nastavitelná tlumící jednotka Öhlins. Dále má verze S lepší přední brzdy Brembo Monobloc a suchá hmotnost je o 2 kg nižší, než u základní verze.

Město nechávám za sebou a najíždím na dálnici D1. Podvozkově zvládá Hypermotard jízdu po betonovém tankodromu celkem dobře, ale nulová ochrana před větrem a tvar sedla stoické jízdě mění jízdu po dálnici v muka, proto jsem fakt rád, že se blížím ke sjezdu a mířím dál na Buchlovské kopce. Díky silniční uzávěrce v Bučovicích není provoz v kopcích tak hustý, jako v minulých letech, což je pro motorkáře jedna báseň.

První jízdu jedu opatrněji, musím zahřát pneumatiky, oživit si posloupnost zatáček, jejich rádius a zkontrolovat, zda se někde nevysypal náklaďák štěrku. A taky, zda někde nehlídkují policisté, že… Všechno je v pohodě, proto tomu začínám při druhé jízdě zatápět. Motardovský styl s nožičkou dopředu jednak neumím a druhak by mi vysunutá noha v rychlostech přes 100 km/h moc nepomohla. Takže klasicky na kolínko. Středně roztočenou čtverku před zatáčkou skopnu na dvojku, trochu brzda na korekci rychlosti, vysednout ze sedla, posunout těžiště a posílám to do zatáčky. Ve výjezdu dávám „fullgas“ a Hypermotard má opět tendenci jít do wheelie. Ne, přece si nerozbiju hubu hned v druhé zatáčce…

Dávám za tři, ale po chvilce opět podřazuji. Před utaženější zatáčkou krotím rychlost jedním prstíkem, radiální třmeny od Bremba se zakusují do kotoučů, kvůli vyššímu zdvihu přední vidle se mi noří předek do země a odlehčená záď se lehce rozvlní. Zatím mě to nechává chladným, Hypermotarda zalomím do zatáčky a přemýšlím, kde mají pneumatiky Pirelli Diablo Rosso limit. Lehké otření slideru dokazuje, že tahle jednostopá hračka umí opravdu hodně! A když jsem asi ve čtvrté zatáčce při výjezdu načmáral na asfalt čáru od powerdriftu, moje dušička pěla blahem.

Dojem a vzpomínky ze špičkové jízdy mi dost pokazila jedna řidička zpátky v Brně, když mi téměř u baráku nedala přednost zprava. Nikomu se nic nestalo, takže konec dobrý, všechno dobré.

Krátké srovnání s KTM 990 SM

Jediným srovnatelným konkurentem v současné době na trhu je KTM 990 Supermoto. Výše zmiňované BMW má HP2 Megamoto, ale je to boxer s objemem 1170 ccm (113 koní). Od loňska je tu i Aprilia Dorsoduro 750, ale to má zase nižší objem (byť se stejným výkonem 95 koní). KTM 990 SM má inovovanou pohonnou jednotku o objemu 999 ccm s výkonem 115,5 koní v 9 000 ot/min a maximální točivý moment 97 Nm nastupuje v 7 000 otáčkách.

Byť Hypermotard má nižší výkon, krouťák nastupuje o dost dříve a má delší pásmo použitelných otáček. Subjektivně mi ale 990 SM přišlo trochu zuřivější a potřebovalo pevnou ruku na krocení. Hypermotard u mě získal body za lepší ovladatelnost, přeci jen rozdíl 12 kg v suché hmotnosti (179 kg Hypermotard vs. 191 kg 990 SM) je už znát. Ergonomie a posez za řídítky mi kvůli vyšší postavě sedl více u 990 SM.

Co se týče podvozku, SM jsem dostal v malinko tvrdším nastavení, což mi vyhovovalo, ale díky plně nastavitelnému podvozku bych si dokázal poladit i Hypermotard, takže tady nerozhodně. Ducati má u mě kladné body za jemnější plyn, naopak KTM mělo citlivější přední brzdu. Porovnávat design je silně subjektivní, co 100 lidí, to 100 názorů, ale obecně líbivější je pochopitelně Hypermotard.

Průměrná spotřeba se zas tak nelišila, obě motorky spálili něco kolem 7,5 l benzínu na 100 km, ale nádrž 12,5 l u Hypermotarda je vzhledem ke spotřebě skoro k smíchu. Rezerva je 3–3,5 l a když mi blikla kontrolka nádrže po 125 km rozumné jízdy po dálnici (šestka a 130 km/h), byl jsem nemile překvapen. Příznivci KTM se ale nemusí zas tak radovat, např. první generace Superduka byla ještě horší. Posledním ukazatelem v minisrovnání je cena: Hypermotard stojí 299 tis. korun, 990 SM pořídíte za 285 tis. Kč.

Závěr, plusy a mínusy

Možná trochu netradiční pojetí testu vám mělo naznačit největší přednost Hypermotardu: zábava, emoce, adrenalin, odreagování… Velké supermoto je stejně dobré v utažených zatáčkách, stejně jako v těch rychlých, ale krásně si s ním zablbnete na nějakém věším plácku (parkoviště u supermarketu nebo nepoužívané letiště), kam stačí rozeskládat pár kuželů a jde se na věc. Hypermotard je typickým představitelem skupiny funbiků, proto jej nedoporučuji pro jízdu ve dvou, pro jízdu delší než 200 km, vůbec ne na dálnici.

Ale pozor: Hypermotard je ideální např. i pro ortodoxní cestovatele, ale pouze pro ty, co chtějí objevovat nové věci a určitě jen jako druhá motorka do garáže. Alespoň pochopí, že existuje více stylů, než jen polykání desítek a stovek kilometrů… Je to jako mít v garáži kombíka od Volva a vedle toho Caterham.

Plusy a mínusy pro Ducati Hypermotard 1100

+ design
+ funbike, emoce, adrenalin…
+ ovladatelnost, obratnost
- malá nádrž
- jízda ve dvou či po dálnici

Video

Technické údaje

Technické údaje Ducati Hypermotard 1100
Celkové rozměry 2 120 (délka) x 1 155 (výška) mm
Rozvor / výška sedla 1 455 mm / 845 mm
Motor, objem 2válec do L, 1078 cmm
Vrtání x zdvih 98,0×71,5 mm
Kompresní poměr 10,5:1
Počet ventilů / chlazení 4 / vzduch
Výkon 70 kW (95 k) / 7 750 ot.
Točivý moment 103 Nm / 4 750 ot.
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Kola (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 305 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 245 mm, 2pístek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 50 mm, zdvih 165 mm
Zadní odpružení jednoramenná kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 141 mm
Suchá hmotnost 179 kg
Nádrž 12,4 l
Spotřeba v testu 7,44 l na 100 km
Cena (srpen 2009) 299 000 Kč

Foto: David Kárný.

Poděkování: za půjčení motocyklu na test děkujeme firmě MOTO ITALIA, s.r.o., www.ducati-czech.cz

Fotogalerie

  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 1
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 2
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 3
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 4
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 5
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 6
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 7
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 8
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 9
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 10
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 11
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 12
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 13
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 14
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 15
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 16
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 17
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 18
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 19
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 20
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 21
  • Test: Ducati Hypermotard 1100: fotka 22

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Annafed Annafed 01.05.2018  16:07
LubovGib LubovGib 26.04.2018  22:10
Annafed Annafed 17.04.2018  14:44
ShippingGlalo ShippingGlalo 12.04.2018  18:13
Bobcattew Bobcattew 13.03.2018  05:45
NastyaCem NastyaCem 05.03.2018  06:55
NastyaCem NastyaCem 04.03.2018  01:05
MilaniGeaby MilaniGeaby 29.12.2017  16:34
MilaniGeaby MilaniGeaby 26.12.2017  22:46
Test: Ducati Hypermotard 1100 spyroo 21.10.2009  09:59
Re: pravidla pidpid 26.08.2009  20:31
Re: pravidla pidpid 26.08.2009  20:30
Re: pravidla Roman Daněk (Autofun.cz) 24.08.2009  16:31
Re: pravidla King 24.08.2009  13:19
komentář od pidpid pája jája 24.08.2009  11:55
Re: pravidla Roman Daněk (Autofun.cz) 24.08.2009  07:30
Re: pravidla Kvasoň 24.08.2009  01:07
Re: pravidla Roman Daněk (Autofun.cz) 23.08.2009  13:04
pravidla pidpid 23.08.2009  06:32
Re: Co je teda lepší ? Brabus252 22.08.2009  21:29
Re: Co je teda lepší ? Hrubis 22.08.2009  20:18
Co je teda lepší ? Brabus252 22.08.2009  13:44
ad ta noha :) 22.08.2009  10:52
Vstoupit do diskuse ›