Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb

Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: titulní fotka Jestli dosud Francouzům chybělo auto, v němž mohli uplatnit své bohaté zkušenosti z vítězného tažení v prestižním rallyeovém šampionátu, pak nyní už takové mají. Saxo VTS se vrátilo.

Když se řekne Citroën, jako fanda zábavných aut nenápadně převádím řeč jinam a když už není zbytí, vzpomenu alespoň kultovní Saxo VTS, což je asi jediný francouzský šíp, jehož hrot mi dokázal trošku uvíznout v srdci. Jenže to už je dávná historie, kterou až do současnosti vyplňuje nicota. Ostatně i moje poslední naděje na ostrý citroën v podobě verze C4 by Loeb se ukázaly býti naprosto liché.

Jenže teď si Francouzi udělali radost vytvořením stylové značky DS s její zástupce mezi malými auty DS3 vypadal podle prvních informací velmi slibně. A tak jsem s napětím očekával příchod verze s přeplňovanou šestnáctistovkou. Jestli nevyjde ani tohle, tak tuhle značku asi už definitivně odepíšu.

Spatřit DS3 na ulici normálního českého města v téhle specifikaci, tedy ve verzi Sport chic, s jedovatě žlutým lakem a velkými, černými 17“ koly, budí dojem, že jde o fatu morganu. Ještě před pár lety bychom kolem takového auta na autosalonové točně jen tiše našlapovali a obdivovali ho coby koncept bez sebemenší šance na výrobu. Je moc dobře, že se automobilky přestaly bát se při návrhu designu pořádně odvázat. DS3 nemá retronáboj miníku nebo sportovní emoce mita, je ale nápadité, neotřelé, moderní a nezapře příslušnost ke značce. Je prostě krásné. A vypadá hodně ostře…

Chic je ostatně i uvnitř. Do očí mě bodá lišta palubní desky, vyvedená v zuřivé barvě karoserie, sympaticky ovšem působí i zbytek kabiny. Palubka má podobné rysy jako ta v civilnější C3, což znamená, že působí útulně, nádherně stylizovaný je též tříramenný volant, jenž se současně i dobře drží, což ostatně platí i o kulaté hlavici řadicí páky. Zahanbit se ovšem nenechají ani sedadla, která svými tvary slibují perfektní boční vedení. V reálu jsou sice spíš pohodlná než sportovní, protože jsou bočnice poměrně měkké, tělo ovšem při svižnější jízdě dokáží podržet vcelku dobře. Méně spokojen jsou ovšem byl s pozicí za volantem. DS3 jede ve stylu „dlouhé ruce, krátké nohy“, takže pokud chce řidič průměrného vzrůstu držet volant tak, jak se má, nohy už jsou pokrčené více, než by bylo příjemné. Škoda, protože jinak je sedadlo umístěno příjemně nízko, přestože to není úplná „podlaha“.

Rozhodnutí učinit z přeplňované šestnáctistovky z líhně vývojářů PSA a BMW nositele titulu Motor roku ve své objemové kategorii jsem nikdy úplně nepochopil, na druhou stranu se v téhle DS3 zatím chová asi nejlépe, jak jsem měl možnost ji dosud poznat. To v praxi znamená, že už snese srovnání s nejlepšími přeplňovanými prcky od VW a Alfy. Teď nemám na mysli jízdní dynamiku – když máte pod plynem 155 koní a 240 Nm, tak 1240 kg vážící auto prostě nemůže jet špatně, ale spíše reakce turba na povely plynového pedálu. Elektronika reaguje rychle, takže nejen že si mohu dovolit meziplyny (tedy až na heel-toe, to rozložení pedálů moc nepodporuje), ale motor má ve středních otáčkách i docela krátkou prodlevu, přičemž nad 4000 je už takřka zanedbatelná.

Nárůst dynamiky je plynulý, ale důrazný, takže se DS3 velmi dobře předjíždí, chybí ale sportovní charakter – je zábavné točit motor jen kousek za 4500 otáček, pak už je zátah takřka konstantní až k omezovači, jenž přichází ke slovu těsně po překročení 6500 ot/min. A buďte si jistí, že i přes absenci výkonové špičky budete s omezovačem přicházet do kontaktu docela často. Na „vině“ je šestistupňová převodovka.

Jenže teď rozhodně nemám v plánu (jako vždycky) totálně strhat francouzskou převodovku. Ta v DS3 totiž zaslouží rozhodně palec nahoru (jen jestli je francouzská). Koncern PSA totiž ještě nikdy lepší manuál neudělal (uvidíme, co na to RCZ). Dráhy jsou sice malinko delší, než by bylo optimální, ale naprosto přesné a co především, s jen malými odpory neutrální polohy, což umožňuje rychlé změny kvaltů a činí z řazení příjemnou činnost, kterou budete chtít provozovat dokonce častěji, než by bylo třeba. Proto ta zmínka o omezovači. Jen pro motor s takovou charakteristikou je jí snad škoda. Taková Alfa MiTo by za takovýhle šestikvalt z fleku dala masku chladiče a zadní díl výfuku.

Zmíněný italský hatch mě napadá v souvislosti s DS3 ještě jednou, a to když si vzpomenu na „vyladění“ řízení. Tady už bohužel malý citroën zůstává věren francouzské tradici. Posilovač má moc velký účinek, kolem přímé polohy je řízení necitlivé a chybí jakékoli, byť sebemenší, signály o tom, co dělají přední kola. Citlivost a účinek se zlepší až při rychlé jízdě po dálnici, jenže to už se bavíme o rychlostech, kdy vám policie pomůže od řidičáku a ochrání vás před obezitou bankovního konta. Na okresce musíte bohužel řídit odhadem.

A to je opravdu velká škoda, protože DS3 funguje překvapivě dobře i podvozkově. Je sice pravda, že se musíte připravit na poněkud drncavější jízdu, doprovázenou častým rázováním od nerovností a odskakováním, což je zásluha nejen 17“ kol, ale i tvrdého nastavení podvozku. Tohle všechno je ale podřízeno jedinému – jízdním vlastnostem (a máme tu další deja vu z Milána). Za ty se totiž DS3 rozhodně stydět nemusí – a to je něco, co už jsme o citroënech dlouho říci nemohli.

Nová francouzská stylovka se v zatáčkách díky výše zmíněnému naklání jen mírně a zatáčí na poměry značky překvapivě ochotně. Na limitu, pravda, převezme vládu nad autem nedotáčivost, ale hranice, kdy k tomu dojde, je posunuta příjemně vysoko a tak ani vyznavač vysloveně sportovního stylu jízdy nebude v DS3 strádat. Ani záď se vůbec nebrání dovádění, při ostré jízdě stačí polevit tlak na plyn a zadní partie se začne přetáčet, následně ale, pokud včas nezareagujete, utne její choutky nevypínatelný systém jízdní stability.

Spokojen jsem byl i se schopností DS3 zpomalit. Chod pedálu je sice trošku gumový, ale účinek soustavy lze hodnotit jako velmi dobrý a na okresce by dalo hodně snahy ji utahat. Vytratil se i pro malé citroëny charakteristický neklid při brzdění.

Přestože by se na déesku dalo najít pár much, nejde o žádné vypasené masařky a co si budeme povídat – různými kompromisy se to mezi malými hot-hatchi jen hemží. Důležité je, že už i Citroën, suverén rallyových tratí, má něco pro ty příznivce, značky, kteří ocení i více než kapalinové pérování a excentrický zjev. Přivítejte tedy dalšího příslušníka rodiny hot-hatchů. A říkejte mu třeba Seb. Minimálně do doby, než přijde DS3 Racing. To bude ovšem pouze limitka, takže na vrcholu nabídky nakonec zůstane právě tohle auto. Špatná volba to rozhodně nebude, tím spíš, že za něj chtějí Francouzi jen 475 000 korun (a 2600 za žlutou palubku).

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 155 (115) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,3
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,7
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 285
Objem nádrže (l): 50
Provozní hm. / nosnost (kg): 1240 / 357
Rozměr pneu: 205/45 R 17

Hodnocení

Motor 2,38
Výkon $2$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $4$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $3$
Redline $3$
Převodovka 2,25
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $2$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $3$
Jízdní vlastnosti 2,50
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $4$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 2,00
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $2$
Komfort 2,25
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 2,00
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $3$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $2$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 2,20

Fotogalerie

  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 1
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 2
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 3
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 4
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 5
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 6
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 7
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 8
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 9
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 10
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 11
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 12
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 13
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 14
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 15
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 16
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 17
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 18
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 19
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 20
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 21
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 22
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 23
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 24
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 25
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 26
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 27
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 28
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 29
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 30
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 31
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 32
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 33
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 34
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 35
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 36
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 37
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 38
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 39
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 40
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 41
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 42
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 43
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 44
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 45
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 46
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 47
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 48
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 49
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 50
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 51
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 52
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 53
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 54
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 55
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 56
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 57
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 58
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 59
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 60
  • Test: Citroën DS3 1.6 THP: Říkejte mi Seb: fotka 61

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: DS 3 a Fabie "neregistrovaný" 13.06.2010  20:44
Re: DS 3 a Fabie riderhenry 07.06.2010  13:58
Re: DS 3 a Fabie tonny.p2 07.06.2010  11:13
Re: DS 3 a Fabie pepagl 06.06.2010  19:34
DS 3 a Fabie citroenas 06.06.2010  14:59
Re: obrys Vysnan1 06.06.2010  12:40
Re: obrys Vysnan1 06.06.2010  00:26
Re: obrys riderhenry 05.06.2010  23:25
Re: obrys Redmex 05.06.2010  12:51
Re: obrys Enthusiastic.driver 05.06.2010  02:31
Re: obrys riderhenry 05.06.2010  00:22
Re: obrys rosi007 04.06.2010  23:55
Re: obrys Redmex 04.06.2010  22:39
Re: testiiicek riderhenry 04.06.2010  19:16
Re: technická rosi007 04.06.2010  18:52
technická %yaroukh 04.06.2010  18:07
Re: testiiicek Michal Fokt 04.06.2010  13:51
Re: testiiicek babo83 04.06.2010  13:28
Re: obrys Michal Fokt 04.06.2010  13:27
obrys Redmex 04.06.2010  13:23
Interier Smec_m 04.06.2010  13:16
Re: testiiicek Michal Fokt 04.06.2010  11:53
francuzov sice nemam rad babo83 04.06.2010  11:38
testiiicek Hrubis 04.06.2010  11:29
Re: nevím laufík 04.06.2010  10:43
nevím %mario.b 04.06.2010  10:27
super ;-) laufík 04.06.2010  10:02
Vstoupit do diskuse ›