Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí

Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: titulní fotka V životě si musíme najít cestu, po které se hodláme vydat. Stejně to mají i automobilky - dobře ví, kde mají místo na trhu, jaké zákazníky si může dovolit oslovit a jaké raději nechat běžet. Potíž je, když se jí to tak nějak poplete.

Citroën stojí tak trochu rozkročený nad dvěma rozdílnými kontinenty – svět motorsportu a konkrétně rallye je opravdu drsňácká show plná adrenalinu, aut s podvozky tvrdými jako šutr a boje o každou desetinku vteřiny. Citroën dal velké peníze do týmu, který okolo kastle s tvary C4 postavil špičkový závodní speciál, který má s tím, co vám možná stojí před domem, společný právě jen znáček na kapotě.

Druhá noha stojí pevně ve Francii. Francouzům obecně nejsou moc blízká auta co byste rádi protáhli po Nordschleife, to ví každé malé děcko. Zato umí dělat celkem pohodlná rodinná auta s podivnými interiéry co vás na nerovnostech lehce zhoupnou v nadýchaných, měkkých sedačkách. Zejména C5 i C6 s hydractivem jsou přímo etalonem pohodlí. Co ale když si marketingové oddělení chce taky trošku přihřát polívčičku a vypustit jeden „cool“ model, co se bude v brožuře parádně vyjímat, tím spíš, že nese jméno největšího rallyového fenoménu všech dob, Sebastiena Loeba?

Dopadne to přesně tak, jak asi čekáte. Červená barva a bíle lakovaná kola opravdu nestačí k tomu, aby se z průměrného auta přes noc stal okreskový zabiják. Může se z něj ale stát docela dostupná hračka. Když jsme „loeba“ v redakci zběžně projeli, nešli jsme pro sarkastické poznámky daleko. Hned na úvod si řekněme, že Seb tohle auto nejspíš neviděl ani z vlaku a kdyby na tom nebyl podepsaný, nemělo by s motorsportem společného už vůbec nic. Jakmile tento fakt dokážete přijmout, žije se s C4 By Loeb hned o velký kus harmoničtěji – opustíte marnou naději že se vám s ním podaří v serpentinách za sebou nechat všechny vrstevníky ze sousedství. Nepodaří. Ale to auto docela funguje.

Z velké části díky slušnému motoru 1.6 THP, tedy přeplňovanému čtyřválci o výkonu 110 kW (sympatických 150 chevaux) při 5800 otáčkách. Jeho točivý moment 240 Nm dokáže s autem o pohotovostní hmotnosti lehce pod 1300 kilogramů docela slušně zacvičit, nějaká ta prodleva turba ho sice trápí ale není to nic hrozného. Do otáček se mu docela zdravě chce, tedy jen do té doby, než si uvědomí, že nad čtyřmi a půl tisíci ho už nic dobrého nečeká. Jeho dravost lehce opadá, stále je ale schopen velké většině ostatních hatchbacků ukázat zadní křídlo.

Tím se dostáváme k pověstnému francouzskému šarmu a úpravám oproti klasickému hatchbacku C4. Kromě různých nesmyslů (jednou z nich je plaketa s pořadovým číslem auta) v červeno-černě laděném interiéru najdeme třeba kovové pedály, pohodlné anatomické sedačky s příjemnou strukturou potahu nebo šestistupňovou převodovku. Její přesnost i délka drah jsou na Citroën opravdu výborné, mezi trochu svižnějšími auty to ale stále je jenom slabý průměr. Pochvalu ale určitě zaslouží za možnost rychlého řazení bez odporu v poloze neutrálu. Pozice za volantem je dána pevnou výškou sportovních sedadel, tahat zadek nad silnicí tedy opravdu nebudete. Připravte se spíš na sportovně-relaxační polohu.

Podvozek sice menší nerovnosti docela dobře filtruje, v zatáčkách ale není právě jistý a tak vlastně nedělá pořádně ani jedno. Ne že by se nějak zlověstně nakláněl, ale při rychlých průjezdech, ať už na rovné nebo hrbolaté silnici, z něj cítíte prkennost, kvůli které vás ani neláká zkusit tu zatáčku projet příště o něco rychleji. Pohodlná sedadla s výraznými, ale měkkými bočnicemi pak dokreslují celkový charakter hatchbacku – při rychlejší jízdě není důvod si na ně stěžovat, při snahách řidiče přiblížit se Loebovi ale už prostě dostatečně nepodrží. Při klidné jízdě vám pak zase bude lézt na nervy jeho nucená sportovnost (kterou dokreslují sedmnáctipalcové ráfky) a horší výhled vzad, daný efektním přítlačným křídlem. Volant se příjemně drží, je ale třeba si zvykat na pevný střed i jeho ramena, která jsou úplně někde jinde než je tomu u ostatních aut. Cit nebo zpětnou vazbu v řízení hledejte u jiných aut, tady se spokojme s lehce tužším posilovačem a docela obstojnou přesností.

Zdá se vám, že z C4 By Loeb mám smíšené pocity? Vůbec ne. Pokud odmítnete hru, dělající z toho auta krále šotoliny (nebo jakéhokoli jiného povrchu), zjistíte, že za zhruba půl milionu máte možnost koupit docela fešácké auto (bílá kola jsou teď v módě) s dobrým motorem a solidní spotřebou (my jezdili za osm), které vám ani interiérem neudělá ostudu. Jen se proboha nenechte oslovovat „Sebe“.

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 150 (110) / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400 – 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9,8/5,3/6,9
Rozměry a hmotnosti
Velikost kufru (l): 314
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1271 / 483
Rozměr pneu: 205/50 R17
Motor 2,86
Výkon $2$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $4$
Převodovka 2,50
Přesnost řazení $3$
Snadnost řazení $1$
Vůle v kulise $3$
Délka drah $3$
Jízdní vlastnosti 2,75
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $3$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $3$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $2$
Strmost řízení $3$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 3,00
Nástup $3$
Účinek $3$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $3$
Komfort 2,00
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 2,50
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $4$
Výsledná známka 2,8

Fotogalerie

  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 1
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 2
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 3
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 4
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 5
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 6
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 7
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 8
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 9
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 10
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 11
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 12
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 13
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 14
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 15
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 16
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 17
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 18
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 19
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 20
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 21
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 22
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 23
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 24
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 25
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 26
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 27
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 28
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 29
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 30
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 31
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 32
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 33
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 34
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 35
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 36
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 37
  • Test: Citroën C4 By Loeb - přílišné SEBevědomí: fotka 38

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
vyhled vzad "neregistrovaný" 10.12.2009  14:30
Re: Darebák "neregistrovaný" 04.11.2009  22:06
hodnoceni Radons 29.10.2009  14:53
Re: "by Loeb" babo83 29.10.2009  13:34
"by Loeb" by WRC 28.10.2009  02:56
Re: pan autor... Aleš Jungmann (Auto.cz) 27.10.2009  18:23
Re: Darebák Stoka 27.10.2009  17:59
Re: pan autor... Michal Fokt 27.10.2009  16:33
Darebák Ondřej Sobotka 27.10.2009  16:13
kdeže staré VTS jsou... Vavris123 27.10.2009  15:48
anonym a odpoved na C Hrubis - 27.10.2009  15:18
Re: pan autor... "neregistrovaný" 27.10.2009  15:14
Fuj oIoo 27.10.2009  15:00
pan autor... hippo 27.10.2009  12:48
Slovensko Cynik 27.10.2009  07:32
Vstoupit do diskuse ›