Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace

Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: titulní fotka Věci vždycky nedopadnou tak, jak čekáte. Od základní zetčtyřky jsme toho moc neočekávali, na poslední chvíli ale předvedla, že to s ní není ani zdaleka tak beznadějné.

Ze zetčtyřky vybavené dvakrát přeplňovaným třílitrem jsme vloni vystupovali s poměrně rozpačitými dojmy. Ze sportovních bavoráků nám časem vykrystalizovala sice stále velmi rychlá auta, jde ale spíše o gétéčka než adrenalinové sportovní brusy, které navíc trpí citelnou nadváhou. Čím asi tak může zaujmout auto ze spodního okraje nabídky, když už ani tím výkonem ne?

Nemůžu si pomoct, ale ačkoli můj srdeční sval při vyslovení Z4 nezačne pumpovat benzin v těle osmi tisíci stahy za minutu, jedno se zetčtyřce rozhodně upřít nedá – po čertech jí to sluší. Po předchozí generaci, která vypadala dost podivně, zdědila koncepci s dlooouhou kapotou, maximálně vzad posunutou kabinou a kraťoučkou zádí. To už samo o sobě zaručuje exkluzivní vzhled, jenž je navíc podpořen přímo uhrančivým pohledem předních světlometů. Prostě paráda.

Jenže to vidíte i bez mých komentářů. Taky si můžete být jistí nizoučkým posazem ve sportovních sedadlech, která vás dokáží stavitelnými bočnicemi dobře skřípnout ve spodní části trupu, ale ta horní bude v zatáčkách slušně „bruslit“. Pak tu máme malinký a tlustý volant, co se perfektně drží a manuální šestikvalt s hodně divnou hlavicí řadičky. A nakonec sportovně jednoduchý interiér, jenž rozhodně neurazí.

Hlavní změnou je zde tedy logicky pohonná jednotka. Naštěstí je u BMW milým pravidlem, že základní verze rozhodně nejsou podmotorované a to platí i o naší 23i. Navzdory označení se pod kapotou nachází šestiválec o objemu 2,5 l, jenž disponuje výkonem 204 koní a točivým momentem 250 Nm. Oproti verzi 35i také shodila nezanedbatelných sto kilogramů, takže váží i s normovaným řidičem jen necelých 1500 kg. Výsledek?

Zetčtyřka rozhodně není trhač asfaltu, ale i díky manuálnímu šestikvaltu se sice tuhým, ale přesným a krátkým řazením poskytuje dost dynamiky, aby si při předjíždění bez větších potíží poradil s běžnou automobilovou konfekcí. Je přitom poměrně překvapivé, že motor budí subjektivně dojem, že sází spíše na výkon ve vyšších otáčkách než na pružnost v nízkých. Ne, že by měl vysloveně výkonovou špičku, ale rozhodně se cítí lépe nahoře, což je u malých šestiválců z Mnichova poměrně překvapivá věc. V nízkých a středních otáčkách je při jízdě „na pohodu“ sice 250 Nm znát, ale při potřebě svižnější jízdy je třeba řadit, řadit a zase řadit. Tak to má u atmosféry být. Ve vyšších otáčkách navíc dvaapůůlitr dělá radost pěkným mechanickým zvukem.

Jenže při jízdě jako by z oka vypadl svému výkonnějšímu sourozenci. Do zatáček jako by se mu zrovna dvakrát nechtělo a chybí i hravost a ovladatelnost, kterou by člověk u roadsteru tohoto ražení očekával. Tím spíš, že přesné (ale nepříliš ostré) řízení není přehnaně tuhé a není tedy nutné se s ním prát.

Tenhle bavorák se tedy hodí spíše ke svižné, ale pohodové jízdě, k níž přispívá i velmi dobrá ochrana posádky před turbulencemi, na druhou stranu nastavení podvozku funguje v režimech od „tvrdý“ po „pekelně tvrdý“, takže mu vyhovuje spíše kvalitní povrch, na rozbitých silnicích už není tak sebejistý a posádka si bude připadat jak ponožky v tatramatce. Navíc do kabiny při natažené střeše proniká opravdu výrazně valivý hluk od kol. Takže se zase „freude am fahren“ nekoná?

Naštěstí to není tak zlé. Moc jsem si od toho nesliboval, ale naskytla se možnost vyzkoušet Z4 sDrive 23i na okruhu v Sosnové. A musím říci, že tam se 23i ukázalo v mnohem lepším světle, než na okreskách. Jakmile se na roadster přitlačí a šlápne se mu na krk, začne fungovat tak, jak má. Najednou naplno vynikne optimální rozložení váhy mezi obě nápravy a roadster se do zatáček vrhá s lehkostí, kterou bych na běžné silnici pohledal. K mému velkém překvapení obstály při téhle zkoušce i brzdy, které nevykazovaly známky vadnutí, i když je pravda, že jsem se snažil je nepřetěžovat.

Jediná památka na „gétéčkové“ chování auta se projevovala absencí hravosti, Z4 sází spíš na profesorsky čistou stopu než na rozevlátost a drifty patří spíš do do kategorie snů, byť na tom má svůj podíl i nevalný poměr výkonu a váhy.

Zetčtyřka se mi tedy předvedla jako dvě poměrně protichůdné osobnosti. Na okresce působí důstojně, seriózně a možná až trošku prkenně, přičemž řízení, řazení i jízdní komfort by mohly být lepší, ale na okruhu tohle auto ukáže, že patří k těm, které si roztočenou vrtuli na kapotě zaslouží. Tím spíš, že ani tenhle základ netrpí nedostatkem dynamiky. Já to říkám pořád, že bychom měli každé testovací auto vytáhnout na okruh…

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2497
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 204 (150) / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2750
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 8,5
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4239×1790×1291
Rozvor (mm) 2496
Velikost kufru (l): 180
Objem nádrže (l): 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1480 / 255
Rozměr pneu: 225/40 R 18

Hodnocení

Motor 2,38
Výkon $3$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $3$
Rozložení pedálů $1$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $2$
Redline $3$
Převodovka 2,00
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 1,63
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $3$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 1,25
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,75
Odhlučnění podvozku $4$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,67
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Tvar řadicí páky $4$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,95

Fotogalerie

  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 1
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 2
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 3
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 4
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 5
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 6
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 7
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 8
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 9
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 10
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 11
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 12
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 13
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 14
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 15
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 16
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 17
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 18
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 19
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 20
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 21
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 22
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 23
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 24
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 25
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 26
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 27
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 28
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 29
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 30
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 31
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 32
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 33
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 34
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 35
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 36
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 37
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 38
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 39
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 40
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 41
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 42
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 43
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 44
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 45
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 46
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 47
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 48
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 49
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 50
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 51
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 52
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 53
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 54
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 55
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 56
  • Test: BMW Z4 sDrive 23i: Vylepšená reputace: fotka 57

Tapety na plochu

  • BMW Z4
  • BMW Z4
  • BMW Z4
  • BMW Z4

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Druh podvozku Fitipaldy 18.01.2011  11:44
Druh podvozku _MT_ 18.10.2010  22:04
Vykročte správným směrem lidatr 13.10.2010  19:57
NAVRH stanny 28.09.2010  21:49
Re: Ten styl psaní stanny 28.09.2010  21:46
Motor Skyline 27.07.2010  16:54
Re: Za málo peněz hodně muziky Fitipaldy 26.07.2010  23:56
Sosna Enthusiastic.driver 26.07.2010  22:58
Re: Za málo peněz hodně muziky Enthusiastic.driver 26.07.2010  22:57
Za málo peněz hodně muziky Fitipaldy 26.07.2010  21:23
Re: Ten styl psaní riderhenry 26.07.2010  19:51
BMW Plzenak 26.07.2010  19:03
Fotky Mike28 26.07.2010  18:39
Ok Simour 26.07.2010  14:27
Ten styl psaní oIoo 26.07.2010  13:22
Vstoupit do diskuse ›