Test: BMW X5 M: Splašený panelák

Test: BMW X5 M: Splašený panelák: titulní fotka Je naprosto k ničemu. Velký, užraný, nadopovaný behemoth, kterého musí každý fanda lehkých a agilních sporťáků nenávidět. Jenže pak se povozíte...

Auta jako je tohle modré SUV dokonale rozdělují fanoušky BMW. Jedni považují zakomponování obludek X5 a X6 do programu divize M málem za svatokrádež, jiní s tím při pohledech na prodejní čísla potichu souhlasí a ti třetí jsou nadšení, protože se svezli. Taky jsem se na přemotorované monstrum o hmotnosti dost přes dvě tuny díval skrz prsty, vždyť to přeci musí být úplně k ničemu – leda na honění ega na dálnici. Jenže ukázalo se, že ono to tak špatné rozhodně není…

Interiér je velmi útulný, kromě čtyř kouzelných „M“ a příplatkového koženého obložení s karbonovou strukturou byste však na první pohled 555 koní pod kapotou nehádali. Sedadla na pohled nenabízejí moc velké boční vedení ale nádherně do nich zapadnete a v zatáčkách tělo přeci jen nějak podrží; zejména v oblasti ramen to ale je horší.

Vím, říkáte si, že s tímhle kolosem stejně nikdo rychle po okreskách jezdit nebude, nedělejte ale unáhlené závěry. $2$ S čím si BMW mohlo ještě trošičku pohrát, jsou pedály, přeci jen u auta za skoro tři miliony bych už možná čekal něco jako kovovou soustavu pedálů například z broušeného hliníku a ne tmavý plast.

Jinak je to stará dobrá X5, byť v top výbavě – oproti X6 má tohle auto velkou výhodu co se týče praktičnosti (kufr a místo nad hlavou na zadních místech). Tak jako tak, vyjet z těsné podzemní garáže a nepoškodit (určitě nechutně drahá) dvacetipalcová litá kola chce cit. Mimochodem, v redakční garáži si X5 M rychle zjednala respekt, vystresované smartíky a velostery se třásly někde za sloupem a jediný, kdo trochu narušoval bezprecedentní nadvládu mohutného BMW, byl ještě mohutnější osmiválcový Grand Cherokee. Ale jak se nastartovalo, nemohl se s X5 M poměřovat nikdo.

Pod kapotou je totiž menší bratříček atomové bomby – osmiválcový, dvěma Twin Scroll turbodmychadly plněný motor o objemu 4,4 litru. Ten je vám schopen nabídnout famózních 555 koní a 680 Nm točivého momentu, což mimochodem znamená litrový výkon 126 koní. Turba jsou i s katalyzátory umístěna mezi oběma řadami válců, zajímavostí je propletenec výfukových svodů – celý systém je tvořen čtveřicí zcela oddělených výfukových svodů, jež samostatně míří k dvoukomorovým turbodmychadlům Twin Scroll.

Vždy dva z těchto samostatných výfukových svodů se spojí až těsně před vstupem k turbíně. Tím je zajištěn stálý tok výfukových plynů bez pulzů, který udržuje vysoký tlak v turbodmychadlech, a tím zajišťuje rychlé reakce motoru. V každém ze čtyř samostatných výfukových svodů se spojují dva svody různých spalovacích prostorů, které navzájem mají opačný takt zapalování.

Toto spojení je prý pro osmiválcový motor ideální, ale klidně vám to přeložím i do češtiny: Auto jede jako splašené bez ohledu na to, v jakých jste otáčkách nebo jakou jedete rychlostí. Zamáčkne vás do sedačky kdykoliv si vzpomenete a na předjíždění vám stačí i sebemenší škvírka v protisměru. Ztělesněná síla.

Sice jsem si pomocí rozhraní iDrive nastavil vše potřebné (motor do stavu „Power“ atd.), malé tlačítko s M v kroužku mě první den nějakým záhadným způsobem unikalo. Teprve po jeho zmáčknutí ale X5 M opravdu ožívá, dostává brutální jiskru do svého krví podlitého oka a dostane se vám hluboko pod kůži.

Klapka ve výfuku v tu chvíli přivolá nefalšovanou bouři. Po ubrání plynu slyšíte zlověstné hromobití, jakoby někde za kopcem trénoval celý dělostřelecký pluk. A co vám budu vyprávět, je to děsně návykové. Vůbec, zvuk motoru a výfuku se tak nádherně doplňují, že je někdy až škoda že sedíte vevnitř. Dole je zvuk brumlavý a hluboký, jak ale ručička otáček stoupá vzhůru začíná se ke slovu čím dál tím více hlásit zvonivý baryton téměř čtvercového osmiválce až konečně od šesti tisíc výše rozehraje koncert před kterým je vystoupení Rammsteinu dětská ukolébavka.

Šestistupňový automat s pádly pod volantem si v manuálním režimu nechá líbit i vytočení do omezovače bez přeřazení, poslouchá na slovo, velmi rychle řadí a je s motorem skvěle sladěný. Hodně dobrou vychytávkou je sportovní režim head-up displeje, který ukazuje otáčky, zařazený převodový stupeň a trochu menšími číslíčky rychlost.

U auta těžkého 2,4 tuny schopného vystřelit na stovku za 4,7 sekundy jsou brzdy naprosto klíčové. Tady není místo pro kompromisy a u BMW to dobře vědí. Vpředu jsou kotouče o průměru 395 mm, vzadu pak destičky drtí kotouče o velikosti 385 mm. Brzdy se skvěle dávkují, mají bleskurychlý nástup a když na ně dupnete opravdu silně, bez okolků vás pověsí do pásů. Kam se ty metráky poděly?

Však se auto má o co opřít, vpředu mají dvacetipalcové pneumatiky rozměr 275/40, vzadu už je pak guma s velkým G: 315/35. Tahle čísla mimo jiné znamenají naprosto bezkonkurenční grip na suchu. Auto se skoro nenaklání a i když ve volantu není mnoho podrobností cítit, mám pocit jistoty. Tuhý sportovní podvozek si nenechává nerovnosti terénu pro sebe, kam volantem ukážu, tam se jede.

Při focení projíždím pořád dokola známou zatáčku a to v rychlostech, ve kterých mi před pár dny 535i už ztrácelo půdu pod nohama. Je to až nepochopitelné, kolik má tahle obluda gripu. Když auto v zatáčce popoženu plynem, odměnou je lehounké smýknutí zadku a malý powerslide. Během testu nám výrazněji nesprchlo, na vodě to ale už tak bezstarostné rozhodně nebude.

Hlavně si nezapomeňte vypnout stabilizaci (nebo alespoň přepnout do mezipolohy MDM), protože jinak vám elektronika žádné hrátky nedovolí. Ba co víc, na suchu občas při větším prokluzu kol na nerovnostech ubere výkon a vy tak místo bleskového vystřelení vpřed jen zíráte na blikající oranžový symbol autíčka v problémech a čekáte, až vám počítače výkon vrátí.

Veliké překvapení mě ale čekalo na okreskách! Vzal jsem X5 M na rozmlácené středočeské silničky a čekal, že po pár kilometrech hodí do ringu bílý ručník. Nestalo se. Podvozek s aktivními tlumiči i stabilizátory překvapivě nerezignoval, snažil se nerovnosti žehlit co to šlo a odskakování kol omezit na naprosté minimum. A to i v zatáčce, takže magický grip se nikam neztratil a auto pořád poctivě drželo zvolenou stopu nezávisle na rychlosti či stavu a povaze vozovky $5$. To vše i díky zadnímu aktivnímu diferenciálu, který auto pocitově stáčí čumákem k apexu a dovoluje vám rychlejší průjezdy zatáčkami.

Přes tlustý, měkký volant sice, jak bylo řečeno, příliš informací neproudí, na SUV je jich ale i přesto docela dost, navíc sedačka vám v tomhle směru o chování auta také ledacos prozradí. Motor od tří tisíc nahoru tahá jako nadopovaný valach a díky skvělým brzdám tak můžete po okresce pádit trestuhodně rychle. Nechtělo se mi tomu věřit, ale pohled na tachometr nelhal – já opravdu známé úseky doslova prolétl zhruba stejnou rychlostí, jako s STI. V techničtějších pasážích je BMW sice logicky o něco pozadu, na rovince to však s typickým hromobitím dokáže nandat skoro všemu na čtyřech kolech.

Zajímá vás spotřeba? No něco kolem dvaceti litrů, při klidné jízdě se můžete dostat i k osmnácti, běžně se ale budete pohybovat někde mezi dvaceti a třiceti litříky. Na ekojízdu si BMW X5 M rozhodně nekupujte.

V M3 jedete rychle, sakra rychle a jízdu si užíváte. V X5 M jedete rychle, sakra hrozně moc rychle, jízdu si sice užíváte o chlup míň, avšak máte pocit vládce sluneční soustavy. Hledáte-li zábavné auto na víkendy, ať se propadnu do Západního Německa, jestli vám nedoporučím M3. Pokud však z nějakého nepochopitelného důvodu pošilháváte po nějakém megarychlém, zábavném SUV a máte dostatek financí, je X5 M rozhodně správnou volbou.

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 555 (408) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1500–5650
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 275 (lim.)
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4,7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 19,3 / 10,8 / 13,9
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 620
Objem nádrže (l): 85
Provozní hm. / nosnost (kg): 2455 / 600
Rozměr pneu: 275/40 + 315/35 R20

Hodnocení

Motor 1,33
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $2$
Převodovka 1,00
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 1,5
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $2$
Strmost řízení $2$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,00
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,25
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,60
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $3$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,41

Fotogalerie

  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 1
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 2
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 3
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 4
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 5
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 6
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 7
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 8
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 9
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 10
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 11
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 12
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 13
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 14
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 15
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 16
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 17
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 18
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 19
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 20
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 21
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 22
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 23
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 24
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 25
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 26
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 27
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 28
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 29
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 30
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 31
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 32
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 33
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 34
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 35
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 36
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 37
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 38
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 39
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 40
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 41
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 42
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 43
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 44
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 45
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 46
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 47
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 48
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 49
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 50
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 51
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 52
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 53
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 54
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 55
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 56
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 57
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 58
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 59
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 60
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 61
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 62
  • Test: BMW X5 M: Splašený panelák: fotka 63


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
QjhmZ8OS3 jyjkSJrhwFQ5 26.07.2013  09:19
ymeN9yE8X kaYJJBVWcY 24.07.2013  18:55
divne SR20 19.08.2011  18:45
Re: Základ samael 15.08.2011  11:22
Mercedes dnes dělá daleko samael 15.08.2011  11:14
Re: Základ riderhenry 15.08.2011  10:23
Re: Základ Sysoj Psojič 14.08.2011  21:09
Re: Základ riderhenry 13.08.2011  17:23
Re: Základ Sysoj Psojič 13.08.2011  11:21
Re: Základ riderhenry 12.08.2011  23:15
Re: Základ "J@W" 12.08.2011  21:57
Re: Základ Sysoj Psojič 12.08.2011  21:54
Re: Základ riderhenry 12.08.2011  20:56
Re: Základ Sysoj Psojič 12.08.2011  17:55
Re: Základ faltaIX 12.08.2011  17:40
Re: Základ Sysoj Psojič 12.08.2011  17:26
Re: Základ Sysoj Psojič 12.08.2011  17:26
Re: Základ faltaIX 12.08.2011  17:09
Re: Základ faltaIX 12.08.2011  17:00
Re: Základ laufeček 12.08.2011  16:57
Re: Základ laufeček 12.08.2011  16:51
Re: Základ Sysoj Psojič 12.08.2011  16:36
Re: Základ *Smec 12.08.2011  16:03
Re: Základ Sysoj Psojič 12.08.2011  15:57
Re: Základ faltaIX 12.08.2011  15:41
Re: Základ *Smec 12.08.2011  14:48
Re: Základ laufeček 12.08.2011  14:33
Re: Základ Vajtus 12.08.2011  14:15
Re: Základ laufeček 12.08.2011  14:01
Re: Základ TeeJay 12.08.2011  13:27
Vstoupit do diskuse ›