Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně

Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: titulní fotka Atmosférická čtyři-dvojka, 450 koní, pohon všech kol, keramické brzdy. To snad ani nemůže být jiné, než skvělé. Nebo ano? Na AUTOFUN to zjistíte jako první. ;-)

Někdy není zrovna nejhorší zprávou týdne, že nějaký šikula před vámi zrušil testovací auto. Minulý týden na nás sice mělo čekat Audi S5 Sportback, ovšem místo smutných očí a prázdné garáže se mi do dlaně dostal klíček od zbrusu nového kupéčka Audi RS5 – a necelých 600 km na počítadle mluvilo jasně – tohle bude první novinářský test v Česku.

Nebudu zastírat, že se mi tahle výměna zamlouvala, při prvním seznámení ve Španělsku ve mě RS5 zanechala opravdu hodně dobrý dojem, na druhou stranu jsem se trošku bál, jestli jsem si onehdy nevystřílel prach a zda teď vůbec bude o čem psát. Nebojte se, bude…

Co mě překvapilo ještě při loudavé jízdě ucpanou ulicí Vrchlického k tunelu, byla pozornost chodců, jíž se mi dostávalo. A to jsem se ani nesnažil o laciné efekty, jako je bezdůvodné podřazování, doprovázené meziplyny nebo vytáčení jedničky do bezvědomí. Možná za to může červená barva, protože když dneska potkáte ápětku, je buď stříbrná nebo bílá. Nebo jsou prostě provedené optické změny natolik výrazné, ačkoli mi nepřijde, že by vytažené blatníky a poněkud větší díry v nárazníku působily tak dramaticky. Protože mě však pohledy okolí provázely celý týden, je třeba uznat, že Walter de Silva odvedl zatraceně dobrou práci.

RS5 si nehraje na adaptivní podvozky a namísto tří až čtyř kompromisů naladila šasi tak, že je sice tuhé, ale současně se dobře vyrovnává s tlumením rázů.

Tu ostatně udělali i fachmani přes podvozek. Jízda rozmlácenou a propadlými kanály posetou Prahou se nerovnala Tantalovým mukám. Audi si u vrcholné verze ápětky nehraje na adaptivní podvozky a namísto tří až čtyř kompromisů naladila šasi tak, že je sice tuhé, ale současně se dobře vyrovnává s tlumením rázů, přičemž pamatuje i na jistou míru plavnosti. Tedy ne, že by občas do kabiny nepronikl nějaký ten ráz, na naše silničáře je každá automobilka krátká, ale RS5 je nastavená tak, že by neměl být problém používat jí každodenně. Pokud tedy vlastníte na Moravě nějaké to ropné políčko.

Když se mi po 180 km poměrně klidné jízdy rozsvítila kontrolka s pistolí u hlavy a palubní počítač ukazoval lakonických 18, říkal jsem si, že je asi něco špatně. A skutečně – dopočítání do plné nádrže prozradilo spotřebu 26. Chci opravdu věřit tomu, že jde jen o průvodní jev fáze zajíždění motoru a jeho „sedání si“.

Co ovšem ke každodennímu dojíždění do práce v hustém provozu úplně ideální není, jsou karbonkeramické brzdy. Je sice pravda, že dokáží zpomalit auto za všech podmínek a s drtivou razancí a suverenitou, ale při přibržďování se mizerně dávkují a stejný tlak na pedál se jednou projeví plynulým zpomalením, aby mě zakousnuté třmeny při pokusu o jeho zopakování o chvíli později vyslaly směr čelní sklo. Ale sportovec musí něco vydržet, no ne?

Stejný neklid jako brzdová soustava při pokusu o klidnou jízdu v hustém provozu vykazuje i převodovka a motor, pokud se rozhodnete zvolit jízdní režim Dynamic. To ale vyřeší přepnutí Audi Drive Selectu do Comfortu nebo jako v mém případě, do Individualu s nastavením komfortního režimu řízení a motoru, zatímco aktivní zadní diferenciál v mém případě zůstává stále v plné pohotovosti v „dynamiku“. Toto nastavení zajišťuje plynulou a hladkou jízdu, při níž sedmistupňový automat ležérně a nenuceně mění kvalty a auto se dá řídit konečky prstů, ale současně je vždy připraveno projet každou zatáčku bez toho, aby se žvýkala a hrnula přední kola.

Drive Select na Dynamic, otáčky poskočí o pár set výš, reakce motoru se zostří, stejně jako chování automatu. Ještě volič do plného manuálu a můžeme vypálit.

I RS5 má totiž (asi v souladu s firemní filozofií $5$ ) osmiválec 4,2 l uložen až před přední nápravou. Jenže pohon zadních kol má v rámci systému quattro na starosti aktivní diferenciál, jenž dává více točáku na vnější zadní kolo a pomáhá tak vykružovat (za případné asistence brzd na vnitřních kolech) zatáčky. A to je přesně ten důvod, proč se s RS5 rozhodně nebude vyhýbat okreskám…

Drive Select do Dynamicu, otáčky poskočí o pár stovek výš, reakce motoru se zostří a zrychlí, stejně jako chování automatu, jenž řadí opravdu hodně rychle. Ještě volič automatu do plného manuálu (opravdu do plného) a můžeme vypálit. Objem 4,2 l a omezovač skoro v 8200 otáčkách představují pro sportovní svezení tu nejlepší kombinaci – dole nechybí síla a řidič si může vychutnávat nenapodobitelné kouzlo vysokých otáček, které jsou dnes vyhrazeny zoufale malému množství aut. Je skoro škoda, že motor RS5 více neječí a chybí mu japonská, potažmo italská výkonová špička na závěr.

Jinak ovšem dělá řidiči samou radost. Podřazení je doprovázeno naštvaným štěkáním meziplynů a rychlost, jakou je 1,8tunové auto schopné vyvinout na rovinkách je přímo raketová. K zahození není ani dunění výfuku v nízkých otáčkách a odfrkávání motoru při přeřazování pod plynem. Klíčem k dobré zábavě za volantem ale, s ohledem na koncepci a váhu auta, není vletět co nejrychleji do zatáčky a čekat, že se s tím RS5 nějak popere.

Za této situace je (jako každé těžké auto) audina nedotáčivá, přední kola dávají pískáním najevo svou nelibost a ta zadní s tím nic nesvedou. Je třeba před zatáčkou poctivě zpomalit, což je pro keramiku na předních kolech zívačka, a v pravý okamžik (jenž je třeba nacvičit) přidat plyn. Odměnou bude parádní boční přetížení, špičková přilnavost a výjezd ze zatáčky bude nezřídka doprovázet snaha zadní partie o vybočení.

Na silnicích v okolí Marbelly se podvozek cítil o něco lépe, než na českých okreskách, pískání pneumatik se tady ozve častěji, ale v okamžiku plné aktivace aktivního diferenciálu utichne.

Je pravdou, že na silničkách v okolí Marbelly se podvozek cítil o něco lépe, než na českých okreskách, pískání pneumatik se zde ozývalo častěji, ale v okamžiku plné aktivace sportdiferáku utichlo. Naše podmínky si žádají i jinak nastavené řízení. Komfortní režim jsem musel změnit na dynamický, protože na zvlněném povrchu se pohupující se auto špatně krotilo a řízení působilo přeposilovaně. Ani mód Dynamic sice nepřinesl do volantu s lehkou apatií v přímém směru cit, ale o poznání se zlepšila kontrola nad autem.

Ta tam je u Audi zjevně i éra nehorázně tvrdých podvozků, které se z řidiče snaží vytřást duši. RS5 i ve vysokých rychlostech udržuje slušnou míru komfortu a současně poctivě kopíruje povrch vozovky. K odskočení na roletce v zatáčce dochází jen zřídka a není nijak výrazné, natož pak znepokojivé. Kolega však zaznamenal jistou nervozitu auta při brzdění na nerovném povrchu, kdy bylo nutné auto umravňovat protipohyby volantem.

Nízký posaz za volantem, masivní palubní deska, příjemné materiály… To vše coby bonus navíc působí opravdu útulným dojmem, jenž spolu s pocitem robustnosti umocňuje pocit jistoty. Hru nekazí ani sedadla, která umí velmi dobře podržet tělo, i když je opora v ramenní oblasti spíše symbolická. S přibývajícími kilometry jako by si začal palivoměr rozumět lépe s palubním počítačem a nakonec se asi dalo spotřebě při „normovaně zběsilé“ jízdě s hodnotou 27,2 l docela věřit…

Tohle audi je prostě ukázkovým příkladem zdařilého luxusního gétéčka. Poskytuje slušný jízdní komfort, nadbytek dynamiky, velmi dobré jízdní vlastnosti a skvěle vypadá. A co především, disponuje vynikajícím atmosférickým motorem, což je charakterový rys, jenž se už brzy bude vyvažovat zlatem. Z mého pohledu musím přiznat, že první dojmy z RS5 ve mě zanechaly lepší dojem, než tohle druhé rande na českých silnicích, i tak si ovšem myslím, že se tohle audi mimořádně vydařilo, i když k tomu Fun faktoru $1$ mu ještě kousek chybí.

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4163
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 450 (331) / 8250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 430 / 4000–6000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4,6
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 10,8
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4649×1860×1366
Rozvor (mm) 2751
Velikost kufru (l): 455
Objem nádrže (l): 64
Provozní hm. / nosnost (kg): 1800 / 425
Rozměr pneu: 275/30 R 20

Hodnocení

Motor 1,14
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $1$
Výkonová špička $2$
Redline $1$
Převodovka 1,33
Rychlost přeřazování (AT) $2$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $1$
Jízdní vlastnosti 1,63
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $2$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,75
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $3$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,25
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 1,20
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $1$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $1$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,47

Fotogalerie

  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 1
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 2
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 3
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 4
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 5
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 6
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 7
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 8
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 9
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 10
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 11
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 12
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 13
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 14
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 15
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 16
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 17
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 18
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 19
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 20
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 21
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 22
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 23
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 24
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 25
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 26
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 27
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 28
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 29
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 30
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 31
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 32
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 33
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 34
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 35
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 36
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 37
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 38
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 39
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 40
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 41
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 42
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 43
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 44
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 45
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 46
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 47
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 48
  • Test: Audi RS5 - RychloSt už ve jméně: fotka 49

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 29.08.2010  21:58
Re: Krasavec oIoo 29.08.2010  21:22
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 29.08.2010  20:30
Re: Krasavec oIoo 28.08.2010  19:33
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 27.08.2010  22:29
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 27.08.2010  22:25
Re: Krasavec mustafa 27.08.2010  12:53
Re: Krasavec oIoo 27.08.2010  12:50
Re: Krasavec mustafa 27.08.2010  12:40
Re: Krasavec oIoo 27.08.2010  10:36
Re: Krasavec mustafa 26.08.2010  13:36
Re: Krasavec Maxima1111 21.08.2010  14:08
Re: Krasavec Maxima1111 21.08.2010  14:03
Re: Krasavec Enthusiastic.driver 21.08.2010  10:18
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 21.08.2010  01:06
Re: Krasavec oIoo 20.08.2010  22:16
Re: Krasavec oIoo 20.08.2010  22:12
Re: Krasavec mustafa 20.08.2010  19:38
Re: Krasavec oIoo 20.08.2010  15:27
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 20.08.2010  14:23
Re: Krasavec jancula9 20.08.2010  13:08
Re: Krasavec ICE. 20.08.2010  12:36
Re: Krasavec rosi007 20.08.2010  10:23
Re: Krasavec oIoo 20.08.2010  10:07
Re: Krasavec rosi007 20.08.2010  10:00
Re: Krasavec oIoo 20.08.2010  09:46
Re: Krasavec iudex 20.08.2010  09:17
Re: Krasavec Sysoj Psojič Ryspoloženskyj 20.08.2010  09:10
Re: Krasavec iudex 20.08.2010  08:51
Zábeh iudex 20.08.2010  08:50
Vstoupit do diskuse ›