Test: Aprilia NA850 Mana
Na tuhle motorku jsem se velmi těšil, protože přináší revoluční systém řazení a má řadu dalších vychytávek, jako je např. úložný prostor na helmu ve falešné nádrži.
Představení Aprilie NA850 Mana
Model NA850 Mana se představil na výstavě EICMA v Miláně již v roce 2006, ale na trh přijel až jako model 2008. Aprilia s nekonvenčním řešením u Many vyplňuje další skulinu na trhu a určitě přitahuje pozornost řady zákazníků. Motorka má vzhled klasického street-biku, masku tvoří jednoduchý oválný světlomet, přístrojový panel a přední obrácená vidlice. Při pohledu z profilu na kolemjdoucí vykukuje trubkový rám a ve falešné nádrži se ukrývá velký úložný prostor. Samotnou nádrž na 16 l paliva najdete v silnější zadní části motocyklu, hrdlo nádrže je pod sedadlem spolujezdce.
Manu pohání kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec do L s objemem 839 cmm. Agregát je naladěn na výkon 56 kW (76 k) v 8 000 ot/min a maximální točivý moment 73 Nm nastupuje v 5 000 ot/min. Nižšímu výkonu motoru je přizpůsobena revoluční převodovka s elektronicky řízeným variátorem s možností automatického řazení nebo sekvenční volby rychlostního stupně. V automatickém režimu řazení si řidič může vybrat mezi módy Touring, Sport, Rain (cestovní, sportovní nebo déšť).
Vybavení je dost kvalitní: na trubkovém rámu je vpředu obrácená vidlice s průměrem trubek 43 mm a zdvihem 120 mm, vzadu je kyvná vidlice s tlumící jednotkou po levé straně. Brzdový systém obsahuje dvojici ocelových kotoučů o průměru 320 mm s radiálními brzdiči vpředu, vzadu je jeden menší kotouč. Motocykl bude jezdit po asfaltu na 17palcových kolech s pneumatikami 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17.
Jízdní dojmy aneb Jak to funguje v praxi
V praxi má Mana ploché a dostatečně prostorné sedlo a široká řídítka jsou trochu níže položená, což sice přináší více váhy na rukou v zápěstí, ale jinak je jízdní pozice vzpřímená a pohodlná. Do osvětleného úložného prostoru v podobě falešné nádrže je možné se dostat pomocí tlačítka na levé straně řídítek nebo táhlem pod sedlem. Plynová vzpěra zajistí, že mě kryt neklepne přes prsty, když se budu hrabat ve věcech. Navíc je v úložném prostoru i 12V zásuvka. Prostě paráda.
Zdá se vám, že Mana má trochu silnější zadeček? Ano, má a je to logické, když místo standardního uložení nádrže je „kufr“. Jen řešení hrdla mohlo být nápaditěji řešené, umístnění pod sedlem spolujezdce není úplně to pravé ořechové. Proč se jen designér od Aprilie neinspiroval např. BMW F800, kde je hrdlo elegantně na boku sedla? Trochu přeskočím tradiční tok informací a dodám, že průměrná spotřeba v testu byla příjemných 6,36 l na 100 km, což s nádrží na 16 l naturalu 95 deklaruje dojezd okolo 250 km.
Plynová vzpěra zajistí, že mě kryt neklepne přes prsty, když se budu hrabat ve věcech. Navíc je v úložném prostoru i 12V zásuvka. Prostě paráda.
Ještě než to nastartuji, musím zmínit další odlišnost od standardní mašiny. Mana má na levé straně pod sedlem ruční brzdu. Je to např. kvůli stání v kopci. U motorky s běžnou převodovkou necháte zařazenou jedničku, vypnete motor, postavíte na stojan a šmitec. U Many zatáhnu ruční brzdu (jak u auta), hodím na stojan a odcházím.
Startovat se musí stejně jako u skútru, tzn. se zmáčknutou přední brzdou, pak už jen točíte plynem (bez řazení! Ha, ono to vlastně nemá spojkovou páčku :) ) a sledujete na displeji, jak tam skáčou jednotlivé kvalty sedmistupňové převodovky. Mana se celkem svižně a bez problémů dostane na rychlost 150 km/h, což je pro české silnice více než dostačující.
I změna režimu řazení je citelně znát, zkoušel jsem akceleraci na jedné delší rovince s letmým startem (cca v 50 km/h) a při variantě do deště (Rain) jsem měl na konci rovných 100 km/h. Při standardním řazení Touring jsem na stejném „cílovém“ místě měl rychlost cca 115 km/h a po přepnutí na Sport dosáhla Mana rychlosti 125 km/h.
Sekvenční řazení mi sedlo více pomocí tlačítek na řídítkách, nožní páka byla krátká a s mojí jedenáctkou nohou se mi špatně řadilo nahoru (špatně se mi podsouvala špička boty pod řadičku, což by samozřejmě šlo přenastavit, ale nebylo třeba, tlačítka fungovala bezchybně). Při sekvenčním řazení se daly sypat kvalty nahoru i pod plným plynem a o momentu přeřazení mě informovala postupně se rozsvěcující čtveřice diod. V tomto režimu jsem na své testovací rovince za stejných podmínek dosáhl rychlosti cca 135 km/h.
Další dobrá vlastnost nové převodovky: když frčíte pod 30 km/h, automaticky sama vyřazuje na neutrál, takže popojíždění v městských kolonách bylo na pohodu.
Další dobrá vlastnost nové převodovky: když frčíte pod 30 km/h, automaticky sama vyřazuje na neutrál, takže popojíždění v městských kolonách bylo na pohodu. A ještě jednu věc musím zmínit: i když jsem jezdil většinou v režimu Touring, před zatáčkou jsem si mohl pomocí tlačítka shodit jeden kvalt dolů, abych měl v oblouku a při výjezdu lepší otáčky a vyšší výkon. Režim Sport doporučím používat jen tam, kde si chcete jízdu řádně užít, jinak spálíte o dost více benzínu.
Něco málo k brzdám: radiální třmeny začínají být standardem u řady ne-supersportovních mašin, ale zrovna u Many bylo naladění spíše komfortní než progresivní. Přední brzda sice krotila motorku velmi dobře, ale od radiálů a oplétaných hadic bych čekal ještě o něco lepší výsledek. Prostě mám rád ostré brzdy. Možná bude stačit vyměnit špalky a hned to bude jiná kávička…
Pár slov závěrem
Aprilia Mana má novou technickou vychytávku v podobě revoluční převodovky s elektronicky řízeným variátorem. Nabízí možnost automatického řazení (volba ze 3 řežimů!) nebo sekvenční volby rychlostního stupně, a to pomocí tlačítek na levém řídítku či nožním pedálem. Osobně Manu považuji za jednu z nejlepších motorek do města. Pokud nemáte nervy přítelkyni vysvětlovat, jak řadit a k čemu je vlastně ta spojka, pak je Mana jasným řešením.
Plusy a minusy pro Aprilii NA850 Manu
+ revoluční převodovka
+ úložný prostor (plynová vzpěra víka, osvětlení, 12V zásuvka)
+ spotřeba
+ cena
- řešení hrdla nádrže pod sedlem
- progresivnější přední brzda
Technické údaje | Aprilia NA850 Mana |
Celkové rozměry | 2 080×800×1 130 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 463 mm / 800 mm |
Motor, objem | 4dobý vidlicový dvouválec L90, 839 cm3 |
Vrtání x zdvih | 88×69 mm |
Kompresní poměr | 10:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 56 kW (76 k) v 8 000 ot./min |
Točivý moment | 73 Nm v 5 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 7stupňová, variátor s elektrickým posunem |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 260 mm, 1pístek |
Rám | rám z ocelových trubek |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 120 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, na lévé straně tlumič, zdvih 125 mm |
Nádrž | 16 l |
Suchá hmotnost | 203 kg |
Spotřeba v testu | 6,36 l na 100 km |
Cena (červen 2009) | 199 900 Kč |
Foto: David Kárný.
Poděkování: za půjčení motocyklu děkujeme firmě Aspirit, a.s. (aspirit.cz) a za půjčení helem patří dík panu Mičánkovi (kbcbrno.cz).
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
:) | Gringo | 18.07.2009 23:45 |
Re: neutral | Golias | 17.06.2009 16:38 |
Re: neutral | Doyle | 17.06.2009 11:36 |
neutral | Supertom | 17.06.2009 08:01 |
Re: Převodovka | Doyle | 16.06.2009 17:00 |
akceleracia | Me_Myself_and_I | 16.06.2009 12:15 |
Převodovka | Trodos | 16.06.2009 09:03 |
Vstoupit do diskuse › |