Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování

Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: titulní fotka Čekali jste na den, kdy špičkové motory TSI/TFSI najdou svého přemožitele? Ta chvíle je tady.

S Alfou MiTo jsme přišli do styku už třikrát, ale teprve nyní se nám dostala do rukou za účelem redakčního testu. Nejprve jsme se s ní seznámili na silnicích v okolí Milána, později krátce při české premiéře a nejnověji na firemním okruhu Balocco, kde se nám prezentovaly nové motory MultiAir. Ale až teď jsem vytáhl ostřejší mito na známé silnice a konečně mohl vyzkoušet, co v nejmenší alfě dřímá.

Rozhodně nelze začít jinak, než pohonnou jednotkou. Pod kapotou totiž najdete motor s bez nadsázky jednou z nejmodernějších technologií současnosti – systémem časování ventilů MultiAir. Ten je navíc vybaven turbodmychadlem, díky němuž disponuje výkonem 135 koní (99 kW) při 5500 otáčkách a točivým momentem 180–206 Nm při 1750 ot/min. Slušné, na čtrnáctistovku, co říkáte? A to je v nabídce ještě verze se 155 koňmi a Quadrifoglio Verde takříkajíc za humny…

Motor začíná spolupracovat už od nějakých 1500 otáček, dalších tisíc mu ale trvá, než se dostane do té správné formy. Pak však začíná předvádět bezmála zázraky. Na stlačení plynového pedálu reaguje tak rychle, že strčí do kapsy celou řadu atmosférických konkurentů s ne zrovna ideálně vyladěným „by wire“ pedálem a se zvyšujícími se otáčkami se zlepšuje i dynamika, takže mě opravdu baví hnát ho až za šestitisícovou hranici. Omezovač zasahuje sice až v 6500 ot/min, po překročení 6200 otáček ale už čtrnáctistovka citelně ztrácí dech.

 [470×284]

I tak zde však mám k dispozici rozsah více než 3500 otáček, kdy si jízdu opravdu užívám. Podle mě je to v současnosti nejlepší maloobjemový turbomotor. Navíc tu svou roli hraje i zvuk. MultiAir disponuje zajímavým chraplákem, jenž byste rozhodně nepřisuzovali objemu 1,4 l, a přestože do kabiny jeho zvuk proniká více, než se v současné době sluší a patří, v případě alfy to bereme spíš jako bonus, než vadu.

Velmi spontánně motor reaguje na přepínání režimů DNA. Zatímco unylé „all season“ jsem odmítal využívat, při přepnutí z N na nejostřejší Dynamic motor doslova ožil pod rukama a zejména v nízkých a středních otáčkách reagoval na pohyby plynového pedálu s obrovskou chutí.

Je velká škoda, že spolupráce se zbytkem auta už tak skvělá není. Ke zvládnutí sportovně laděného auta je zásadní jednak řízení a pak pochopitelně řazení. A mito bohužel v obou těchto oblastech působí dost nepřesvědčivě. Řízení je sice přesné a ostré, ale hodně přeposilované a neustále je v něm cítit rušivá práce elektromotoru, která činí řízení necitlivým. Přepnutí do módu D by mělo situaci zlepšit, protože řízení výrazně ztuhne. Bohužel se současně s ním zhorší i playstationový efekt necitlivosti. Prostě tak trochu z deště pod okap.

Vzhledem k ostřejšímu režimu motoru a nutnosti více se s volantem prát se Dynamic nakonec ukazuje být přece jen nejlepším režimem. Navíc musím přiznat, že jsem si po týdnu ježdění na řízení docela zvykl, ale to rozhodně není omluva už proto, že zatáčky je prostě nutné najíždět odhadem.

 [470×236]

Dost možná se s řízením smíříte už proto, že se celá vaše pozornost upře na pětistupňový manuál. Ten totiž představuje to nejhorší, co lze u dnešního sportovně laděného auta najít. Kombinace dlouhých a kostrbatých drah a otřesně gumové kulisy i jejích dorazů vás donutí vážně přemýšlet, jestli je opravdu nutné podřadit nebo zda se ten motor z nízkých otáček přece jen nakonec nesebere. Nad tímhle musí snad nevěřícně kroutit hlavou i v Koreji…

A pojďme se věnovat příjemnějším věcem. Efekt bezrámových dveří je u takovéhoto auta k nezaplacení, tím spíš, že se po jejich otevření ocitám v interiéru, s nímž si designéři opravdu vyhráli. Ale nejde jen o styling, za volantem se sedí nízko a rozsah jeho seřízení umožní najít téměř ideální polohu i vyšším řidičům. Škoda jen, že sedadla nemají výraznější boční vedení, něco takovéhoto bych čekal spíše v nějaké lancii (a ty z lancií ve skákacím hradu).

No jo, jak vidno, motor není všechno. Dokáže si mito ještě zlepšit reputaci jízdními vlastnostmi? Ehm, jak se to vezme… Z mého pohledu ortodoxního vyznavače zábavného svezení rozhodně ano. Mito po svých předchůdcích totiž zdědilo vlastnost úprorně se bránit ztrátě přilnavosti předních kol, schopnost auta vzdorovat nedotáčivosti je skutečně dechberoucí. Příď auta se nadšením drží zvoleného směru a na jakýkoli náznak nedotáčivosti stačí zkorigovat přitažením volantu, mito poslechne a pokračuje vesele dál ve vykružování zatáčky.

 [470×302]

Karoserie se v zatáčkách trochu naklání, nejde ale o nic tragického; pocit kontroly nad autem se nezhoršuje a ani prudké změny směru jízdy nebo vyhýbací manévry nemají negativní vliv na ztrátu stability. Výkonu mají přední kola tak akorát, takže nemá auto problémy s ztrátou trakce při akceleraci z klidu, starosti ale nemusíte mít ani v případě, že v zatáčce polevíte tlak na plynový pedál. Inženýři Alfy totiž auto obdařili poměrně stabilní zadní nápravou, jediné, co tak lze v naprosté většině případů v zatáčce čekat, je nedotáčivost, způsobená řidičskou chybou.

Na chování podvozku, které je už ve standardu na úrovni konkurenčních hot-hatchů, má výrazný vliv hodně tvrdé pérování, a také 17" kola. To ale logicky způsobuje, že mito jízdního komfortu moc nepobralo. Auto se na nerovnostech dost natřásá, do kabiny se přenáší nemálo ostrých rázů a na některých typech nerovností je podvozek schopen odskočit nejen v zatáčce, ale dokonce i při jízdě v přímém směru. Za tohle chování by normálně dostal testovaný vůz pěkně za uši, ale tady jsme na AUTOFUN.

Možná to vyzní trošku masochisticky, ale jistá míra nevycválanosti a obhroublosti činí jízdu s alfou velmi zábavnou a plnou emocí, přestože u jiných aut by nás to možná pěkně otravovalo. A právě to řadí italský hatchback do stejné ligy, kam patří Mini Cooper. Jsou rozhodně vypiplanější auta, ale bavit se za volantem tak, jako v mitu, se budete málokde. Tím spíš, že jsou v záloze stále připraveny brzdy s dobrým účinkem, které drsný charakter alfy vkusně doplňují.

Technické údaje
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 135 (99) / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 – 206 / 1750
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 5,6
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 270
Objem nádrže (l): 45
Provozní hm. / nosnost (kg): 1210 / -
Rozměr pneu: 215 / 45 R 17

Hodnocení

Motor 1,86
Výkon $2$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $3$
Převodovka 3,25
Přesnost řazení $4$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $3$
Délka drah $3$
Jízdní vlastnosti 2,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $3$
Chování na nerovnostech $4$
Přesnost řízení $2$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $4$
Brzdy 1,50
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,5
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,67
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,99

Fotogalerie

  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 1
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 2
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 3
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 4
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 5
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 6
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 7
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 8
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 9
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 10
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 11
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 12
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 13
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 14
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 15
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 16
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 17
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 18
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 19
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 20
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 21
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 22
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 23
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 24
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 25
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 26
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 27
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 28
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 29
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 30
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 31
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 32
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 33
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 34
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 35
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 36
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 37
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 38
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 39
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 40
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 41
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 42
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 43
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 44
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 45
  • Test: Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir: Den zúčtování: fotka 46


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
převodovka Miloš Kuča 26.10.2011  12:48
Re: fajne auto P3P 12.03.2010  10:05
Re: fajne auto eightyfive 21.02.2010  21:05
fajne auto tapir 18.02.2010  21:35
Quadrifoglio Verde eightyfive 17.02.2010  21:26
Re: Zkušenosti %paulart23 13.02.2010  08:35
Re: Zkušenosti babo83 12.02.2010  16:33
Re: Zkušenosti Michal Fokt 12.02.2010  15:56
Re: Zkušenosti oIoo 12.02.2010  14:26
řazení Tom1379 12.02.2010  12:26
Re: Styl P3P 12.02.2010  10:50
Re: Převodovka - špatný kus? %paulart23 12.02.2010  09:08
Převodovka - špatný kus? Beaumont. 12.02.2010  08:45
Re: Zkušenosti %paulart23 12.02.2010  08:10
Re: Zkušenosti Michal Fokt 12.02.2010  06:35
Re: DNA Michal Fokt 12.02.2010  06:31
Re: Zkušenosti %paulart23 11.02.2010  19:56
Re: DNA riderhenry 11.02.2010  18:08
Re: Zkušenosti Ricardo 11.02.2010  17:52
Re: DNA Ricardo 11.02.2010  17:28
Re: Alfa vs. Mini Cooper %paulart23 11.02.2010  15:03
Alfa vs. Mini Cooper "neregistrovaný" 11.02.2010  12:08
Zkušenosti %paulart23 11.02.2010  08:50
Styl oIoo 10.02.2010  13:36
Re: DNA Enthusiastic.driver 10.02.2010  10:21
Re: DNA riderhenry 09.02.2010  17:55
Re: DNA Ricardo 09.02.2010  17:04
Re: DNA Vajtus 09.02.2010  14:30
Re: MiTo Mr. Green 09.02.2010  13:28
Re: DNA TeeJay 09.02.2010  13:19
Vstoupit do diskuse ›