Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI

Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: titulní fotka Čekáte, že vám nejsportovnější kompaktní alfa současnosti rozbuší srdce, zbystří smysly a vymačká z vás adrenalin jako lis na citróny? Tak to si počkáte, Giulietta QV vyznává trochu jiné hodnoty.

S Alfou Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde už jsem se seznámil vloni na jaře na okruhu Balocco a první dojmy jste si mohli přečíst v článku Za volantem: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde.

V kostce – auto mě úplně nenadchlo, zdálo se mi příliš komfortní a málo emotivní. jenže když máte možnost vyzkoušet auto jen a pouze na okruhu, neukáže se v tom pravém světle. Na finální AUTOFUN verdikt si tak alfa musela počkat až do dneška.

Co se designu týče, ten rozdělil veřejnost na dva tábory a mě nenajdete v tom, z něhož vylétávají nahnilá rajčata a vajíčka, ty je třeba šetřit na sociálnědemokra­tické mítinky. Příchuť Alfy 8C mi prostě v nejnovějších autech z Milána rozhodně nevadí, v případě verze Quadrifoglio Verde si ale myslím, že by se mohla od ostatních Jůlinek lišit i více, než jen čtyřlístkem na ne úplně prémiově působící samolepce a krásnými 18" koly.

Totéž ostatně platí o interiéru. Ten je po stylistické stránce mimořádně vydařený, palubní deska kombinuje moderní tvary s retro prvky a výsledek této kombinace je opravu oku lahodící. Volant je sice o číslo větší, než by asi měl být, ale dobře se drží a totéž platí i o hlavici řadicí páky šestistupňového manuálu. Sedadlům ale i v této verzi chybí výraznější boční vedení a přestože má volant velký rozsah seřízení, posaz je trošku na „krátké nohy“, pár centimetrů navíc by vyšší řidiči určitě ocenili.

Verze QV ve vybavena přeplňovaným čtyřválcem 1,75 l, jenž má na svou kubaturu opravdu sympatické parametry – 235 koní (173 kW) při 5500 otáčkách a 300 Nm při 1900/min, respektive dokonce 340 Nm při overboostu. Není tedy divu, že lze s touto giuliettou jezdit opravdu velmi svižně, továrna uvádí zrychlení na stovku za 6,8 s a maximálku 242 km/h.

Motor sází na distribuci síly od nízkých otáček, turbo mě začíná tlačit vpřed už od 1600/min a na rozdíl od většiny dnešních tupě lineárních přeplňovaných motorů ze sebe vydává to nejlepší až na konci výkonového spektra. To však znamená už za pětitisícovou hranicí, omezovač totiž zasahuje dle momentální nálady porůznu za 6000/min. Jak je dnes už dobrým zvykem, 1.75 TBi nemá turboefekt a zabírá sice velmi důrazně, ale naprosto plynule, takže auto nemá problémy s trakcí.

Co se rychlosti reakce motoru týká, poměry u konkurence se v současnosti mění málem ze dne na den a zatímco vloni patřil k těm s nejrychlejší odezvou plynu, dnes už ho překonává jak domácí „multivzduch“, tak i nejnovější zástavby 1.6 Turbo od PSA/BMW 1, nejblíže je jejím reakcím v současnosti asi Scirocco R. Ale v kategorii 240koňových osmnáctistovek je určitě nejlepší. $5$ Jenže jak stojím na plynu a ručička rychloměru leze výš a výš, uvědomuji si, že je něco jinak, než bych si přál.

Motor má totiž pěkný, hutný zvuk, na hony vzdálený turbodieselovému chrčení většiny přímovstřikových benziňáků, ale do kabiny se ho dostane jen naprosté minimum, takže kromě vnímání rychlosti a síly čtyřválce na řidiče žádné emoce nepůsobí. A totéž víceméně platí i o řazení. To je zatím nejlepší, jaké kdy v alfě bylo, je krátké a přesné, ale na neutrálu klade značný odpor a dorazy drah jsou gumové, což vyvolává dojem, že je kulisa delší, než tomu ve skutečnosti je.

Díky dnes už samozřejmé výbavě všech alf, systému DNA, si lze vybrat, jak ostré chování auto bude mít. Upravuje se odezva plynu, výkon motoru, citlivost elektronických asistenčních systémů a tuhost řízení.

Vzhledem k tomu, že většina testu proběhla v době sněhové kalamity, poprvé byla možnost vyzkoušet i režim A, tedy All-Weather. Věřte nebo ne, na usmekaném povrchu byla jízda v Dynamicu kvůli neustálému protáčení kol a škubání skutečně nepříjemná a ani Normal nebyl optimální. Naproti tomu nejdefenzivnější mód umožňoval jezdit s touto výkonnou převodovkou skutečně v pohodě a bez problémů.

Co se ostřejšího jízdního stylu týče, opět jsem si musel chvíli zvykat na dynamický režim řízení, v eNku je posilovač sice trochu účinnější, než by bylo ideální, ale auto se velmi snadno ovládá a řízení působí přirozeněji. Jenže jakmile přepnu na D a cítím výrazný nárůst síly motoru, rozhoduji se, že se s tužším a uměle působícím odporem řízení Dynamicu raději smířím. Kromě zmíněného ne úplně přirozeného odporu mu totiž nic nechybí – je velmi přesné a krásně ostré.

Na Baloccu jsem měl trošku obavy, jestli není podvozek QV na auto, které má být na nějaký čas (stále ještě věřím v příchod verze GTA) nejsportovnějším kompaktem od Alfy, příliš komfortní. Nyní musím s odstupem času říci, že… je.

Qiulietta QV připomíná jízdě ze všech konkurentů asi Golf GTI, je prostě stavěná jako granturismo, což je v kategorii kompaktů poměrně neobvyklé řešení. I přesto, že má 18" kola, velmi slušně tlumí běžné nerovnosti na silnici, nelibost projevuje až u větších výtluků nebo propadlých kanálů. To ovšem nemá žádný vliv na chování v zatáčce. Pérování je tuhé tak akorát, Quadrifoglio Verde je minimálně nedotáčivé, zatáčí ochotně a v oblouku je opravdu velmi stabilní.

Kde je tedy problém? Přesně v té chvilce, kdy se mění jízda přímo v jízdu do zatáčky. Giulietta v tom sice krátkém ale dost důležitém okamžiku nájezdu do oblouku přestane na okamžik řidiče informovat, co se děje s předními koly a tak jsem nucen do zatáčky najet „od oka“. A to není ani jisté, ani rychlé. Jakmile si ale karoserie s lehoučkým náklonem konečně zaklekne, už je všechno v pořádku a auto se drží asfaltu jako buldok pošťákova lýtka.

V Itálii jsem skučel, že má QV nevypínatelnou stabilizaci, která byla schopná auto v zatáčce okruhu málem zastavit, ovšem v běžných podmínkách okresek je to trošku o něčem jiném. Díky vymazlenému podvozku se ke své práci dostane jen zřídka a když už na ni dojde, zasahuje jemně a v řadě případů nepostřehnutelně (nebýt blikající kontrolky). Podvozek má ale i další elektronickou fičuru – náhražku diferenciálu se zvýšenou svorností. Ta je u QV naladěna velmi slušně a nelze si nevšimnout její pomoci při výjezdu ze zatáček pod plynem, kdy pomáhá vykružovat oblouk a zabraňuje protáčení vnitřního předního kola.

Stejně tak, jako je spoleh na přilnavost přední nápravy, suverénně se chová i ta zadní. Proti stabilitě zádě giulietty je i GTI rozevláté, můžete se stavět třeba na zrcátka a náprava si dál pojede svou stopou bez náznaku nervozity. Brilantní, ale trošku nuda. To ovšem platí jen na kvalitní silnici, v zatáčce si na nerovnostech zadní kola občas poskočí. Brzdy jsou ze stejného těsta – zabírají hned nahoře a jsou důrazné, ale ne jedovaté, prostě gétéčkové. Na běžných silnicích se vám je asi utahat nepovede.

Jaký verdikt si tedy Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde odnese? Je to bezpochyby velmi dobré auto, jen trošku jinak, než bych u kompaktního hatchbacku očekával, tím spíše u hatche s milánským křížem a hadem Viscontiů ve znaku. QV působí dojmem, že chce být tak moc prémiovým produktem, až při té snaze zapomnělo na to, jaké má kořeny. Giulietta upřednostnila nezáludnost, jistotu, kultivovanost a rychlost před emocemi. A to je možná větší problém, než lehká nejistota při nájezdu do zatáček, odtažité řízení a ne úplně ideální řazení. Tedy pro běžného zákazníka je určitě skvělá zpráva, z pohledu AUTOFUN už méně. Ještě že máme v nabídce jankovité mito… $2$

Technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1742
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 235 (173) / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300–340 / 1900
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 7,6
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4351×1798×1465
Rozvor (mm) 2634
Velikost kufru (l): 350
Objem nádrže (l): 60
Provozní hm. / nosnost (kg): 1395 / -
Rozměr pneu: 225/40 R 18

Hodnocení

Motor 2,34
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $1$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Výkonová špička $2$
Redline $4$
Převodovka 2,00
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $3$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $3$
Jízdní vlastnosti 1,50
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $2$
Chování na nerovnostech $2$
Přesnost řízení $1$
Strmost/ostrost řízení $1$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,25
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,50
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 2,17
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $3$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 1,97

Fotogalerie

  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 1
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 2
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 3
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 4
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 5
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 6
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 7
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 8
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 9
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 10
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 11
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 12
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 13
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 14
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 15
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 16
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 17
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 18
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 19
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 20
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 21
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 22
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 23
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 24
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 25
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 26
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 27
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 28
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 29
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 30
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 31
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 32
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 33
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 34
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 35
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 36
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 37
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 38
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 39
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 40
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 41
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 42
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 43
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 44
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 45
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 46
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 47
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 48
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 49
  • Test: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde: Hezčí GTI: fotka 50


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Low-cost nfl jerseys Low-cost nfl jerseys 14.10.2014  20:43
NFL jerseys from China NFL jerseys from China 14.10.2014  20:32
wholesale nfl jerseys wholesale nfl jerseys 14.10.2014  19:30
NFL jerseys wholesale NFL jerseys wholesale 08.10.2014  15:50
trm-limited-nfl trm-limited-nfl 04.10.2014  11:16
Týden s touhle bestií PapaHoth 10.10.2011  00:28
Konfigurace white label 08.02.2011  15:15
Re: Poslední pravá Alfa Skyline 01.02.2011  09:23
Re: Spotřeba Stepan220 31.01.2011  22:30
Re: Poslední pravá Alfa Vajtus 31.01.2011  19:53
Re: Poslední pravá Alfa Skyline 31.01.2011  18:36
hm hand 30.01.2011  20:53
Re: Poslední pravá Alfa Uživatel_5340709 30.01.2011  19:51
Re: Poslední pravá Alfa Vajtus 30.01.2011  18:56
Re: Poslední pravá Alfa Michal Fokt 30.01.2011  17:01
... Lazyboy 30.01.2011  14:51
Poslední pravá Alfa Vajtus 30.01.2011  11:14
Re: Re: ... Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 30.01.2011  09:26
Re: Re: ? Uživatel_5340709 29.01.2011  20:43
Re: ? ethicon1 29.01.2011  20:37
Re: Spotřeba ethicon1 29.01.2011  20:30
Re: Spotřeba Uživatel_5340709 29.01.2011  19:47
Re: ... amo1635165 29.01.2011  19:44
Re: ... ethicon1 29.01.2011  19:32
Re: ... ethicon1 29.01.2011  19:31
Re: Spotřeba ethicon1 29.01.2011  19:25
Re: Spotřeba Uživatel_5340709 29.01.2011  18:44
... Lazyboy 29.01.2011  17:19
Re: Spotřeba ethicon1 29.01.2011  15:03
re: Preference mhmm 29.01.2011  14:50
Vstoupit do diskuse ›