Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!

Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: titulní fotka Na nový Ford Focus RS už se nějakou dobu pekelně těšíme. Jízda na místě spolujezdce naše touhy ještě podpořila.

Ford si nás pozval do svého vývojového centra v belgickém Lommelu, kde jsme si mohli vyzkoušet jeho nové modely s pohonem všech kol. Pověstnou třešničkou na dortu celé prezentace byla jízda v nové generaci Focusu RS.

Prozatím jsme se tedy museli spokojit pouze s místem spolujezdce, za volant nás Ford nenechal vůbec posadit, a to ani pro potřeby focení. Na místo řidiče se místo nás posadil jeden z testovacích jezdců Fordu, což byla více než adekvátní náplast na náš smutek. Ken Block mezi nimi sice nebyl, vývojáři Fordu ale mají testovací dráhu v Lommelu do posledního kamínku perfektně nastudovanou, a tak jeli tempem, který by se dal popsat jako „totální pila.“

Vývojové středisko Fordu v Lommelu čitá asi 80 kilometrů testovacích cest, které zahrnují vysokorychlostní ovál, nezpevněné cesty pro testování SUV nebo úseky tvořené kočičími hlavami pro otestování zavěšení. Nechybí tu ani dráha připomínající okresní silnici z vašich nejtajnějších snů. Ostré zatáčky, táhlé oblouky, mírné skoky i delší rovné úseky, to všechno tady je. Zkrátka prostředí pro Focus RS jako stvořené!

Nástup dovnitř nového hot hatche není nijak krkolomný, prostě jako u obyčejného hatchbacku. Sedadla mají výrazné tvarování, které v zatáčkách účinně drží tělo řidiče i spolujezdce na místě. Na rozhlédnutí se po interiéru není příliš času, po zavření dveří okamžitě vyrážíme. Jen v krátkosti si tak všímáme výrazněji tvarovaného volantu nebo ciferníků na vrchu středového panelu, které má i Focus ST. Jinak se palubní deska tváří obyčejně jako v běžném Focusu.

To už ale jedeme, přičemž hned od prvních metrů pekelně ostrým tempem. Pod kapotou nového RS pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost o výkonu 258 kW a 440 N.m (470 N.m s funkcí overboost), který má síly opravdu na rozdávání už od nízkých otáček. I přes nasazenou helmu slyšíme jeho lahodné burácivé tóny.

Zatímco předchozí Focusy RS byly předokolkami, novinka sáhla po pohonu všech kol. Hlavní inženýr velkých aut ve značce Ford Matthias Tonn prozradil, že automobil byl od počátku vyvíjen jako čtyřkolka. Technicky to nebyl takový problém, protože platforma Focusu (shodná např. s Kugou) zástavbu pohonu 4×4 umožňuje. O použití pohonu jedné nápravy se uvažovalo jen krátce, myšlenka ale byla zavržena ještě před zahájením prací na autě. Jestliže minulá generace řešila přenos momentu z hnaných kol do volantu speciálním zavěšením RevoKnuckle, novinka na to použila poháněné dvě nápravy. Za volant tak nebude tahat ani trochu.

Pohon všech kol by mohl značit, že s novým Focusem RS bude nuda. Dále od pravdy byste ale s takovým tvrzením nemohli být! Focus využívá nový systém pohonu všech kol s rozdělovačem točivého momentu mezi kola, díky němuž je možné na zadní nápravu poslat až 70 % točivého momentu. Všechnu tuto sílu je pak v případě potřeby možné poslat na levé, nebo pravé kolo. Auto nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě nápravové spojky, jedna pro každé ze zadních kol. To na jednu stranu zvyšuje trakci při rychlých průjezdech obloukem a na druhou umožňuje naladit auto jako přetáčivé, které však stále bude kontrolovatelné.

A jízda po testovací trati v Lommelu ukázala, že Focus RS podle všeho přesně takový je. Pilot za volantem vykružoval jeden smyk za druhým, aniž by sebevíc zapotil. Prostě jen pracoval s volantem a plynem, z jeho lehkých korekcí rozhodně nevyplynulo, že by Focus RS byl nějakou kousavou příšerou. Nenechte se tak zmást agresivním vnějším vzhledem, který by o záludném chování mohl napovídat. Vrcholný Focus sice jezdí rychle, hlavu vám ale ukousnout nechce.

Do lehkých potíží se jezdec dostal jedinkrát, když se záď auta přetáčivým smykem dostala k patníkům přece jen blíže, než by bylo záhodno. Odpovědí byl ale jen úsměv a vysvětlení, že trať je v některých místech mokrá, což semislickovým pneumatikám příliš nesedí.

Nastavení pohonu všech kol je v ostrém Focusu možné nastavit ve čtyřech režimech. Tím nejzajímavějším je určitě Drift, který právě sází na přetáčivost – na zadní kola posílá co nejvíce síly. Naopak Track je tu pro co nejvíc neutrální chování při snaze jet co nejrychleji. ESP pak lze zcela vypnout, což inženýr Tonn lakonicky okomentoval slovy, že Focus RS je sportovní auto a jako takové přece zcela vypínatelné ESP potřebuje.

Jednotlivá nastavení upravují i charakter ostatních systémů vozu. Třeba v módu Normal je potlačen hlas agregátu, aby nerušil posádku na dlouhých cestách. To naznačuje, že na jednu stranu nový Focus RS může být brutální nástroj jako Subaru WRX STI, zároveň je ale dostatečně univerzální jako Volkswagen Golf R. A to zní jako jasný recept na úspěch.

První jízda s novým Focusem RS byla krátká, naše prosby, zda bychom auto přece jen nemohli řídit, vyslyšeny nebyly. Stejně tak na další kolečko s testovacími piloty za volantem údajně nebyl čas. I krátké svezení nás ale na nový Focus RS ještě více nalákalo. Už se nemůžeme dočkat na to, až si Focus RS vychutnáme přímo z místa řidiče. Mělo by to být zkraje příštího roku, kdy se první exempláře auta objeví také u zákazníků. Ti čeští za něj v základu zaplatí 915.900 korun.

Fotogalerie

  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 1
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 2
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 3
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 4
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 5
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 6
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 7
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 8
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 9
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 10
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 11
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 12
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 13
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 14
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 15
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 16
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 17
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 18
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 19
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 20
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 21
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 22
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 23
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 24
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 25
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 26
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 27
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 28
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 29
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 30
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 31
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 32
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 33
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 34
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 35
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 36
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 37
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 38
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 39
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 40
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 41
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 42
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 43
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 44
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 45
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 46
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 47
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 48
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 49
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 50
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 51
  • Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!: fotka 52


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.