Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý

Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: titulní fotka Swift Sport určitě nepatří mezi nejlepší malé hot-hatche, ale zas tak moc to nevadí. Je totiž zábavnější, než naprostá většina jeho výkonnějších konkurentů.

Tohle suzuki nevypadá jako něco, před čím byste se měli mít na pozoru. Je přibližně stejně vysoké, široké … a snad i dlouhé. Jenže i s těmito proporcemi se Japoncům povedlo v případě verze Sport udělat překvapivě dobře vypadající autíčko. Nástavce prahů sice působí dojmem, že na něj zabloudily z vitary, jinak ale nelze mít vůči jeho sportovní vizáži sebemenších výhrad.

Usednutí do sedadel s lehkým bočním vedením odhaluje, proč je „svišť“ tak krátký a vysoký. Sedadlo totiž svým umístěním nad podlahou připomíná spíš barovou židličku, což v kombinaci s pouze výškově stavitelným volantem neumožňuje tak sportovní posaz, jaký by odpovídal sportovně laděnému autíčku. Alespoň že ten volant je dobře tvarovaný a pěkně do dlaně padne i hlavice řadicí páky manuálního pětikvaltu.

Další důvod ke skepsi zavdává pohled do tabulky technických údajů. Výkon 125 koní ze šestnáctistovky je sice slušná hodnota, ale pomalu se už stává pravidlem, že má mít ostré malé auto tak 160–200 koní. Znamená tohle všechno, že Suzuki vytvořilo spíš parodii na hot-hatch? Naštěstí nikoli…

 [470×274]

Na papíře opravdu nevypadá Swift Sport nic moc, ale šestnáctistovka dokáže vytěžit maximum z toho, že jde o atmosférický motor. Ačkoli nemá vysloveně sportovní charakter, jeho dynamika se se zvyšujícími se otáčkami stále zlepšuje, a to za pěkného zvukového doprovodu, který je dostatečně jadrný, v kabině ale neobtěžuje. To znamená, že vás nebude otravovat hlukem a současně vás spolupráce s ním bude bavit. Tedy alespoň já se bavil náramně, tím spíš, že pětistupňový manuál má krátké, přesné a blízko vedle sebe poskládané dráhy. Na neutrálu je, pravda, docela „odporné“ a nepomohou ani meziplyny, ale kupodivu to při jízdě nijak extrémně nevadilo.

Škoda, že čtyřválci vystaví elektronika stop ihned poté, co výkon dosáhne v 6800 otáčkách svého maxima. I přesto je ale dynamika auta velmi dobrá, nebo lépe řečeno tak dobrá, že když ze swifta budete dostávat maximum, jeho schopnosti vás nepochybně uspokojí. Nesmíme totiž zapomínat, že tohle malé suzuki váží jen tunu, takže s ním těch stopětadvacet koní cvičí celkem slušně. Při svižné jízdě nám palubní počítač ukazoval hodnoty mezi 9 a 10 litry, když jsem schopnosti auta zkoušel na okruhu v Sosnové, podařilo se mi dosáhnout ale i 22,8litrového apetitu.

Naladění podvozku hodně připomíná o kategorii větší Civic Type R nebo (hodně) nepřímého konkurenta Mini Cooper S JCW, je však ještě tvrdší než u této dvojice. To samo o sobě jako by snad bylo klíčem k tomu, že se při jeho řízení budete bavit stejně dobře jako u těch výše jmenovaných. Swift Sport má tvrdé pružiny a tuhé, ale rychle pracující tlumiče. Být na jeho palubce kdysi velmi populární přikyvující tučňák, hlavičku by si určitě dost rychle ukroutil. Tvrdé nastavení se postará o vaše důkladné natřesení, ale tlumiče zvládají velmi slušně tlumit rázy, takže jízda rozhodně není nepříjemná a přitom vás auto dokáže perfektně vtáhnout do děje.

 [470×274]

To ale neznamená, že by swift měl být příkladem motokárového chování na silnici. Nelze ho totiž považovat za neutrální s lehkou tendencí k nedotáčivosti, jako je tomu u většiny jeho soků. Malé suzuki je totiž prakticky stále lehce nedotáčivé, do zatáčky je třeba ho „strkat“ pootáčením volantu o něco více, než je skutečný poloměr zatáčky. To má jistě svůj podíl na tom, že v zatáčce stačí polevit tlak na pedál a na tento impuls zadní náprava reaguje odlehčením a ochotně se vydává do přetáčivého smyku. Ten ale nepřichází záludně, ale plynule a je velmi dobře kontrolovatelný. Stačí lehké kontra volantem a prakticky vzápětí se Eagly F1 opět zakousnou do asfaltu a pokračují v původně plánovaném směru. Na nerovnostech v zatáčce je kvůli krátkému rozvoru a tvrdému pérování trošku neklidný a snaží se odskakovat, ale to už u tvrdého pérování patří k bontonu.

Náklony swiftu v zatáčkách jsou minimální, což přidává autu na obratnosti a ovladatelnosti, na níž má lví podíl i přesné řízení se zdařile zvoleným účinkem posilovače řízení. Ten řidiče nutí skutečně řídit a držet volant oběma rukama. Posilovač se sice snaží vracet volant do středové polohy trošku „playstationově“, ale při jízdě mi to nijak zvlášť nevadilo, cítit to bylo více jen na okruhu – a to jsem na řízení pes. Kvůli vyššímu posazu za volantem lze zaujmout hodně vzpřímený posaz, takže sedadlo dokáže poskytnout více opory, než se původně zdálo, i když je zde pochopitelně velký prostor pro zlepšení. Velkou pochvalu ale rozhodně zaslouží brzdy. Mají rychlý nástup, perfektně se dávkují a především – jsou k neutahání. Brzdové destičky sice občas trochu pískají a hučí, takže jsem lidi od Suzuki podezříval, že dali na sviště nějaké polozávodní, ale jde opravdu o sériovky od TRW.

Swift Sport nepatří k těm autům, které uchvátí jízdními vlastnostmi a ostrým motorem. Vlastně má spoustu chybiček, kterých se už jeho konkurence dokázala vyvarovat. Jenže jeho obratnost, ovladatelnost a spontánnost způsobuje, že je velmi zábavné ho řídit a vlastně by mi vůbec nevadilo, kdybych měl sviště doma jako autíčko na hraní. Zvlášť ne za necelých 365 tisíc korun. Mimochodem šéf českého zastoupení Suzuki Junichi Kato si právě tohle konkrétní auto vybral jako svého služebáka – to bude asi dobrej řízek. Za to má ode mě palec nahoru, rád bych se s ním seznámil a dal řeč…

 [470×241]

  Swift Sport
Motor 2,14
Výkon $3$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $3$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $2$
Převodovka 1,25
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $2$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $1$
Jízdní vlastnosti 2,13
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $3$
Přesnost řízení $2$
Strmost řízení $2$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 1,25
Nástup $1$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $2$
Komfort 2,50
Odhlučnění podvozku $3$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $3$
Tlumení přejezdů nerovností $2$
Interiér 2,50
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,8
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 125 (92) / 6800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 /4800
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 7,0
Rozměry a hmotnosti
Velikost kufru (l): 213
Objem nádrže (l): 45
Provozní hm. / nosnost (kg): 1165 / 320
Rozměr pneu: 205/40 R 17

Fotogalerie

  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 1
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 2
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 3
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 4
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 5
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 6
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 7
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 8
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 9
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 10
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 11
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 12
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 13
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 14
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 15
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 16
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 17
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 18
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 19
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 20
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 21
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 22
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 23
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 24
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 25
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 26
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 27
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 28
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 29
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 30
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 31
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 32
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 33
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 34
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 35
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 36
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 37
  • Suzuki Swift Sport: dokonale nedokonalý: fotka 38

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Skákací boty simona kratka 30.07.2009  12:40
Trosku divne Scott Gomez 16.07.2009  21:09
Re: Pravda je trochu jiná... babo83 08.07.2009  12:46
Re: Pravda je trochu jiná... riderhenry 07.07.2009  23:58
Re: Pravda je trochu jiná... Plzenaak 07.07.2009  23:11
Re: Pravda je trochu jiná... riderhenry 07.07.2009  22:01
Re: Pravda je trochu jiná... babo83 07.07.2009  21:37
Re: Pravda je trochu jiná... riderhenry 07.07.2009  20:35
Re: Pravda je trochu jiná... Plzenaak 07.07.2009  17:44
Re: Pravda je trochu jiná... Michal Fokt 07.07.2009  16:36
Re: Pravda je trochu jiná... HPI-RC 07.07.2009  15:45
Re: Pravda je trochu jiná... Michal Fokt 07.07.2009  14:34
Re: Pravda je trochu jiná... riderhenry 07.07.2009  14:18
Re: Pravda je trochu jiná... HPI-RC 07.07.2009  13:24
Re: Pravda je trochu jiná... riderhenry 07.07.2009  13:17
Pravda je trochu jiná... HPI-RC 07.07.2009  12:14
Re: len v dobrom Enthusiastic.driver 07.07.2009  10:11
Re: len v dobrom %babo 06.07.2009  23:32
Re: len v dobrom Michal Fokt 06.07.2009  22:32
Re: len v dobrom Enthusiastic.driver 06.07.2009  22:06
Re: len v dobrom eda.nezbeda 06.07.2009  21:27
Re: len v dobrom riderhenry 06.07.2009  00:44
ford HEMI 05.07.2009  23:19
Re: len v dobrom Enthusiastic.driver 05.07.2009  23:10
Re: len v dobrom HEMI 05.07.2009  22:54
Re: len v dobrom Enthusiastic.driver 05.07.2009  22:47
srdcom... HEMI 05.07.2009  21:53
Re: len v dobrom eda.nezbeda 05.07.2009  21:40
Re: len v dobrom HEMI 05.07.2009  21:22
Re: len v dobrom riderhenry 05.07.2009  21:15
Vstoupit do diskuse ›