Suzuki Monster Sport SX4 Hill-climb Special: co je to za nestvůru?
Pojďme se trošku blíže podívat na děsuplné auto, s nímž padesátiletý Nobuhiro "Monster" Tajima letos zase vyhrál nejslavnější závod do vrchu na planetě - Pikes Peak.
Letošní, zřejmě asi historicky poslední, šotolinový závod od vrchu Pikes Peak, vyhrál už zase Nobuhiro Tajima s novým závoďákem Suzuki SX4 Hill-climb Special. To už víte. Pojďme se teď ale podrobněji podívat na tohle nejsilnější suzuki na planetě.
Suzuki SX4 Hill Climb Special
Suzuki SX4 Hill Climb je vlastně „novinka“, dosud Tajima jezdil a vítězil s „Vitarou XL7“, faktem ovšem je, že z vitary i SX4 mají všechny tyhle potvory jen jméno. SX4 byla velmi intenzivně testována v aerodynamickém tunelu, aby generovala největší možný přítlak. Ten, jak známo, sice dává vozu stabilitu i ve vysokých rychlostech, ale současně dost zpomaluje. Proto se konstruktéři vůbec nedrželi zkrátka při stavbě motoru.
Výrazně podčtvercový (92×77 mm) vidlicový šestiválec DOHC 3,1 l se
suchou klikovkou si nemusí dělat starosti s točivým momentem
– pomáhají mu dvě turba, která vyhonila newtonmetry až k maximu 888 Nm
při 5850 otáčkách. A výkon se rozhodně nenechá zahanbit – 910 koní
(669 kW) je k dispozici až v nebeských 8750 otáčkách. Na takový
turbomotor bych se možná přesvědčit dal. Dále
o něm víme, že si dopřává olej Mobil 1, zážeh obstarávají svíčky
NGK na na všechno dohlíží ECU od MoTeC.
Převodovka je šestistupňová, sekvenční a než se síla motoru dostane ke čtveřici kol, musí projít přes dva diferenciály – ten středový doplňují lamelové samosvory na obou nápravách.
Zavěšení tvoří vpředu i vzadu dvojité lichoběžníky, tlumiče pocházejí od Reigeru a pružiny od King Springs. Osmipístkové třmeny jsou osazeny destičkami Winmax Pikes Peak Special a brousí ventilované kotouče s průměrem 370 mm vpředu a 350 mm vzadu. Kola 20×11 J VR.G2 pochází od Rays a obouvají falkeny WildPeak.
Suchá hmotnost speciálu s rozměry 5200×1960×1580 mm (údaje včetně všech křídel a spoilerů) činí 1100 kg, startovní pak 1190 kg, přičemž rozložení váhy činí 53:47. SX4 má rozvor náprav 2818 mm a rozchod 1620, respektive 1610 mm.
Dynamické schopnosti auta s ocelovým trubkovým rámem a karoserií a
spoilery z karbon-kevlaru Suzuki, respektive Monster Sport bohužel neudává,
omezuje se pouze na konstatování, že to umí z nuly na dvě stě „za pár
sekund“.
Nobuhiro „Monster“ Tajima
A když už řešíme SX4 Hill-climb,bylo by nefér nezmínit se i o jeho
neméně fenomenálním pilotovi. Letos už padesátiletý (narozeniny oslavil
den po svém letošním vítězství) Tajima si získal svou přezdívku, které
pak přešla tak nějak automaticky i na pikespeakové suzuki, svým divokým
jezdeckým stylem (ti Japonci… ) Devětkrát vyhrál japonský šampionát
v rally sprintu a od roku 1988 závodí i v zámoří. Osmkrát vyhrál
novozélandský závod do vrchu „Race to the Sky“, přičemž od té doby
nese dotyčná hora přízvisko „Tajima´s Mountain“. V Asia Pacific
Rally vyhrál pětkrát dvoukolky. Čiperný pán…
Daří se mu ale také coby manažerovi. V roce 1983 založil Monster International a o tři roky později byl u založení Suzuki Sport. Od roku 2002 šéfoval továrnímu týmu JWRC a v současnosti (krom deklasování soupeřů na Pikes Peaku) vede projekt Suzuki pro účast ve WRC.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: Chyby | Rorýs 6100 | 03.07.2010 00:12 |
Re: Chyby | oIoo | 02.07.2010 21:57 |
Re: Chyby | pepagl | 02.07.2010 17:22 |
Re: Chyby | oIoo | 02.07.2010 14:05 |
Re: Chyby | Michal Fokt | 02.07.2010 14:02 |
Chyby | MexoMexik | 02.07.2010 13:23 |
Vstoupit do diskuse › |