Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?

Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: titulní fotka Škoda se ještě před zahájením autosalonu v Paříži pochlubila novým konceptem Vision RS, který naznačuje podobu nástupce Rapidu. To je dobrá příležitost připomenout si starší studie. A hlavně se podívat, jaká sériová auta se z nich nakonec vyklubala.

Ještě předtím si ale připomeňme, co je Vision RS zač. Automobilka tento koncept uvádí jako vůz, který odhaluje blízkou budoucnost jejích sportovních vozů a zároveň i kompaktních modelů.

Studii (na délku měřící 4356 milimetrů, širokou 1810 mm a vysokou 1431 mm) tak můžeme chápat jako předobraz chystaného nástupce Rapidu, který se zřejmě už nebude jmenovat Rapid. A který zřejmě dorazí v jediné karosářské variantě – podobné právě konceptu Vision RS.

Studií Vision RS také představuje Škoda nový design interiéru. Ten zde má poskytovat prostor pro čtveřici cestující a pro jejich zavazadla nabízí zavazadelník o objemu 430 litrů. A budoucnost pohonných jednotek zase poodhaluje plug-in hybridní systém, který využívá motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW (102 k). Systémový výkon činí 180 kW (245 k). S tímto plug-in hybridním pohonným systémem spolupracuje automatická šestistupňová převodovka DSG.

Škoda Vision RS dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 s a maximální rychlosti 210 km/h. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne za 8,9 s. Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií s celkovou kapacitou 13 kWh, z nichž lze využít 9,9 kWh. Baterii lze dobít kabelem za 2,5 h v domácí nabíjecí stanici nebo přes domácí zásuvku.

Řidič má možnost výběru ze tří jízdních režimů: Normal, EV nebo Sport. Režim Normal se používá pro kombinovanou jízdu na benzin a elektřinu, režim EV pro čistě elektrický pohon. Režim Sport aktivuje řidič pro rychlou jízdu, např. na okruhu, tedy tam, kde je zapotřebí maximální výkon. Pokud se řidič rozhodne pro čistě elektrický pohon (režim EV), ujede při plně nabité baterii až 70 km, a to zcela bez emisí.

Jaká bude realita?

Sériový nástupce Rapidu samozřejmě přijde o většinu sportovních doplňků, jimiž se Vision RS chlubí. Reálnou podobu zřejmě odhalují dvě uniklé fotky, které získal server auto-mania.cz.

Na nich už „nový Rapid“ s menšími koly a bez „ozdob“ vypadá podstatně obyčejněji, že?

To ale není nic neobvyklého, koncepty mají prostě zaujmout, všechny nápady a detaily se do produkce dostat nemohou.

Teď už se pojďme podívat, jak dopadly ostatní nedávné studie škodovky. Je to zajímavé srovnání.

Škoda Vision D (2011)

Koncept Vision D mladoboleslavská automobilka představila na ženevském autosalonu v roce 2011. Poměrně velký pětidveřový hatchback zaujal nejen pro Škodu nezvyklou karoserií, ale třeba i úzkými předními světlomety. O technice škodovka mlčela. Později se ukázalo, že Vision D byl předobrazem třetí generace Octavie. Ta ale na rozdíl od studie dostala tradiční karoserii typu liftback. Řada prvků z konceptu ale oktávce zůstala.

Škoda Mission L (2011)

Ve stejném roce jako Vision D česká automobilka představila také studii Mission L – stalo se v září na autosalonu ve Frankfurtu. Dnes už je zřejmé, že Mission L představuje předprodukční podobu Rapidu, ale tehdy Škoda pouze prozradila, že novinka bude v roce 2012 uvedena na trhy v Evropě, Rusku a Číně jako model zařazený mezi Fabii a příští Octavii.

Sériový Rapid vypadal až na drobné detaily prakticky stejně.

Škoda Vision C (2014)

V březnu roku 2014 oslnila výstavní plochu ženevského autosalonu zářivě zelená studie velkého, širokého a nízkého liftbacku – nebo pětidveřového kupé, jak tehdy vůz pojmenovala automobilka.

Koncept Vision C přišel s výraznějšími detaily, spoustou hran a nově tvarovanými světlomety. Už v Ženevě se vědělo, že studie ukazuje přibližnou podobu třetí generace Superbu. Ta nakonec v produkční verzi nevypadá tak agresivně, obejít se musí zejména bez trojúhelníkových předních lamp. Ale kdo ví, třeba je ještě přinese blížící se facelift. I když pohled na uniklé fotografie předního nárazníku omlazeného „supa“ tomu nenapovídá.

Mimochodem, pod kapotou studie Vision C se skrýval přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 81 kW, který byl konstruován pro spalování CNG i benzinu.

Škoda Vision S (2016)

O dva roky později přivezla škodovka do Ženevy další zelený koncept. Tentokrát ne tak křiklavý, ale stále velice výrazný. Studie Vision S naznačovala vzhled chystaného sedmimístného SUV, z něhož se později vyklubal Kodiaq.

Podoba se sériovou variantou je zcela zřejmá, koncept totiž dostal všechny prvky, které jsou pro Kodiaq typické – zejména příď s dělenými světlomety, což byl tehdy pro českou automobilku zcela nový prvek.

Vision S byl prezentován jako plug-in hybrid, který je poháněn kombinací přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.4 TSI a dvou elektromotorů – jednoho u zadní nápravy, druhého zakomponovaného do šestistupňové dvouspojkové převodovky. Systémový výkon činil 165 kW.

I v tomto případě platí, že studie ve srovnání s pozdější produkční verzí vypadala sportovněji a dravěji. Zvlášť příď se u konceptu víc mračila. Zadní partie zase zaujaly velkými koncovkami výfuku.

Škoda Vision E (2017)

Studie Vision E se poprvé ukázala loni na autosalonu v Šanghaji, na podzim pak v lehce omlazené podobě dorazila také do Frankfurtu. Plně elektrické kupé-SUV zaujme nejen pohonem, ale právě i tvarem karoserie. Anebo absencí charakteristické masky chladiče – u elektromobilu totiž není potřeba, takže její odebrání zároveň slouží jako odlišení elektrických modelů od těch se spalovacím motorem.

Srovnání s produkční verzí v tomto případě nemáme, elektrický crossover by měl na silnice vyjet v roce 2020.

Škoda Vision X (2018)

Pro poslední ženevský autosalon si Škoda připravila další výrazně zelený koncept. Tentokrát se ale jmenuje Vision X a naznačuje podobu chystaného malého crossoveru, který využije techniku známou už ze Seatu Arona. A protože se sériová verze chystá do prodeje až v příštím roce, na její premiéru si ještě musíme chvíli počkat.

Bez zajímavosti však není pohonné ústrojí studie. Vision X prezentuje unikátní, Škodovkou nově vyvinutý hybridní systém kombinující přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.5 TSI schopný spalovat CNG a dva elektromotory – jeden funguje jako startovací generátor a druhý je umístěn u zadní nápravy, kde má několik funkcí. Buď se sám stará o pohon (v takovém případě vůz tedy nabízí pohon zadních kol) nebo pomáhá spalovacímu agregátu – buď při rozjezdu nebo na kluzkém povrchu. Jedná se tedy o čtyřkolku bez kardanové hřídele.

Autor: Jan Zajíc

Fotogalerie

  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 1
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 2
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 3
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 4
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 5
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 6
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 7
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 8
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 9
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 10
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 11
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 12
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 13
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 14
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 15
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 16
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 17
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 18
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 19
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 20
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 21
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 22
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 23
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 24
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 25
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 26
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 27
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 28
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 29
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 30
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 31
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 32
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 33
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 34
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 35
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 36
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 37
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 38
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 39
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 40
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 41
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 42
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 43
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 44
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 45
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 46
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 47
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 48
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 49
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 50
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 51
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 52
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 53
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 54
  • Studie Vision RS prý naznačuje podobu nástupce Rapidu. Víte, jak dopadly starší koncepty od Škody?: fotka 55


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.