Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe

Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: titulní fotka Chcete mít doma pěkné stylové kupátko z nižší střední, ale nevíte jestli vybrat šmrncovní Renault Mégane nebo znovuvzkříšené VW Scirocco? Pojďme to tedy rozseknout.

Design

Tak tohle je kapitola, ve které není zkrátka možné nevyseknout poklonu francouzskému Méganu Coupé. Francouzi svým vozům zkrátka umí do vínku přidat něco z toho kouzelného šarmu večerních pařížských ulic. Scirocco také nevypadá vůbec špatně, ale jistý podtón mírně sterilního koncernového pojetí designu tam zkrátka pořád je. Nebo, abychom nenaštvali fandy koncernu, nazývejme to politicky korektnějším termínem „konzervativní“. Ale co vám budeme povídat, obrázků je v galerii dost a dost – udělejte si názor sami.

Zaměřme se spíš na to, co se nám až tolik nelíbilo. Oběma autům sluší velká kola, Renault má ta zadní možná až příliš utopená pod masou zádě vozu. To je ale věc názoru. Co věcí názoru ale není, je trapné hraní si na centrální výfuk. Z dálky to vypadá docela dobře, zadek méganu dostane sportovnější říz a dynamický výraz. Jenomže – jak už možná tušíte, o pravý výfuk se nejedná, není to dokonce ani klasicky nafingovaná koncovka v blatníku. Je to „profesionální šméčko", asi tak deset centimetrů hluboká jamka, uzavřená černým plastem. Kdyby to byl výtvor domácí tuningové scény, jistě by na majiteli v diskuzi nezůstala nit suchá. Že si Renault takovouhle věc troufne udělat u stylového kupé, to by mě tedy nenapadlo.

Uvnitř – klasika vs. nápaditost

Nevěřili byste, jak rozdílné světy se mohou ukrývat za velkými dveřmi dnes testovaných kupátek. Po usednutí do výborně tvarovaných sedaček obou vozů (ty v sciroccu jsou o něco příjemnější na dotyk a podrží v zatáčkách přeci jen lépe) se rozhlížím po interiéru. Ve VW mě přivítá ergonomicky téměř dokonalý interiér, který ale už známe třeba z golfu. Jasně, je tu řada odlišností, ale stejně si vedle masivního středového tunelu připadám jako v nějaké speciální edici VW Golf GTI a ne jako v legendárním šíru. Ideálně velký, dole zploštělý (má to nějaký význam?) volant se i díky částečnému použití kvalitní perforované kůže skvěle drží a neklouže ani v propocených dlaních. Přístroje jsou skvěle čitelné, i když se inženýři určitě mohli trochu víc odvázat. To v méganu na to šli konstruktéři jinak: jediná mechanická ručička představuje otáčkoměr, o ostatní informace se stará monochromatický sdružený displej uprostřed. Při akceleraci tak nahoru letí jen ručička otáček, rychlost naskakuje ve stylu Knight Ridera pěkně digitálně. Být ukazatel trochu dotaženější a barevný, říkám proč ne. Takhle to na mě i přes bezproblémovou čitelnost trošku působí podobným dojmem jako ten nešťastný výfuk…

Docela zajímavé je i přímé porovnání toho, jak si výrobci představují ideální pracovní místo řidiče. Řadicí páka je v sciroccu nepatrně výš a tedy i blíž k volantu, mégane zase o kousíček lépe v dosahu nabídne ruční brzdu. Pedály jsou umístěny podobně, největší rozdíl je v jejich provedení (zde měl renault pedály klasické, u VW se dole blýskal hliník). Velký pedál akcelerátoru je totiž u volkswagenu uchycen do země, zatímco mégane sází na ukotvení klasické.

Hodně rozdílné je také pojetí palubní desky a středového panelu. Francouzi umístili obrazovku navigace kvůli přehlednosti velmi správně na samotný vrchol palubky, zbytek čudlíků se ale tísní před řadicí pákou. Scirocco sází na klasický model „vše uprostřed“ a díky dotykové obrazovce se tedy narozdíl od Méganu Coupé obejde bez ovladače mezi sedadly. Co mě u Renaultu vždycky spolehlivě vytočí, je absence otočných ovladačů – pro větší výkon ventilátoru nebo o pár stupňů nižší teplotu tak musíme hledat nikterak velká tlačítka a pokorně mačkat…

Na silnici – Německo vpředu

Konečně se dostáváme k tomu, o co nám jde především – ke schopnostem vykouzlit na vaší tváři po průjezdu šikanou spokojený úsměv. Pod kapotou obou aut je ukryto to nejlepší, co mohou v tuto chvíli jejich výrobci nabídnout – přeplňované benzinové dvoulitry.

Ten od Renaultu má sice o 20 koníků méně, vynahrazuje to ale o 20 Nm vyšším točivým momentem. Je to ale trošku klam, podíváte-li se na tabulky obou vozů zjistíte, že Scirocco se svými 280 Nm má pokryto větší spektrum otáček. Přesně tak, jak to má většina řidičů VW ráda – stačí šlápnout na plyn a jedeme. Žádná velká honička s řadičkou se konat nemusí. To francouzský dvoulitr má úplně jiný naturel, než napovídají papírové hodnoty. V nízkých otáčkách jako by neměl tolik síly jako šíro a tak vybízí k vytáčení. Jenže dosažitelné výšiny nejsou nijak závratné, po překročení pětitisícové hranice bohužel začíná dynamika stagnovat. Dobrou zprávou ale je, že si v Renaultu docela „zakvedláte“. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že ani jedno z těchto kupátek není primárně mířeno na řidiče, hledající záplavy adrenalinu; rychlá však dovedou být obě auta víc než dost.

A ani v ostatních ohledech nemusíte čekat nekonečnou nudu. Nejdříve zkouším, okouzlen sexy exteriérem, francouzské kupé. Jednička zapadne rychle, gumový pocit z řazení známý z většiny renaultů ale výsledný efekt poměrně dobře vymezených, i když delších drah v kulise kazí. První zatáčky ukazují, že renault nemusí být nutně navržen v Dieppe, aby dokázal nabídnout dobré svezení. Na kvalitním asfaltu vše funguje tak jak má, nedotáčivost je dobře potlačená a na občas lehce neklidnou záď při náhlé změně zatížení se dá zvyknout. Snad jenom náklony v zatáčkách by mohly být menší. Když ale zabočuji na silnice nižší třídy s rozbitým povrchem, začínám zjišťovat, že tohle teritorium nebude pro mégane úplně ideální. Když totiž v rychlé zatáčce narazíte na nějakou tu větší nerovnost (což není na našich silnicích žádný problém), začíná zadní náprava citelně odskakovat. Přeženete-li nájezdovou rychlost, je Mégane pochopitelně nedotáčivý a i když to není žádná hrůza, v sciroccu se podvozkářům podařilo tento neduh zvládnout o kus lépe. Na druhou stranu – když nikam nespěcháte – a že správné kupé musí umět i trochu té jízdy na efekt, je podvozek méganu příjemně nadýchaný a to i přes oproti klasické verzi tužší tlumiče i pružiny. Brzdy jsou v obou vozech opravdu dobré a nemám k nim žádnou výtku. Snad by jen zasloužily drobet lepší dávkování (v obou autech).

Zatímco s řazením se tedy Francouzi popasovali poměrně dobře (není to na oslavné tance kolem ohně, ale lepší asi v zemi vína a žab dnes najdete jen stěží), řízení mě zklamalo. Skoro všechno je na něm špatně. Pro malé kupé s téměř dvousetkoňovým motorem se opravdu nehodí přeposilované a necitlivé řízení, jako je to v Mégane Coupé. Je pravda, že posilovač s proměnlivým účinkem se ve vyšších rychlostech snaží a volant trochu ztuhne, stále to ale není ono. Na bulvár někde pod palmami je nastavení ideální, řidiči toužící po záplavě informací od volantu budou ale zklamaní. A co na to široko?

U všech předchozích verzí se nám do rukou dostala velmi dobrá automatická dvouspojka DSG, takže zkusit si v současnosti nejzábavnější VW s manuálem bylo něco nového. Řazení je opět německy precizní, někdo (například vrtulkou z Mnichova odkojení řidiči) si možná může stěžovat na příliš lehký chod řadičky v kulise či zbytečný odpor ve středové poloze, její tvar i přesnost je však vynikající. Délka drah by mohla být, stejně jako u méganu, o něco kratší. Zvlášť když si vzpomenu třeba na „obyčejnou“ Hondu Jazz a její geniální řazení s kraťoučkým chodem.

Volant je obšitý jemnou kůží a nejen při sportování, ale i při delších výletech se drží lépe než ten z renaultu. Lepší je také zpětná vazba i odezva na jeho otočení. Řízení je sice o něco tužší než to v mégane, stejně bychom ale ještě o něco přitvrdili. Okolo středové polohy jsou oba konkurenti lehce neteční, v tomto ohledu je na tom o chlup lépe renault. Ten největší rozdíl mezi oběma vozy není v řízení, ale v chování na silnici.

Scirocco je jako otevřená kniha, pěkně čitelné a poslušné auto, co dlouho odolává nedotáčivosti a hodně dobře na cestě sedí. Proti jeho francouzskému konkurentovi vynikne zejména chuť Scirocca zatáčet. Minimální náklony a tuhý podvozek (o něco méně pohodlný než ten v méganu) doslova lákají a prosí o stále rychlejší a rychlejší průjezdy zatáčkami. V nich jde buď jet klasickou čistou stopu nebo trochu ubrat plyn a potěšit se čitelnými hrátkami s odlehčenou zadní nápravou. Na rozdíl od renaultu zůstáváte pořád na koni vy, zadní náprava není tolik náchylná na špatný povrch silnice.

A vítězem se stává…

Jako celek tedy působí Scirocco po řidičské stránce mnohem lépe a poráží Mégane rozdílem třídy. Rozhodně není agresivní, nevymačká z vás to nejlepší a nenutí vás povolit si límeček u košile. Je ale příjemně živé, stejně jako Mégane Coupé vás se svým přeplňovaným dvoulitrem umí dost rychle povozit a řidiči nabídne hodně gripu a jistoty. „Rychlá jistota“, to jsou možná ta nejlepší dvě slova, popisující scirocco s dvoulitrovým TSI. To u mégane jsem pravá slova hledal dost těžko. Ano, pro dost z vás je určitě mnohem hezčí, ale stačí to? Kdybychom srovnávali rodinné pětidveřové modely, řekl bych že možná ano – přeci jen, tam se k limitu podvozku přiblíží s dětmi vzadu jenom hazardér a větší komfort renaultu by také přinesl kýžené bodíky k dobru. Jenomže tohle jsou kupátka. Navíc s nejostřejšími (zatím…) motory, jaké můžete dnes od obou výrobců mít. Kdybych dostal poukázku na jedno zábavné auto od zmíněných značek, v případě VW bych neváhal – scirocco je opravdu nejlepší z rodiny. U Renaultu bych ale Mégane Coupé nechal stát tam kde je a sáhl třeba po Cliu Renault Sport. Tedy pokud bych zrovna neměl dům poblíž plážového bulváru…

  Scirocco 2.0 TSI Mégane Coupé 2.0 TCe
Motor 2,29 2,43
Výkon $2$ $2$
Odezva plynu $2$ $2$
Zvuk motoru/výfuku $2$ $3$
Pružnost $1$ $2$
Rozložení pedál? $2$ $2$
Ochota vytáčet se $3$ $2$
Redline $4$ $4$
Převodovka 2,00 2,25
Přesnost řazení $2$ $2$
Snadnost řazení $3$ $3$
Vůle v kulise $1$ $2$
Délka drah $2$ $2$
Jízdní vlastnosti 1,88 2,88
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$ $2$
Stabilita zadní nápravy $2$ $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$ $2$
Náklony v zatáčkách $1$ $3$
Chování na nerovnostech $1$ $3$
Přesnost řízení $3$ $3$
Strmost řízení $3$ $4$
Účinek posilovače $3$ $4$
Brzdy 1,50 2,00
Nástup $2$ $2$
Účinek $1$ $1$
Dávkování $1$ $2$
Stabilita zádě $2$ $3$
Komfort 1,75 1,50
Odhlučnění podvozku $2$ $2$
Aerodynamický hluk $2$ $2$
Tvrdost pérování $2$ $1$
Tlumení přejezdu nerovností $1$ $1$
Interiér 1,67 2,33
Velikost volantu $3$ $3$
Tloušťka věnce volantu $2$ $3$
Poloha za volantem $1$ $2$
Rozměry sedadel $1$ $1$
Boční vedení sedadel $2$ $3$
Tvar řadicí páky $1$ $2$
Fun faktor $1$ $2$
Výsledná známka 1,73 2,20
Technické údaje
  Volkswagen Scirocco 2,0 TSI Renault Mégane Coupé 2,0 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147/5100 – 6000 132/5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280/1700 – 5000 300/2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235 230
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,2 7,8
Spotřeba kombinovaná (l/100 km): 7,6 7,6
Rozměry a hmotnosti
Velikost kufru (l): 312 344
Objem nádrže (l): 50 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1298/442 1320/510
Rozměr pneu: 235/45 R17 225/45 R17

TIP: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?

Fotogalerie

  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 1
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 2
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 3
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 4
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 5
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 6
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 7
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 8
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 9
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 10
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 11
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 12
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 13
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 14
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 15
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 16
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 17
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 18
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 19
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 20
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 21
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 22
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 23
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 24
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 25
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 26
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 27
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 28
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 29
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 30
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 31
  • Srovnávací test: VW Scirocco 2,0 TSI vs. Renault Mégane Coupé 2,0 TCe: fotka 32

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
ONTGZ5AIP 9XC80M4799ca 21.12.2013  18:41
SFTlUzb54r 5snat02DqME 20.12.2013  17:48
q69VoS97PdGw SBr2WoRMS 18.12.2013  19:03
mFUDPxtY bonser 28.04.2013  03:16
mFUDPxtY Isabella 28.04.2013  03:16
mFUDPxtY kidrock 28.04.2013  03:16
oNcgITVir Isaiah 20.04.2013  22:04
oNcgITVir Josiah 20.04.2013  22:04
YXTYYnIsacu Makayla 18.04.2013  07:10
YXTYYnIsacu Katherine 18.04.2013  07:10
YXTYYnIsacu Jonathan 18.04.2013  07:10
YXTYYnIsacu Leah 18.04.2013  07:10
frpMaeTKRJ Peyton 16.04.2013  19:42
Re: JDM riderhenry 21.08.2009  22:02
Re: JDM babo83 21.08.2009  20:59
Re: Riderhenry: riderhenry 21.08.2009  18:43
Re: Riderhenry: babo83 21.08.2009  12:37
Re: Riderhenry: babo83 21.08.2009  12:37
Re: JDM riderhenry 20.08.2009  22:09
Re: Riderhenry: Mojito (s Feferonkou)(RSKa) 20.08.2009  21:13
JDM %_Radis_8 20.08.2009  20:58
Riderhenry %_Radis_8 20.08.2009  20:53
Re: Riderhenry: riderhenry 20.08.2009  20:13
Med2, Riderhenry: %_Radis_8 20.08.2009  19:22
Re: Riderhenry: oIoo 20.08.2009  18:23
Re: Riderhenry: babo83 20.08.2009  18:10
Re: Riderhenry: mojito 20.08.2009  17:59
Re: Riderhenry: riderhenry 20.08.2009  16:40
Re: Riderhenry: oIoo 20.08.2009  16:21
Re: Tyhle dvě masírky mojito 20.08.2009  16:18
Vstoupit do diskuse ›