Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi

Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: titulní fotka Otřepané téma v atraktivním balení – benzin versus diesel v podání působivého kupé Peugeot RCZ.

Líbí se vám Peugeot RCZ a chcete si ho koupit? Nedivím se, rozhodně nejste sami. A když už sportovní kupé, tak by mělo pěkně jezdit, takže by to chtělo něco z horního konce nabídky. Favorit je jasný – dvěstěkoňová benzinová šestnáctistovka THP za 749 tisíc. Já vím, že drtivá většina z vás má jasno, jenže někoho by mohl zlákat i dvoulitrový turbodiesel za 754 tisíc. Ten má sice jen 163 koní, ale deklasuje svého konkurenta točivým momentem 340 Nm, proti nimž stojí jen 275 benzinových newtonmetrů. A pak je tu to kouzlo nízké spotřeby. No prostě – třeba to bude ještě zajímavé.

A teď tu stojí bok po boku, dva černí krasavci na stejných kolech, k nerozeznání podobní. I když něco by tu přece jen bylo. Benzinové RCZ má karbonovou střechu a dobrý pozorovatel si všimne ještě jedné překvapující věci – těžší a silnější HDi má překvapivě o dost menší přední brzdy. Jestli to bude mít nějaký vliv zjistíme už za chvíli – máme namířeno na silničky Křivoklátska.

Ještě před tím ale musím napravit ještě jednu věc, na kterou jsem v předešlých testech úplně zapomněl. A totiž říci, že RCZ vypadá úžasně se zvednutou kapotou. Současně s ní se totiž zdvihá i část blatníku a odhaluje tak prostor nad kolem, což je vychytávka, silně připomínající závodní okruhové speciály a propůjčující francouzskému kupátku patřičný šmrnc.

Sedám nejprve do benziňáku a vítá mě opět útulná, kůží čalouněná kabina se sedadly s lehkým bočním vedením a velký volant. Sešlapuji pedál plynu a příjemně bručivý zvuk sání, jenž se mi nedávno připomněl i v 308 GTi, mě zase dostává do tempa. Bohužel mají obě auta ještě obuty zimní pneumatiky, takže jízda působí dojmem, že se neustále pohybujeme to souvislé vrstvě blátíčka, ale jízdní vlastnosti obou aut už jsme důkladně prověřili v samostatných testech, takže to není zase takový problém.

Udržujeme svižné, i když nikterak zběsilé tempo a už velmi záhy je zřejmé, že by stačilo jen trochu chtít a nafťák by se po pár zatáčkách ztratil kdesi vzadu. Benzinové RCZ se protahuje zatáčkami ochotněji, pneumatiky si hvízdnou jen občas a také na výjezdech se sbírá rychleji, aniž by bylo nutné turbomotor točit až do bezvědomí. Jede se mi dobře, ale něco konkrétnějšího budu moci říci až ve chvíli, kdy přesednu do ropáka a budu moci srovnávat.

Přeskakuji tedy do hádéíčka a najednou se ukazuje, že rozdílů mezi oběma auty je mnohem více, než by se mohlo zdát. To předpokládané se vyplnilo – nedotáčivost u dieselu přichází o značný kus dříve, pneumatiky hystericky ječí (venkovní teploty atakují v letošním časném jaru dvacítku) a zátah, jenž se zdá být intenzivní, se při pohledu na vpředu se zmenšující záď THPčka ukazuje býti jedním velkým placebo efektem. Takže vlastně zatím nic nového pod sluncem.

Nová zjištění jsou ta, že řízení nafťáku má účinnější posilovač a je také méně citlivé. Šestistupňové manuály také nejsou stejné – ten v dieselu má gumovější kulisu, ale především klade na neutrálu výraznější odpory a řazení tak zadrhává a drtí kůstky v zápěstí. Turbodiesel je také na silnici plavnější a na stejných kolech o poznání lépe filtruje rázy od nerovností, i když ani v tomto případě to není žádné terno. A překvapením nejsou ani brzdy – u benzinu mají rychlejší nástup a na rozdíl od ropáka brzdový pedál s přibývajícími kilometry neměkne. Co je ale výhoda HDi, jeho vláčnější pedál umožňuje lépe dávkovat účinek brzd.

Teď si asi budete myslet, že jsem se zbláznil, ale i přes tohle všechno máme lepší pocit kontroly nad RCZ HDi. Nafťák dává včas najevo, co se chystá udělat, tedy zejména co se týče příchodu nedotáčivosti, s níž se tak dá předem počítat a přizpůsobit se jí a na nerovnostech tolik neposkakuje a řidič má tak více jistoty. Do RCZ HDi prostě sedne i lama a bude schopná jet svižně a s jistotou, zatímco s RCZ se řidič musí trochu poprat a zkrotit ho a když se mu šlápne na krk, teprve tehdy začne fungovat, i když na rozmlácených úsecích to byl opravdový hardcore…

Stále také platí, že když se zostří tempo, diesel se po chvilce ztratí daleko vzadu, limity benziňáku jsou prostě úplně jinde. Stejně tak se nezměnilo nic na to, že se u obou aut občas levá noha občas dost nepochopitelně zasekne pod palubní deskou a neztratil se ani neduh spojového pedálu u THP, jenž se dole zasekne a noha je při jeho puštění rychlejší, takže víceméně pravidelně ťukne do podrážky. Vzhledem k tomu, že je to jiné auto než posledně, jedná se o charakterový rys, nikoli problém konkrétního kusu.

Takže tu máme potvrzení již dříve zjištěného plus něco málo zajímavostí navíc. Trošku hubený výsledek? nebojte se, ještě máme v kukle schováno něco.

Můžete se hádat s vyznavači dieselu jak chcete, stejně jim nevymluvíte, že mohutný zátah v nízkých otáčkách neříká nic o dynamice auta. Tak přišly na řadu mé Seiko Sportura se stopkami a klasická modelová situace – opouštíte obec s padesátkou na trojku, otáčkoměr se válí ve spodní části otáčkového spektra a vy se potřebujete se dostat co nejrychleji na stovku. Za dva dávají jen hardcoráři s atmosférami, turbisté místo toho jen zadupnou plyn do podlahy. A zatímco 1.6ka je na okreskové stovce za 5,5 s, hustokrutě tahající HDi na totéž potřebuje 6,9 s. Jejda… $1$

Opakujeme totéž na pětku, tentokrát zrychlujeme z kila na 140. To sedí nafťáku lépe – potřebuje 8,5 s, zatímco benzin je rychlejší jen o 0,5 s. Zkoušíme také už dost naftově nereálnou situaci – stovkou na trojku a zrychlení na 140. Zde podle očekávání nenechání THP nic náhodě a nakládá dieselu 2,4 s.

Svou chvilku slávy si ovšem užívá i RCZ HDi a to když dojde na odečet spotřeb. Svižná okresková jízda znamená 8,7 l nafty na 100 km oproti 9,5 l benzinu, takže konečně vítězství, i když rozdíl 0,8 l je něco, s čím by asi automobilový nadšenec dokázal žít. $1$ Ale stačí, aby si řidič benziňáku více užíval řazení a ostřejšího jízdního stylu a nůžky se rozevřou mnohem víc – po vystřídání jsme naměřili 9,0 u dýzlu a rovných 14 u Technicko­Hospodářského­Pracovníka.

Nevynechali jsme ani měření spotřeby podle standardní metodiky auto.cz – ve stovce si diesel říká o 5,2 l nafty, zatímco turbobenzin vyžaduje 6,6 l paliva, ve 130km rychlosti odčerpává 2.0 HDi z nádrže každých 100 km 6,5 l smradlavé kapaliny, zatímco 1.6 THP potřebuje o rovný litr pětadevadesát­ky víc.

And The Winner Iiiiiis – pouhá formalita, to přece každý předpokládal. $5$ Proč kazit takhle dobré francouzské sportovní auto turbodieselem?

Technické údaje

Motor Peugeot RCZ 1.6 THP Peugeot RCZ 2.0 HDi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598 1998
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 200 (147)/5800 163 (120)/3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255–275/1700 340/2000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 235 220
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,5 8,2
Spotřeba – kombinovaná (l/100 km): 6,9 5,3
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 384–760 384–760
Objem nádrže (l): 55 55
Provozní hm. / nosnost (kg): 1372/408 1445/380
Rozměr pneu: 235/45 R18 235/45 R18

Hodnocení

Peugeot RCZ 1.6 THP 2.0 HDi
Motor 2,00 3,43
Výkon $2$ $3$
Odezva plynu $1$ $3$
Zvuk motoru/výfuku $2$ $4$
Pružnost $2$ $3$
Rozložení pedálů $3$ $3$
Ochota vytáčet se $2$ $4$
Redline $2$ $4$
Převodovka 1,50 2,00
Přesnost řazení $1$ $1$
Snadnost řazení $2$ $4$
Vůle v kulise $1$ $1$
Délka drah $2$ $2$
Jízdní vlastnosti 1,75 2,38
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$ $3$
Stabilita zadní nápravy $2$ $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$ $3$
Náklony v zatáčkách $1$ $2$
Chování na nerovnostech $3$ $2$
Přesnost řízení $1$ $3$
Strmost řízení $2$ $2$
Účinek posilovače $2$ $3$
Brzdy 1,75 2,00
Nástup $1$ $2$
Účinek $1$ $3$
Dávkování $3$ $2$
Stabilita zádě $2$ $1$
Komfort 2,25 1,75
Odhlučnění podvozku $1$ $1$
Aerodynamický hluk $2$ $2$
Tvrdost pérování $3$ $2$
Tlumení přejezdů nerovností $3$ $2$
Interiér 2,00 2,00
Velikost volantu $2$ $2$
Tloušťka věnce volantu $2$ $2$
Poloha za volantem $2$ $2$
Rozměry sedadel $2$ $2$
Boční vedení sedadel $3$ $3$
Tvar řadicí páky $1$ $1$
Fun faktor $1$ $3$
Výsledná známka 1,75 2,37

TIP: Test: Peugeot RCZ 2.0 HDi: 908čce v patách?

TIP: Test: Peugeot RCZ 1.6 THP: Nafta patří do kamen

Fotogalerie

  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 1
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 2
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 3
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 4
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 5
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 6
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 7
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 8
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 9
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 10
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 11
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 12
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 13
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 14
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 15
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 16
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 17
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 18
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 19
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 20
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 21
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 22
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 23
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 24
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 25
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 26
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 27
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 28
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 29
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 30
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 31
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 32
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 33
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 34
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 35
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 36
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 37
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 38
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 39
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 40
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 41
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 42
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 43
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 44
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 45
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 46
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 47
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 48
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 49
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 50
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 51
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 52
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 53
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 54
  • Srovnávací test: Peugeot RCZ 1.6 THP vs. RCZ 2.0 HDi: fotka 55


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: benzin! Skyline 05.05.2011  15:51
Re: benzin! laufeček 05.05.2011  13:37
Re: benzin! JaW 05.05.2011  09:41
Re: benzin! Skyline 05.05.2011  09:11
Re: benzin! JaW 04.05.2011  20:29
benzin! salamoon 04.05.2011  19:07
Re: mmnt, nieco mi tu nesedi :/ Skyline 04.05.2011  17:40
Re: mmnt, nieco mi tu nesedi :/ Atlisko 04.05.2011  16:40
Re: Pěkný test nepěkného auta Vajtus 04.05.2011  15:56
Re: mmnt, nieco mi tu nesedi :/ Skyline 04.05.2011  13:56
mmnt, nieco mi tu nesedi :/ Atlisko 04.05.2011  10:58
Re: Pěkný test nepěkného auta JaW 04.05.2011  08:09
Pěkný test nepěkného auta Plzenak 03.05.2011  22:44
Nm Plechovka111 03.05.2011  21:22
Re: Testik moc pekny! Volvodrive 03.05.2011  20:32
Re: Super čtení JaW 03.05.2011  20:07
Re: Super čtení Milaaa 03.05.2011  19:20
Testik moc pekny! Skyline 03.05.2011  17:51
pekny testik Liooooo 03.05.2011  15:59
Re: Super čtení ElMariachi 03.05.2011  15:29
Re: Super čtení Amaranth 03.05.2011  15:24
...benzín... ElMariachi 03.05.2011  14:08
Re: Super čtení JaW 03.05.2011  13:44
Super čtení JaW 03.05.2011  13:41
Srovnání Volvodrive 03.05.2011  13:34
Super test Subaru4ever 03.05.2011  13:34
Vstoupit do diskuse ›