Spyker je pořád na dně, finanční problémy neskončily

Spyker je pořád na dně, finanční problémy neskončily: titulní fotka Nizozemský Spyker neuspěl v cause Saab, ani z nedostatku peněz pořád nevymanil, jeho budoucnost je zatím nejistá.

Kusoví výrobci drahých aut to neměli jednoduché nikdy. Obzvlášť v dnešní době. Znovuobnovení Spykeru v roce 1999 bylo jistě záslužným počinem, jejich supersporty jsou krásné a jedinečné, těžko si je s něčím spletete. Pokud tedy nějaký potkáte. Účast ve formuli 1 v závěru sezóny 2006 a celém ročníku 2007 určitě posílila image. Ale s převzetím Saabu měl Victor R. Muller evidentně velké oči a celý soudní spor s General Motors zrovna moc slavně nedopadl.

Jisté je také to, že společnost se neustále potácí na hraně bankrotu. Dlužila už na daních, ale své závazky vyrovnala naštěstí ještě před plánovanou červencovou dražbou části majetku. V září se také objevily zvěsti, že neplatí svým zaměstnancům, protože prostě jaksi nemá z čeho. Jisté je v toto chvíli jedno: od začátku letošního roku nezaplatila ani euro nájmu. Ne, sídlo v Zeewolde tak úplně nevlastní, některé prostory si pronajímá! Další dluhy potvrdil nizozemský soud. Pronajímatel chce Spyker ze své budovy logicky vystěhovat. Justice však automobilové manufaktuře posledním verdiktem dala dvě možnosti: ta příjemnější je zaplatit dluh plus dalších 150.020 eur na úrocích a dalších poplatcích.

Victor Muller v tomto ohledu řekl serveru Jalopnik: „Věřitel nebyl ochoten čekat déle, proto šel k soudu. Očekáváme, že nutné finanční prostředky budeme mít k dispozici v řádu dní. A pak se rozhodneme, zda zaplatíme a zůstaneme v budově, nebo se přesuneme do sousední, která je naším majetkem. Ať tak či onak, jsme v pořádku.“ Muller je evidentně stále optimisticky naladěn. Což je trochu zvláštní, protože místo aby vyráběl auta, tráví čas nekonečnými soudními spory, které ještě většinou nedopadají v jeho prospěch, respektive prospěch společnosti, kterou vede.

Zkrátka a dobře, Spyker má neustále na kahánku. Jaký bude osud modelu B6 Venator, zatím není jisté. V případě luxusního SUV D12 Peking-to-Paris se však nezdá, že bychom někdy viděli „sériovou“ verzi. Obracejí se Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerové ve svých hrobech? Původní společnost, kterou založili, existovala dlouhých šestačtyřicet let, před auty stavěla kočáry a poté ještě letadla. Je pravdou, že Spyker Cars NV už existuje od konce minulého století, ale za celou svou novodobou existenci prodal dle dostupných dat pouze 362 aut, alespoň do loňska. Rekordem byl rok 2006, kdy továrnu v Zeewolde opustilo 94 vozů.

Zase dopadl lépe než před dvěma dekádami vzkříšená italská Isotta-Fraschini. Ta bohužel dlouho nevydržela…


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.