Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji

Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: titulní fotka Dvoumístné kupé s motorem před zadní nápravou má na svědomí společnost Proto Motors a jeho historické kořeny lze vysledovat až do roku 2001, kdy se představil koncept PS-II.

Proto Motors v devadesátých letech založil Han-chul Kim se svou ženou Ji-sun Choi. Oba v té době pracovali ve vývojových odděleních korejských automobilek. Původně rodinný podnik se zaměřil na poskytování poradenských služeb pro firmy v automobilovém průmyslu, pro které vyvíjel různé komponenty a koncepty.

Koncem devadesátých let se začala rodit myšlenka vlastního korejského supersportu, jejímž výsledkem se stal koncept PS-II. Ten byl představen v roce 2001 a plně připraven pro sériovou produkci. Ambiciozní projekt prodělal několik krizí a malosériová produkce s velkým podílem ruční práce neodpovídala původnímu záměru masové výroby. Proto Motors bylo nuceno produkci svého supersportu prakticky zastavit.

V červenci roku 2006 vstupuje do hry Oullim Group, která kupuje Proto Motors a přetváří jej na Oullim Motors. Projekt korejského supersportu dostává zelenou a již v roce 2008 se představuje přepracovaný vůz pojmenovaný Spirra. Ten čeká další vývoj a především schválení příslušnými úřady pro běžný provoz. V březnu letošního roku měla Spirra za sebou všechny legislativní překážky a bylo rozhodnuto o její sériové produkci. K zákazníkům mají první vozy dorazit letos v létě.

Základem dvoumístného kupé je trubkový prostorový rám, k němuž jsou připevněny karosářské panely z uhlíkových vláken. Spirra je 4355 mm dlouhá, 1924 mm široká a 1215 mm vysoká. Rozvor náprav má 2660 mm. Rozchod kol vpředu 1580 mm a vzadu 1620 mm.

K jejímu pohonu slouží vidlicový šestiválec značky Hyundai o objemu 2.656 cm3, který bude k dispozici ve čtyřech verzích. Základem je atmosférické provedení s výkonem 175 koní (129 kW) při 6000 min-1 a točivým momentem 245 Nm při 4500 min-1. Maximální rychlost této motorizace je 212 km/h.

Po nepřeplňovaném motoru nastupují verze s turbodmychadly. První má být přeplňována malým dmychadlem a disponovat výkonem 330 koní (243 kW) při 5200 min-1 a točivým momentem 471 Nm při 5000 min-1. V tomto případě se maximální rychlost pohybovat okolo 280 km/h.

Třetí verze šestiválce od Hyundai je dopována velkým turbodmychadlem, díky němuž má mít výkon od 400 koní (294 kW) do 420 koní (309 kW) při 5500 min-1. Maximální hodnota točivého momentu je 490 Nm při 5000 min-1 a kupé dosáhne nejvyšší rychlosti okolo 305 km/h.

Vrcholnou motorizaci představuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec, jehož výkon může být 450 koní (331 kW) nebo až 500 koní (368 kW) při 5800 min-1. Točivý moment je 539 Nm při 5000 min-1. Spirra s tímto motorem má mít maximální rychlost 310 km/h.

U všech čtyř motorizací jsou poháněna kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne korejské kupé s atmosférickým motorem za 6,8 s. Verze s jedním turbodmychadlem potřebují na stejnou disciplínu jen 4,8 s, resp. 3,8 s. Nejvýkonnější provedení zrychlí za 3,5 s.

Dvoumístné kupé je nabízeno v provedení pro silniční provoz, ale výrobce jej chce nasadit i do domácího seriálu závodů GT Masters Championship, v němž bude soupeřit s vozy, jako je Porsche 911 GT3 RSR, BMW M3 nebo Nissan 350Z.

Fotogalerie

  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 1
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 2
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 3
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 4
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 5
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 6
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 7
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 8
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 9
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 10
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 11
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 12
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 13
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 14
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 15
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 16
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 17
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 18
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 19
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 20
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 21
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 22
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 23
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 24
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 25
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 26
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 27
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 28
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 29
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 30
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 31
  • Spirra: supersportovní kupé z Jižní Koreji: fotka 32

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Hnusný pepo11 16.06.2010  21:16
Re: co to? Hrubis 16.06.2010  09:45
co to? riderhenry 16.06.2010  00:42
nazor S3MIR 15.06.2010  22:54
solidni vuz... Korek 15.06.2010  17:58
olala Hrubis 15.06.2010  13:25
Hnusný Jizerkář 15.06.2010  13:14
Vstoupit do diskuse ›