Souboj slavných „béčkových“ Lancií. Je rychlejší 037, nebo Delta S4?

Souboj slavných „béčkových“ Lancií. Je rychlejší 037, nebo Delta S4?: titulní fotka Legendární speciály pro skupinu B mají své fanoušky v mnohých z nás. A pro mnohé je tím nejlepším béčková Lancia. Jenže která? Existovaly totiž dvě.

To teď úplně nerozlouskneme, ale aspoň se dozvíme, která je rychlejší v přímce. Akceleruje lépe speciál Lancia 037, nebo její novější sestřička Delta S4? Vzhledem k parametrům motoru by měla svou starší kolegyni porazit, ale třeba Walter Röhrl typ 037 upřednostňoval před všemi auty, se kterými závodil.

Na ranveji se nám už oba speciály srovnaly a rozdají si to v disciplíně, ze které se vlastně o schopnostech auta nedozvíte nic – ve sprintu. Ovšem údaj o zrychlení zkrátka dělá dojem a Delta S4 ostatně dosáhne stovky o dvě desetiny rychleji, než Bugatti Chiron. Pomáhá jí k tomu přitom „jen“ osmnáctistovka. Jde ale o dvakrát přeplňovaný čtyřválec s kompresorem pro nižší otáčky a velkým turbem pro ty vyšší, který je kvůli správnému rozložení hmotnosti umístěný uprostřed. Svůj výkon 500 koní posílá na všechna kola, údajně je ale možné motor naladit na ještě vyšší hodnotu.

Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve stínu tragédií

Lancia poprvé nastoupila na sklonku roku na RAC 1985 a hned obsadila první dvě místa. Další rok bojovala o titul a vlastně vyhrála, po týdnu se ale od zeleného stolu rozhodlo, že jej získá Peugeot.

Starší 037 vypadá na papíře jako jasný prohrávající. Malé a lehoučké kupé má sice uprostřed větší dvoulitr, ale ten má jen prosté turbo a výkon 325 koní. Výkon jde navíc pouze na zadní kola. První starty v roce 1982 nebyly moc úspěšné a nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo Alena na RAC. Ovšem o rok později se za volant posadil mimo jiných i Walter Röhrl. Sice mezi jednotlivci na Mikkolu nestačil, ale s partou dalších řidičů v zádech dotáhli kupé 037 k titulu mezi týmy. Ten rok to bylo naposledy, kdy se nějaká dvoukolka radovala z titulu nad fenomenálním Audi Quattro.

Sice to tedy vypadá jasně, ale neradil bych vám typ 037 odepsat. Jak vidíte, nebyl úplně k ničemu. U Audi jej také v roce 1983 podcenili a jak nakonec dopadli. Až si tedy vytipujete svého vítěze, můžete se o něm přesvědčit ve videu.



Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.