Srovnávací test: Škoda Fabia RS vs VW Polo GTI: koncernoVWé sportoVWání
Dva malé hot-hatche z koncernového hnízda. Se stejnými turbo motory, stejnými (automatickými) převodovkami a stejným elektronickým samosvorem. VWyhrát ale může jen jeden.
Volkswagen má se stavbou hot-hatchů bohaté zkušenosti, vždyť jeho Golf GTI v Evropě tuhle kategorii založil a jak tohle auto rostlo, udělalo místo po menší gétéíčko – polo. To Škodovka nezačala úplně nejlépe. Minulý pokus s turbodieselovou Fabií RS byl spíš k smíchu, takže teprve nyní dostali v Boleslavi šanci ukázat, co v nich vězí – k dispozici totiž mají téměř stejnou techniku jako jejich kolegové z Wolfsburgu.
Teď tu máme oba koncernové konkurenty pěkně vedle sebe, aby se
předvedli a já musím konstatovat, že Fabia RS vypadá lépe… Ježíš, co
jsem to řek´.
Abych to uvedl na pravou míru – polo je rozhodně designérská lahůdka, ale že se jedná o sportovní verzi GTI má jeden (snad až na design kol) problémy poznat, zatímco škodovka je zkrášlená opravdu důkladně – má dravě stylizovaný nárazník, barevně odlišenou střechu, zrcátka a střešní křidélko, velmi atraktivní design kol a výrazný difuzor. A to se u hot-hatche rozhodně počítá. Opravdu velká škoda, že jako celek je fabia tak hrozně úzká a vysoká.
Sympatičtější je mi z hlediska designu i modernější palubní deska fabie než usedlé volkswagenovské pojetí, je ovšem třeba říci, že polo boduje jak mnohem hodnotněji působícími materiály, což není z hlediska užití aut tak podstatné, tak ukázkovou pozicí za volantem, zatímco ve fabii mám pocit, že sedím na barové židličce.
Ale mladoboleslavští to trochu kompenzují silnějším věncem volantu a také sedadly. Ta sice vypadají prakticky stejně jako ta v polu, důkladnější zkoumání (zejména při jízdě) však odhaluje, že jejich boční poštáře končí o kousek výš a trošku lépe tak drží tělo v zatáčkách.
Přejděme ale k té zajímavější části srovnávacího testu – k jízdě. V obou případech zajišťuje pohon turbokompresorová čtrnáctistovka o výkonu 180 koní při 6200 otáčkách a s točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2000–4500 otáček, zkombinovaná se sedmistupňovým DSG, vybaveným pádly pod volantem. Papírově je na tom dynamicky lépe GTI, které má stovku zvládnout za 6,9 s, zatímco RS je o 0,4 s pomalejší. V praxi je volkswagen svižnější jen zanedbatelně, nicméně působí celkově ostřeji, což jde částečně na vrub i odlišně naladěné elektronice automatu.
Rozjezdy s polem jsou škubavější, častěji také dochází k prokluzu předních kol a elektronika i častěji podřazuje, takže mám pocit, že občas musím polo krotit, zatímco fabia působí klidnějším dojmem, s trakcí nemá takové problémy a změny rychlostí jsou plynulejší. Jak už jsem uvedl v samostatném testu pola, škubavost řazení je u pola místy až protivná. Obě auta ale podřazují a přeřazují stejně rychle.
Další rozdíl je ve zvukovém projevu obou aut. Tam, kde GTI vůbec nenadchne poměrně hlučným a dost nelibozvučným hučením je u akusticky méně okázalého RS slyšet příjemné vrčení motoru, které za doprovodu lehkého broukání výfuku nakonec působí mnohem libějším dojmem. Také při podřazení častěji střílí do výfuku.
Jakmile ale vyrazíme na okresky, polo přebírá inicativu. Dílem je to určitě dáno i o centimetr širšími pneumatikami, ale rozhodně nelze brát zásluhy ani perfektně vyladěnému podvozku – GTI je v zatáčkách jen minimálně nedotáčivé a… zdrcujícím způsobem rychlejší. Když k tomu přidáte malinko lepší dynamiku, pak jízda dvou řidičů na podobné úrovni už po pár zatáčkách přestává být duelem a stávají se z ní dvě sólo jízdy. Volkswagen se prostě škodovce během chvilky ztratí z očí.
A mohl by být ještě rychlejší, kdyby byl podvozek komunikativnější a dával při takřka nulovém zakleknutí řidiči informace o tom, co se s koly vlastně děje, nedostatek informací v kombinaci s lehkým řízením bez zpětné vazby mě nutí nechávat si větší rezervu, kdyby se náhodou něco nepovedlo.
Piloty v polech to sice asi moc nepotěší, ale řidič fabie po tomto měření sil překvapivě nemá chuť odtlačit RS do nejbližšího rybníka. Jasně, trochu chybí rychlost, jinak má ale z jízdy překvapivě mnohem, mnohem víc. Začíná to už u náklonů. Karoserie RS se v zatáčce více nakloní, ale čitelně zaklekne a auto tak poskytuje mnohem více informací.
Současně je zde mnohem aktivnější elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností XDS, která se na výjezdech snaží potlačit citelnou nedotáčivost škodovky tak moc, že když si zvolím správný rytmus jízdy a na výjezdu v předstihu přišlápnu plyn, „samosvor“ krásně pomáhá ze zatáčky, zatímco polo bývá na výjezdech rádo nedotáčivé. A do třetice všeho dobrého – řízení. Ve Fabii RS je mnohem lépe naladěný posilovač, řízení je nejen tužší a přesnější, ale občas i naznačí i něco zpětné vazby.
Co se chování na nerovnostech týče, Polo GTI je tuhé jako prkno, posádku natřásá, ale odskakuje jen výjimečně a rázy, s výjimkou těch opravdu velkých, tlumí velmi slušně. Jenže Fabia RS si v ní v tomto ohledu v ničem nezadá. Nejen že i ona je stabilní v zatáčkách a velmi slušně tlumí, ale na rozdíl na pola dokáže být na silnici dokonce i plavná. Přiznávám se, že jsem nedokázal, co se absorpce rázů týče, určit vítěze, tak blízko si obě auta jsou, i když kvalitou jízdy boduje rozhodně fabia. Škoda jen, že u škodovky jsou pneumatiky v kabině slyšet o dost více.
Obě auta brzdí znamenitě, v polu má ale soustava ostřejší nástup, zatímco fabia začíná méně důrazně, volkswagen ale při nouzovém brzdění stabilnější, ereso se občas trošku rozvlnilo.
A jak to tedy dopadlo? Polo GTI je po designové stránce rozhodně hezčím autem, perfektně se v něm sedí a je také rychlejší. A to nejen na rovině, ale především v zatáčkách. Ale to je tak všechno. Fabia má o něco lepší sedadla, o dost lepší řízení, kultivovanější převodovku, použitelnou i jinde, než na závodech, čitelnější chování v zatáčkách a sympaticky snaživý systém XDS. Je tedy nejen lépe ovladatelná, ale i mnohem zábavnější. A to za nějakou tu sekundu na okresce stojí, co říkáte?
A jaké auto byste si koupili vy – Fabii RS nebo Polo GTI? Zahlasujte si v naší anketě.
Technické údaje | ||
Škoda Fabia RS | Volkswagen Polo GTI | |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1390 | 1390 |
Nejvyšší výkon k (kW) / ot/min): | 180 (132) / 6200 | 180 (132) / 6200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 2000–4500 | 250 / 2000–4500 |
Provozní vlastnosti | ||
Maximální rychlost (km/h): | 224 | 229 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7,3 | 6,9 |
Spotřeba kombinovaná (l/100 km): | 6,2 | 5,9 |
Rozměry a hmotnosti | ||
Vnější rozměry d x š x v (mm): | 4029×1642×1498 | 3987×1698×1462 |
Rozvor (mm): | 2451 | 2470 |
Velikost kufru (l): | 315 | 204 |
Objem nádrže (l): | 45 | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1318/500 | 1269/411 |
Rozměr pneu: | 205/45 R17 | 215/40 R17 |
Hodnocení
Fabia RS | Polo GTI | |
Motor | 2,00 | 1,86 |
Výkon | ![]() |
![]() |
Odezva plynu | ![]() |
![]() |
Zvuk motoru/výfuku | ![]() |
![]() |
Pružnost | ![]() |
![]() |
Ochota vytáčet se | ![]() |
![]() |
Výkonová špička | ![]() |
![]() |
Redline | ![]() |
![]() |
Převodovka | 1,33 | 1,67 |
Rychlost přeřazování (AT) | ![]() |
![]() |
Rychlost podřazování (AT) | ![]() |
![]() |
Logika řazení (AT) | ![]() |
![]() |
Jízdní vlastnosti | 2,00 | 2,13 |
Přilnavost přední/zadní nápravy | ![]() |
![]() |
Stabilita zadní nápravy | ![]() |
![]() |
Nedotáčivost/přetáčivost | ![]() |
![]() |
Náklony v zatáčkách | ![]() |
![]() |
Chování na nerovnostech | ![]() |
![]() |
Přesnost řízení | ![]() |
![]() |
Strmost řízení | ![]() |
![]() |
Účinek posilovače | ![]() |
![]() |
Brzdy | 2,00 | 1,25 |
Nástup | ![]() |
![]() |
Účinek | ![]() |
![]() |
Dávkování | ![]() |
![]() |
Stabilita zádě | ![]() |
![]() |
Komfort | 1,75 | 2,00 |
Odhlučnění podvozku | ![]() |
![]() |
Aerodynamický hluk | ![]() |
![]() |
Tvrdost pérování | ![]() |
![]() |
Tlumení přejezdu nerovností | ![]() |
![]() |
Interiér | 2,17 | 2,17 |
Velikost volantu | ![]() |
![]() |
Tloušťka věnce volantu | ![]() |
![]() |
Poloha za volantem | ![]() |
![]() |
Rozměry sedadel | ![]() |
![]() |
Boční vedení sedadel | ![]() |
![]() |
Tvar řadicí páky | ![]() |
![]() |
Fun faktor | ![]() |
![]() |
Výsledná známka | 1,89 | 2,01 |
TIP: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
... | Lazyboy | 19.06.2011 16:06 |
stav km | ttt2 | 17.06.2011 16:45 |
CENA ?!? | Vysnan1 | 17.06.2011 15:35 |
Re: Re: . | Michal Fokt | 16.06.2011 16:56 |
Re: mini v TG, Fabia a Polo | Lumek1 | 16.06.2011 16:20 |
Re: Re: . | Lukáš Vaverka (Auto.cz) | 16.06.2011 16:18 |
cena | hijack | 16.06.2011 14:39 |
mini v TG, Fabia a Polo | cerrbion | 16.06.2011 13:56 |
Re: DSG | TeeJay | 16.06.2011 10:54 |
Re: DSG | Enthusiastic.driver | 16.06.2011 09:45 |
DSG | Cjo | 16.06.2011 09:22 |
Xupe@seznam.cz | Xupe | 16.06.2011 08:50 |
Re: Re: . | JaW | 16.06.2011 08:18 |
Re: . | Michal Fokt | 16.06.2011 07:55 |
Re: Radsej by som bral... | Vysnan1 | 16.06.2011 02:19 |
Re: eReSo | JaW | 16.06.2011 02:02 |
eReSo | Biest | 15.06.2011 23:54 |
Radsej by som bral... | Bee2 | 15.06.2011 23:37 |
stejné | cochceš | 15.06.2011 22:31 |
Re: hen,hen | Zdeno5 | 15.06.2011 22:16 |
Re: hen,hen | thanantos | 15.06.2011 21:42 |
hen,hen | Skoto | 15.06.2011 21:11 |
Re: . | JaW | 15.06.2011 21:10 |
. | kazišuk | 15.06.2011 20:47 |
Re: K smíchu?? | laufeček | 15.06.2011 18:38 |
Re: Re : K smíchu?? | Skodriver | 15.06.2011 18:33 |
Re: K smíchu?? | yenda | 15.06.2011 18:30 |
Re: K smíchu?? | AudiDriver | 15.06.2011 18:30 |
Re: K smíchu?? | laufeček | 15.06.2011 18:30 |
Re: K smíchu?? | Skodriver | 15.06.2011 18:24 |
Vstoupit do diskuse › |