Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power

Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: titulní fotka Spousta výkonu, točáku, zrychlení, trakce, chování na limitu, brzdové kotouče jak pizza, furt dokola. Pojďte se projet s jediným autem na světě, které vás bude bavit řídit pomalu. ;-)

Honda Insight je auto, které doprovází spousta mýtů, předsudků a kontroverze. Ale připravil jsem se na něj dobře – na nos protisluneční prady, na tělo dobře sající polo triko a ještě pro jistotu pořádně zašněrovat řidičské pumy s tenoučkou podrážkou – vím, že to bude hodně tvrdé.

A jaká je mise silvestrovského testu? Pravý opak toho, co děláme celý rok – co nejnenápadněji splynout s provozem a to tak, aby nás to stálo co nejméně. Že to bude příšerná nuda? Tak to jste na velkém omylu. Zvládnout to závodnické monstrum v sobě, to je výzva hodná opravdového chlapa. $1$

Znalecky okouknu nizoučkou karoserii japonského hatche. Hmmm, malinko vystrčit kola ven a dát pod kapotu 200koňový K20, byl by to docela fešný sporťák. Ježíš, co to melu. Jenže ono to ani uvnitř nevypadá na vášně tlumící ekoauto. Sedadla jsou posazená nizoučko, mají sympatické boční vedení a malinký tříramenný volant s perfektním sklonem skvěle padne do ruky. Nad věncem volantu vykukuje v zorném poli perfektně umístěný digitální rychloměr a pod ním si nelze nevšimnout pádel, obsluhujících převodovku. Je to sice CVT, ale má sedm předvolených kvaltů. Otočím klíčkem v zapalování, vepředu to nesměle zaškytá a ručička otáčkoměru nevzrušeně povyleze na osmý dílek otáčkoměru. Takže volič automatu na S a můžeme to odpáli… Ok, Ok, tak na D, zmáčknout zelené čudlítko s květinkou a v klidu a pohodě kupředu.

Insight je geniálně interaktivní auto. Stejně jako se u Nissanu GT-R a podobných může kochat mimo jiné tím, kolik G jste právě udělali na příčném zrychlení, a o kolik tisícin jste byli v tomhle kole na okruhu rychlejší, ekohonda vám v reálném čase říká, jak moc těžkou nohu na plynu máte. A není třeba kvůli tomu soustředěně civět na žádný budík, postará se o to totiž barevné podsvícení toho nahoře vypíchnutého rychloměru. Když jsem rytířem ekologie, jak praví prospekt k insightu, je zbarvení, které lze bez obtíží vnímat periferně, sytě zelené. Malinko větší tlak na pedál se projeví zesvětlováním odstínu, jenž následné přechází do modrozelena. Když se ani nadále nedám říct, změní se podsvícení na světlemodré a když plyn přišlápnu ještě více, září na mě jedovatě modrá. Pak už se stávám nejspíše bezhlavým rytířem ekologie. Ale co, zase bych se potom vešel na zadní sedadla.

 [470×293]

Pamětliv pokynů tohoto systému zlehka lechtám přes tenoučkou podrážku plynový pedál (ve speciálních botách by určitě neměli jezdit jen závodníci $5$) – a daří se. Zrychlit na padesátku, aniž by na mě vyskočila modrá obrazovka (jestlipak to byl záměr $1$ ), není až takový problém, když se ale náhodou opřu do pedálu víc, překvapuje mě, jak ostře auto vyráží vpřed – v tom je kouzlo bonusu 92 Nm od asistenčního elektromotoru. Ale klid, žádné divočiny. Na displeji, umístěném v otáčkoměru, mohu sledovat, jestli mi elektromotůrek zrovna pomáhá, nebo jestli se dobíjí baterie, popřípadě zda jedu pouze na benzin. A nebo čistě na elektřinu. Ano, ačkoli se porůznu dočtete, že Insight toto neumí, není to tak, jen tento režim nelze z pochopitelných důvodů (14 koní v 1500/min fakt není na 1,2 tuny zrovna moc) zvolit tlačítkem.

Jízda po městě je velice příjemná, o existenci motoru prakticky nevím, tedy s výjimkou úplného zastavení, kdy se aktivuje systém Start-Stop a při povolení tlaku na brzdu si benzinová třináctistovka zase jemně zavrní. Zatímco si elektronika provádí kdesi v útrobách svou chytristiku, já se mohu plně soustředit na jízdu, bedlivě sledovat okolí a snažit se měnit polohu plynového pedálu pokud možno co nejméně. Svět najednou vidím z úplně jiné perspektivy. Zaráží mě, jaký chaos vlastně doprava ve městě je a jak neefektivně řidiči jezdí.

Na semaforech zpomalují příliš brzo a příliš intenzivně, odbočení z křižovatky jim trvá celou věčnost, neschopnost držet konstantní rychlost i na prázdné cestě je donebevolající a při rozjezdech na zelenou, do níž se vejdou dvě a půl auta jsem občas rád, že jsem si nezařídil zbrojní pas. Ale nahromaděnou negativní emoční energii se mi daří transformovat do oblasti psychotroniky a woodoo – před křižovatkami hypnotizuji semafory a mumlám kouzelnou formulku „vopovaž se tam dát červenou“, k autům vykukujícím s postranních ulic směřuje pokyn „ať tě ani nenapadne mi to tam poslat“. A vším tímhle chaosem světa projíždí bílý Insight, zatímco benzinky v okolí chátrají, chátrají a chátrají. $5$

 [470×277]

V Praze se mi podařilo jednu cestu absolvovat se spotřebou 4,7 l, ale při vjezdu do garáže jsem si to o decku zhoršil. Podotýkám přitom, že jsem byl součástí provozu, nikoli jeho brzdou. $1$ To je, báj-d-vej, jen o deci více, než deklaruje fabrika při laboratorních měřeních. Je ovšem pravdou, že mnohem častěji jsem na palubním počítači viděl údaje pohybující se kolem 5, popřípadě lehce nad 5 litrů. Nejkrušnější chvilky jsem ale zažíval, když jsem minul ceduli, označující konec obce.

Dostat se z padesátky na okreskových 90–100 km/h, aniž by se z rychloměru vytratila zářivá zelená, to by byla výzva i pro tibetského mnicha. Ale nejde jen o míru sebekontroly (tedy spíš sebezapření). Dost reálně by totiž mohlo hrozit, že o mě ten řidič avie s výrazem nedobře probuzeného Vitalije Klička ve zpětném zrcátku zlomí lešeňářskou trubku. Ale vyřešil jsem to šalamounsky – obce jsem prostě opouštěl tak, jako z každým normálním autem, jen ať insight modrá vzteky.

Jakmile jsem se ovšem dostal na běžné okreskové rychlosti, už bylo vše v pořádku. Insight plynulou jízdu rychlostmi do stovky vysloveně miluje a ani zde nebyl problém se dostat pod 5 litrů, i když jsem byl nejrychlejším autem široko daleko. S tím ovšem souvisí potřeba čas od času něco předjet. Na to stačí navolit režim S, a dát plný plyn. CVT pošle motor do 6000 otáček a třináctistovka s výpomocí elektřiny ukazuje, že díky 88 koním není ekologické auto odsouzeno k nucené ekojízdě za traktorem. V tu chvíli by ovšem přišla vhod sluchátka Otíka z vesničky. Kvílení motoru je totiž skutečně strašidelné. Je to prostě pekelný stroj$2$

Když už jsem si naučil palubák, aby mi ukazoval spotřebu kolem 5 litrů, říkal jsem si, že se budu vyhýbat dálnici jako čert kříži. Jenže zvědavost nakonec zvítězila nad touhou vypěstovat si na displeji rozkvetlou zahrádku. OK – tak hurá na hájvej… Dalším mýtem kolem hybridů totiž je, že na dálnici „strašně žerou“. Já vím, co chvíli potkám borce, co „se svým třílitrovým V6 jezděj dálnici furt 180, okresky 160 a vesnice kilem a žere jim to pod 6“. To je pak jasné, že když napíšu, že při GPSkové stotřicítce baští Insight 6,4 l, půjdou mnohé oči v sloup. Objektivně vzato to je ovšem slušná spotřeba, i když zcela logicky takový výlet z Prahy do Brna a zpět dlouhodobou spotřebu zruinuje naprosto spolehlivě. Ovšem pozor na dálniční stoupání – ta hluchátka by si asi majitel insightu fakt koupit měl.

 [470×287]

Svezení s insightem byla fakt zajímavá zkušenost. Je to auto, které řidiče nevtíravým způsobem učí řídit a pokud nejste úplný ignorant, na tuhle hru autu nejspíš, stejně jako já, přistoupíte – kdo by se nechtěl naučit zase něco nového? A je příjemné zjistit, že když se budu řídit pokyny elektroniky a přidám k tomu trochu předvídavosti, tenhle hybrid má opravdu malou spotřebu (za celý test 5,2 l), aniž by byl brzdou provozu. Vůbec nejlepší na tom ale je, že s touhle hondou řidiče opravdu baví být ekologický, a to o dost víc, než u sice sofistikovanějšího, ale méně uživatelsky (a řidičsky) přívětivého priusu.

Jo, tipujete správně. Stejně mi to nedalo. Tu krásnou spotřebu jsem nemilosrdně smazal, volič automatu šel na pozici S a už to lítalo. A dojmy? Ono nakonec to CR-Z nebude jediným zábavným hybridem. $1$ Výhodou insightu je lehoučký předek, takže je jen velmi málo nedotáčivý a řízení je sice hodně lehké a zoufale málo strmé, ale přesné, takže se v případě potřeby dá jet i vcelku svižně. Ač eko, stále je to honda, takže je naladění podvozku trošku tužší, nicméně v zatáčkách se naklání trošku více, než je zdrávo (jako říkám, honda…). Ovšem pokud se náklonů neleknete (úlek je na místě až při prudkých změnách směru jízdy, kdy se karoserie rozkývá opravu hodně nepříjemně), vlastně si jízdu můžete i docela užít.

Auto zatáčí nad očekávání ochotně (ochotněji, než Civic 5D), navíc akumulátory mezi zadními koly zajistí, že se při polevení tlaku na plyn v zatáčce díky větší setrvačnosti hmot vydá záď nezřídka do přetáčivosti, kterou lze korigovat plynem. Už méně pobaví brzdy, které se kvůli preferování rekuperace dávkují opravdu mizerně. I tak je ovšem férové říci, že je na tom tenhle hybrid jízdně mnohem lépe, než má klientela takových aut vůbec šanci zjistit. Jasně, focus nebo golf to není, ale znám spoustu kompaktů, s nimiž je svezení horší. Ostatně vcelku statečně se insight vyrovnává i s tlumením rázů. Sem-tem se sice nějakému bouchání nevyhne, ale to u hond platí tak nějak obecně.

TIP pro zapšklé škarohlídy: seriózní test insightu najdete na auto.cz$2$

Technické údaje
Typ motoru: zážehový hybridní
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1339
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 88 (65) / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 121 / 4500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 12,4
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 4,4
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4395×1695×1425
Rozvor (mm) 2545
Velikost kufru (l): 408
Objem nádrže (l): 40
Provozní hm. / nosnost (kg): 1276 / 374
Rozměr pneu: 185/55 R 16

Fotogalerie

  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 1
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 2
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 3
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 4
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 5
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 6
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 7
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 8
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 9
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 10
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 11
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 12
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 13
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 14
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 15
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 16
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 17
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 18
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 19
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 20
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 21
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 22
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 23
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 24
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 25
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 26
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 27
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 28
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 29
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 30
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 31
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 32
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 33
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 34
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 35
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 36
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 37
  • Silvestrovský test: Honda Insight: Flower power: fotka 38


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Smekám TeeJay 03.01.2011  07:06
Re: Smekám Plzenak 02.01.2011  21:52
Smekám TeeJay 02.01.2011  11:01
Re: Benzinka Michal Fokt 02.01.2011  00:14
Re: Benzinka Uživatel_5340709 01.01.2011  17:22
Re: Benzinka riderhenry 01.01.2011  16:33
Re: Benzinka _MT__ 01.01.2011  16:26
Re: Benzinka _MT__ 01.01.2011  16:24
Re: Benzinka 275 GTB 01.01.2011  14:02
Re: Benzinka LOL2000 31.12.2010  22:03
Re: Benzinka Uživatel_5340709 31.12.2010  15:07
Re: Benzinka Michal Fokt 31.12.2010  15:00
Peklo Subaru4ever 31.12.2010  14:57
Benzinka Uživatel_5340709 31.12.2010  14:50
Vstoupit do diskuse ›