Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta

Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: titulní fotka Mantrou automobilek, prahnoucích po co nejnižší váze svých aut, je dneska karbon. Jenže ten je stále nehorázně drahý. Ale jak je vidět, rýsují se další chytré nápady.

Kdo dneska (nebo přesněji řečeno už několik let) nepracuje na lehkých materiálech pro svá auta, ten jako by nebyl. Tlak na snižování spotřeby, jen minimální posuny vpřed v oblasti techniky motorů, ale také důraz na návrat obratných a lehkých aut vede automobilky k tomu, aby přemýšlely, jak hmotnost svých vozů snižovat.

Hitem posledních let je karbon, ale přestože se jeho používání v poslední dekádě dramaticky navýšilo, na pokles cen to zatím nemá velký vliv (vývoj jde naopak spíše opačným směrem) a není tedy divu, že řada automobilek provádí vlastní výzkum v této oblasti. Netají se tím Lamborghini, známá je i spolupráce Hondy, Nissanu a výrobců karbonu Toray a Mitsubishi Rayon na novém typu kompozitu a určitě se nejedná o jediné aktivity tohoto druhu. Ale karbon nemusí být nutně jednou správnou cestou.

Další nápad mohl vzniknout v souvislosti s módní vlnou, převzatou z motorsportu, která před pár lety jela zejména v Japonsku a s oblibou byla přenášena i mezi „import tuner“ komunity v Americe a Evropě – do nosných prvků karoserií se vstřikovala montážní poluretanová pěna. Ta sama osobě téměř nic neváží, ale její přítomnost v nosnících měla za následek citelný nárůst torzní tuhosti aut. Chtělo to pochopitelně zkušenosti a cit, protože mohla dotyčný prvek i slušně zkroutit, spousta lidí na tuto metodu ale nedala dopustit.

Možná právě tyhle fígly (nebo prostě jen řešení u corvetty, která používá v některých částech auta senddviče z karbonu a balzy) inspirovaly firmu Inrekor, která vytvořila panel, v němž dvě tenké hliníkové pláty spojuje pěna na bázi propylenu. Sendvič je lehký, pevný a levnější než stejný díl z karbonu, navíc kompletně recyklovatelný. Výrobce tvrdí, že tento materiál může snížit váhu auta až o 30 % (představte si takový Golf GTI, vážící jen něco přes 900 kg).

To zní jako úžasná věc, co říkáte? Je tu ovšem problém s opravami, stejně jako v případě uhlíkového kompozitu. Zatím nás tedy asi auta vyrobená kompletně z lehkých prvků nečekají a tyto materiály budou asi ještě dlouho používány pouze jako doplňkové. Ale každé kilo dole je dobré, nemyslíte?

Fotogalerie

  • Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: fotka 1
  • Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: fotka 2
  • Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: fotka 3
  • Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: fotka 4
  • Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: fotka 5
  • Sendvičové panely z hliníku a pěny: další recept na lehká auta: fotka 6

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Re: ;-) rosi007 20.09.2010  20:14
Re: Re: ;-) TeeJay 20.09.2010  08:16
hm varg11 19.09.2010  22:23
Re: ;-) delph 19.09.2010  19:25
;-) laufík 19.09.2010  10:55
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket