Ženeva 2010: SEAT IBE jako nový (budoucí) sporťák pro mladé
Jak bude vypadat sportovní vůz pro mladé motoristy v éře elektromobilů? SEAT přichází se svým konceptem.
Jednou nás to semele a mladí lidé si budou v serpentinách pěkně
v tichosti, jen za hučení pneumatik s nízkým valivým odporem užívat
zátah jejich elektromotru. Je to přesně tak jak říká Terminátor
– Soudný den je nevyhnutelný .
SEAT IBE je dlouhý 3,78 metru – o více než 25 centimetrů méně než Ibiza. Velká šířka 1,80 metru a malá výška jen 122 centimetrů mu ale propůjčují klasické proporce sportovního vozu. Sportovně laděné je také uspořádání dvoudveřového vozu s extrémně plochou a nízkou kapotou a dozadu protaženou střechou (to kvůli vnitřnímu uspořádání sedadel 2+2). Dynamický design podtrhují devatenáctipalcová kola. V budoucnosti nám asi Němci v rámci EU půjčí na pár let své silničáře, protože jinak si mladí lidé dozajista překousají jazyky.
Designově hodně zajímavý koncept není samoúčelný, hodně prvků z něho v příštích letech najdeme v produkčních Seatech. „IBE je něco na způsob koncentrované genetické databanky pro příští generace našich vozů. Tento koncept jednoznačně ovlivní všechny naše modely,“ říká šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke. „Současně je příslibem pro budoucnost automobilu: také s elektrickým pohonem nás bude přitahovat svůdný design a řízení nám bude i nadále přinášet nefalšovanou radost – toto bude platit alespoň pro elektromobily značky SEAT.“ Haha, prý nefalšovanou radost.
Pod kapotou konceptu pracuje pouze a jen elektromotor, sada akumulátorů Li-Ion která jej vyživuje je umístěna v zádi. S nejvyšším výkonem 75 kW (dlouhodobý jmenovitý výkon byl snížen na 50 kW) a točivým momentem 200 Nm poskytuje elektrický pohon docela obstojnou dynamiku jízdy (zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 9,4 s), o nějaké extra sportovnosti se ale určitě hovořit nedá. Pouze jednu tunu těžké vozidlo má s kapacitou baterií 18 kWh vystačit ve městě po celý den, na dálnici vaše choutky nekompromisně při 160 km/h zastaví omezovač.
Protože o konceptu toho jde napovídat mnoho, slibuje SEAT komunikaci s okolím prostřednictvím technologie „Car-to-X“. V této budoucí informační síti si bude SEAT IBE vyměňovat data týkající se dopravní situace nebo bezpečnostních rizik přímo s ostatními vozidly nebo dopravní strukturou. Ano, v Japonsku podobný koncept konkurence testuje, Audi to za pár let bude mít asi také a SEAT se proto časem chytrého systému snad opravdu dočká. Ale abychom nebyli oškliví – IBE je opravdu moc pěkné auto, jen s tím elektromotorickým sportováním to zatím moc růžově nevidím. Jaký je váš názor?
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Až budou mít mladý na tohle peníze | %yaroukh | 02.03.2010 09:06 |
Vstoupit do diskuse › |