S Volkswagenem Golf R Variant na Ascari: Modré peklo!

S Volkswagenem Golf R Variant na Ascari: Modré peklo!: titulní fotka Volkswagen Golf R je v Česku už více než rok, praktičtější verzi Variant jsme si však poprvé vyzkoušeli až nyní. První dojem? Je lepší než hatchback!

Velmi dobře si vzpomínám na první pořádné svezení s Golfem R. Bylo to loni na konci zimy, klikaté valašské okresky poblíž slovenských hranic ještě místy pokrýval posypový materiál a ve stínech stále číhala namrzlá místa. Ačkoliv se jedná po „pouhý“ Golf, turbomotor o výkonu 221 kW, pohon všech kol a dvouspojková převodovka z něj dělá nekorunovaného krále mezi hot-hatchi.

V rámci mezinárodní prezentace ve Španělsku jsem však praktičtější R Variant neproháněl po okreskách, ale závodním okruhu Ascari. Konkrétně jeho zkrácené verzi o délce 5,2 kilometru, i tak na nás ale čekala spousta technických pasáží, rychlé rovinky a místa, kde dostaly brzdy s předními kotouči o průměru 17“ palců pořádně zabrat. Může být ale kombi ještě lepší než hatchback? Laťka totiž byla nastavena hodně vysoko…

Jistý směr nám v předvečer velkého dne udal sám Hans-Joachim Stuck, který nás doprovázel na tiskovou konferenci. R Variant je totiž díky lepšímu rozložení hmotnosti ještě rychlejší než hatchback, a to je co říci. Slova legendárního jezdce se ostatně potvrdila hned následující den v zaváděcím kole na Ascari – karoserie se lépe pokládá do zatáček a nelze cítit jedinou známku nervozity ani v případě, že se vám podaří „přepálit“ nájezd nebo brzdit v situacích, které by vyústily v nedotáčivý výlet do kačírku. Tedy pokud by kolem trati nějaké byly…

Téměř ihned po zahřátí jsem vůz přepnul do režimu Race. Vždyť co by se také mohlo stát, když znám chování hatchbacku ještě z loňska. Souběžně s tím putovala převodovka DSG do manuálního režimu a pedál plynu hrubě do podlahy. V tu ráno bylo cítit, jak mezinápravová spojka Haldex poslala takřka všechen výkon na zadní kola a Golf s pekelným hřmotem od koncovek výfuku vystřelil jako raketa. Ano, tohle auto je neuvěřitelně rychlé, přičemž správnou funkci, tedy „nezmrzačit“ nezkušeného řidiče hned první den, hlídá přibrzďování vnitřních kol XDS+. Totéž co u Alltracku, řeknete si, jenže „erko“ musí vlivem vysokého výkonu fungovat i v situacích, které oplastovaný Variant nikdy nezažije.

S přibývajícími kolo a zvyšováním tempa zjišťuji, že si „erko“ Variant úroveň hatchbacku nejenom udrželo, ale posunulo ji ještě o level dál. Je v podstatě úplně jedno, jakou rychlostí najedete do zatáčky a jak razantní budete při následném výjezdu. Karoserie se opře do tuhých náprav a je jen na vás, jestli vykroužíte chirurgicky čistou stopu nebo efektně a plně kontrolovaně necháte sklouznout všechna čtyři kola díky plně vypínatelné stabilizaci. Vždy se totiž můžete spolehnout, že Golf udělá všechno proto, aby zůstal na silnici.

Vůz funguje perfektně jako celek, jízda po okruhu však odhalila drobné nedokonalosti, které na okreskách nemusí být až tak patrné. Předně je lepší přepnout řazení převodovky DSG do manuálního režimu, ani tak vás ale „erko“ nenechá dělat, co se vám zlíbí. V nájezdech do zatáček bych ocenil možnost podřazení i za předpokladu, že by ručička otáčkoměru balancovala velmi blízko omezovači, a na výjezdech by se hodily rychlejší reakce skříně po došlápnutí plynu až do podlahy. S tímto neduhem by si zcela jistě poradila manuální šestistupňová převodovka, tu však v nabídce Variantu nenajdete.

Je ale Golf R Variant skutečné řidičské auto? Odpověď nabízí předcházející odstavce – není. Pokud si totiž například koupíte srovnatelně výkonné Subaru WRX STi, bude vám trvat přinejmenším několik týdnů, než se jej naučíte efektivně ovládat. Golf vám naopak nahrne veškeré své přednosti až pod nos, a je velmi pravděpodobné, že s ním pojede velmi rychle i méně zkušený řidič. Subaru však vždycky zůstane nekompromisním a hrubým sedanem, zatímco ve Volkswagenu stačí zmáčknout jediné tlačítko (Comfort) a stane se z něj krotký beránek pro plnohodnotné každodenní soužití.

Volkswagen Golf R Variant – technická data a česká cena
Motor 2.0 TSI
Pohon 4×4
Zdvihový objem [cm3] 1984
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500–6200
Točivý moment [N.m/min] 380/1800–5500
Převodovka 6DS
Max. rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0–100 km/h [s] 5,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,0
Cena [Kč] 1.049.900


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.