Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě

Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: titulní fotka Subaru je známé auty s pohonem všech kol. Čtyřkolku totiž tradičně montuje i do obyčejných osobních vozů. Jedno zajímavé, poněkud starší, jsem vyrazil vyzkoušet do středních Čech.

Subaru vyrábělo model Leone, předchůdce Imprezy, 1971 až 1994. Šlo o první model, se kterým japonská firma zamířila na celosvětový trh. Jméno je italským výrazem pro lva, v Evropě se ale občas prodávalo jen pod číselným označením objemu motoru (Subaru 1600 nebo 1800). Nahradilo tehdy model 1000, který jako první používal motor typu boxer.

Kompaktní vůz Leone se vyráběl celkem ve třech generacích. Tenhle konkrétní exemplář je z druhé generace, která se nabízela od roku 1979. V nabídce byl tehdy čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi, třídveřový hatchback a dvoudveřový užitkový pick-up BRAT.

Malý i velký

Dokud Subaru v roce 1989 neuvedlo Legacy, bylo Leone vrcholným modelem značky. Vzhledem k tomu, že zbytek nabídky spadal mezi Kei cars, bylo Leone mnohdy také jediným prodávaným modelem na zahraničním trhu. Lišilo se často předními světly, některé kusy měly malá hranatá, jiné velká a další zase kulatá. U všech verzí jsou ale bezrámová okna, což byla v tomto segmentu trochu frajeřinka. Třináctipalcová kola nevypadají příliš velká, ale v terénu se jim bude dařit asi lépe než nějakým větším. A ta veselá zelená barva autu velmi sluší. V reálu vás ale možná překvapí, jak malé vlastně Leone je.

Pětimístný interiér je přesto nečekaně prostorný, díky kostkovaným látkovým sedačkám vypadá vážně krásně a doslova vás láká, abyste se do něj posadili. A neprohloupíte, sedadla jsou příjemná a pohodlná. Před vámi je volant s tenkým věncem a hned za ním velké, přehledné a krásně čitelné budíky, otáčkoměr ovšem chybí. Řidiči uvyklému na konvenční evropská auta může interiér připadat zvláštní, ale rychle se v něm zorientujete.

Nad hlavou je střešní okno, které v létě usnadní vyvětrání celého vnitřku. Celkově je ale výbava horší než u sedanu, který jsem vám dříve představil při rozlučce se současným STI na stránkách Auto.cz.

Rozlučka se Subaru WRX STI: Ikonu jsme vzali mezi předky

Rezerva nezabírá místo v kufru, ale je vedle motoru umístěná podélně pod kapotou. Zavazadlový prostor je tak slušně velký a většině majitelů bude stačit. Do nádrže se vejde 60 litrů, což je slušné množství, ruční brzda blokuje netradičně přední kola. Na rok 1980 vlastně působí Leone velmi moderně.

S redukcí do terénu

Typický pohon všech kol byl dodáván nakonec do většiny vyrobených aut, standardem ale byl pohon jen těch předních. Systém tehdy nesl jméno Part Time AWD, někdy už ale i dnešní označení Symmetrical AWD a zapínal se speciální pákou vedle řadičky. Kombíky navíc měly redukční převodovku. Pod kapotu se dostaly jen atmosférické čtyřválcové boxery OHV o objemech 1,6 a 1,8 litru s trochu netradičně lepeným těsněním motoru.

Tady je šestnáctistovka se čtyřstupňovým manuálem, která pohání všechna kola. Nechybí ani redukce a světlá výška je 170 mm. Subaru nabízelo hlavně manuál, ale bylo první japonskou automobilkou, která nabízela pohon všech kol s automatem.

Leone je lehoučké, váží okolo tuny. Rozvor byl kratší než u předchůdce, takže průjezdnost v terénu se ještě zlepšila, limitem byly ale delší převisy. Výhodou v terénu je zmíněná nízká hmotnost.

Jak jezdí?

Díky ní navíc auto působí živě a vlastně docela zábavně i na silnici. Jen 58 % váhy připadá na přední nápravu. Leone tedy nepůsobí jako těžká čtyřkolka, ale jako lehké a hbité malé kombi, které nabízí velmi vysokou míru komfortu. Vyšší světlost, malá kola s vyšším profilem gum a měkčí naladění se na rozbitých silnicích hodí, takže nerovnosti vám neublíží.

Pohon všech kol je tady jen drobným pomocníkem, který vám umožní troufnout si v zatáčkách o něco více, než u verzí s předním pohonem (kdysi jsem také s jedním hatchbackem jezdil). Šestnáctistovka se hrne do otáček s upřímnou radostí starých japonských motorů, jen ji stačí pomocí tužší čtyřstupňové převodovky s přesným chodem držet ve správných místech otáčkoměru.

Skromný výkon 87 koní a točivý moment 120 Nm tady vůbec není překážkou a dostane vás až na 150 km/h. Motor má navíc hezky jadrný zvuk, hezčí než větší osmnáctistovka. A jako by si přímo říkal o to, abyste jej vytáčeli. Nezáludnost a předvídatelnost auta je díky dobrým reakcím velmi návyková. Malá kola také dělají své, jde o originální disky. S roztečí 4×140 totiž nemáte moc velký výběr u výrobců.

Výroba sedanu, kupé a kombi byla ukončena v roce 1984, pak ještě běžela výroba hatchbacku a užitkové verze BRAT. Jinak ale druhou generaci nahradila ta třetí, která se vyráběla od roku 1984 do roku 1994, kdy ji nahradila populární Impreza.

Leone se mimo Japonsko nejlépe prodávalo v americkém Coloradu a ve Švýcarsku, oblíbili si jej i Britové. Kombinace čtyřkolky a osobního auta byla totiž mnohem pohodlnější než klasické off-roady. Dodnes je Leone vyhlášené svou spolehlivostí, jde zkrátka o poctivě vyrobené auto ze staré školy. A někoho třeba zaujme svou neokoukaností, moc jich totiž na srazech veteránů nepotkáte. Pro většinu lidí je totiž u Subaru zajímavé jen ostré STI. Nevýhodou je jen špatně sehnatelná plechařina a hůře dostupná okna.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 1
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 2
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 3
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 4
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 5
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 6
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 7
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 8
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 9
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 10
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 11
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 12
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 13
  • Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon, šikovný kombík, na který se trochu už zapomnělo. Nezaslouženě: fotka 14


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
1800, Stanislav Birne 08.01.2019  15:27
Vstoupit do diskuse ›