Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion

Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: titulní fotka Za klasickým embéčkem se dnes už skoro každý otočí. A co teprve, když autu schází zadní dveře? To je zaručen zvýšený zájem.

Když se zastaralý model Octavia odporoučel z výrobních linek, nahradila jej Škoda moderním embéčkem. Mimochodem jméno Škoda 1000 MB údajně oslavovalo i tisícileté výročí Mladé Boleslavi a současně číslice přibližně uvádí i objem motoru. Vtipálkové vůz každopádně překřtili na „tisíc malých bolestí“

Jenže čím nahradit roadster Felicia, když prototypy kabrioletu na základech modelu 1000 MB nebyly moc vhodné a karoserie prototypů nebyla dostatečně pevná? Nakonec se „skoronástupce“ našel v elegantním dvoudvéřovém modelu MBX. Prvního října 1966 byla v Kvasinách zahájena výroba modelu 1000 MBX, o dva roky později silnější verze s větším motorem 1100 MBX.

Vraťme se ale na začátek. Vývoj budoucího embéčka totiž běžel už od roku 1955, kdy se poprvé veřejnosti představily vozy s označením 440 a 445. V roce 1961 bylo testováno prvních padesát prototypů ve velmi náročných podmínkách (i na Sibiři a v ruské poušti), ty tehdy dostaly jméno Favorit. Jeden z prototypů řídil na dvoře automobilky i samotný Leonid Iljič Brežněv.

I dnes krásné auto

Cílem bylo postavit co nejlehčí auto, aby se snížila spotřeba paliva. Škoda chtěla dosáhnout průměru do 7 litrů, což se povedlo. Reálně tato auta jezdí průměrně za 6,5 litru. A také u MB automobilka poprvé představila sériový model se samonosnou karoserií. O design se postaral Jan Žáček.

Karoserie měla elegantní a klasický tvar s mírně vystouplými předními a zadními blatníky, mezi kterými se svažují obě kapoty. Kromě děr pro chlazení motoru je design se spoustou chromovaných doplňků nesmírně čistý a uhlazený, ve své době byl velmi oceňován a líbil se i konzervativním Britům. Já například zbožňuju ty ploutvičky zadních světel.

Našlo se poslední filmové auto Steva McQueena. Po 39 letech

Dvoudvéřový model MBX je ještě elegantnější, krásným detailem je hlavně zajíždějící B-sloupek, také bezrámová okna se při stažení schovají zcela do tenkých dveří, jak se na kupé sluší. Hrdlo nádrže se ukrývá pod okrasným znakem na pravém předním blatníku. Tento kus má navíc dvě zpětná zrcátka, což nebývalo tehdy ještě standardem. MBX se ovšem po celou dobu výroby potýkalo s nízkou tuhostí karoserie.

S nezvyklým ovládáním blinkrů

Interiér dobře pojme čtveřici pasažérů, není ale tak široký, takže k sobě mají v ramenou docela blízko. Koženková červeno-černá sedadla bez hlavových opěrek jsou dostatečně pohodlná. Zavazadlové prostory jsou dva, větší pod přední kapotou, druhý menší za zadními opěradly. Pod podlahou toho předního je ve speciálním „šuplíčku“ umístěna rezerva.

Pásy v kabině sice najdete, ale dnešní úroveň bezpečnosti po nich nikdo soudný nemůže chtít. Také topení prý startuje pomalu, ale dnes tato auta stejně už v zimě moc nejezdí a v létě je zase dobře vyvětráte díky vyklápěcím „trojúhelníčkům“. Z auta je také skvělý výhled do všech směrů.

Ovládací prvky jako řadička, volant nebo páčky pod ním působí křehce, ale drží dodnes. Mimochodem páčka na blinkry funguje jinak, než jsme dnes zvyklí, jen otáčením křidélka na konci, ale je to super. Některé spínače najdete překvapivě na sloupku řízení, nikoli na palubce. Vodorovný tachometr už také působí dost retro dojmem.

Právě u embéčka se poprvé objevila pro další desítky let typická škodovácká koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Čtyřválec je umístěn podélně za zadní nápravou. Tento typ byl technicky méně náročný, než výroba nového auta klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Navíc stejná koncepce byla populární i v Evropě, měly ji Renault 8, 10 a Dauphine, dále Simca 1000, NSU Prinz a TT, Volkswagen 1500 a 1600, BMW 700 nebo Hillmann Imp. Používala se ale i u menších modelů. Motor je vždy spárován se čtyřstupňovým manuálem, který již měl synchronizaci všech převodových stupňů.

Unikátní motor

Auto váží necelých 700 kg, takže ani slabší motor není handicapem, co se dynamiky týče. Vodou chlazený litrový řadový čtyřválec OHV s karburátorem má 44 koní, větší jedenáctistovka, která byla i v mnou zkoušeném autě, nabízí 52 koní. Nezní to jako moc, ale jde o velmi lehké auto, takže na nějaké vyjížďky pro radost to stačí.

Motor měl na svou dobu velmi moderní hliníkový blok litý tlakem, který je o 30° skloněný. O jeho povedenosti svědčí i fakt, že ze šedesátých let přežil až do moderních dnů a objevil se i pod kapotou Škody Fabia. Licenci na tlakové lití hliníku koupila i automobilka Renault, jde o lepší techniku než gravitační odlévání litinových bloků.

Konstruktéři vyvíjeli tehdy i moderní motor OHC, ale nedařilo se dosáhnout spolehlivosti, a tak se vrátili k osvědčenému OHV. První motory byly ale křehké a praskaly, problémy se zcela vyřešily až u aut z roku 1967. Zvuku motoru si užijete dosyta, odhlučnění ještě tehdy konstruktéry moc nezajímalo. A startovat musíte se sytičem, což naše mladá generace z běžných jízd už nepamatuje.

U embéčka se používala čtyřstupňová manuální převodovka s řazením na podlaze a synchronizací všech stupňů. Rozhodně ale vyžaduje cit, na rychlé řazení zapomeňte. Také chladič je vzadu, což se neukázalo jako nejvhodnější řešení a u novějších modelů jej Škoda přesunula dopředu. Moderní bylo i zavěšení kol, na obou nápravách se však používaly bubnové brzdy.

Jak jezdí?

Šnekové řízení ale moc přesnosti nepobralo a má velkou vůli, díky velkému volantu ale nepotřebujete posilovač. I na rovince však neustále volantem korigujete přímý směr. Maximální rychlost auta je 120 km/h (u některých kusů 1100 prý až 130 km/h), na stovku zrychlovalo za tehdy průměrných 27 sekund.

Tento 1967 Shelby GT500 Eleanor v sobě ukrývá Ford Mustang z roku 2012!

Nezávislé zavěšení všech kol ale na silnici funguje dobře. Vpředu jsou lichoběžníkové vzpěry se zkrutným stabilizátorem, vzadu kyvadlové polonápravy s podélnou vzpěrou. Tlumiče mají vinuté pružiny a jízda je i díky nim velmi pohodlná. Embéčko má světlou výšku 175 mm a čtrnáctipalcová kola, takže polní cesty nejsou žádný problém. Dnes by mu podobný údaj mohl závidět i leckterý drsně se tvářící crossover. Samozřejmě je auto pohodlné i na rozbité silnici, ale na kvalitním povrchu je jízda ještě příjemnější.

Jednookruhové brzdy spoléhají pouze na bubny a nemají posilovač, takže se nesmíte bát pedál pořádně sešlápnout. V tomto ohledu se embéčko zdá trochu poddimenzované.

Výroba kupé MBX v obou motorových verzích byla ukončena v roce 1969. Celkem vzniklo v Československu jen 2517 těchto elegantních aut. Svým způsobem šlo o úspěšné auto, dobré jméno si získalo v Británii (již tehdy tam objevili reklamní sdělení ve stylu „hodně auta za málo peněz“), ale populární bylo i ve zbytku západní Evropy. Nebýt železné opony a omezených výrobních kapacit, asi by z něj automobilka vytřískala víc. Nástupcem sedanu 1000/1100 MB se stala modernizovaná Škoda 100/110 a dvoudveřovou verzi MBX nahradilo kupé 110 R.

Dnes je MBX velmi drahé, protože přeživších kusů není mnoho (zhruba okolo padesáti), částečně i kvůli náchylnosti ke korozi. Sběratelsky jde podle některých znalců o jistou investici s garantovaným ziskem, na nákup ale budete potřebovat kolem milionu korun, klidně i víc. A některé díly už se shánějí opravdu složitě.

Jízdě je to staré auto z šedesátých let, ale stejně jsem si každou chvilku za volantem hodně užil jako krásnou nostalgii. A ještě jsem si užíval to, jak se za ním každý otočí. Napřed s jásavým pohledem, že vidí hezké embéčko a pak s trochu zaraženým, že jde o vzácnější MBX, případně nechápavým, že mu chybí zadní dveře. Je to zkrátka český sen z druhé poloviny 60. let, který je pro mnohé snem dodnes.

Vzácné MBX nám umožnilo otestovat Retroautomuzeum ve Strnadicích, za což jim mnohokrát děkujeme a vás zveme na návštěvu od 20. dubna.

Foto: Mikka

Fotogalerie

  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 1
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 2
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 3
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 4
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 5
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 6
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 7
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 8
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 9
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 10
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 11
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 12
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 13
  • Řídili jsme Škodu 1100 MBX, stylovku z 60. let, která dnes stojí i milion: fotka 14


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
HootieP HootieP 15.02.  21:43
karborátor štefan lihan 06.02.  16:55
Vstoupit do diskuse ›