Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!

Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: titulní fotka Elegantní kupé se sportovními geny nabízel Opel léta. Modely GT a Manta vystřídala na konci osmdesátých let Calibra. Jenže ta byla zároveň posledním podobným modelem. Astra Coupé ji totiž nikdy nedokázala plně nahradit.

Na sklonku osmdesátých let už se vědělo, že hranatý design ustoupí aerodynamice a oblým křivkám. Krásným důkazem toho bylo nové kupé, které v roce 1989 nahradilo legendární Opel Manta. Aby byla rozdílnost ještě více podtržena, zvolil pro něj Opel jméno Calibra a vytáhl s ním do boje proti všudypřítomné japonské konkurenci. Tedy nejen Opel, auto se prodávalo i pod značkami Holden, Chevrolet a Vauxhall. Výroba probíhala původně přímo v německém Rüsselsheimu, v listopadu 1995 se přesunula do finského Uusikaupunki a od té doby Calibra díky lepšímu pozinkování snáze odolávala korozi. A s tou se lépe bojuje i pokud máte metalízu, jako v případě krásně tmavě zeleného exempláře na fotkách. Rok před tím proběhl facelift, ten poznáte podle loga v masce, před tím bylo na kapotě.

Elegantní nízká třídveřová karoserie ale svůj věk vůbec neprozrazuje, Erhard Schnell a Wayne Cherry odvedli fantastickou práci. Při svém uvedení 10. června 1989 byla Calibra nejaerodynamič­tějším autem na světě (Cx = 0,26). Stěrače jsou kvůli tomu dokonce schované pod kapotou. Až teprve po deseti letech jej o jednu setinu překonaly Honda Insight a Audi A2.

Mnou zkoušená čtyřkolka ovšem měl o něco horší výsledek 0,29 kvůli jinému chlazení, podvozku a designu kol. Rafinovaná jednoduchost vzhledu dodnes nestárne. Pavučiny BBS vypadají senzačně a na německé kupé se skvěle hodí. A pochopitelně tu mám mnou oblíbená bezrámová okna.

S bohatou výbavou

Dovnitř se dostanete snadno, dveře se otevírají až do 80°. Interiér je příjemně postavený a přizpůsobený dvoučlenné posádce. Ta jej bude považovat za příjemně vzdušný a prostorný. Ani vzadu však pasažéři vyloženě netrpí, i když s místem na hlavu to není žádná sláva. Skvělá krémová kožená sedadla mají i vyhřívání a jsou velmi pohodlná, na střeše je zase šíbr pro lepší vyvětrání. A kožený je i věnec volantu, moc se mi ale nelíbí tvar jeho středu s airbagem připomínající kra­ba.

Opel Calibra 2017: To by byla paráda

Budíky mají bílé podbarvení, jde přece o sportovní model. Věk tak prozradí vlastně jen klíček poplatný době svého vzniku. Za výbornou musím označit i ergonomii, kdy vše v autě je po ruce. Calibra je opět jedním z těch Opelů, které bolestně ukazují, že to automobilka umí velmi dobře, když chce. V Calibře je skvělý i posez, který je krásně nízko nad silnicí a dá se označit za ideální. Kufr je přímo obří a snadno přístupný díky velkým třetím dveřím. A bohatá výbava (čtyřkolka měla mít tu nejlepší) obsahuje klimatizaci, rádio se šesti reproduktory, elektrická zrcátka i okna, výškově stavitelný volant a sedadla a mlhovky.

Stovka pod 7 sekund

Kupé sdílí techniku se sedanem Vectra, motor pohání standardně přední, u některých verzí všechna kola. Ačkoliv byl vrcholnou jednotkou 2,5llitrový vidlicový šestiválec, nebylo možné jej mít s pohonem všech kol. A jelikož tohle je čtyřkolka (prozradí štítky 4×4 na blatnících), pod kapotou je dvoulitrový čtyřválec C20LET (jde o úpravu motoru C20XE) s turbodmychadlem (to se pro změnu dočtete na víku kufru), spojený se s šestistupňovým manuálem Getrag (stejný byl i ve Vectře 4×4).

Motor nabízí výkon 204 koní, točivý moment 280 Nm a Opel jej prodával od roku 1992. Calibra v této verzi dosáhne až rychlosti 245 km/h a stovku zvládne pod 7 sekund. Díky tvaru karoserie se ale nemusíte bát žádného aerodynamického hluku a svistu, poslouchat budete pouze motor. Spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů, na dálnici v rozmezí 7 až 8 litrů.

Navíc má Calibra šestku, což podvědomě u takto starého auta nečekám, a tak ve vyšších rychlostech působí velmi samozřejmě. Žádné podřazování není třeba, stačí sešlápnout a Calibra vypálí vpřed. Možná se vám to dnes zdá jako absolutně normální věc, ale v polovině devadesátých let tohle opravdu nedokázalo každé auto. A to si vzpomeňte, že Calibra se představila dokonce už v roce 1989.

Jak se řídí?

Zatímco jindy v této rubrice opěvuji řidičskost a syrovost starých aut, Calibra by obstála i v dnešním světě ticha a utlumených jízdních projevů. A nemyslím to ve špatném slova smyslu, naopak jsem byl její moderností uhranut a nachytala mne zcela nepřipraveného na podobný pocit.

Přesto ale trochu „oldschoolový“ pocit zažijete díky jednoduchosti. A samozřejmě tu nejsou dotykové displeje, asistenty, Bluetooth a další ryze moderní prvky. Přesto Calibra působí, jako kdyby byla vyrobena o dekádu později, než tomu je ve skutečnosti.

Řízení se mi dost líbí a musím dát za pravdu dobovým recenzím, které jej hodnotily jako lepší, než má běžná Vectra, ačkoliv spolu sdílejí stejný základ. Calibra má také mnohem tužší karoserii. V zatáčkách skvěle funguje nezávislé zavěšení všech kol, základ celé zadní nápravy vycházel z první generace modelu Omega. Nejvíc kupátku svědčí rychlé úseky, i když zatáček se nezalekne. Není to ale takový ten ostrý hravý sporťák, jako byla předchozí Manta. Calibra má spíše charakter pohodlného rychlého GT. Proto se do výbavy dostaly i takové věci, jako ABS a posilovač řízení. Brzdy bych si ale dokázal představit jedovatější.

Výroba Calibry byla ukončena v roce 1997 a bohužel bez nástupce (Opel tehdy tvrdil, že zákazníkům stačí Tigra a Astra Coupé), v Británii zákazníkům vydržela ještě o dva roky déle. Kousek na fotkách je z roku 1996, kdy se přeplňovaná verze nabízela naposledy. Celkem vzniklo 239.118 kusů a nejvyhledávanější jsou dvě varianty – šestiválcová (těch bylo vyrobeno 12.015 kusů) a čtyřkolka (těch vzniklo jen 3.385). Ještě vzácnější jsou akční modely – britské SE1 až SE9, německá DTM, Keke Rosberg Edition, Cliff, Colour a Last Edition. Na výrobu kabrioletu nikdy nedošlo, skončilo to jen u dvou prototypů. Svého největšího konkurenta Ford Probe v prodejích Calibra překonala, evropské klientele připadal Ford příliš americký.

Přesto u verze 4×4 Turbo nebyla prodejní čísla zrovna vysoká, vzhledem ke své ceně totiž nebyla pro každého. Ovšem výměnou za vyšší cenovku dostali zákazníci solidně vybavené a kvalitní auto. A to funguje jako příjemný společník dodnes, jen se zachovalý kousek špatně shání a špatně dostupné jsou i díly na něj. Co neschramstla rez, to většinou skončilo nehodou nebo v garáži nějakého tunera. A to je hrozná škoda, fanoušci na Calibru nedají dodnes dopustit. Ve své době to opravdu bylo špičkové auto. U nás jich na prodej ale moc nenajdete, v sousedním Německu je výběr větší a ceny se pohybují mezi jedním a šesti sty tisíci korunami v přepočtu.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 1
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 2
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 3
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 4
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 5
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 6
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 7
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 8
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 9
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 10
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 11
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 12
  • Řídili jsme Opel Calibra 4x4 Turbo. Tohle kupé předběhlo dobu!: fotka 13


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Gloriagap Gloriagap 23.02.  06:41
Andrewsaf Andrewsaf 22.02.  21:47
nastiaDup nastiaDup 22.02.  17:22
Richardtiz Richardtiz 22.02.  15:21
Fabianboive Fabianboive 21.02.  14:59
Direct Lenders Payday Loans 21.02.  01:27
Spotloan Loan Cash 21.02.  01:21
Loans A Payday Loan 21.02.  00:44
Pay Day Loans Easy Payday Loan 21.02.  00:40
mel jsem moznost jej ridit... spiderwolf77 20.02.  16:23
Re: . 0430 20.02.  08:48
luxus Jirka 83 18.02.  23:59
. lordlord 17.02.  17:41
Vstoupit do diskuse ›