Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno

Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: titulní fotka Opel Astra se od roku 1991 potlouká evropským trhem se střídavými úspěchy, přičemž až na aktuální generaci byla pokaždé k dispozici také v nějaké sportovní a rychlejší verzi. My jsme vyzkoušeli tu první.

Automobilka Opel se na přelomu osmdesátých a devadesátých letech rozhodla rázně skoncovat s modelem Kadett, který byl v Evropě dost populární. Náhradou se v září 1991 stal Opel Astra, který převzal jméno od britské varianty Kadettu – ta se jmenovala Vauxhall Astra.

Kromě toho se nová Asra prodávala také jako Holden Astra, Chevrolet Astra, Opel Optima, Opel Kadett (v Jihoafrické republice), Buick Excelle XT a Saturn Astra. Velký byl i počet u nabídky karosářských verzí, v ceníku bychom našli třídveřový a pětidveřový hatchback, dále sedan, kombi (ve své době nejprostornější ve třídě), kabriolet od Bertoneho a třídveřovou dodávku.

Co nabídla verze GSi?

Sportovní verze GSi z roku 1993 se ale nabízela pouze jako třídvéřák a poznáte ji podle decentního bodykitu. Ten zlepšil i aerodynamiku, koeficient odporu činil 0,31. Speciální metalický lak nejenže lépe vypadal, ale navíc jím nalakované karoserie lépe vzdorují korozi. Poněkud netradičně dával tehdy Opel logo GSi nejen na víko kufru, ale také dopředu na spodek nárazníku. Tahle Astra také dostala kola OZ, se kterými vypadá ještě lépe.

Tím nejlepším uvnitř jsou bezpochyby skvělá sportovní sedadla Recaro. Skvěle vás podrží v zatáčce, když se do ní vrhnete ostřeji, než jste předpokládali. Svírat tříramenný sportovní volant Momo a s jeho pomocí trefovat apexy zatáček je prostě hrozně fajn. I jinak se ale v prostorném a ergonomicky dobře zvládnutém interiéru budete cítit podobně.

Opel si dal záležet i na bohaté výbavě a na tehdejší dobu široké nabídce bezpečnostních systémů a asistentů.

První jízdní dojmy: Opel Corsa GSi je OPC v přestrojení

Majitel mnou testovaného kusu Jarda říká, že jeho GSi je nalezenec, a navíc i auto pro každodenní provoz. Objevil ho náhodou, když hledal auto na zimu. Ale když objevil Astru GSi za velmi rozumné peníze, neodolal, přivezl ji domů a na zimu hledal dál něco jiného.

Astra měla sice špatný motor, ale nic, co by se nedalo opravit.

Motor vpředu pohání přední kola u všech verzí, ani sportovní GSi 1není výjimkou. Agregát je umístěný na pomocném rámu, takže ubylo vibrací v kabině.

Jde o dvoulitrový řadový čtyřválec DOHC C20XE s šestnácti ventily a vícebodovým vstřikováním, tedy vrcholnou verzi. Nabízí slušný maximální výkon 151 koní v 6000 ot/min a nejvyšší točivý moment 196 Nm v 4600 ot/min. K motoru je připojen pětistupňový manuál.

Zhruba 1100 kilogramů vážící hatchback zrychlí z klidu na stovku za pouhých 8 sekund a umí jet 220 km/h. Už na třetí stupeň můžete atakovat až 160 km/h, na čtyřku pak dokonce 200, což je na hot hatch z devadesátek slušný výkon.

Jak jezdí?

Ochota motoru nechat se vytáčet je působivá a rychlá jízda nedělá Astře problém. Na silnici potěší rozumná spotřeba do 7,5 litrů, ve městě do devíti. Když ale Astru GSi rozparádíte, dočkáte se nejen velmi příjemného zvukového doprovodu, ale také vyšší spotřeby, která se může přehoupnout i přes 15 litrů.

Opel zapracoval na uložení přední nápravy, které u Kadettu bylo připojeno k podlaze a v případě koroze to může znamenat problém. Astra už dostala spodní rameno pod motorem.

Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, auto je krásně čitelné a prakticky hned s ním pojedete rychle. Nemusíte si na něj vůbec zvykat, řízení působí samozřejmě a auto se krásně drží ve vámi zvolené stopě. Pozor bych si dával jen na brzdy, které působí trochu necitlivě. Jejich účinek by měl být výraznější – ale to se jistě dá spravit.

V roce 1995 proběhla modernizace a Opel uvedl nové motory Ecotec. Výroba první generace byla pro Evropu ukončena v roce 1998, v Turecku běžela až do roku 2002 jako Astra Classic. Ale jméno Astra pokračuje u Opelu dodnes.

I verze GSi dostaly nástupce, nosily však označení OPC (Opel Performance Center). Varianty GSi byly vzkříšeny až nedávno u nové generace modelu Insignia.

Test: Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4×4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

První Astra GSi vám udělá radost i dnes, jen budete muset svést boj s korozí. Dílů je ale ještě dost a nestojí mnoho, ostatně ani celé auto nepatří k nejdražším hot hatchům z této doby.

Výběr ojetin ale není velký. Sportovní Astra byla vždy poněkud opomíjená ve srovnání s předchozím Kadettem nebo konkurenčním Golfem GTI. Nejlevnější pochybné kusy najdete za pár desítek tisíc korun – a bohužel leckdy nehezky „otuněné“.

Krásné GSi vyjde i na dvě stě tisíc. Ovšem pozor na to, že velmi snadno a rychle podlehnete jejímu kouzlu.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 1
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 2
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 3
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 4
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 5
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 6
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 7
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 8
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 9
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 10
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 11
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 12
  • Řídili jsme Opel Astra GSi, pozapomenutý hot hatch z 90. let. Jeho kouzlu se podlehne snadno: fotka 13


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.