Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut

Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: titulní fotka Vrcholem nabídky německé automobilky je už dlouhé roky třída S. Ještě výjimečněji ale působil za volantem ten, kdo místo obyčejného sedanu sáhl po elegantní variantě kupé.

Novou generaci vrcholné třídy S (ovšem teprve druhou, která byla oficiálně takto označována) s kódovým označením W126 uvedl Mercedes-Benz v září 1979 ve Frankfurtu, nahradila tehdy elegantní W116. Výroba běžela od prosince téhož roku. Vývoj začal už v roce 1973, aby auto splnilo všechny požadavky – vylepšené řízení a jízdní vlastnosti a nižší spotřeba. Důraz byl kladen na lepší aerodynamiku a použití lehčích materiálů (proto ty polyuretanové nárazníky místo klasických chromových). Mercedes věděl, že pokud bude auto opět špičkové, zůstane nejprodávanějším modelem v segmentu.

Až v září roku 1981 ale došlo na výrobu elegantního a velkého kupé GT, které ve výrobě zastoupilo kupé SLC s interním kódem C107. Ve své době chtěl Mercedes nabízet nejlepší kupé na trhu, oproti sedanu mělo i lepší aerodynamický odpor (0,34 vs. 0,36). I kupé navrhnul skvělý Bruno Sacco, který svému řemeslu opravdu rozuměl. Ostatně právě kupé C126 je nejspíš jeho nejvydařenější dílo. Nová karosářská varianta byla označena zkratkou SEC, tedy „S-Klasse Einspritzmotor“ (se vstřikováním paliva) Coupé. V Česku mu kvůli zkratce přezdíváme „sekačka“.

Přízrak

Jako první se uvedl model 500 SEC. Typickým prvkem byla velká hvězda v masce, která měla méně lišt. V podobném duchu si řada lidí upravovala později například sedany 190E. Silueta je díky ploché střeše a bočním oknům bez sloupků velmi nízká a elegantní. Design je dost nekompromisní, ale skvělý a nabízí něco zcela jiného, než v té době měla celkem subtilní italská konkurence. Vůz působí jako takový temný nízký přízrak.

Když později na trh dorazil typ 560 SEC s větším motorem, stal se nejdražším modelem. Konkrétní kus na fotkách je v provedení po modernizaci a několik drobností naznačuje, že jde o variantu Lorinser. Právě tato firma dávala na kupé sedmnáctipalcová kola OZ Futura, která má i tento konkrétní kus. Dobovou úpravou jsou i bílá zadní světla a bílé přední blinkry. Na předních jsou v té době nezbytné stěrače. Tmavě šedá metalíza pak celému auto propůjčuje ten zlý vzhled.

Luxusní i na dnešní dobu

Výbava musí být u nejvyšší řady Mercedesu špičková, o jiném než koženém čalounění ani neuvažujte. Také dřevěné obložení (většinou z ořechu) bylo v prakticky každém autě. Ze dřeva je i malý volant, jde opět o dobovou úpravu. Na dveřích jsou lampičky, ať posádka vidí v noci zem, na kterou vystupuje, nechybí tu klimatizace a vyhřívaná a elektricky ovládaná sedadla s pamětí jejich nastavení (tu má i sedadlo spolujezdce), elektricky nastavitelný volant a ovládané i hlavové opěrky.

V sedačce se sedí velmi nízko, aby auto nabízelo i trochu sportovní dojem. Elektricky je ovládaný také podavač pásů, přece se pro ně nebudete složitě natahovat. Sklopné jsou i opěrky hlavy vzadu. Když nikoho nevezete, nemusí vám přece překážet ve výhledu. Tempomat je doplněný topografickým senzorem, který udržuje rychlost i při jízdě do nebo z kopce. Klakson má přepínač hlasitosti, někdy je zkrátka potřeba troubit hlasitěji. A zespodu na víku kufru nesmí pochopitelně u starších Mercedesů chybět trojúhelník.

Mercedes si dával záležet i na bezpečnosti, a tak byla tato generace prvním autem na světě, které používalo předpínače bezpečnostních pásů. V roce 1989 se objevil i systém kontroly trakce, ABS bylo příplatkovým prvkem od počátku, pětilitrové verze (a později i všechny silnější modely) jej však měly ve standardní výbavě. Hodně úsilí věnovali vývojáři i navrhování deformačních zón vpředu a vzadu.

Zadní světla byla podobná těm na předchozí verzi, tvar se navrhoval tak, aby se co nejméně špinila. Stěrače jsou kvůli aerodynamice schované pod kapotou. Od roku 1985 se za zadním oknem (nejprve v USA) objevilo i třetí brzdové světlo.

Jak jezdí?

Pod přední kapotou mohly být řadově šestiválce a vidlicové osmiválce. Vždy ale poháněly jen zadní kola. V tomto kousku je ale opravdový vrchol, motor M117 o objemu 5,5 litru. Tento vidlicový osmiválec vznikl úpravou pětilitrového motoru.

Původních 272 koní se povedlo zvýšit na 295, točivý moment dosahuje 455 Nm. Na stovku vás tenhle silák dostane za necelých 7 sekund a maximálku má omezenou na 250 km/h. A to tehdy u Mercedesů nebýval standard, podobné parametry jste našli u vozů od Porsche nebo Ferrari.

Také nevěříte v „auto po prvním majiteli a důchodci“? Tohle AMG mělo jediného vlastníka od roku 1977

V přímce jde o rychlé auto, stačí sešlápnout plyn a nechat osmiválec pracovat. Během pár okamžiků se mohutně vypadající svalovec řítí vpřed mnohem větší rychlostí, než jakou čekají ostatní účastníci provozu a s nemilosrdností je předjíždí. Demonstrace síly motoru je strhující. Většinu běžných mladších automobilů na silnici tenhle youngtimer lehce zesměšní. I tak je ale v interiéru příjemné ticho, zatímco zvenčí motor dunivě burácí do všech stran.

Motor je spojený se čtyřstupňovým automatem 4G-Tronic. Ten pozná, zda jede auto po rovině nebo do kopce a také, jak moc je sešlápnutý plynový pedál. Podle toho určuje, který převodový stupeň má být zařazen. Vše jde přes samosvorný diferenciál na zadní kola.

Hmotnost kupé je 1760 kg, takže lehkonohou zábavu nečekejte. Ostatně verze 560 má i širší kola než slabší modely (235/45 vpředu a 275/40 vzadu). Spotřeba ale nízká není, sama automobilka zmiňuje až 13 litrů na sto. Řízení je vybavené hydraulickým posilovačem, ale ani tak neutlumí veškeré informace proudící z volantu do vašich rukou.

Výroba kupé byla ukončena v říjnu 1991, sedan pokračoval ještě do dalšího roku. Byl nahrazen populárním „mamutem“ generace W140, kupé pak z něj odvozeným modelem CL. Přesto se generace označovaná jako „Čína“ vyráběla nejdéle a vyrobeno bylo i nejvíce kusů.

Kupé bylo vyrobeno celkem v 74.060 exem­plářích, z toho 28.929 bylo ve verzi 560 SEC. Několik kusů upravila společnost AMG, firma Caruna zase kupé uměla přestavět na kabriolet. Auto získalo mnoho ocenění v odborném tisku a dodnes oblíbené mezi fanoušky značky. Nedivím se jim, je vážně hodně stylové. A když zajedou sloupky, o můj bože!

Přitom zvenku působí nasupeně, jako takový evropský pokus o muscle car. Za „relativně“ málo peněz můžete mít v garáži pořádnou porci auta. To relativně myslím tak, že aktuální cena kolem čtvrt milionu vystřelí v příštích letech určitě ještě nahoru. Mezitím si můžete užívat solidní a kvalitní auto se skvělým designem. Vypadá to prostě jako ideální youngtimer.

Foto: Mikka

Fotogalerie

  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 1
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 2
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 3
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 4
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 5
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 6
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 7
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 8
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 9
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 560 SEC. Osmiválcové kupé strčí do kapsy spoustu moderních aut: fotka 10


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
JeffreyVenue JeffreyVenue 10.03.2019  05:35
FreddieRok FreddieRok 10.03.2019  01:21
Spribru Spribru 09.03.2019  14:39
KryptArtep KryptArtep 09.03.2019  12:40
uanDup uanDup 09.03.2019  10:10
HoFMikhail HoFMikhail 08.03.2019  22:02
MauriceNog MauriceNog 08.03.2019  12:45
Spribru Spribru 07.03.2019  18:47
Gregoryvuh Gregoryvuh 07.03.2019  13:03
Nejzásadnější nepřesnosti mariov8 07.03.2019  12:02
skyreverykam skyreverykam 07.03.2019  10:51
DmitroChubdon DmitroChubdon 07.03.2019  00:13
Trigo Trigo 06.03.2019  22:59
Jesse tooks Jesse tooks 06.03.2019  17:53
AndrewSam1 AndrewSam1 06.03.2019  09:34
Gavinzes Gavinzes 06.03.2019  09:28
Joshuaroold Joshuaroold 06.03.2019  06:36
Joshuaroold Joshuaroold 05.03.2019  20:15
BrianNum BrianNum 05.03.2019  15:43
TrefolevHV KoksharovYH 05.03.2019  04:31
CecilGom CecilGom 04.03.2019  22:32
mefedronka mefedronka 04.03.2019  20:24
Trigo Trigo 04.03.2019  20:16
Chyby a nepřesnosti Genu 04.03.2019  19:26
Vstoupit do diskuse ›