Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky

Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: titulní fotka Jednou z největších legend italské automobilky Lancia je bezesporu model Delta HF Integrale. Ale co ostatní sportovní verze tohoto italského hatchbacku?

Jsou mnohem levnější a dostupnější, takže by to možná nebyly špatné přírůstky do garáže.

Jeden z nejpopulárnějších modelů automobilky Lancia se poprvé představil ve Frankfurtu v září 1979. Dostal tehdy jméno Delta, vyráběl se pouze jako pětidveřový hatchback a část techniky sdílel se sesterským Fiatem Ritmo. Zařadit se měl pod větší Betu jako nástupce Fulvie, která vlastně přímého následníka nikdy nedostala. Ve Švédsku se vůz prodával jako Saab-Lancia 600, neboť obě automobilky spolu v té době spolupracovaly.

Barvy Martini ji sluší

Hranaté tvary od Giugiara si brzy oblíbila spousta zákazníků, jen někoho mohou překvapit hranatá přední světla. Známější sportovní modely měly kulatá. Ocenění se Delta dočkala i o rok později, kdy se stala evropským autem roku. V roce 1982 proběhla drobná modernizace, kterou poznáte podle jednodílných nárazníků a malého spoileru na pátých dveřích. Právě tehdy se představila první sportovní verze Delta GT s šestnáctistovkou a předním pohonem. Později se objevily verze HF a HF Turbo, po faceliftu HF 4WD, nakonec i vrcholná Integrale. Pokud ale máte i slabší (a oproti Integrale nezvykle úzkou) Deltu GT i.e. v bílé barvě (u mnou zkoušeného vozu lakování bohužel trochu odbyl předchozí majitel), můžete ji, stejně jako tu na fotkách, ozdobit polepy Martini ve stylu závodních aut a uvidíte, jak si všichni budou moci ukroutit hlavy, až se za vámi budou otáčet. A nejde o rouhačství, i tyto slabší verze závodily v italském národním šampionátu. Bílá čtrnáctipalcová kola Borbet a závodní zástěrky také přispívají k tomu závodnímu looku, v zadní části něco naznačují dvě koncovky výfuku. A na palubce i kapotě jsou pravé podpisy Miki Biasiona, dvojnásobného mistra světa za volanty Delty HF Integrale.

O Lancii se tvrdí, že bývala pokrokovou automobilkou. U Delty se ale využívala ve velké míře technika Fiatu Ritmo, byť přepracovaná. Přesto v něčem byla Delta první – lakované plastové nárazníky tehdy nikdo nenabízel. Také příplatková klimatizace nebyla dostupná ve všech evropských autech. Na topení se podílel Saab, seveřané je prostě uměli vyrobit lépe. Příjemný je i výškově nastavitelný volant, díky kterému se za volantem lépe uvelebíte. Pochopitelně je sportovní, to je u Delty nezbytnost. Problém ale budou mít vyšší řidiči, i já jsem měl hlavu vlastně dost blízko stropu, který byl nedávno nově přečalouněn a je krásně prošívaný. Kromě výšky ale prostorově Delta nestrádá. Zadní sedadla mají vlastní čtecí lampičky s čidly pouze v zadních dveřích. Jinak je ovšem černý semišový interiér velmi útulný a příjemný.

Pohled pod kapotu

Přední kapota se otevírá ještě postaru dopředu. Čtyřválcový motor je umístěný vpředu napříč a pohání přední kola. Ano, u verze GT jen ta přední. Zase ale máte pod kapotou největší atmosférickou jednotku o objemu 1,6 litru, zatímco základní verze se musely spokojit s o půl litru menším objemem. Ty vrcholné nabízely přeplňované dvoulitry. Po faceliftu v roce 1986 se verze GT dočkala i elektronického zapalování Weber IAW, katalyzátoru, sání chlazeného vodou a čtyřbodového vstřikování paliva. Díky tomu se výkon zvýšil na 108 koní, maximum točivého momentu je 137 Nm. Hlava válců je otočená o 180°, takže se výfukové svody lépe chladí. Navíc je celý motor o 18° skloněn vpřed, čímž se snížilo i jeho těžiště. Nic z toho za jízdy neuvidíte, ale můžete si vychutnávat nádherný zvuk ve vysokých otáčkách. Má prostě typicky italský a tím pádem nádherný chod.

Italové oživují slavnou Deltu Integrale. Vznikne jen 15 kusů, pořádně drahých

Reakce motoru na plynový pedál je okamžitá, což je vlastně silně návykové. Je neuvěřitelné, že to auto bylo vyrobeno už v roce 1989. Motor je spojený s pětistupňovým manuálem. Auto pokoří stovku za méně než 10 sekund a maximální rychlost je 185 km/h.

Jak jezdí?

Hmotnost se pohybovala jen kolem jedné tuny. Vpředu Lancia použila moderní zavěšení McPherson vyvinuté již pro Betu. I zadní kola jsou nezávisle zavěšená na víceprvkovou nápravu, jízdní projev byl tehdy pro automobilku velmi důležitý a zpětná vazba od volantu je díky tomu perfektní. Řízení funguje naprosto bez prodlevy. Díky tomu je na limitu Delta neutrální, konstruktérům se povedlo potlačit vrozenou nedotáčivost předokolek, kterou zaznamenáte jen v nižších rychlostech. A jelikož se to tehdy nepřehánělo ani s velikostí kol, montovaly se standardně na auto jen čtrnáctky. Pod všemi koly jsou ale kotoučové, citlivé a krásně dávkovatelné brzdy. Ty fungují skvěle a dá se na ně opravdu spolehnout.

Rozhodně ale nejde o přehnaně pohodlné auto, to je zkrátka daň za precizní chování na silnici. Někomu může vadit i větší hlučnost, ať již aerodynamická nebo od motoru.

V roce 1991 se letitá Delta dočkala další modernizace, aby lépe vzdorovala neúprosnému věku. Výroba první generace byla ukončena v roce 1993 (Integrale vydrželo o dva roky déle), kdy ji nahradila oblejší druhá generace. Ta vydržela jen do roku 1999. V roce 2008 se představila trochu nevzhledná třetí generace, jejíž výroba vydržela do roku 2014, od té doby je slavné jméno Delta mrtvé. A umírá i samotná Lancia.

Vzhledem k bohaté historii v rally a řadě titulů z přelomu 80. a 90. let, kdy Delta Integrale dominovala mistrovství světa, je to velká škoda. Naštěstí řada nadšenců tahle auta doma udržuje navzdory tomu, že díly se neshánějí nejsnáze. A vlastně i navzdory pověsti nespolehlivého auta, která se těchto aut drží jako klíště. Jde hlavně o problémy s elektroinstalací, postupně se ale spolehlivost auta zlepšovala. A objektivně musím zmínit i náchylnost ke korozi, která byla způsobena používáním nekvalitních plechů. Image má Delta ale skvělou, to musíte uznat a jízda je i s touto základní verzí nádherná.

Vlastně vůbec nevadí, že nemáte přímo Integrale, i tak je Delta splněným snem pro mnoho nadšenců. Tuhle variantu přitom můžete mít za ceny kolem 100 až 150 tisíc. Já vím, není to Integrale, ale pořád je to sportovní varianta Delty.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 1
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 2
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 3
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 4
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 5
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 6
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 7
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 8
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 9
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 10
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 11
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 12
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 13
  • Řídili jsme Lancii Delta GT i. e. Integrale to není, ale zase ji koupíte výrazně levněji. A zábavná je taky: fotka 14


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
sdis19799 j_chernova119 02.03.  22:46
inna.sambur9 axelpihin5l 02.03.  20:14
tesselated9 vse_zabud9 02.03.  08:55
AphillipbUimb AphillipbUimb 02.03.  02:26
9 j_chernova119 01.03.  22:16
skyreverykam skyreverykam 01.03.  16:13
Herbertweise Herbertweise 01.03.  15:37
SprinOffire SprinOffire 01.03.  13:47
9 vse_zabud9 01.03.  12:02
art-2843779 razinkina935l 01.03.  01:25
GT i.e. vs HF Franta - Delta GT i.e 28.02.  15:14
Vstoupit do diskuse ›