Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate

Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: titulní fotka Obrovský koráb Citroënu to neměl jednoduché, protože musel nahradit fantastický model DS. Ale pokud jste někdy měli možnost CX vyzkoušet, určitě víte, že se francouzská automobilka snažila, jak nejlépe mohla.

Nástupce legendární bohyně DS byl uveden v roce 1974 na autosalonu v Paříži. O rok později se typ CX stal evropským autem roku. Krásný design vytvořil Robert Opron, který pokračoval v tradici neobyčejných aut značky Citroën.

Auto se vyrábělo jako čtyřdveřový fastback nebo pětidveřové kombi (jmenovalo se Safari) s prodlouženým rozvorem. Existovala ale také standardní verze s prodlouženým rozvorem, Tissier vyráběl verze Loadrunner s třemi nápravami a vznikly i dva přehlídkové kabriolety.

Prodloužené verze používali státníci a představitelé královských rodin, namátkou generální tajemník v NDR Erich Honecker (své ministry nechal jezdit v menších typech GS). Jeden kus měla manželka komunistického rumunského prezidenta Nicolae Ceausesca Elena Ceausescu. Dva kusy byly v knížecí rodině Rainiera III. a Grace Kelly, jeden měl portugalský premiér Mario Soares, další dánský princ Henrik a lucemburský kníže Henry jel jedním kabrioletem na svatbu. A seznam účastníků ještě pokračuje, je na něm hudebník Carlos Santana, norský král Harald V., nizozemský princ Bernhard, panamský diktátor Manuel Noriega a chilský diktátor Augusto Pinochet. Spousta CX si zahrála ve filmech a seriálech, za všechny jmenujme alespoň Místo činu (Tatort) s Horstem Schimanskim. Myslíte si, že se všichni tihle mohli s výběrem auta mýlit?

Jak přišel ke svému jménu?

Jméno CX vybral Citroën podle zkratky koeficientu odporu vzduchu, protože auto bylo navrhováno s velkým důrazem na aerodynamiku a pochopitelně ve větrném tunelu. Tehdy to ještě nebývala samozřejmost, například první Audi 100 navržené dle principů aerodynamiky se představilo až v roce 1983. Citroën dosahoval hodnoty součinitele odporu vzduchu pouze 0,375. A zajímavé je, že několik úspěchů CX získal i v automobilových soutěžích.

Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto

Na fotkách vidíte původní verzi v nádherné zelené barvě s chromovanými nárazníky a dalšími doplňky. Po modernizaci v roce 1985 dostalo CX mnoho plastových dílů a aerodynamika se ještě zlepšila, ovšem podle mne už nevypadá tak elegantně jako originální model. Mimochodem, mnou testovaný CX 2400 GTi se nabízel až od května 1977, tento kus byl dokonce vyroben až v roce 1980. Velké čelní okno stírá jediný stěrač, zadní je konkávní, takže se na něm voda nedrží. Standardem u GTi byly přední i zadní mlhovky (ty přední jsou tu pochopitelně žluté, jak se na francouzské auto sluší) a černé boční sloupky, majitelé si často vybrali i nějaká hezčí kola, jako v tomto případě ta s minimálními otvory. Na střeše je šíbr a před průvanem z něj chrání posádku praktická clona.

Odvážný interiér

Interiér je extravagantní, což je pro staré Citroëny typické. Na první pohled vás zaujme jednoramenný volant se sportovním děrovaným kovem. Ovládací prvky jsou uzpůsobeny tak, abyste při jejich stisku nemuseli sundávat ruce z věnce. Jednoramenný volant měl připomínat předchozí DS.

Osobitě řešená palubní deska působí velmi netradičně a vypadá jak přístroj v nějaké kosmické sci-fi ve vesmírné lodi. Tvoří jí velké oválné těleso, kde jsou klasické budíky nahrazeny válečkovými otáčejícími se ukazateli. Budík na teplotu oleje mělo ale GTi jako jediná verze. Blinkry se ovládají přes kolébku a nevypínají se samy, takže vám jen blikající kontrolka a cvakající relé dají vědět, že stále blikáte. Klakson má dvě polohy buď zatroubíte jen jemně, nebo opravdu důrazně.

Celkově je zde spousta místa, dokonce více než v DS, ačkoliv je CX celkově kratší. Díky tenkým sloupkům a velké prosklené ploše je z vozu skvělý výhled ven. I ve sportovní verzi jsou sedadla pohodlná, dostala však integrované opěrky hlavy. Příjemné je jejich ukotvení nízko nad podlahou. Také pasažéři vzadu si pohoví na pohodlných sedačkách a mají místa dost i na nohy. Kufr je celkem velký (475 litrů), ale přístup do něj už tolik ne. Není to zkrátka žádný hatchback. Jeho objem ani nelze zvětšit sklopením sedadel.

Mohl být s rotačním motorem

Agregát umístěný vpředu pohání přední kola přesně tak, jak tomu bylo u obou předchůdců. Původně automobilka plánovala pohánět CX rotačním motorem, ale celý projekt nakonec kvůli špatným výsledkům zastavila a pod kapotu se dostaly běžné zážehové a vznětové motory. Stejně jako u předchozího DS, ani tady Citroënu nezbyly peníze na vývoj šestiválce (ani na úpravu motorového prostoru pro motory z kupé SM), a tak se za vrcholnou motorizaci dá považovat řadový čtyřválec OHV o objemu 2,4 litru (jeden z největších čtyřválců na tehdejším trhu), který se poprvé představil v roce 1976.

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Jde o evoluci motoru z verze DS23 s rozvodovým řetězem. O rok později dostal elektronické vstřikování paliva Bosch L-Jetronic, výkon stoupl na 128 koní a auto se dočkalo označení GTi, i když akcelerace na stovku trvá přes 10 sekund. Že by pod kapotou bylo až takové stádo, se vám zkrátka nezdá, a proto tady zkratku GTi nelze chápat jako označení sportovní verze.

Později se objevila i přeplňovaná varianta s výkonem 170 koní, i z té ale cítíte, že podvozek by hravě zvládl ještě větší výkon. Pohonné jednotky instaloval Citroën napříč (vůbec poprvé), čímž oproti DS ušetřil celých 8 cm délky auta. A ještě se pod kapotu vešla i rezerva, i když při jejím vyndání musíte opatrně, abyste nevypojili některý z elektrických konektorů v její těsné blízkosti.

Jak jezdí?

Motor je spojený s novým pětistupňovým manuálem – a ten je typicky francouzský. To ale tak nějak čekáte, já mám s typem CX jiný problém. Hydropneumatika ovládá i dvouokruhovou brzdovou soustavu, takže se na ně musí vždy s citem a chod pedálu je jen několik málo milimetrů. Při kratší testovací jízdě v tom problém nevidím, ale jen nerad bych se dostal do nějaké krizové situace třeba při dálniční rychlosti. A to CX umí jet ještě rychleji – 190 km/h. Parkovací brzda blokuje přední kola a ovládá se pedálem.

Hřebenové řízení reaguje dobře. Z volantu máte dobrou odezvu o tom, co se děje s předními koly. Nádrž pojme 68 litrů paliva, což vám chvilku vydrží. A velkou výhodou je nízká míra hluku v autě.

Hmotnost se vešla do 1,5 tuny, což ve své době bylo i tak dost. Auto patřilo ve své době mezi velmi moderní, kromě tradičního mechanického hydropneumatického odpružení s automatickým vyrovnáváním auta se v typu CX objevil i posilovač řízení Diravi, který automobilka poprvé představila v kupé SM.

První kusy CX se ale prodávaly bez posilovače a zákazníci si stěžovali, že se auto vážně špatně řídí, poté byl posilovač k dispozici za příplatek.

Celých 70 % hmotnosti auta každopádně připadá na přední nápravu, což znamená spíše nedotáčivou charakteristiku. Jízdní komfort je fantastický, odpružení vyžehlí sebevětší nerovnost. V zatáčkách má vůz spíš houpavý charakter, což je důvodem, proč to vážně není sportovní auto. Proto byl typ CX populární jako sanitka, oblíbili si jej i filmaři jako ideální auto pro kameramany. Nezávislé zavěšení všech kol v zatáčkách také velmi pomáhá k dojmu velmi kvalitních a komfortních jízdních vlastností. Hračku na okresky zkrátka musíte hledat jinde. Nejlépe se CX cítí spíše v přímce, kde mu nedělají problém vyšší rychlosti.

Citroën výrobu velkého modelu ukončil v roce 1991 (tehdy jako poslední končilo kombi), nástupce XM se prodával už od května 1989. Prestižního CX ovšem vzniklo zhruba 1,17 milionu exemplářů (kombíků pouze 128 tisíc), v Evropě tedy měl prodejní úspěch. Část produkce zamířila i do Asie, Austrálie, Jižní Ameriky a Afriky.

Pokus Citroënu o speciál skupiny B skončil fiaskem. Teď se snaží najít ztracená auta

Mnozí fanoušci právě CX považují za poslední pravý Citroën. Vznikl totiž ještě před tím, než značku převzal Peugeot (jinak by Citroën podruhé zkrachoval), a tak byl zkrátka jiný než automobily ostatních značek. Krásným důkazem byl i prezident Jacques Chirac, který typ CX používal ještě několik let po konci výroby. A stejné vozy používali i členové jeho vlády. Nedivím se, to auto je vážně skvělým společníkem na dlouhé trasy. Tenhle velký Citroën není jen autem, CX se stane vaším životním stylem. Jen počítejte s tím, že díly se shánějí už o něco hůře – a pečlivou údržbu tento typ vyžaduje. Pokud jste ale milovníci této francouzské značky, nebude vám nic z toho vadit.

Fotogalerie

  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 1
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 2
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 3
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 4
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 5
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 6
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 7
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 8
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 9
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 10
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 11
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 12
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 13
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 14
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 15
  • Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën. Označení GTi u něj dost mate: fotka 16


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Williambip Williambip 06.03.  07:29
180 Jaeger-LeCoultre Uhren 23.02.  16:12
Miltonbal Miltonbal 04.02.  13:55
AdsSkyNet169 AdsSkyNet169 01.02.  08:08
CharlesMoorn CharlesMoorn 21.01.  08:07
Tomasinvavoino Tomasinvavoino 21.01.  00:53
CharlesMoorn CharlesMoorn 21.01.  00:48
Dimonkax Dimonkax 20.01.  23:05
Miltonbal Miltonbal 20.01.  16:29
LorinegakInsons LorinegakInsons 20.01.  08:54
AdsSkyNet147 AdsSkyNet147 20.01.  06:48
Olnewasdal Olnewasdal 20.01.  00:31
CX Gti turbo 2 XMko 19.01.  22:37
Justinsox Justinsox 19.01.  21:08
1Absoduakly 1Absoduakly 19.01.  17:07
Eugenemus Eugenemus 19.01.  15:56
DuaneWOugh DuaneWOugh 19.01.  13:17
Miltonbal Miltonbal 19.01.  01:47
Olnewasdal Olnewasdal 18.01.  16:16
nickolaituru nickolaituru 18.01.  13:18
připomínky Pěvec 17.01.  18:45
Re: PS M. Tolar 17.01.  10:00
. overlord 15.01.  15:37
PS cxclub.cz 14.01.  22:08
:) cxclub.cz 14.01.  21:54
Málo fotek! Arese 13.01.  23:08
Vstoupit do diskuse ›