Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná

Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: titulní fotka Alfu Romeo Giulietta určitě znáte, hatchback nižší střední třídy si našel pár zájemců i u nás. O téhle Giuliettě ale mluvit nechci, já se budu věnovat předchozímu modelu, kterému bylo loni 40 let.

V listopadu 1977 začala v Miláně výroba Alfy Romeo Nuova Giulietta, která vzkřísila jméno slavného auta z padesátých let. Nahradila model Giulia, takový ten krásný hranatý, a zapadla mezi Alfasud a Alfettu. Reálně je ale větší, než jak mi připadala na fotkách. Čtyřdveřový sedan střední třídy představil design poplatný době svého vzniku, na čelních místech žebříčku nejkrásnějších Alf jej asi nikdy nenajdete, ale já to mám trochu naopak.

Je hezká?

Hranatá auta z osmdesátek se mi líbí a Giulietta navíc prošla v roce 1981 modernizací, která ji upravila dle tehdejších trendů a doplnila spodní část plastovými ochrannými díly. Stále jí zbyl ale velmi krátký vysoký kufr (přezdívalo se mu hanlivě paviání zadek), kde je přímo do karoserie integrovaný malý spoiler. Ten mají všechny Giulietty – jinak než jako čtyřdveřový sedan ji totiž automobilka nenabízela. Přestavbu na kombi ale umělo několik firem zrealizovat, například Moretti.

Tenhle italský sedan byl ve své době módní jak značkové džíny, dnes jej vedle jiných kreací spousta lidí považuje za ošklivý jako cokoliv z tohoto období, ale podle mě je to chyba. Aerodynamika byla nově pro automobilku důležitá, což se později projevilo i na typech 75 a 33. A nízkou delší přídí se stoupající linií oken až k vysoké krátké zadní části Italové tak trochu předběhli dobu. Kliky jsou trochu netradiční se zamačkávacím čudlíkem, zrcátko je tu jen jedno na straně u řidiče. Plecháče jsou originál a jelikož jde o základní model, možná by na něm i dobové liťáky působily nepatřičně.

Prostorný vnitřek svůj věk nezapře, hranaté tvary ale nevypadají vůbec špatně. Zaujal mne rychloměr, jehož ručička obíhá na opačnou stranu, než bývá zvykem. Před budíky je výškově nastavitelný volant s velmi zvláště vytvarovaným středem (tvarován tak, aby nebyl nebezpečný pro váš hrudník při nárazu), díky kterému si lépe najdete tu správnou pozici. Na stropě jsou digitální hodiny, jasný odkaz na dobu vzniku.

Husí kůže

Druhá generace Giulietty stále ctila klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Ostatně podlahovou plošinu, část techniky a některé motory převzala od předchozí Alfetty a má i stejný rozvor náprav. Vzadu je i převodovka, takže jde o jeden z transaxle sedanů. U ní jsou zadní brzdové kotouče, což snižuje neodpruženou hmotnost, ale současně trochu komplikuje jejich výměnu. Jediným dalším konkurentem v této kategorii a s touto koncepcí bylo Volvo 340/360.

Alfa Romeo Giulietta (1977–1985): Jůlinka číslo 2

Čtyřválcová třináctistovka DOHC pod kapotou této Giulietty je základním motorem. Přesto jde o dvouvačkový motor se dvěma dvojitými karburátory Del'Orto 40, který nabízí 94 koní a 121 Nm. Maximální rychlost základního modelu je slušných 165 km/h, zrychlení na stovku zabere 12,7 sekundy. Průměrná spotřeba se drží kolem 7,5 litru, takže na jednu plnou nádrž (50 litrů) neujedete tak málo. Motor je spojený s pětistupňovým manuálem, jehož chod mě prostě baví. Alfa ani jinou možnost nenabízela.

V nižších otáčkách se mi čtyřválec trochu cukal, pak se ale náhle jako mávnutím kouzelného proutku probere a táhne krásně lineárně až k 6000 otáček. A vy máte z toho zvuku, který vytáčení doprovází, příjemnou husí kůži. Giulietta umí i prskat a práskat do výfuku, jako staré italské sporťáky.

Hmotnost auta jen lehce přesahuje jednu tunu, navíc je vážně skvěle vyvážené. K tomu si přidejte dvojité lichoběžníky vpředu a nápravu DeDion vzadu a je vám jasné, že chování na silnici je velmi dobré. Přilnavost je fantastická a kola neustále kopírují povrch asfaltové silnice, přesto je auto naladěno příjemně měkce a celkově nabízí i pohodlnou jízdu.

A díky krátkému rozvoru je tenhle sedan i příjemně mrštný v zatáčkách. Hřebenové řízení působí v nájezdu do zatáčky tužším a trochu necitlivým dojmem. Mohlo by být strmější, pak bych si jízdu užil ještě víc.

V roce 1983 proběhla druhá modernizace a v roce 1985 přišel konec výroby, počítadlo vyrobených kusů se zastavilo na 379 691 autech (386 767 podle jiných zdrojů). Místo Giulietty se na linky dostal model 75. A kvůli němu se na Giuliettu v Evropě nejspíš trochu zapomíná. Naopak dobře si ji pamatují v Jihoafrické republice, kde se prodávala v letech 1981 až 1984 nejlépe. Celkem vzniklo zhruba 380 tisíc aut, přesto je dnes potkáte už spíše výjimečně. A je to škoda, zasloužila by si větší popularitu, než má například první BMW řady 3 (generace E21), protože jezdí o fous charismatičtěji. Tedy pokud je srovnám se základním modelem 316i. Pochopitelně s šestiválcovým „Bussem“ půjde o jiné auto, stejně jako je 323i diametrálně odlišná. Já ale po zkušenostech se základním modelem z roku 1980, který je stále v původním stavu, nemůžu malou Alfu nijak zvlášť kritizovat.

Foto: M. Tolar a archiv majitele

Fotogalerie

  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 1
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 2
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 3
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 4
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 5
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 6
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 7
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 8
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 9
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 10
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 11
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 12
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 13
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 14
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 15
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 16
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 17
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 18
  • Řídili jsme Alfu Romeo Giulietta 1.3. Díky své jednoduchosti je mimořádně zábavná: fotka 19


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
MargieMug RosyMug 07.01.  02:39
stroygrony stroygrony 06.01.  21:14
lizbrychkina lizbrychkina 06.01.  21:07
JamesBex JamesBex 06.01.  18:44
Dimonkax Dimonkax 06.01.  16:20
.;8O .;8O 06.01.  14:38
RedMaster RedMaster 06.01.  04:15
BytovkaNN BytovkaNN 06.01.  03:12
MichaelGrilt MichaelGrilt 06.01.  02:02
JamieJoipt JamieJoipt 05.01.  23:42
TesadsSn TesadsSn 05.01.  20:40
Nemezida Nemezida 05.01.  18:42
CameronreucH CameronreucH 05.01.  17:28
sirludgartmef sirludgartmef 05.01.  13:33
Sherylexich Sherylexich 05.01.  11:00
prossvetkova prossvetkova 04.01.  16:58
Andrewbon Andrewbon 04.01.  14:00
Pěkný článek Arese 30.12.2018  12:28
Vstoupit do diskuse ›