Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži

Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: titulní fotka Ještě předtím, než se brány zbrusu nového slovenského okruhu otevřou prvních svezeníchtivým řidičům aut, jsme jako jedni z prvních Slovakia Ring projeli a vyzkoušeli. Máte důvod se na něj těšit?

Jen 36 km jihovýchodně od Bratislavy směrem na Dunajskou Stredu vyrostl první plnohodnotný slovenský závodní okruh, Slovakia Ring. Dosud na něm bylo proinvestováno přes 600 000 000 (slovy šest set milionů) slovenských korun a není bez zajímavosti, že stavbu financoval jeden jediný člověk. To je jen inspirace pro případ, že byste měli volnou plus mínus miliardu a chtěli postavit nějaký pěkný okruh také u Prahy. Slovakia Ring leží v místě takzvaného srážkového stínu, což znamená, že by zde mělo ročně komplikovat provoz jen minimum deštivých dnů.

Okruh má ve své nejdelší specifikaci 5922 m, na asfaltu se tedy rozhodně nešetřilo, konfigurace trati ale umožňuje i dalších 5 kratších variant. Standardně se jezdí po směru hodinových ručiček, je však možné i obráceně, což skýtá celkem 12 různých verzí. Trať je široká slušných 12 m a cílová rovinka měří 900 m. Tyto všechny informace však zvládnete najít na stránkách Slovakia Ring sami. Já bych teď rád něco řekl o tom, jaký je „SKring“ naživo.

Cesta z Blavy trvá na místo určení téměř hodinu a okreska, kterou jsme zvolili (nebo spíš navigace) má i na české poměry příšerný povrch, zato je na ní ale spousta vesnic a hustý provoz. Jestli je lepší ta delší trasa přes Šamorín, ví Bůh. Každopádně značení zatím prakticky neexistuje, s výjimkou poslední odbočky, kterou ale poznáte neomylně podle nového asfaltu i tak. Slovakia Ring samotný se pak z ničeho nic objeví mezi poli a loukami.

Letmý pohled na obutí mašin ukázal, že Slovakia Ring bude dost velkým žroutem pneumatik.

Zbrusu nový okruh září novotou, veškeré asfaltové i betonové plochy jsou ještě panensky čisté, v boxech (každý z nich je vybaven umyvadlem) by se dalo jíst z podlahy a řídící věž je podařenou architektonickou kreací. Jak budovy v okolí, tak trať dávají najevo, že se nikde nešetřilo, výsledný dojem je ale trošku chladný, podobně jako na GP okruhu Nürburgringu, ale to se možná zlepší, až po pár letech chytne trošku „patinu“. Jen mě trošku překvapily poměrně malé divácké tribuny, z nichž je vidět prakticky celý okruh. Ale Slovakia Ring si zřejmě neklade za cíl lákat tisíce diváků, orientuje se spíše na ty, co se po okruhu budou prohánět.

Trať samotná je zatím ještě ve fázi dokončování. Chybí nejen obrubníky, ale i značení vzdálenosti před zatáčkou (obojí bude hotovo příští rok), což trošku znesnadňuje orientaci na trati i jízdu samotnou, taková drobnost nás ale přece nezastaví!

Na trať jsme se dostali na pár kol až ve chvíli, kdy skončily jízdy motocyklů, i to ale bylo k něčemu dobré. Už letmý pohled na obutí mašin totiž ukázal, že Slovakia Ring bude dost velkým žroutem pneumatik, povrch je sice kvalitní, ale opravdu velmi hrubý, rozhodně agresivnější než v Brně. Bude sice dobře odvádět vodu (v oblasti se srážkovým stínem dost zásadní vlastnost) a poskytne hodně gripu, ale na oplátku bude za jakoukoli řidičskou chybu tvrdě trestat pneumatiky.

Kombinace zatáček umožňují jet více různých stop, které by mohly být podobně rychlé a vzniká tu tak prostor pro experimentování a kreativitu.

Už první zaváděcí kolo za prapodivně jedoucím safety carem potvrdilo to, co je ostatně patrné už z plánku trati – tenhle okruh je hodně rychlý, a velmi, velmi náročný na brzdy – pětkrát se deceleruje z poměrně vysokých rychlostí. Dobrou zprávou ale je, že jsou velmi dlouhé úseky v první a poslední části trati vyváženy hodně technickou střední částí, v níž se rozhodně nudit nebudete. Tím spíš, že kombinace zatáček umožňují jet více různých stop, které by mohly být podobně rychlé a vzniká tu tak prostor pro experimentování a kreativitu. Z řidičského hlediska je tak podle mého názoru Slovakia Ring lepší než poněkud nudné Brno, na druhou stranu ale má Masarykův okruh i pro řidiče koncentrovaného na jízdu určitý genius loci, daný přírodním charakterem tratě, na což nemá sterilní okruh u Dunaje dostatečně pádnou odpověď.

Tvůrce okruhu Hans Roth se snažil rozbít rovinatý charakter okruhu čtyřmi plynulými horizonty, spíš než pro více zážitků pro řidiče však vznikly kvůli potřebě dopravní obslužnosti trati – všechny lze jet rovně a pod plným plynem, nejzajímavější je pak rozhodně ten před třetí zatáčkou, za ním je třeba jít ostřeji na brzdy, což mi trošku připomnělo jednu moc pěknou pasáž na Nordschleife.

Nejzajímavější horizont je rozhodně ten před třetí zatáčkou, za ním je třeba jít ostřeji na brzdy, což mi trošku připomnělo jednu moc pěknou pasáž na Nordschleife

Ačkoli se vám asi podaří si okruh docela rychle zapamatovat, určitě se nestane, že byste se po pěti kolech nudili. Prakticky všechny zatáčky jsou totiž dlouhé a mají poměrně pozdní apexy, což je řidičsky hodně náročné a rozhodne to o nájezdové rychlosti na navazující rovinku. Navíc se těžko učí brzdné body, ale to už určitě nebude platit, až bude okruh dokončen. Pokud mohu poradit, nenechte se zmást (zvláště pokud máte výkonné auto) zdánlivě jednoduchou druhou zatáčkou okruhu – vynáší a vyhrabávání auta z čerstvě navezené hlíny není na žebříčku motoristických zážitků moc vysoko. Pak už zmíněné lehce adrenalinové brzdění za horizontem do třetí zatáčky, pasáž od 8. po 10. zatáčku je celá „na srdce“, pokud jde o odvahu podržet plynový pedál a správné zvládnutí kombinace 10–12 rozhoduje o tom, jak rychlí budete na předposlední rovince. A nakonec zjistíte, že předposlední zatáčka utahuje snad pokaždé víc, než čekáte. Může se tak stát, že se vydáte do pitlane poněkud dříve, než jste původně plánovali. $1$

Návštěvu Slovakia Ringu mohu určitě doporučit. Přestože je o nějaký kilometr delší než Brno, budete na něm jezdit asi podobně rychlé časy, bavit se u toho ale určitě budete víc. Majitelé slabších aut (do 250 koní) asi budou na rovinkách chytat lelky, ale střed tratě nadchne všechny řidiče bez rozdílu, nejek kvůli technické náročnosti, ale i díky mnoha místům, vhodným k předjíždění. Pokud ovšem nemáte na svém autě upravené brzdy (raději více, než méně), počítejte s tím, že s nimi budete muset zacházet extrémně opatrně. A jestli potřebujete dorazit staré pneumatiky, těžko najdete lepší místo…

A jeden tip na závěr – pokud vás SK ring láká, první akce pro veřejnost se koná už příští neděli, je třeba se rychle přihlásita zaplatit dopředu. Pár míst prý ještě zbývá.

A na závěr ještě provizorní onboard z prvního seznamovacího kola:

Fotogalerie

  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 1
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 2
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 3
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 4
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 5
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 6
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 7
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 8
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 9
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 10
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 11
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 12
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 13
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 14
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 15
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 16
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 17
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 18
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 19
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 20
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 21
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 22
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 23
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 24
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 25
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 26
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 27
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 28
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 29
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 30
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 31
  • Reportáž: Slovakia Ring na vlastní kůži: fotka 32

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
DarrylNet DarrylNet 15.05.2018  19:26
ThomasGax ThomasGax 11.01.2018  12:03
Re: Ty kokso Fefe3 26.10.2009  00:59
Ty kokso Fefe3 26.10.2009  00:57
skring markoss 18.10.2009  10:43
Bezkonkurenčně praděda7 17.10.2009  14:10
Slovakiaring 7.11.2009 %MajoBa 17.10.2009  11:07
Re: Slovakiaring babo83 16.10.2009  18:05
Slovakiaring Hamlet 16.10.2009  14:23
SVK ring Macio01 13.10.2009  21:29
Re: komentáře k videu ... Michal Fokt 13.10.2009  20:51
Vypadá gut Merkur 13.10.2009  18:31
komentáře k videu ... jh5 13.10.2009  15:39
Re: xc %MajoBa 13.10.2009  14:57
Re: xc "neregistrovaný" 13.10.2009  10:56
Re: Pribrzdite riderhenry 13.10.2009  00:47
Re: Pribrzdite babo83 12.10.2009  22:19
Re: Pribrzdite Jun 12.10.2009  17:17
Re: Pribrzdite Michal Fokt 12.10.2009  15:23
Re: xc po 12.10.2009  00:49
Re: Diky! babo83 11.10.2009  23:22
xc ja5555 11.10.2009  20:38
Slovakiaring %MajoBa 11.10.2009  12:55
. oz 11.10.2009  10:26
Zajímavé, ale... Amerika 11.10.2009  08:43
Re: fajn ze aufoun uz ma priamy zazitok! jpor (RSKa) 11.10.2009  01:43
Re: Diky! Skyline 10.10.2009  23:19
Re: Diky! Dany TypeR 10.10.2009  21:47
Diky! Skyline 10.10.2009  18:39
Nadhera... Frantech 10.10.2009  18:35
Vstoupit do diskuse ›