Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu

Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: titulní fotka Jak se Škodovky na kluzkém povrchu chovají a zda v praxi fungují všelijaké elektronické pomocné systémy jsme vyrazili na vlastní kůži vyzkoušet do Mostu.

Většinou se na našich stránkách objevují články o tom, jak jsme to či ono auto protáhli někde na okruhu nebo jak se ten který sporťák chová když trochu přitlačíte na pilu. Dnes uděláme malinkou výjimku. Přijali jsme pozvání od Škodovky a dorazili na polygon u Autodromu Most abychom tam otestovali jak se jejich auta chovají v mezních situacích. Ano, je to ten areál, kde si ti méně šťastní z nás mohou umazat nějaké ty bodíky co nasbírali v provozu. Stejně jako na nedalekém okruhu, i zde jde o pokud možno čistou stopu ovšem s tím rozdílem, že na ledu je to přece jen o hodně těžší.

Díky bílým plochám, které postříkány vodou kloužou jako čert, tady rozhodně pro ztrátu adheze nemusíte jít moc daleko. Stačí zprasený nájezd do zatáčky, škubnutí volantem nebo necitlivé přidání plynu a už se vezete. V případě automatu pak pomůže sundání nohy z plynu, řidiči v autech s manuálem by při smyku měli vyšlápnout spojku. To je většinou základ, dál už musíte situaci řešit podle dané situace – od opatrné manipulace s volantem když zrovna balancujete na hraně nedotáčivosti až po rychlé kontra (nezkušení řidiči zpravidla kontrují až moc, na to pozor!) když vám pro změnu ujede zadek. Každopádně nesahat na brzdu, protože pak přestanete být řidičem a stanete se sáňkařem – když už je na sněhu a ledu třeba brzdit tak se snažte dostat auto do přímého směru. Dost teorie, pojďme jezdit!

Tedy nejprve pouze na místě spolujezdce. Určitě vás právě napadlo slovo „nuda“ – to jste ale na velkém omylu. Náhodou totiž „šel kolem“ Jan Kopecký, jezdec týmu Škoda Motorsport a jeden z nejlepších českých závodních jezdců současnosti. Speciál Fabia S2000 sice stál opodál, Honza mě ale povozil v klasické Octavii RS. Ta ač lehce upgradována (například byla napevno odpojena stabilizace i další systémy zajišťující bezpečnou jízdu) nebyla rozhodně pro Honzovo laškování nikterak dramaticky vylepšena– to dokládaly i klasické sériové pneumatiky. Zejména ty pak dostaly při dovádění v zadní části areálu pořádně na zadek – jako správný rallyový jezdec totiž Honza každou chvíli poprosí o pomoc ruční brzdu a tak smrádek ze spálených gum se po jízdě linul ze všech čtyř podběhů. Často se v diskuzích setkávám s rádoby odbornými názory, že Octavia RS je jen trochu silnější octávka a člověk si s ní žádnou srandu neužije. Omyl. Jako vždy rozhodují ruce, nohy a zkušenosti – sem si jistý, že Honza by vás dokázal utaženými zatáčkami protáhnout skoro stejně dobře i v obrezlé felicii. S Octavií RS to ale přeci jen má o hodně větší tempo…

Tak, po ujištění že proti špičkovému závodnímu jezdci jsem za volantem jen hloupoučký břídil si můžu na „smykovacích atrakcích“ (místní mazáci říkají těm místům pracoviště) vyzkoušet chování všech dostupných modelů Škody na vlastní kůži. Ustřelení zadku, μ-split a nakloněná rovina zakončená zatáčkou, to jsou tři pracoviště na kterých mi rukama prošly všechny současné škodovky. Protože je asi zbytečné jednotlivé atrakce popisovat (jen pro jistotu – μ-split znamená že jednu řadu kol máte na kluzkém povrchu a tu druhou na asfaltu – riziko roztočení při prudkém brždění) pojďme to vzít popořadě a říci si, kde má jaká škodovka navrch…

Při tzv „ustřelení zadku“ se auto díky zákeřné hydraulické desce vychýlí na jednu či druhou stranu a pokud nepřijde rychlé kontra, přetáčivý smyk a neuvěřitelně klouzavý povrch si vás podá jako malého školáčka. Protože na silnicích nejezdí jen samí Kopečtí, umí nové škodovky díky vyspělé elektronice první krok udělat za vás – silou 3 Nm pohnou volant na správnou stranu a ukážou vám kudy ze šlamastyky ven. I když volant vůbec nedržíte (či jezdíte s rukama na volantu ve stylu černošských rapperů) tak máte docela dobrou šanci smyk zvládnout – inženýři škodovky vám zde dávají nějaké ty desetinky sekundy na reakci navíc. Obecně je zde výhoda mít spíš těžší auto, to totiž deska rozhodí méně. Horší je to s dobrzděním před vodní clonou symbolizující překážku – fyziku neoblafnete a my se vlastně pokoušíme zastavit s těžkým Superbem na ledu s letními pneumatikami. S Yetim nebo Octávií to není až takový problém, stačí auto srovnat (nemají ani moc tendenci překmitnout, proto to jde velmi rychle) a začít brzdit – většinou se mi to při nájezdové rychlosti okolo 45 km/h povedlo bez problémů. Naopak jsem neviděl snad nikoho, kdo by to opakovaně dokázal se Superbem. Tady přidám jednu poučku od instruktorů: když už stojíte na brzdě, panicky brzdíte a překážka se neodvratně blíží nepokoušejte se ji na poslední chvíli objet. Když není vyhnutí, naperte to do překážky tak, jak to od vás očekávají přísní komisaři v EuroNCAP – tedy čelně. Máte největší deformační zóny a taky největší šanci odejít po svých.

Druhý na řadě je brzdění. To umí každý, abyste dupli na brzdu nemusíte mít za sebou vítězství na Rallye Monte Carlo. Navíc vám moderní vozy pomůžou tím že za vás pedál při rychlém sešlápnutí „dodupnou“. Na suchu při padesátce zastavíte na nějakých pěti, sedmi metrech, záleží na autě a na gumách. Zato na ledu to s letníma gumama fakt není žádná sláva – pod třicet metrů to nedostanete ani kdybyste si flintstonovsky přibrzďovali obuví. To μ-split je ve všech autech poměrně bezproblémová záležitost. Auto vás hlídá, přizpůsobuje brzdný účinek adhezním podmínkám a korekcemi stejně jako v předchozím odstavci drží auto v přímém směru. Tady ani po vypnutí ESP či ASR nemáte šanci auto roztočit – systém totiž na těchto pomocnících pracuje nezávisle.

A nakonec bonbónek, nakloněná rovina a zatáčka. Schválně, tipněte si které auto je ze všech Škodovek v tomhle případě nejposlušnější. Sázíte na „blbuvzdorný“ Superb v automatu, nového Yetiho nebo Octavii se silným benzinem? Omyl. Jako nejlepší se mi jevila Octavia 1,4 MPI v „sociální“ výbavě Classic. Slabé auto bez rádia, s černými madly dveří a zrcátky totiž jasně ukázalo, že pana Newtona ty všelijaké elektronické serepetičky prostě neukecají. Tahle verze má pohotovostní hmotnost 1260 kilogramů a při stejných nájezdových rychlostech i na ledu poslouchala jako hodný psíček. Vzpomínám si jak jsem před časem stejnou atrakci zkoušel s Lexusem RX450h, který je skoro dvakrát těžší. I když elektronika blikala jako zběsilá nedařilo se mi zatáčku projet bez výrazné nedotáčivosti – hora železa prostě chce pokračovat rovně. Další důvod proč koukat po výkonných ale přitom lehkých autech.

Den je u konce, loučím se s Honzou Kopeckým i jeho kolegou Juho Hänninenem a nasedám do auta. I když vím, že většina čtenářů Autofunu jsou jistě zodpovědní řidiči a není to nutné zdůrazňovat nedá mi to a poprosím vás – až napadne první sníh vyrazte někam na bezpečný plácek (když už se vám nechce platit za školu smyku) a tam si alespoň v jedno odpoledne zkuste co vaše auto na zimních gumách (tady snad ani nic říkat nemusím…ne?) opravdu dovede a jak ho nejlépe zvládnout. Možná se tam potkáme, budu pilovat práci s ruční brzdou.

Fotogalerie

  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 1
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 2
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 3
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 4
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 5
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 6
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 7
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 8
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 9
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 10
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 11
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 12
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 13
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 14
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 15
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 16
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 17
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 18
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 19
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 20
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 21
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 22
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 23
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 24
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 25
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 26
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 27
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 28
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 29
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 30
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 31
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 32
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 33
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 34
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 35
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 36
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 37
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 38
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 39
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 40
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 41
  • Reportáž: Škoda smyku aneb uklouzne to i Yetimu: fotka 42


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Kein Karlitto_7 21.10.2009  13:06
Kein %KeinCZ 20.10.2009  14:24
Re: understeer vs. oversteer babo83 19.10.2009  21:31
Re: understeer vs. oversteer oIoo 19.10.2009  19:50
understeer vs. oversteer babo83 19.10.2009  17:29
Re: tohle by měl zkusit každý řidič King 19.10.2009  17:25
Re: Vrelo odporúčam King 19.10.2009  17:22
Re: Vrelo odporúčam oIoo 19.10.2009  16:41
Re: Vrelo odporúčam oIoo 19.10.2009  16:37
Re: Vrelo odporúčam TeeJay 19.10.2009  14:35
Re: Vrelo odporúčam JakubV 19.10.2009  13:26
Re: Vrelo odporúčam oIoo 19.10.2009  13:13
Re: Vrelo odporúčam oIoo 19.10.2009  13:11
Re: Vrelo odporúčam Aleš Jungmann (Auto.cz) 19.10.2009  13:07
Re: Vrelo odporúčam TeeJay 19.10.2009  13:00
Nemecko snk 19.10.2009  12:07
Ale kde takovou plochu najít? Honzaa12 19.10.2009  11:48
Vrelo odporúčam iudex 19.10.2009  11:27
tohle by měl zkusit každý řidič Kanibal 19.10.2009  09:10
Vstoupit do diskuse ›