Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse

Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: titulní fotka Existuje cestovní motard? Ano, KTM 990 SMT... Kde využít potenciál této motorky? Na rakouských vysokohorských silnicích... Kterou vybrat? Přece legendární Hochalpenstrasse u Grossglockneru!

Blížil se prodloužený víkend a já s kolegou Ondrou Helešicem a dalšími kamarády přemýšlel, jak s volnými dny naložit. Kluci se mě ptali, jaké to bylo projet na motorce Hochalpenstrasse nebo Dolomity. Během popisu cesty, pár fotkách v mobilu a několika půllitry točeného pivka padl verdikt: „Pojedeme o víkendu na Grossglockner!“

Já na tom byl nejhůře, protože jsem si musel celkem dost narychlo sehnat motocykl. Nakonec mi po řadě mailů a pár telefonátech vyšlo vstříc opět KTM, kterým patří velké díky. A stroj? Ano, novinka loňského roku, cestovní motard KTM 990 SMT.

Letmé seznámení s KTM 990 SMT

Představte si, že na rande si vyšlo cestovní enduro 990 Adventure a pořádný bouřlivák 990 Supermoto. Výsledkem je 990 SMT, kde poslední písmeno znamená něco ve smyslu „Touring / Travel“. Pohonnou jednotkou je nejnovější verze litrového dvouválce LC8. Agregát o objemu 999 ccm má výkon naladěn na 85 kW (115 k) v 9 000 ot./min a maximální točivý moment je 97 Nm při 7 000 ot./min. Motocykl s plnou nádrží má hmotnost těsně nad 200 kg, což není špatný výsledek.

Agregát o objemu 999 ccm má výkon naladěn na 115 koní a 97 Nm.

Cestovní motard je v podstatě novým motocyklem na scéně, nikdo předtím s ničím podobným nepřišel (i když, kam vlastně zařadíme takovou Ducati Multistradu 1100, že?) U KTM ale vyšlápli správným směrem a nové eSeMTéčko je tím pravým ořechovým pro milovníky funbiků, kteří by si občas chtěli od nás zajet zařádit do horských vlásenek s dobrým asfaltem (ano, bohužel mluvíme o zahraničí). S dobrou ergonomií, vzpřímenou pozicí za řídítky a slušným předním plexi se dá ujet řádný kus cesty. Velkým plusem je fakt, že SMT neztratilo nic z ovladatelnosti, hravosti a dravosti Supermota. Za jediný mínus považuji nádrž na pouhých 15 l. Uvidíme, jaký bude výsledek po 1 200 km.

Neděle – přes Mariazell k Zell am See

Prvně se plánovalo, že pojedeme už v sobotu a na cestování po rakouských horách budeme mít dva dny, ale nakonec se veškeré plány téměř zhroutily a odjezd se posunul na neděli. A aby toho nebylo málo, jeden nejmenovaný člen výpravy si ještě v neděli ráno jel přezout obutí na motorku… Sraz z 9h ranní se musel posunout na poledne a já už začínal v duchu počítat, kdy asi dorazíme k Zell am See, kde jsme měli domluven penzion. Stany, spacáky a další věci do kempu jsme nakonec vyměnili za pohodlí penzionu, zvláště, když jsem na internetu našel kemp s cenou: 7 eur stan, 4 eura motorka a 2 eura osoba a slušný penzion nás vyšel na 19 eur / osoba / noc i se snídaní.

Vyrážíme „nalehko“ jen s baťohem a tankvakem z Brna pár minut po poledni a jedeme na jih po silnici E461. U Pohořelic sjíždíme na silnici č. 53 a před Znojmem všichni tankujeme, aby srovnal dojezd. Hranici překračujeme na bývalému přechodu Hnanice / Mitterretzbach. Schengenský prostor má své výhody, nikde žádné kolony, nebo nutnost zastavit a ukazovat cestovní pasy… Napojujeme se na rakouskou silnici č. 35 a po ní jedeme na jihozápad do města Krems a. d. Donau. Tady najíždíme na čtyřproudovku S33 a opět na jih k městu St. Pölten.

U St. Pöltenu nás cedule upozorňují na dálnici A1 a nutnost dálniční známky. Asi bychom ji první den nemuseli mít, protože jsme mířili stále na jih na Mariazell, ale v dalších dnech se s cestou po dálnici počítalo. Proto sjíždíme na místní benzínku a po 110 km (od Znojma) dotankujeme. Zajímala mne první spotřeba: SMT spálilo 7,26 l, což odpovídá průměrné spotřebě 6,6 l. Dálniční známka na motocykl stála 4,4 eur.

V Gußwerku, to točíme doprava do divoké rakouské přírody. Na této trase potkáváme vesnici Wildalpen, která je známá především u vodáků, kteří zde sjíždí divokou řeku Salzu.

Ze St. Pöltenu jedeme po silnici č. 20 až do Mariazell, kde přicházení na řadu foťáky. V Gußwerku, pár kilometrů za křesťanským poutním místem, to točíme doprava na málo frekventovanou silnici č. 24. Pohodová cesta v divoké rakouské přírodě (národní park Eisenwurzen) a první přeháňka… Na této trase potkáváme vesnici Wildalpen, která je známá především u vodáků, kteří zde sjíždí divokou řeku Salzu.

Napojujeme se na silnici č. 25, dále na 115 a ve vesnici Hieflau opět doprava na silnici 146 do národního parku Gesäuse. Milovníci přírody by si opět přišli na své, ale nás tlačí trochu čas, tak nějaké velké kochání není čas. V městečku Selzhal najíždíme na silnici 320 (E651) a jedeme přes Schladming (tady to znají zase milovníci zimních sportů) až na dálnici A10. Škoda, že nebylo více času, dalo se to vzít přes horské středisko Ramsau a pokochat se pohledem na Dachstein.

U Bischofshofenu se stáčíme na jih na silnici č. 311 a po ní jedeme až do Zell am See. Tady nás už dohání tma a hledání penzionu v nedalekém Piesendorfu bylo kapitolou samou pro sebe. Za první den máme najeto 517 km, následuje rychlá večeře a hurá spát.

Pondělí – řádění na Hochalpenstrasse

Po vydatné snídani jsme se dostali ke strojům až v 9h a na cestě k vesnici Bruck an der Grossglockner­strasse tankujeme. Před mýtnou bránou je ještě jedna malá pumpa ve vesnici Fusch a.d. G., ale doporučuji vaše jednostopé miláčky pořádně nakrmit, protože další benzín je až za mýtnou bránou na jižní straně horského hřebenu (je to sice jen cca 70 km, ale záleží, kolikrát tu trasu ten den pojedete $2$)

Nějak dlouze se rozepisovat o cestě nemá smysl, tady doporučím pořádně pročíst předchozí dva cestopisy:

Jen připomenu tip, o kterém píšu v prvním cestopisu: pokud budete spát někde poblíž, opravdu se vyplatí den předtím neponocovat a ráno si přivstat. Do dnes si nemůžu vynachválit prázdnou horskou silnici kolem 7h ráno.

Pojďme se podívat na zoubek testované motorce: KTM 990 SMT má pohodlnou pozici za řídítky a měkké sedlo – žádnou motardovskou tvrdou kozu, u které máte pocit, že vás chce přefiknout na půlky. Spolu s vyšším vzpřímeným štítkem a kryty řídítek dělají z eSeMTéčka dobrou společnici i na dlouhé cesty (přes 500 km denně).

Litrový dvouválec LC8 s výkonem 115 koní a 97 Nm má dostatek síly na každý kopec, který jsme potkali. Zátah pěkně odspodu a hlad po otáčkách dělal z tohoto biku přesně to, co alpská silnice vyžaduje. Nevěřím tomu, že bych si tu trasu užil s jinou mašinou tak, jako na motardu. Převodovka byla sice lehce tvrdší, (no jo, stále je cítit, že kluci od KTM jsou bahňáci), ale bylo to jen o zvyku nebát se na řadičku víc šlápnout. Na vnitřní straně vracáků jsem se nebál si s meziplynem podřadit až na jedničku a ve výjezdu pod plynem odlehčit přední kolo nebo si dát lehké wheelie.

Ovladatelnost SMT je výborná, v utažené zatáčce pěkně nožku ven a otočit to okolo boty, v rychlejších pasážích naopak zadek ven ze sedla, kolínko do strany… Paráda, co vám budu povídat. Pokud se nebojíte investovat do lepivější sady pneumatik, garantuji vám za slunečného počasí nirvánu. Do dvojice kotoučů na předním kole se zakusují radiální třmeny Brembo a díky radiální pumpě se dala brzdová páčka velmi citlivě dávkovat pouze jedním prstíkem. Ani při sjezdech a celkem intenzivních brzdných manévrech jsem necítil vadnutí brzd. Kvalitní podvozek od White Power a vyšší motardovské zdvihy si s celkem kvalitní horskou cestou poradili na jedničku.

Ovladatelnost SMT je výborná, v utažené zatáčce pěkně nožku ven a otočit to okolo boty, v rychlejších pasážích naopak zadek ven ze sedla, kolínko do strany…

Jak nás v neděli potkávali nebo jsme míjeli lehké přeháňky, v pondělí jsme měli nádherné počasí. Kvůli častým zastávkám na focení, klábosení nebo svačinu, horským sluníčkem a neustálým nasazováním helmy jsem si krásně odřel obličej. Nebýt nalezeného opalovacího krému na dně batohu jednoho z kámošů, tak trpím asi ještě dnes.

Po cestě zpět do Piesendorfu jsme se ještě jeli podívat do známého zimního střediska Kaprun a projeli jsme to až úplně dozadu, kam se dalo po silnici dojet. Skončili jsme až na velkém parkovišti u neslavné lanovky, kde v minulosti došlo k velké tragédii. Cesta sice pokračovala k vysokohorským jezerům, ale byla už jen pro pěší. Den jsme zakončili pořádnou večeří v místní restauraci a probíráním zážitků z jízdy po Hochalpenstrasse.

Úterý – návrat domů

Poslední den naší kratičké výpravy jsme zahájili snídaní v penzionu, kde jsme rozhodli, že pojedeme trochu jinou cestou, než jsme původně plánovali (ze Zell am See na sever po silnici č. 311 na Salzburg). Když jsme to stihli v neděli s odjezdem v poledne z Brna, máme dopoledne chvíli čas ještě něco vidět. Po sbalení a rozloučení s majiteli penzionu usedáme na motocykly.

Naše první metry vedou z Piesendorfu na západ po silnici č. 168 na Mittersill a dál až do Wald im Pinzgau, kde odbočujeme na malou cestičku č. 165. Z této úzké horské cesty máme nádherný výhled na vzdálené Krimmelské vodopády. Nám to ale nedá a odbočujeme doprava a šplháme po jižním svahu malou cestičkou lesem neznámo kam. Po cestě za jedním vracákem jsme potkali stádo krav, které takové čtyři „nazdárky na motorkách“ asi v životě neviděly. Nakonec jsme dojeli do nějakého horského střediska, kde byla i hvězdárna…

Po krátkém občerstvení zjišťujeme, že čas je neúprosný, a vracíme se až do Mittersillu. Tady odbočujeme na sever a po silnici č. 161 jedeme do slavného zimního střediska Kitzbühel. Navazující silnice č. 178 nás posouvá až do Německa a poté po cestě č. 21 do Salzburgu.

Bohužel od Salzburgu následuje nudné, ale nutné polykání desítek a stovek kilometrů po dálnici A1. Kluci za mnou se vzorně seřadili do klikatého dvouřadu a na displeji KTM stále hlídám rychlost kolem 130–135 km/h. Míjíme Linz, Amstetten, Melk a zastavujeme až za St. Pöltenem na odbočce S33. Odtud už následovala cesta, kterou známe = Krems an der Donau, Znojmo a Brno. Příjezd do Brna byl po 21h a to ještě jeden člen výpravy jel domů za Frýdek-Místek.

Spotřeba, ceny a tipy na cestu

Motocykl – KTM 990 SMT (2009)

Trasa – 1. den – Brno, Znojmo, Krems an der Donau, St. Pölten, Mariazell, Gußwerk, Wildalpen, Admont, Schladming, Bischofshofen, Zell am See, Piesendorf (517 km) /// 2. den – Piesendorf, Bruck a. d. Grossglockner­strasse, Franz-Josefs-Höhe, Heiligenblut, Kaprun, Piesendorf (152 km) /// 3. den – Piesendorf, Wald im Pinzgau, Mittersill, Kitzbühel, Salzburg, Linz, St. Pölten, Krems an der Donau, Znojmo, Brno (662 km) – součet 1331 km

Spotřeba, náklady – vždy tankován bezolovnatý benzín, natural 95; průměrná spotřeba za celý test 6,39 l na 100 km. Celkem spáleno 85 l benzínu, což jsou při průměrné ceně někde kolem 30 korun za litr náklady 2 550 Kč.

Mýtné a dálniční známka – Za jezdu po silnici č 107, tedy Hochalpenstrasse, musíte zaplatit mýtné. Jednodenní lístek stál na jeden motocykl 18 eur (cca 450 Kč), osobní auto platilo 28 eur. Všechna parkoviště po celé trase (i na vyhlídce Franz-Josefs-Höhe) jsou zdarma. V Rakousku musíte mít i na motocyklu dálniční známku, nás stála 10denní známka 4,4 eur (110 Kč). Já si ji nalepil na kryt pravé rukojeti, ostatní na přední vidlici nebo plexisklo.

Otvírací doba na Hochalpenstrasse – Silnice je otevřená denně od začátku května do začátku listopadu. Od 1. května do 15. června od 6:00 do 20:00 hod. Od 16. června do 15. září od 5:00 do 21:30 hod. Od 16. září do 31. října od 6:00 do 19:30 hod. Vjezd na silnici je povolen nejpozději 45 minut před nočním uzavřením silnice. V zimním období (listopad – duben) je silnice uzavřena.

Penzion – spali jsme dvě noci v penzionu ve vesnici Piesendorf, cena včetně snídaně byla 19 eur (475 Kč) za noc a osobu. Pokud máte v plánu kratší výlet (jako byl ten náš), doporučuji přihodit 5–10 eur na noc oproti kempu a jet nalehko (bez spacáků a stanu). Lehčí motocykl, nižší těžiště, lepší ovladatelnost, postel a možnost zamknout věci na pokoji asi mluví za vše :)

Praktické informace – včetně panoramatických kamer naleznete na www.grossgloc­kner.at (stránky v němčine, angličtině a italštině)

Velké díky za pozvání na akci patří Miroslavu Lackovi a KTM Central East Europe.

Foto: autor a Ondřej Helešic.

Fotogalerie

  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 1
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 2
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 3
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 4
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 5
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 6
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 7
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 8
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 9
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 10
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 11
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 12
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 13
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 14
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 15
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 16
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 17
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 18
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 19
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 20
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 21
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 22
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 23
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 24
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 25
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 26
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 27
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 28
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 29
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 30
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 31
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 32
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 33
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 34
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 35
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 36
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 37
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 38
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 39
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 40
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 41
  • Reportáž: s KTM 990 SMT na Hochalpenstrasse: fotka 42


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
SMT Reni 11.09.2010  16:11
pěkné mixras 28.08.2010  21:50
Re: Paráda Trodos 12.08.2010  14:41
Re: Zell am see Roman Daněk (Autofun.cz) 10.08.2010  10:21
Zell am see %Tizy (famousbmw.autofun.cz) 09.08.2010  18:36
Paráda N1O 09.08.2010  12:36
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 17937 | Zobrazit seznam všech anket