Reportáž: Na návštěvě u BSR

Reportáž: Na návštěvě u BSR: titulní fotka Co všechno se skrývá za zvýšením výkonu prostřednictvím systému PPC3 švédské tuningové firmy BSR jsme zjišťovali přímo na místě činu – ve Växjö, kde společnost sídlí.

Moje první zkušenost s optimalizací softwaru řídících jednotek je už pěkně vousatá a slabší povahy by asi hrůzou utekly. Já s odstupem času dost možná také. Zastavil jsem na parkovišti jednoho z mladoboleslav­ských sídlišť, přišel maník ve vytahaném tričku, vytáhl mi z felicie řídicí jednotku, místo ní napojil vlastní, projel auto škodováckou diagnostikou a bylo hotovo. Absolvoval jsem zkušební projížďku, zkonstatoval jsem mírné zvýšení dynamiky a posunutí omezovače otáček a spokojeně jsem se vydal k domovu. To se psal rok 1999. Milá felicie v rodině plní stále funkci příležitostného přibližovadla a s tímto softwarem najela přes 200 tisíc kilometrů. S výjimkou občasného zahlcení za studena v nízkých otáčkách, které může a nemusí být způsobeno modifikovanou elektronikou, stále bezproblémově slouží. Tedy po motorické stránce…

Dá se tedy říci, že nejsem nepřítelem tohoto typu tuningu, ale jsem přesvědčen o tom, že většina motoristů můj postoj sdílet nemusí. I proto jsem uvítal nabídku českého zastoupení firmy BSR k návštěvě jejich centrály, která by mohla v lepším případě pomoci vylepšit u nás (a zejména na Slovensku $5$) hodně pošramocenou pověst tohoto způsobu tuningu, v horším pak nad ním definitivně zlomit hůl.

Naše cesta začala letem do Kodaně, která je pro cesty na jih Švédska vynikajícím výchozím místem. Na letišti stačí sjet o patro níž a ocitáme se na nádraží, odkud nás rychlík po necelé 2,5 hodině jízdy vysadí přímo ve Växjö (čtěte vek:jo, popřípadě ve:kve). Jsou prý dva stupně nad nulou, ale fičí ledový vítr a tak je zima jak v ruském filmu. Po jednom místním pivu na dobrou noc (docela ujde) padáme do hajan.

Žádný z produktů BSR nepochází z Číny, popřípadě jiných asijských zemí. Nerezové výfuky vyrábí pro tuto společnost jistá švédská firma, vzduchové filtry dodávají Francouzi.

Snídaně je formou (překvapivě $5$ ) švédských stolů a kromě klasiky v podobě párečků, slaniny a míchaných vajíček tu máme (díky jistému obchodu s nábytkem) i bezmála české synonymum pro Švédsko – masové kuličky. Dělám osudovou chybu (jak zjišťuji v následujících dnech) a dopřávám si právě köttbullar. O chvíli později už nás dodávka převáží do sídla firmy.

Z jedné, dvou fotek jsem věděl, co mě čeká, i tak jsem ale byl příjemně překvapen, sídlo BSR není žádná stavební buňka s pár počítači, ale poměrně velká, moderní budova v komerční zóně Växjö, postavená v roce 2006. Ve vstupní hale je k vidění průřez prakticky celého produktového portfolia – nejen krabička systému PPC3, jejíž pomocí dochází k úpravám softwaru motorů a logicky tedy představuje pilíř nabídky, ale také pyramida kónických vzduchových filtrů a ukázka sportovních výfuků, které se nabízejí v rámci vyšších stupňů úprav. Společnost jim dělá ještě výstavka firemního oblečení, závodní volvo a pár přeplňovaných motorů Saabu.

Kancelářemi jsme proběhli v rychlém tempu a naše další kroky vedou do skladu, jenž tvoří nezanedbatelnou část celkové rozlohy budovy. Tam bylo k vidění vše, co BSR nabízí, víceméně to odpovídalo výstavce ve vstupní hale, jen všeho bylo mnohem, mnohem více. Rozhodně mě pobavila krabice s výfukem pro VW Caddy, ten musí jít fakt na dračku. $2$ Zde se také dozvídám velmi cennou informaci. Žádný z produktů BSR nepochází z Číny, popřípadě jiných asijských zemí. Nerezové výfuky vyrábí pro tuto společnost jistá švédská firma, vzduchové filtry zase dodávají Francouzi. Co se týče PPC3, respektive diagnostiky Volvo, jejich hardware už se pochopitelně bez fabrik na Dálném východě neobejde, jednotlivé komponenty jsou ale zadávány různým dodavatelům. Je to sice řádově asi desetkrát dražší, než kdyby byly vyráběny jako komplet, BSR ale takto chce zkomplikovat život případným plagiátorům.

…jedná se zatím o experimentální vůz na bázi verze 120d, vybavený naftovým motorem z trojky a softwarem BSR. Výsledkem této kombinace je 324 k a 660 Nm.

Přesouváme se do první garáže, kde už bylo na podvalu připravené jedničkové BMW, obuté do pneumatik s opravdu pořádnými hřeby, s nímž nás další den mělo čekat svezení na zamrzlém jezeře. Jedná se zatím o experimentální vůz na bázi verze 120d, vybavený naftovým motorem z trojky a softwarem BSR. Výsledkem této kombinace je 324 k a 660 Nm. K dalšímu autu je právě připojen notebook s přístupovými hesly, pěkně nalepenými nad klávesnicí. Pokud byste pak chtěli levně nějaký softwérek, dejte vědět. $5$ To už ale přecházíme do sousedící kanceláře, která je bez nadsázky mozkem celé firmy – zde sídlí vývojové oddělení softwaru. Podle počtu židlí zde pracuje nějakých osm programátorů. OK, kluci určitě pěkní, ale tlumený jekot, znějící z povzdálí, dává najevo, že se někde děje něco ještě zajímavějšího.

Druhá garáž je bezpochyby mozkem číslo dvě. Pokud jste si mysleli, že si béeseráci stáhnou software z auta, přidají od oka bohatost směsi a je hotovo, ošklivě se pletete. Tady se mapy testují a vyvíjejí přímo na dotyčných autech a to na opravdu špičkovém náčiní, proti němuž je klasická válcová motorová brzda jen dorostenecký okresní přebor – stolici od Rototestu. Jeho hydrodynamické měniče se montují přímo na náboje kol, což významným způsobem zpřesňuje měřené údaje, umí ale ještě mraky dalších užitečných věcí.

posilovně se momentálně potí další auto, připravující se na naše ledové hrátky – sedan Volvo S60 s benzinovým motorem 2.0T. Diagnostika přístroje ukazuje výkon 191 kW (260 k) a točivý moment 388 Nm. Zmůžeme s tímhle na předních kolech vůbec něco na ledovém okruhu? Hodnoty to jsou každopádně velmi zajímavé. Bloudíme po přilehlých prostorách a v zadní garáži nacházíme čerstvě nalakovanou karoserii vozu Volvo 240. Pan majitel si prý dělá radost… Že si lidé od švédského úpravce umí užívat života ostatně naznačují i další maličkosti. Teď nemyslím zrovna ping-pongový stůl a koloběžku ve skladu, ale narazili jsme také na několik sad semislicků a slicků a naší pozornosti neuniklo ani pár opravdu nikterak malých brzdových kompletů a minout jsme nemohli ani karoserii formule, která bude sloužit jako sedadlo pro playstation.

Firmě BSR patří 85 % švédského trhu úprav motorů, ročně prodá celosvětově kolem 10 000 kitů a tak možná ani nepřekvapí, že to bylo právě BSR, kdo ladil elektroniku motoru pro Koenigsegg CC8S a CCR.

Exkurze je za námi, čeká nás už jen oběd a pak cesta autobusem (straší nás s 9 hodinami $6$) do Anttily, historické vesničky v zemi nikoho, kde na nás čeká (doufejme) vyhřátý pokoj. Jídlo v místní jídelně se opět podává formou bufe… pardon, švédských stolů a čítá pouze jediný chod. Co byste řekli – masové kuličky. Začíná mi docházet, že to bude tvrdé.

Zatímco žvýkám rozemletou hmotu, přemýšlím o tom, že pokud chce BSR, založené už v roce 1991, napravit v Česku sakramentsky pošramocenou pověst úprav řídících jednotek, tohle je vůbec nejlepší způsob, jak toho dosáhnout – ukázat, že se nejedná o podezřelou partičku amatérů, ale úpravce vpravdě evropské úrovně, tvořený schopným 25členným týmem. Firmě patří v současnosti 85 % švédského trhu úprav motorů, ročně prodá celosvětově kolem 10 000 kitů a tak možná ani nepřekvapí, že to bylo právě BSR, kdo ladil elektroniku motoru pro Koenigsegg CC8S a Koenigsegg CCR. Firma podle slov svých zástupců využívá rezerv a kompromisů, které mají produkční vozy, proto není jejich cílem dosažení co nejvyšších výkonů ale skutečně spíše optimalizace dostupné techniky.

Jako u každé úpravy auta, ať už softwarové nebo hardwarové, je zřejmé, že je prováděna s cílem zlepšit schopnosti motoru a je pochopitelné, že jimi není myšleno prodloužení životnosti vozu a tak je třeba k tomu přistupovat, ať už je řeč o BSR nebo třeba Brabusu. Výhodou systému PPC3 je, že umožňuje majiteli opakované přehrávání softwaru mezi továrním a BSR, takže si ušetří případné nepříjemné chvilky v autorizovaném servisu, české zastoupení také umožní ještě v průběhu letošního roku zájemcům o úpravu vyzkoušení zdarma, takže bude jen na zákazníkovi, zda mu setup BSR bude vyhovovat. Zatím to vypadá, že si své zákazníky v Česku najde, roční prodeje se u nás pohybují kolem 100 kusů a mají stoupající tendenci. Aktuálně je k mání škála produktů pro vybrané vozy a motorizace 17 značek. Pokud tedy budu mluvit čistě za sebe, musím říci, že na mě BSR udělalo slušný dojem. Jak si mé dojmy interpretujete vy, to už je jen na vás. $2$

Druhý díl na téma Ice Racing coming soon. $5$

Fotogalerie

  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 1
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 2
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 3
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 4
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 5
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 6
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 7
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 8
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 9
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 10
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 11
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 12
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 13
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 14
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 15
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 16
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 17
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 18
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 19
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 20
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 21
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 22
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 23
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 24
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 25
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 26
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 27
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 28
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 29
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 30
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 31
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 32
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 33
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 34
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 35
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 36
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 37
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 38
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 39
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 40
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 41
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 42
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 43
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 44
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 45
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 46
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 47
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 48
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 49
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 50
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 51
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 52
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 53
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 54
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 55
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 56
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 57
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 58
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 59
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 60
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 61
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 62
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 63
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 64
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 65
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 66
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 67
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 68
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 69
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 70
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 71
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 72
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 73
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 74
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 75
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 76
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 77
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 78
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 79
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 80
  • Reportáž: Na návštěvě u BSR: fotka 81

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
stunning service stunning service 07.04.2014  06:27
TFOWBaExfg xFCguETl 11.10.2011  16:47
EWktPNBkEdZUzZFSN ipIsYMwhjBPTwS 09.10.2011  06:00
výkon 120d Martin 26 02.04.2011  14:04
Re: Podstata úprav Kvasoň nepřihlášený 29.03.2011  15:37
Re: Podstata úprav Georrge 29.03.2011  10:45
Podstata úprav kuko 29.03.2011  09:06
Johny "neregistrovaný" 28.03.2011  19:41
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 17937 | Zobrazit seznam všech anket