Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu

Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: titulní fotka Patřil jsem do pouhé trojice českých novinářů, kteří měli možnost zúčastnit se oficiálních testů nového závodního auta Hondy pro světový šampionát cesťáků, které se konaly u sousedů na Slovakiaringu.

Nestává se často, že by automobilka zvala novináře na testy závodního auta ještě předtím, než se postaví na start prvního závodu. Když tedy přišlo pozvání od Hondy zajet si na otočku na Slovakiaring a vidět tak v předstihu v akci Civic WTCC, nedalo se to odmítnout, zvlášť když se rýsovala i možnost vyzpovídat inženýry z R&D v Tochigi.

Cesta po nevyzpytatelné D1 proběhla nad očekávání hladce, takže česká výprava byla na místě jako první a byl tak čas v klidu si prohlédnout zázemí a prohodit pár neformálních slov s motorsportovým manažerem evropské Hondy Williamem de Braekeleer. Protože se testy kryjí s oslavami 40 let modelu Civic, před týmovým truckem byl k vidění nejen důvěrně známý aktuální Civic, ale i ten úplně první z roku 1972 a společnost jim dělal i zatím stále ještě experimentální elektroskútr EV-neo, jenž bude týmu sloužit pro rychlý a bezhlučný pohyb v areálech závodních okruhů.

Honda Racing Team JAS je provozován dlouholetým evropským partnerem Hondy, italským JAS Motorsport a pozoruhodné je na něm zejména to, že na na něm vše italské, tedy i catering, s nímž jsme přišli do styku úplně nejdřív. $2$ Žádné využití lokálních, v tomto případě na Slovensku zakoupených potravin, vše italské – dokonce i kuchaři. Takže jsme vlastně měli možnost se seznámit s pravou závodnickou stravou. Nebylo to vůbec špatné. $5$

S pusou ucpanou croissanty jsme se pozdravili s Tiagem Monteirem, jedním z továrních jezdců pro příští sezonu, jenž auto porovná s konkurencí už při příštím závodě na domácí trati Hondy v japonské Suzuce 21. října a v následujících dvou v Číně a Macau. To už ale dorazili novináři z dalších evropských zemí, přičemž Švýcaři a Němci velmi stylově – na počest vstupu Hondy do WTCC připravila tamní zastoupení značky speciální edici Civicu 2.2 i-DTEC, vybavenou polepy ve stylu závodního speciálu. Němci je pojali naprosto identicky, Švýcaři ale pouze jako volnou inspiraci, byť také povedenou nebo možná i povedenější, navíc vybavenou bílými koly OZ.

Z rozjímání a okukování nás vyrušilo ohlušující zaječení. Monstrum v boxu se probudilo. Vůbec nechápu, jak může mít přeplňovaná šestnáctistovka takovýhle zvuk.

Z rozjímání a okukování nás vyrušilo ohlušující zaječení. Monstrum v boxu se probudilo. Vůbec nechápu, jak může mít přeplňovaná šestnáctistovka takovýhle zvuk. Než jsem ale stačil doběhnout pro foťák, z řevem a práskáním Civic WTCC zmizel na trati. Ale nebylo proč litovat. Celý den testů spočíval v tom, že auto objelo 5–6 kol po okruhu (i to se vzhledem k délce okruhu zdá jako věčnost) a následně zamířilo zpátky do pilane. Tam šla okamžitě kapota nahoru a civic byl zatlačen do boxu a dostal aeromasáž silným ventilátorem.

Auto vypadá naživo hodně dobře, lehce rozšířené a přikrčené k asfaltu a s tmavým klínem masky chladiče působí opravdu dynamicky a dravě. …a kryt sání je opravdu zlatý. :-) V souladu s regulemi FIA váží 1170 kg i s řidičem, je dlouhý 4285 mm a široký 1834 mm. Zatímco vpředu zůstalo zavěšení McPherson, vzadu bylo použito nezávislé zavěšení a ráfky mají rozměr 8×17“. Na přední nápravě jsou 340×32mm ventilované kotouče a hliníkové třmeny se čtyřmi pístky, vzadu najdeme disky 278×8 mm s dvoupístkovými třmeny. Přenos síly motoru 1.6 Turbo s 33mm restriktorem, suchou klikovou skříní a osmilitrovým mezichladičem zajišťuje sekvenční šestistupňová převodovka a diferenciál se zvýšenou svorností.

Hlavním testovacím jezdcem a současně de facto i týmovou jedničkou je ostřílený Ital Gabrielle Tarquini, asi nejzkušenější WTCC pilot současnosti a také letos „nejlepší ze zbytku“ – čtvrtý v celkovém pořadí za trojicí továrních Chevroletů Cruze. Ač Ital v převážně italském týmu, po vystoupení z auta přistupuje ke skupince inženýrů v bílých košilích a anglicky s nimi konzultuje právě nabyté zkušenosti a poznatky. Pak se ještě krátce zastaví u Japonců s notebooky a chvíli něco řeší. Následně začnou kmitat mechanici, provedou pár úprav a za chvíli Taquini zase vyrazí.

…a tak to jde celý den. Když mě omrzelo tenhle mumraj sledovat a kroužení civicu po trati se stalo trošku monotónním, vypravil jsem se na výzvědy. V první řadě mě zajímalo, jestli to Honda nebude mít příští rok příliš snadné, když letos končí tovární Chevrolet. Prý rozhodně ne, protože aktivity americké značky přejdou sice pod privátní tým, to ale znamená jen změnu toku peněz, závodní cruzy s tovární podporou, které jsou nyní rozhodně nejlepšími auty v poli, budou jezdit i nadále. Rozhodně tedy bude s kým bojovat a to je i důvod, proč Honda nepředpokládá, že by ve své první sezoně šampionát vyhrála.

Honda nechce, aby bylo turbo nějakým omezením pro filozofii, s níž staví sportovní motory. Měli bychom se tedy dočkat přeplňovaného vysokootáčkového čtyřválce, což v dnešních sportovních autech citelně chybí.

Zjišťuji také, že Honda má hned dva důvody, proč s civicem debutuje už za dva týdny na Suzuce. Kromě pochopitelného zájmu porovnání schopností s konkurencí, je pro Hondu také důležitá účast závoďáku na oslavách 50. let založení tohoto závodního okruhu, které v rámci japonského závodu WTCC proběhnou.

Nejzásadnější novinkou pro Hondu je návrat k přeplňovaným motorům, které japonské Research & Development centrum v Tochigi nevidělo od éry, kdy suverénní turbené japonské patnáctistovky drtily konkurenci ve formuli 1. A to už je nějaký pátek. Jenže motoráři Hondy nezískali svou pověst náhodou a navíc je v týmu ještě spousta těch, kteří pamatují i tu efjedničku.

Zkrátka – postavit motor 1.6 Turbo do takového stavu, že byl schopen pohánět závodní Civic při shakedownu, jenž proběhl 27. července, netrvalo inženýrům roky, ale měsíce! Konkrétně necelých devět měsíců a to je motor prý zcela nový, tedy včetně bloku. Tým je s motorem zatím velmi spokojen a to i přesto, že ještě ani zdaleka nedosáhl maxima svého potenciálu.

Zajímavou perličkou je i to, že se k němu inženýři postavili jako ke každému jinému závodnímu motoru Honda, což znamená, že zvládá i velmi vysoké otáčky, přestože je v závodě nebude moci využít, tam totiž platí limit 8500/min. Jinak je ovšem dán už pouze rozměr restriktoru a je jen na výrobcích, kolik se jim z motoru povede dostat. Cílem Hondy je ale momentálně spíše ladění řiditelnosti a ovladatelnosti čtyřválce, než honba za maximálním výkonem.

Všechny rozhovory by byly nanic, kdyby nepadla ta zásadní otázka – jak hodlá Honda využít know-how ze závodů v produkčních autech. V mezičase nám a to sice už povolaní odpověděli – nejrychlejší předkolkou na Nordschleife se připravovaný Civic Type R nestane s atmosférickým motorem pod kapotou, to je zcela jasné. Nicméně zajímavou bonusovou informací navíc bylo, že Honda nechce, aby bylo turbo nějakým omezením pro filozofii, s níž staví sportovní motory a tím pádem bychom se měli dočkat přeplňovaného vysokootáčkového čtyřválce zatím neznámého objemu, což je něco, co v dnešních sportovních autech chybí. Nechme se tedy překvapit, co si na nás za tři roky připraví. $5$

Fotogalerie

  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 1
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 2
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 3
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 4
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 5
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 6
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 7
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 8
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 9
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 10
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 11
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 12
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 13
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 14
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 15
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 16
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 17
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 18
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 19
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 20
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 21
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 22
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 23
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 24
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 25
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 26
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 27
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 28
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 29
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 30
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 31
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 32
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 33
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 34
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 35
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 36
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 37
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 38
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 39
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 40
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 41
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 42
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 43
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 44
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 45
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 46
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 47
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 48
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 49
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 50
  • Reportáž: Honda Civic WTCC na Slovakiaringu: fotka 51

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: PBjYXhyLXbwQfM Děda 7 19.11.2012  15:19
Re: WTCC Deda 7 19.11.2012  15:15
PBjYXhyLXbwQfM BOQkCNpYY 11.11.2012  14:20
Re: Type-R TeeJay 06.10.2012  11:19
Re: Type-R iudex 05.10.2012  09:23
Type R iudex 05.10.2012  09:20
Re: Type-R King 05.10.2012  09:06
Re: Type-R TeeJay 05.10.2012  08:33
Re: Type-R _Bully 04.10.2012  21:27
Re: Type-R TeeJay 03.10.2012  20:56
Type-R _Bully 03.10.2012  18:02
WTCC TeeJay 03.10.2012  15:18
Vstoupit do diskuse ›