Reportáž: Essen Motor Show 2009 - Bitva s krizí
Tak jako téměř každý krytý autosalón v letošním roce, i tuningově-lifestylové výstava v německém Essenu se potýká se nedostatkem vystavovatelů. Lépe řečeno, kvalita byla nahrazena špatně maskovanou kvantitou.
Následující řádky jsou čistě subjektivním dojmem dlouholetého návštěvníka, jehož pohled může být posunut do jiné reality z důvodu profesionální deformace. Proto je prosím berte na vědomí s jistou rezervou.
Návštěva Essen Motor Show byla doposud pro automobilového fanouška, zaměřeného na motosport, tuningové úpravy a všechno to „nenormální“, co na běžných automobilových výstavách a veletrzích nenajdete, něčím ve smyslu imaginárního putování do Mekky. Tisíce projetých kilometrů až do dalekého německého Porúří nemohly skutečnému fandovi v žádném případě zabránit v účasti, ať už ve vlastním autě, s podobně zaměřeným kolegou nebo třeba autobusem či letadlem. Po dvouleté pauze jsem se rozhodl navštívit Essen Motor Show i já, abych se podíval, jak se vystavovatelé potýkají s ekonomickou krizí (nebo snad ekonomickou panikou, říkejte si tomu, jak uznáte za vhodné), která se mezitím rozběhla v automobilovém průmyslu a související tuningové branži na plné obrátky.
Pokud mi prohlídka všech exponátů zabrala v roce 2007 cca tři a půl hodiny, letos tomu nebylo výrazně jinak. Snad jen díly pečlivému fotografování téměř každého exponátu se mi o celou hodinu protáhla. Celkově byl na výstavě cítit značný posun od dřívějších velkolepých stánků s expozicemi toho nejlepšího, co (nejen) značná řádka německých tuningových firem nabízí. Expozice nebyly až na výjimky jako Brabus/Startech, Rieger Tuning, JE Design, Wolf Concept nikterak rozsáhlé a celá řada členů profesní organizace VDAT jednoduše chyběla – Essen Motor Show 2009 se jich účastní prý na 35. V tomto počtu jsou ale zahrnuti i ti nejmenší výrobci či distributoři tuningového příslušenství a performance komponentů. A propos příslušenství a více čí méně tuningová „veteš“ všeho druhu: Letos zabralo až na výjimky v podobě několika US Cars nejen galerii v patře nad halami 6, 7, 8 a 9, ale i haly samotné.
Ani stánků automobilek, prezentujících v dřívějších ročnících všechny více či méně sportovní a výkonné speciální modely, nebylo příliš. Případně, pokud nějaké vůbec byly, až na výjimku v podobě expozice Škoda Auto byly opravdu minimalistické. Na druhou stranu, Škoda vlastně téměř žádné sportovní modely nemá a tak se na její expozici především obdivoval obrovský zavazadelník Superbu Combi. Kdyby nebylo dvojice sportovních Fabií S2000, spíkra zpovídajícího přítomné domácí závodníky a jedné tamějším prodejcem lehce vytuněné Oktávie „RS+“, celá expozice by připomínala interiér některého většího tuzemského autosalónu Škoda v den otevřených dveří. Opodál se v koutku krčil Abarth, coby firemní tuning od Fiatu (slovy „dva kusy“ exponátů: 500 a Punto) a hned vedle Alfa Romeo, která přivezla alespoň to MiTo Quadrifoglio Verde a krásný 8C Spider. Tam, kde kdysi stávaly všechny možné a nemožné kombinace modelů S, RS, M, a AMG od triumvirátu Audi-BMW-Mercedes, si ADAC vystavil pár sportovních speciálů.
Ano, jistě lze najít na Essen Motor Show 2009 i spoustu pozitivních věcí. Pořadatelé se nutně museli potýkat se nedostatkem vystavovatelů a tak vymysleli koncept jakési tuningově-motosportové všehochuti, do které zahrnuli snad cokoliv, co je vybaveno motorem a dvěma a více koly. Za prohlídku stála určitě pověstná galerie s koncepty (které byly umně redukovány na cca poloviční rozsah – zbytek zabraly závodní speciály v podobě trucků), speciály pro dragsterové traktorové závody „tractor pulling“ ve 4. hale byly také jednou velikou podívanou technického umu a detaily jejich motorů uváděly každého návštěvníka do němého úžasu. Zcela v duchu výstavy se nesla i hala 2 – pěkně uspořádaná přehlídka výrobců litých kol, sportovních sedaček, podvozků a podobných záležitostí. Krytá aréna měla minulý rok zřejmě u návštěvníků velký úspěch, proto byla letos rozšířena a našlapána exhibicemi ve všech možných motoristických disciplínách, které lze uvnitř provozovat. Jen to její odvětrání nebylo zrovna v nejlepší kondici.
Také fanoušci nefalšovaných kustom cars, amerik a vzácných historických rarit si přišli na své. Prostor pro prezentaci tuningových firem zabrala ze značné části výstava s názvem „Mythos Ferrari“. Ano, pro fanouška Ferrari bylo jistě vzrušující, mít na dosah 365 Pininfarinu Berlinettu z roku 1967, jehož jsou na světě maximálně dva kusy. Stejně tak tematická expozice britského Lotusu si jistě našla své obdivovatele. Ale mnoho jiných více či méně vzácných (historických) exponátů se výstavy v Essenu účastní rok co rok a vidět na každém druhém cedulku „na prodej“, to je pohled poněkud tristní. Zcela mimo původní téma byl až nadbytečný prostor haly 6, věnovaný prezentacím německých závodních a sportovních polygonů, soutěží a různých škol sportovní a bezpečné jízdy. Nebýt tu a tam vystaveného závodního speciálu a pěkně seřazené řady US hotrodů, připomínal by interiér šesté haly strojírenský veletrh v Brně v dobách své největší slávy – snad jen boty neměli němečtí vystavovatelé tak špinavé a obleky tak ošuntělé.
Chcete-li tedy za každou cenu navštívit Essen Motor Show 2009, jeďte, máte na to do neděle 6. prosince ještě téměř týden času. Počítejte ale s tím, že původní duch výstavy je proti stavu jejího největšího rozkvětu v letech 2003–2006 cca poloviční a za 15 EUR dostanete zhruba polovinu toho nejlepšího z německého potažmo evropského tuningu, co dříve. Zbytek byl nahrazen jakousi umělou vycpávkou, která se v tak velké míře v Essenu doposud nevyskytovala. Pokud však chcete výhodně nakoupit tuningové „serepetičky“, omrknout půvab několika z mála pěkných hostesek a zažít trochu toho „entrtejnmentu“ tak, jak si ho představuje partička odvázaných rádobysexy Angličanek, které před pár lety slezly odněkud z kopců skotské Vrchoviny a daly si název „Fuel Girls“, jděte do toho. Ušmudlané „Palivové holky“ chrlící oheň a skrývající svoji pravou vizáž pod kily makeupu jsou teď strašně in: jednak jsou snad na každé akci – dá se říct, že úplně všude (tuhle vám normálně zvednu prkénko a co nevidím… ;-) ) a také jsou z nich všichni úplně odvaření.
Tak třeba budete taky a nebudete litovat promarněného víkendu stejně, jako jsem litoval já. Doufejme, že v roce 2010 bude lépe.
TIP: Essen Motor Show 2009 – fotogalerie
TIP: Essen Motor Show 2009 – nejhezčí holky
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
pochaval | 23icebear | 30.05.2010 13:55 |
Re: Kriza | Aleš Jungmann (Auto.cz) | 03.12.2009 21:27 |
Octavia | %Horways | 03.12.2009 14:19 |
Kriza | steaven | 03.12.2009 09:58 |
Vstoupit do diskuse › |