Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun

Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun: titulní fotka V Pebble Beach proběhne jako každý srpen i letos motoristický svátek včetně aukcí. Síň Gooding & Company má připraveno několik bonbónků včetně rekordního speciálu Abarth.

Carlo Abarth se proslavil zejména úpravami vozů Fiat, ačkoli firmě se štírem ve znaku nebyly rozhodně cizí ani jiné značky. Abarthy závodily nejen mezi cestovními vozy a v rallye, ale také v kategorii sportovních aut. A na svém kontě měly spoustu světových rekordů v objemově malých automobilových třídách.

Gooding & Company nabídne jeden autentický speciál během motoristického týdne v kalifornském Monterey. Pochází z roku 1960, kdy měl premiéru na 42. ročníku autosalonu v Turíně. Jde o slavnou, ale poněkud zapomenutou „Princeznu“ (auto dostalo přezdívku „La Principessa“).

Stříbřitá kapka s číslem šasi E1351 nese rukopis karosárny Pininfarina, díky testování v aerodynamickém tunelu turínské polytechniky se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu až na hodnotu 0,20. Jednomístná placka (výraz „monoposto“ pochází mimochodem právě z italštiny) trochu připomínala předválečné aerodynamické vozy Mercedes-Benz a Auto Union, které řádily na Avusu a překonávaly rekordy na německých dálnicích, ale byla mnohem menší. Na délku ovšem i tak měřila 4,56 m, byla 1,55 m široká a 1,2 m nízká. Měla rovněž odnímatelné kryty kol, ten, který chránil pilota, se odklápěl směrem dopředu.

Za ním se ukrýval řadový čtyřválec 982 cm3/75 kW (101 k) spojený se čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. Abarth postavil podobných speciálů několik už dříve, dokonce i s polovičním objemem. Agregát měl původ ve Fiatu 600, byl však opatřen svébytnou hlavou, rozvodem DOHC a půlkulovitými spalovacími prostory. „Bialbero“ (dvouvačkový) mimochodem postrádal jakékoli přeplňování. Překonal devítku světových rekordů ve své kategorii včetně nepřetržité jízdy na 72 hodin průměrem 186,7 km/h a na 10 tisíc kilometrů, tehdy dosáhl dokonce 191 km/h.

Raritní „Princezna“ se bude dražit vůbec poprvé veřejně, na první pohled vypadá jako nová, ale nebyla nikdy restaurována, po mnoho let odpočívala v soukromé sbírce. Zaujme kromě přísně aerodynamických a čistých tvarů hlavně polovinou dřevěného závodního volantu s dvojicí ramen, spodní část s případným třetím by se do těsného kokpitu už nevešla a nebyla vlastně vůbec potřeba. Analogový otáčkoměr i ostatní čtyři malé přístroje prozrazují dobu vzniku.

Britský Top Gear odhaduje její prodejní cenu na závratný minimálně milion liber (35,3 milionu korun dle současného kurzu), aukční síň však rozmezí dosud nestanovila. Nového majitele bude historický poklad hledat ve dnech 20. a 21. srpna. Pochopitelně není ochuzen o patřičnou dokumentaci včetně kompletní závodní historie.

Fotogalerie

  • Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun: fotka 1
  • Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun: fotka 2
  • Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun: fotka 3
  • Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun: fotka 4
  • Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun: fotka 5

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
BrettGlory BrettGlory 03.08.2017  12:26
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 17059 | Zobrazit seznam všech anket