Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců

Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: titulní fotka Pravověrné sporťáky ještě nevymřely, i nářadí pro okruhové hrátky je dost. K těm nejextrémnějším kouskům se přidává Quantum GP700.

Červené auto vypadá jako formule a ono se jí dost blíží. Jenže oproti monopostům má širší kokpit, protože se dovnitř vejde i spolujezdec. Pilot (slovo „řidič“ je opravdu velmi nepřesné) sedí vpravo. Hádáte britský původ? Omyl, Quantum Performance Vehicles pocházejí ze země klokanů, koal a přírodních katastrof, z pátého kontinentu. Tam se přece také jezdí po té správné straně silnice, tedy levé… Vede je Jeff David, který také stojí za sedmiletým vývojem představovaného stroje.

Na rozdíl od formulí má GP700 také blatníky a světla. Můžeme ji srovnat třeba s Radicalem, novodobými italskými ATS, Arielem Atom nebo KTM X-Bow. Vzdáleně připomíná i Rocket britské LCC (Light Car Company) z let 1991–1999. Raketa ale byla víc retro a dva pasažéři seděli za sebou v tandemu. A navíc, australský ďáblík má v názvu číslo 700. Co znamená? Snad ne výkon v koních? Nebo hmotnost?

Něčeho se přidržte. Obojí! Není tedy postaven dle filozofie Colina Chapmana, ale poměrem 1:1 může soutěžit rovnou s nejrychlejšími motorkami světa, nebo se švédskými Koenigseggy. Stačí mu k tomu čtyřválec 2,7 l, jenže konstruktéři přidali dva kompresory… Výsledkem je tedy minimálně 515 kW, pokud platí imperiální přepočet místo metrického, tak dokonce 522 kW (709 koní)! Šestistupňová sekvenční skříň Holinger přenáší 654 N.m. Podvozek sestává z uhlíkových vláken a hliníku.

Z klidu na stovku tudíž dvoumístná formule vystřelí za 2,6 s. V pomalých zatáčkách působí na posádku přetížení 1,9 G, v rychlých vlásenkách při stoosmdesátce až 2,5 G. Maximálka leží ještě o stovku výše a když v ní pilot dupne na brzdový pedál, dočká se dvou G. O správný přítlak se stará dvojice křídel, obzvláště to zadní je opravdu masivní. Bezpečnost hlídá ochranná klec, čelní sklo ovšem samozřejmě chybí… Jízdní vlastnosti se alespoň podle zveřejněných parametrů pohybují v říši snů, perfektní ovladatelnost je zaručena.

Quantum bude svá gépéčka dodávat individuálně zákazníkům po celém světě. Nejdřív proběhnou prezentace doma, v přilehlých asijských zemích a na Blízkém východě. Firma hodlá nabízet i doplňkový program včetně jízd na okruhu. Jenže GP700 má navíc zmíněnou silniční výbavu, takže z dovádění můžete odjet po ose domů… Homologace se ale bude řešit individuálně, sám výrobce navíc tvrdí, že skutečnou (malo)sériovou produkci by chtěl spustit zhruba do roka. Navíc vyvíjí uzavřenou verzi. Cena té otevřené ale nebude lidová, první propočty ji odhadují na zhruba 17 milionů korun, hardtop by měl být levnější. Kdy uvidíme Quantum na českých značkách? $2$.

Fotogalerie

  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 1
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 2
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 3
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 4
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 5
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 6
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 7
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 8
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 9
  • Quantum GP700: Extrémní formulka od protinožců: fotka 10


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 17117 | Zobrazit seznam všech anket