Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli

Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: titulní fotka Carreru GT mají snad všichni fanoušci rychlých aut rádi, protože má uřvaný vidlicový desetiválec uprostřed. Ale dnes o ní řeč nebude, dnes nás zajímá ta druhá Carrera GT, nebo spíš ta první. Je totiž mnohem starší.

Porsche 924 má každý tendence podceňovat, přitom málokdo s ním doopravdy jel. Kdyby ho ale vyzkoušel, věděl by, že není vůbec špatné. Jenže navzdory skvělému vyvážení a elegantnímu vzhledu bylo prostě slabší než 911 a navíc má motor vpředu. Začalo se vyrábět v roce 1976 jako první Porsche s vodou chlazeným motorem a původně mělo skromných 125 koní, v USA dokonce méně než 100. Přesto jako základní model nebyla moc levné.

V roce 1979 se ale objevila verze, který hlavní nedostatek řešila – 924 Turbo s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem Audi. Jenže Porsche chtělo ještě dál, chtělo závodit ve skupině 4 v šampionátu IMSA GTO, takže muselo přijít s opravdu silným speciálem. A právě tehdy se zrodila 924 Carrera GT.

Těch nakonec nebylo vyrobeno moc, jen 406 kusů. To je méně, než kolik se vyrobilo moderní desetiválcové Carrery GT. Tahle speciální verze 924 už disponovala výkonem 210 koní, které kombinovala s kompletně předělaným podvozkem, odlehčenou karoserií a silnějšími brzdami. Elegantní karoserie jí ale zůstala, jen se v bocích trochu rozšířila díky pořádnému bodykitu. Na kapotě je pak decentní nasávač vzduchu.

Porsche se s Carrerou GT pustilo do třídy GTP v závodě 24h Le Mans v roce 1980. Nakonec nejlepší auto skončilo na velmi solidním šestém místě s posádkou Manfred Schurti a Jürgen Barth. Vývoj pak pokračoval a v roce 1981 se objevila 924 Carrera GTR. Ta má ještě výraznější bodykit a vypadá vlastně už dost agresivně.

Porsche 924 Carrera GT: I Porsche pro kadeřnice může být exkluzivní

Pak se objevil nástupce v podobě na pohled velmi podobného typu 944. Ten vlastně z typu 924 Carrera GT vycházel, měl i trochu pohlednější a aerodynamičtější karoserii. Na stejné platformě ale používal nový motor o objemu 2,5 litru, který debutoval právě pod kapotou 924 v LeMans. Nakonec byl tak typ 944 krásným důkazem, jak dobrý potenciál v sobě koncepce 924 ukrývala. Jenže bez Carrery GT bychom se tohoto důkazu asi nedočkali. Proto si své zapomnění nezaslouží, jde o fantastické auto v historii automobilky.

Fotogalerie

  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 1
  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 2
  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 3
  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 4
  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 5
  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 6
  • Porsche 924 Carrera GT je auto, o kterém jste možná ještě neslyšeli: fotka 7


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.