Porsche 911 Speedster: Možná už v Paříži

Porsche 911 Speedster: Možná už v Paříži: titulní fotka S blížícím se mezinárodním autosalonem v Paříži se tradičně začínají šířit spekulace o novinkách, které zde uvidíme. Jednou z nich jsou i zprávy z několika neoficiálních zdrojů o novém Porsche 911 Speedster.

Nejzajímavější zprávy přicházejí z magazínů Auto Express a De Telegraf. Podle nich se může v Paříži představit nové Porsche 911 Speedster, vycházející ze současné generace 997. Novinka má být po loňské 911 Sport Classic další devětsetjedenáctkou v retro stylu.

Svým designem by měla navazovat na dvě generace vzduchem chlazeného Porsche 911 Speedster z přelomu osmdesátých a devadesátých let. Jejich poznávacím znamením bylo velmi nízké čelní sklo, pouze dvoumístný interiér, rozměrný plastový kryt nad místem, kde byla původně zadní sedadla, a jednoduchá plátěná střecha.

Technika má vycházet, z již zmiňovaného 911 Sport Classic, které poháněl šestiválec o objemu 3,8 litru z Carrery S s výkonem zvýšeným na 408 koní (300 kW). Sílu motoru má na zadní kola přenášet šestistupňová manuální převodovka nebo sedmistupňová dvojspojková převodovka PDK. Akceleraci z 0 na 100 km/h má nový Speedster zvládnout okolo 4,5 s a má dosahovat maximální rychlosti okolo 300 km/h.

Jak blízko ke skutečnosti mají tyto spekulace se teprve uvidí, stejně jako v případě informace, že má vzniknout pouze 100 kusů. Cena nového Porsche 911 Speedster by se měla pohybovat okolo 240.000 amerických dolarů (zhruba 4.750.000,– Kč).

Pohled do historie

První Porsche 911 Speedster vzniklo již v roce 1981, ale tehdejší vedení automobilky dalo přednost klasickému kabrioletu. Sériový Speedster, jehož jméno i design odkazují na slavné Porsche 356 Speedster z padesátých let, měl premiéru až v roce 1987 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem.

Základem první generace 911 Speedster vyráběné v letech 1987 až 1989 byl kabriolet Carrera 3,2 s plochým vzduchem chlazeným šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonem 231 koní (170 kW). Maximální rychlost se pohybovala okolo 230 km/h, ale díky turbulencím vzduchu v interiéru ji se staženou střechou okusili jen ti nejotrlejší.

Ve srovnání s výchozím kabrioletem byl Speedster podle automobilky o 70 kg lehčí, ale ve skutečnosti to bylo jen o 40 kg. Oblíbeným doplňkem pro Speedster byla sada Turbo Look, obsahující širší blatníky a další komponenty přibližující atmosférické verze přeplňované 911 Turbo. Tato sada zároveň stírala váhovou výhodu nad kabrioletem na nulu.

Zajímavé a zároveň velmi málo rozšířené provedení bylo Clubsport Speedster. U něj bylo možné demontovat čelní sklo i hrb za sedadly a na jejich místo umístit plastový kryt přes celý interiér, v němž byl výřez pouze nad sedadlem řidiče. Dostat se do interiéru vozu s tímto krytem vyžadovalo trochu cviku a ohebná záda, protože kryt byl vzadu na pantech a nadzvedával se vpředu jako kapota. Bylo tedy potřeba otevřít dveře shrbit se pod kryt, usadit se, zavřít dveře a nakonec přiklopit a zajistit kryt. Řidiči pak z vozu vykukovala pouze hlava.

V období od září roku 1987 do července roku 1989 bylo vyrobeno celkem 2065 Speedsterů první generace, z nichž jen 171 nebylo vybaveno sadou Turbo Look.

Druhá generace Porsche 911 Speedster byla založena na modelové řadě s interním označením 964. Kola zadní nápravy poháněl vzduchem chlazený šestiválec o objemu 3,6 litru z Carrery 4 naladěný opět na výkon 231 koní (170 kW). Podvozek měl výrazně tvrdší nastavení než výchozí kabriolet a opět bylo ušetřeno 40 kg hmotnosti, resp. 50 kg u provedení Clubsport.

Nabídku příplatkové výbavy opustila sada Turbo Look a to i přes skutečnost, že u předchozí verze patřila k nejpopulárnějším doplňkům. Novinkou byla sedadla Recaro, jejichž zadní strana byla v barvě karoserie. V první polovině devadesátých let bohužel zákazníci příliš netoužili po spartánském Speedsteru a namísto plánovaných 3000 vozů jich vzniklo jen 936. Produkce tohoto modelu probíhala od října roku 1992 do července roku 1994.

V roce 1993 se ve Frankfurtu nad Mohanem představila nová generace 993, která je často označována jako nejlepší ze všech vzduchem chlazených devětsetejede­náctek. Realita je taková, že je rozhodně nejpropracovanější. I od ní měl být odvozen Speedster, ale automobilka údajně vyrobila pouze dva prototypy a po neúspěchu předchozí verze 964 od sériové produkce upustila.

I přesto několik soukromníků svépomocí modernizovalo exteriér svých Speedsterů do podoby nevyráběné třetí generace odvozené od řady 993. To jim umožnila skutečnost, že na skelet karoserie Carrery 3.2 i řady 964 je možné namontovat blatníky, kapoty a nárazníky z řady 993 a na dveřích stačí vyměnit kliky a zpětná zrcátka.

Fotogalerie

  • Porsche 911 Speedster: Možná už v Paříži: fotka 1
  • Porsche 911 Speedster: Možná už v Paříži: fotka 2
  • Porsche 911 Speedster: Možná už v Paříži: fotka 3


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
dg Hrubis 25.08.2010  09:09
Vstoupit do diskuse ›